Zpověď recenzenta Grand Theft Auto IV - 2. část
zdroj: tisková zpráva

Zpověď recenzenta Grand Theft Auto IV - 2. část

10. 5. 2008 0:00 | Rozhovor | autor: Redakce Games.cz |

Ještě jste chtěli vědět něco více o chování automobilů, kamery, policistů, hlavního hrdiny či skákání s padákem - tady jsou odpovědi na vašich zbylých 30 otázek.

Autor: Pavel Oreški & jd
Publikováno: 10. května


Zvětšit zdroj: tisková zpráva GTA IV je tak komplexní hra, že ani sebevíc podrobná recenze nemůže rozebrat úplně všechny její aspekty. Čtenáři prahnoucí po více informacích jsou v takových případech odkázáni na další recenze, i protože si každý autor obvykle všímá odlišných věcí. Dali jsme vám proto možnost zeptat se recenzenta, který se po zhruba 50 hodinách hraní na X360 blížil závěru hlavní příběhové linie a začal testovat PS3 verzi, na cokoli, co byste před případnou koupí Grand Theft Auto IV rádi věděli.

Po páteční první várce o městě a rozdílech mezi PS3/X360 verzí tady je druhá část odpovědí Pavla Oreškiho na zbytek vašich otázek:

Auta

Ondatra the Bigfoot: Rád bych věděl něco více o chování aut. V recenzi je k nim pouze jedna jediná věta (vlastně o kus dál je druhá a to, že tak moc nevybuchují), což mě trochu zaráží, protože GTA má dokonce auto v názvu. Co se týče předchozích dílů, přišly mi auta poněkud řekněme nenáročná. Zlepšilo se to nějak? Je třeba např. sporťáky zvládat s větší zručností? Co vliv počasí? Fouká vítr? Prší? Sedí auta různě na různých místech? Co smyk? Umí auta v GTA IV smyk? Nemyslíte si, že je to škoda, že přeci jenom auta byly výrazným zpestřením předchozích dílů, neřkuli dominantou?

Ovládání aut chce mnohem více cviku a jsou dost velké rozdíly v jednotlivých typech. Nejhorší jsou staré křusky, ty plavou z jedné strany na druhou. Sporťáky jsou lépe ovladatelné (některé), ale dosahují vyšších rychlostí. Už se tolik nedá spoléhat na ruční brzdu, u některých aut je dokonce nepoužitelná. I fyzikální model chování (nikoliv poškození, to kromě prostřelení pneumatiky a zničeného motoru není žádné) se zlepšíl, zvláště při haváriích se auto chová reálněji. Počasí a různé povrchy (asfalt, tráva, písek) mají na jízdu obrovský vliv. Dokonce při dešti a po něm se auto chová jinak. Přesto je GTA IV stále arkádou a podle toho se chovají i auta.

Obrázek zdroj: tisková zpráva U aut mě mrzí, že v některých misích jsou zpočátku jakoby nezničitelná. Když do nich narazíte, tak se ze své trajektorie nepohnou ani o milimetr a střílet na ně nemá smysl. Dost to podkopává uvěřitelnost. Když začnete někoho honit, nevíte, jestli se jede schovat nebo ho máte v autě rovnou vyřídit. To zjistíte právě až po takovém nárazu. Potom už jenom tupě pronásledujete, než se stane nějaká předskriptovaná situace.

Anonym: Ja sa chcem spytat, ako je vyriesena kamera. San Andreas (na PC) som kvoli blbej kamere nedohral. Teda teraz myslim ked idete v aute. V SA to bolo tak blbo, ze kamera bola za autom, ale akonahle auto zabocilo, stale nezmenila polohu, teda zaberala auto zboku a ja som nevedel, co je predo mnou. + Milan: Rockstar sliboval, že bude možnost si kameru v autě nastavit i "za volant", je to pravda? A dále - dá se v autě kamera posunout více dozadu? Z některých ingame videí je pohled na záď aut přeci jen moc blízko. + kredenc: chtel bych se zeptat jestli je ve hre moznost pohledu z vlastnich oci pri rizeni auta - videl sem v jednom videu pohled jakoby na kapotu, ale mam na mysli, jestli je tam pohled z kteryho je videt i interier auta, volant, ruce atp.

Chování kamery se nějak podstatně nezměnilo, při zatáčení je opět nutné počítat s její setrvačností. Podle mého názoru je to úmysl, aby bylo ovládání aut obtížnější. Ale kamerou se dá kdykoliv hýbat všemi směry pomocí analogových páček na gamepadu. Nastavit se dají celkem tři vzdálenosti od vozu, jakýsi filmový záběr a pak kamera zpoza volantu. Interiér auta je vidět pouze, když cestuji jako spolujezdec, například v taxíku. Tam se můžu kochat pohledem z okýnka, můžu se dívat na své spolujezdce nebo na řidiče. + odpověď Pedra z fóra: Pedro: Kamera se da nastavit ruzne daleko od vozu, nebo je pohled, ze vidite kapotu auta pred sebou (u motorky vidite primo silnici). Kdyz zatacite, kamera zustava hodne dlouho stejna, az po chvili se zarovna zase za auto, neuciniteli tak sami analogem, coz me uprime docela vadi.

