zdroj:
tisková zpráva
Peter Molyneux je jednou z nejznámějších osobností herního světa. Byl spoluzakladatelem Bullfrogu přesně před dvaceti lety a vytvořil nový žánr "her na Boha". O deset let pozdeji Bullfrog opustil a založil Lionhead Studios, kde nadále experimentuje s žánry a přináší tak do her neustále něco nového. Díky jeho přínosům při tvorbě her má na svém kontě čtyři doktoráty, je členem Akademie interaktivního umění a vědecké dvorany slávy. V roce 2005 byl začleněn do New Years Honours List za služby v herním průmyslu a na závěr v minulém roce dostal ocenění od francouzské vlády Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres. Není proto divu, že jsem byl zpočátku trochu nervózní, když jsem po předváděčce dostal možnost popovídat si s ním mezi čtyřma očima v jeho kanceláři.
Peter Molyneux: Á, to jste vy, děkuji vám za trefné dotazy při prezentaci, jak se vám líbila prohlídka sídla?
kO.dLL: Jsem naprosto unešen, máte tady na Fable 2 lidí, jako pomalu vývojářů v celé České republice.
Moc se omlouvám, ale nebude vadit, když se u rozhovoru najím?
Pokud to nebude vadit vám. Takže k Fable 2: začlenit žánrově hry od studia Lionhead bylo vždy složité. V případě původního Fable se jednalo daleko více o simulátor hrdiny, než o klasické RPG. Chcete se teď ještě víc přiblížit k simulaci nebo propracovat RPG elementy hry s větší rozmanitostí kouzel, rozsáhlejšími statistikami a různorodějšími nepřáteli? Čemu dáváte přednost?
Ano, to je otázka, kterou jsem si už položil sám. Můžu chtít více zbraní, nepřátel, levelování, ale můžu chtít také daleko více dramatických momentů v příběhu. Upřímě, já chci obojí. Například – postava může postoupit až na šedesátý level, ale nemá absolutně šanci to stihnout v průběhu hlavní dějové linie. Je zde daleko více možností, například s nastavováním zbraní, než v jakékoli jiné hře, kterou znám. Ale! (tady začíná Peter až nebezpečně gestikulovat s vidličkou, krevetový salát nesalát) To hlavní je, že nic z toho by nemělo smysl, kdyby to nebylo jednoduché na používání a pochopení. Stará RPG měly tak složité systémy, že člověk nevěděl co je propojené s čím – ne, to mi nikdy nešlo do hlavy. Systému ve Fable 2 si právě teď, když je hotov, opravdu užívám. Strašně se mi líbí mixovat dramtiku a a herní vlastnosti.
Mám pocit, poté co jsem viděl úvodní část hry, že spíš osobně tíhnete k filmu, než ke hře.
Jo, na tom něco bude.
zdroj:
tisková zpráva
Opravdu, atmosféra byla úžasná, ale pokud si vzpomenu na první díl, tak tam hodně trpěl příběh. Byl nešťastně rozsekán do nepříliš dobře propojených questů. Bude teď kladen větší důraz na vyprávění příběhu skrz celou hru, nebo je takto výpravný jen začátek hry?
Nesuďte to předčasně! Jen námět je několikanásobně obsáhlejší a daleko více promyšlenější. Najali jsme několik profesionálních scénáristů z Holywoodu, holywoodského režiséra, dále profesionální herce a velké studio, kde se na pozadí tvorby hry přehrává a ladí příběh Fable 2.
Takže příběh tedy bude daleko více konzistentní?
Rozhodně. Na Fable 1 ani nemyslet.
Zaslechl jsem o změně prostředí v závislosti na skutcích hrdiny. Budou to pouze minoritní změny, pár vyměněných objektů, nebo se bude měnit celý ráz krajiny?
Veškeré prostředí, které jste viděl, celý region, kde se pohybujete, bylo kompletně uděláno znova.
Vážně všechna?
Abych řekl pravdu. Ne všechna prostředí jsou takto upravena, ale většina herních momentů je tím podpořena.
To se ani nedivím, kdo by chtěl na několikrát přemodelovávat celé prostředí hry...
Ano, sice jsme měli původně s touto změnou prostředí daleko větší plány, ale nakonec jsme museli ustoupit a některé scény vypustit. Ne z důvodů, že bychom nestíhali, ale hráč se pak bál cokoli ve hře dělat, protože nevěděl jak na jeho skutky bude okolí reagovat a některá prostředí byla na něj moc depresivní.
To bude určitě lepší pro hratelnost. A co třeba minihry - bude jich více než minule? A zároveň, budou minihry ovlivňovány charakteristikami hrdiny?
V tomto šlo Fable 2 odlišnou cestou. Pokud splníte quest, nedostanete ani zlaťák. A jediné místo, jak získávat peníze jsou právě minihry. Můžete být kovář, truhlář, dřevorubec, barman, nájemný vrah, prostě musíte mít zaměstnání.
zdroj:
tisková zpráva
Jasně – bez práce nejsou koláče.
Jo, jo. Přesně. A ve hře je ještě druhá možnost, jak získat peníze. A tou je kooperace. Když někomu pomůžete, tím, že se připojíte k němu do hry, vyděláváte. Je to vaše práce.
Aha. Prostě si mě za peníze najme.
Tady je vidět, že Fable 2 můžete dohrát jako chudý hrdina, ale totálně slavný, Nebo být naprosto nepředstavitelně bohatý.
A když dohraji hlavní dějovou linku, můžu nerušeně pokračovat dál?