Dalej ma zaujima, ako je to so strielanim v aute, ci sa to da vobec zvladnut, alebo ci na to treba aspon tri ruky?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Střílení z dopravních prostředků je velmi těžké, zvláště pak z motorek. Je nutné zkoordinovat jízdu na nezkrotném oři, sledování cíle a míření. Nejde ani tak o počet rukou (zde asi narážíte na PC verzi), protože na gamepadu je ovládání vyřešeno dobře, ale o koordinaci zraku a paží a reakce na rychle se měnící podmínky. A opět je můj názor, že je střelba z aut takhle obtížná úmyslně, aby aspoň trochu připomínala realitu. I proto při jízdě chybí slušné automatické zaměřování.

RAGE: Chtel bych se zeptat zda u aut konecne svetla sviti jako doopravdy, u SA a predchozich dilu mi hrozne vadilo, kdyz auto v noci vubec nic neosvetlilo a hlavne v SA kdyz jsem jel nekde v prirode a videl jsem uplny prd.. Doufam, ze u GTA4 uz svetla hezky svitej do dalky, jak maj :) + Vrhaj svetlama z aut osvetleny objekty stiny jako v saints row? Bude mat hrdina k dispozicii rucnu baterku v temnych miestach?

Světla svítí opravdu pěkně, nicméně do přírody se zase až tak nepodíváte. I zpracování světel se shlíží v realitě. Jestli jste někdy jel v noci v lese, určitě jste si všiml, že zase až tak daleko vidět není, na silnici je to díky odrazkám, čárám namalovaným na asfaltu a rovinkám úplně jiná káva. Nicméně lze nastavit i světla dálková a můžete s nimi jezdit kdykoliv, není to přestupek. Výhodné je jejich použití například v jednosměrkách, kdy vám troubící protijedoucí auta dříve uhnou. Baterku Niko nemá a stínů jsem si nevšiml (to ale neznamená, že tam nejsou).

Auto sa asi kupit neda, ze? A daji se auta tunit?

Auto jsem si nikdy nekoupil, jen za pět prstů a pět minut strachu. Tunit se nedají, nicméně se lze najít pěkně vytuňené kousky :)

Jsou ve hre garaze, kde se da spravit auto?

Pay´n´Spray samozřejmě fungují dál, opraví a přestříkají téměř jakoukoliv káru.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Jsou názvy aut stejné jako v GTA 3?

Některá auta jsou stejná jako v předchozích dílech, například Banshee. Nicméně je vozidel obrovské množství, takže těch nových je opravdu dost.

Hrdina

Orange: jsou ve hře takový věci, jako jsou svaly, tloušťka, výdrž atd. - jako v San Andreas? + phx: Jak je to s upravovanim postavy (myslim tim uces, obleceni, tetovani, posilovani atd.) nebo to v ramci venovani se pribehu vypustili?

Jakýkoli vývoj postavy, kromě oblečení a psychologického profilu, chybí. Ještě mě napadá, že Niko má ze začátku silný ruský přízvuk, ale později už mluví více “americky”. Dle mého názoru je to trochu škoda, menší RPG prvek, například ve vztahu ke kradení automobilů, kdy by už později Niko nemusel spouštět alarm, by nebyl na škodu. Žádnou posilovnu, ani kadeřnický salón jsem ve hře nanavštívil.

Umí Niko plavat?

Niko může plavat, dokonce dvěma rychlostmi (pomalu a kraulem).

Michy: Jak je to ve hře s akrobacií (na screenu se drzel za jedouci nakladak)?

Akrobatické mise povětšinou zmizely. Nicméně jedna příběhová je o tom chytit se za náklaďák a postupně se dostat až do kabiny. Jak se auto naklání, tak to s Nikem hází ze strany na stranu, občas přepadne přes okraj a znovu musí vylést na střechu. Tahle mise je akrobatická až dost.

Weth: Docela mě zajímá, jestli sou ve hře nějaké nové pohyby hlavní postavy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Nové pohyby se určitě vyskytují. Animace jako taková byla podstatně vylepšena, například při kradení zaparkovaného auta Niko může okénko vykopnout nebo vyrazit loktem. Stejně tak při odebírání aut ctihodným občanům záleží na tom, jakou zbraň Niko drží. Pokud není ozbrojen, nešťastníka vezme za flígra a vyhodí, pokud má pistol, stačí na něj zamířit a řidič rád vystoupí sám. Z herního hlediska jsou nejpodstatnější pohyby při krytí před střelbou. Niko se může přitisknout ke zdi, rychle přeběhnout z jednoho úkrytu do druhého, udělá kotoul, když skočí z velké výšky...

Krká Nico nebo zvrací po jídle?

Niko nekrká ani nezvrací, ale po chlastačce pěkně padá na hubu. Ale možná kdyby snědl pět hamburgerů za sebou ... + odpověď čtenáře z fóra: da se opit, temer se neda chodit a jizda autem je fakt o nervy :-) zvlast kdyz chcete odvezt pritelkyni domu po rande

Policie a umělá inteligence

Franta Vedlesleha: Zajímalo by mě, jestli i v tomhle díle je Niko jediným cílem policejních manévrů (v předchozích dílech jsem viděl, jak civilista ukradl auto, přejel policajta, ten se zvedl a nevzrušeně pokračoval dál), nebo jestli policie dodržuje zákon jako v Postalu 2, kde policajti jdou po každém, kdo poruší zákon. Jestli je tady zatýkání naskriptovaným kouskem, nebo zda policajti vystartujou po každym, kdo střílí/krade auta/přejíždí civilisty, nebo zůstalo u netečnosti k okolnímu prostředí, vyjma hlavní postavy?

Ono zase tak moc lidi krome vas jen tak na ulici nezacne strilet a prestupky take nedela, takze na tu otazku nejde moc dobre odpovedet. Ale jestlize mam policii za zadkem, tak nejde po nikom jinym, kdo by treba po mem zasahu prejel chodce. To ne. Nicmene priklad s gangem, ktery strili a jemu opetuje palbu policie, dokud se do prestrelky nezapojim ja, je dost vystizny. A občas se na ulici vyskytnou menší zločiny, které policie po kratší honičce (po nohou) briskně vyřeší.

Tonda: Jak na autora působila umělá inteligence policie, skripty vs. dynamické reakce, jsou s tím nějaké problémy?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Policie je méně otravná, což je podle mého názoru způsobeno hlavně novým systémem zbavování se její pozornosti. Stačí ujet z policejního perimetru, zůstat chvíli v klidu a policie si jde po svých. V předchozích dílech jsem měl se strážci zákona větší problémy. Vyloženě hloupě ani přehnaně chytře se ale nechová, prostě vás honí, dokud se jí neztratíte z dohledu a naopak, pokud se chytře schováte, tak vás sice nepřestane hledat, ale jen tak vás nenajde. Nezdá se mi, že by policajti přesně věděli, kde konkrétně jste.

Ondra: Jak je vyřešena "smrt"? Jsou civilové a hlavní antihrdina zase "nesmrtelní" - tzn. přijede sanitka a zase žijou?

Smrt hlavního hrdiny je stejná jako dříve, to znamená, že se po pár hodinách proberete v nemocnici s kapsou chudší o pár dolarů. Civilisté jsou smrtelní, ale občas po zásahu záchranářů oživnou :-)

Jaký má policie zbraňový arzenál? Jdou na vás pochůzkáři stále jen s 9mm, nebo si občas vezmou něco silnějšího?

Policie je ozbrojená stejně jako v předchozích dílech, to znamená, že tlustí páprdové chodící po ulici a jezdící v základních typech mají jenom pistoli, zásahové jednotky jsou vybaveny lépe.

Kashim: Tušim som čital / videl, ze sa daju ludia nablízko odzbrojit, myslim ze to Niko spravil na jednom typkovi z nožom v jednej z prvych misi, a ja sa chcem spytat či sa da "disarmnut" aj NPCčka (policajta pri zatykani, gangstrov etc.), ktore maju aj strelne zbrane?

Odzbrojovat se opravdu dá, ale nikdy jsem to neudělal. Ani v misi, kde mě to hra učila. Proč někomu brát z ruky nůž, když držím kulomet? :-)

Obrázek zdroj: tisková zpráva INDIGOcorp.: Nachadza sa tam aj nejaky tachometer, resp merac rychlosti, pri ktorej pri prekroceni zasiahnu policajti ako v Mafii?

Ať jedete jak rychle chcete, tak vás policie honit nezačne. Rychlost není v Liberty City zločin.

yay: chtel bych se zeptat jestli maji policajti motorky
?

Policisté motorky nemají.

Ostatní záležitosti

Jack: Jsou ve hře nějaké odkazy na předešlé díly?

Celé GTA je jedním velkým odkazem, ale konkrétně - například se vrací někteří moderátoři z radiových stanic a tu a tam narazíte na nějakou zmínku. Co ale nepochopím, je absence AmmuNation, to byla podle mého známá značka a zmizet si nezasloužila.

Může Niko např. vytasit prostředníček a udělat gesto "fuck you"?

Niko “fuckuje” slovně dost a dost, jako herní gesto se ale prostředníček nevyskytuje, pouze v in-game animacích.

Jak je vyřešeno ve hře Ground Zero? Prý tam je, ale zajímá mě, v jaké podobě.

Ground Zero jako takové jsem tedy neobjevil, jen střed města je neustále rozkopán, ale vypadá to spíše na stavbu metra, než dva chybějící mrakodrapy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Jsou v GTA4 nějaké "záhady" typu těch co jsou v San Andreas ? Moc díky za všechny odpovědi!

Ačkoliv jsem GTA věnoval už přes padesát hodin skutečného času, tak na žádnou záhadu jsem nenarazil. Tedy kromě mých neúspěchů s ženami. Jestli se vyrojí podobné spekulace jako po příchodu SA těžko soudit, ale nepředpokládám, že by se to rozjelo v takovém měřítku.

Ja sa chcem spytat, ci sa tam meni pocasie,slnko/dazd mozno sneh?

Odpověď čtenáře z fóra: Co se tyce pocasi, tak je mozno narazit na prehanky i fakt velke bourky, kdy fouka vitr a padaji provazy vody.

Jak zhruba vysoké jsou mrakodrapy (vyšší než v SA?) a je zase na nějakém padák? + Je moznost zaskakat si ve hre s padakem, v san andreas to byl moje oblibena featura :-)

Mrakodrapy nejsou odhadem nejsou tak vysoké a s padákem se z nich skákat nedá. Bez něj ano a trvá do dolů hodně dlouho. Na nejvyšším mrakodrapu, jakési obdobě Empire State Building jsou pod věží kukátka, kterými lze pozorovat dění ve městě. Ale jejich dohled je hodně malý, takže jsou prakticky nepoužitelné. Škoda, nápad to byl dobrý.

Milan: Skryté balíčky ala holuby & unikátní skoky - jsou nějak ve hře popsány v rámci nějaké mise nebo na to musí každý dojít sám? + mr.$kill: pocul som ze sa daju v hre zbierat holuby alb strielat, malo by to byt nieco ako obdoba sprajovania, fotenia alb zberania podkov v San Andreas.... je to pravda

Ano, holubi jsou obdobou podkov, sprejování a focení z SA nebo hledání tanjných balíčků z Vice City nebo GTA 3. Holubů je celkem dvě stě a unikátních skoků padesát. Konkrétně o holubech nikdo nemluví, ale objevují se v záběru kamery při některých ingame animacích. A protože vydávají červené světlo, dojde vám, že je na nich něco divného. Na skoky při jízdě po městě přijde každý, jsou vidět a slouží jako užitečné zkratky.

Jaká je správná rozloha města? (oprava chyby z 1.části odpovědí)

Když přeletím helikoptérou z jednoho konce mapy na druhý, tak má rozlohu 3 míle krát 4,2 míle (přibližně), tzn. je to nějakých 20 kilometrů čtverečních. Ale zdá se mi to málo, protože ve městě je opravdu spousta domů a různých parků.

Jde hrát na běžné CRT televizi bez vysokého rozlišení?

Grafika jako taková tím zase až tak netrpí, nicméně je dost problém se čtením titulků a SMS zpráv na mobilním telefonu. Musel jsem se dívat hodně zblízka, abych je vůbec přečetl. Zároveň je velmi nepřehledná mapa, protože symboly označující různé objekty (restaurace, garáže, kontakty) jsou strašně rozmazané a na minimapě přímo ve hře se podle toho nedá vůbec orientovat. Je nutné spustit velkou mapu a tu si ještě pořádně zvětšit. Podotýkám, že jsem hru zkoušel na 55 cm (úhlopříčka) barevné TV 60 Hz.

Kadel: Hraje to v tuhle chvíli autor, protože se nedokáže odtrhnout, nebo, aby to zrecenzoval a odpověděl na dotazy? Díky a hodně zdaru!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Hraji z obou důvodů. Kdybych GTA IV nerecenzoval, tak bych si život v Liberty City více vychutnával, chodil bych s přáteli na kulečník nebo bowling (a díky tomu od nich měl spoustu výhod), hrál bych automaty, balil bych více ženských přes internetovou seznamku, plnil bych všechny postranní mise, hledal bych pečlivěji holuby i skoky. Na druhou stranu budu v hraní pokračovat až do doby, než předám hru Ondrovi k přípravě videorecenze. A už se těším na stahovatelný obsah!

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Odpovědi recenzenta 1.část, Mega-recenze, Novinky, Preview, Preview #2, Rodokmen série GTA očima hrdiny



Pavel Oreški & jd
autorovi je 25 let, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem

 
 
Pavel Oreški & jd

Nejnovější články