Ano, určitě, ale tady je to daleko lépe zakomponováno oproti prvnímu dílu. Tady je možné, jak se člověk stává bohatším, nakupovat čím dál víc věcí. Může si koupit opravdu cokoli.
Dobrá, budu opravdu bohatý, budu mít úžasné zbraně a brnění. Ale jak budou reagovat nepřátele? Budou se zlepšovat se mnou?
Veškerý bestiář je připraven tak, aby se vyvíjel postupně s hrdinou.
Ale třeba takový Oblivion, ten jsem přímo nenáviděl. Šetřil jsem na zbraň, pořídil si ji a nepřátele díky tomu nalevelovali se mnou a mě se vůbec nic neulehčilo.
Chápu, ale tyto hry měly boj závislý na zkušenosti nebo hodnocení hrdiny, ale tady je to postaveno spíše na schopnostech.
Ok. Pak jsem se chtěl zeptat na změny v uživatelském rozhraní. Jednička byla mnohdy nepřehledná a zahlédl jsem při prezentaci, že interface dvojky je téměř stejný.
User-interface jsme opravdu masivně předělali.
zdroj:
tisková zpráva
Ale pořád mi příjde, že než najedu na zbraň, kterou chci, musím prolézt několika vnořenými pop-up menu a strávím tím hrozně moc času.
Dobrá! Ve skutečnosti, což jsem na prezentaci neukazoval – Sakra, tady někde ležel gamepad, kde je? (Peter odkladá nebezpečnou vidličku) – bylo vytvořeno kontextové menu navěšené na ovladač, a já můžu říci, že hráč nikdy nebude mít potřebu jít do klasického položkového menu. Například - dostanete novou zbraň, koupíte si jí a ona bude zde (Peter ukazuje kamsi na imaginární místo – nemáme ovladač ani obrazovku) A prostě ji jedním klikem rovnou použijete do ruky.
Super, takže když budu chtít použít na sebe rovnou nejlepší vybavení, stačí mi jeden klik?
Můžete to udělat, když to bude logické. Jsou připraveny sety zbroje a hráč nemusí nic prohazovat ručně. A víte co je na tom nejzábavnější? Tato jediná malinká featura ohledně zprávy přes kontextové menu byla pro návrh a implementaci naprostá noční můra. Ale je na tom vidět, že když má být něco opravdu odladěné, bude to stát úsilí.
To naprosto chápu.
A co si myslíte o demonstraci Fable 2, našlo se něco co vás příjemně překvapilo?
Závěr první epizody byl opravdu šokující, naprosto jedinečná atmosféra, výborný dějový zvrat.
Ó, tak to děkuji. Bude tam ještě poštelovaná hudba a nějaké drobnosti.
Jasně, nemá cenu se bavit o věcech, na které jste sám upozorňoval, nějaké výpadky textur a stínů. Vím, že Lionhead má super shadery na vodu a tady se vykreslovala zatím špatně, ale taky vím, že v plné verzi tam nic takového nebude. Prostě Fable 1 se mi opravdu líbilo a vypadá to, že dvojka na tom bude stejně.
A v jedničce jste hrál za kladný nebo záporný charakter?
zdroj:
tisková zpráva
Vždy a pouze hraju za kladné charaktery. Ale teď jsem si uvědomil, hraju pouze za válečníka a k tomu se pojí otázka, zda je možné dohrát hru jen s použitím jednoho typu zbraní, nebo se musím vycvičovat i v kouzlech a střelných zbraních, tak jak v prvním díle?
Důležité je si uvědmit, že nemusíte vůbec – moment, musím se zamyslet – musím mít střelnou zbraň? – Hmmm. Teď si uvědomuji jedno místo, kde je nutná střelná zbraň.
A co třeba démonické dveře, které dávají hráči hádanku a nutí mě používat i jiné věci?
Nemusíte nic. Je to pouze volba.
A třeba pes? Jde dohrát hru bez psa?
Za svého psa a jeho léčení jste zodpovědný. Pokud bude zraněný a vy ho nevyléčíte, odejde od vás.
Takže hra jde bez něj skutečně dokončit.
Ano. Ale, byla by neuvěřitelná škoda to udělat.
Všiml jsem si tabule u grafiků, že máte právě tzv. crunch-time.
Ano, právě se uzavírá obsah hry.
zdroj:
tisková zpráva
Jeden z posledních dotazů. Bude později i verze pro PC?
Pravěpodobně ne. Ne, není to v plánu. Na PC vznikají příliš specializované hry.
Hm, PC nám umírá.
(pomlka) Ne, já si myslím, že se PC vrátí.
Jak? V podobě casual her pro příležitostné hráče?
Co si vy myslíte o casual hrách?
zdroj:
tisková zpráva
(Bohužel jsme byli poněkolikáté vyrušeni sekretářkou, už jsem pořádně přetahoval přidělený čas. Otázka ohledně casual her zřejmě zůstane nezodpovězena, jen jsem měl pocit, že je Peter chtěl obhajovat. Povedlo se mi jen na závěr položit ještě poslední dotaz.)
Už jste na to jistě odpovídal několikrát, ale čtenáři jsou neúprosní. Na vašem chatu byly dotazy na pokračování Syndicate a Dungeon Keepera. Ale co takový Populous? Jaká je vlastně vaše nejoblibenější hra, na které jste dělal?
Ahhh. To je opravdu složitá otázka. Všechny jsem je měl rád. (pomlka) Myslím, že nejoblíbenější mám Syndicate.
Stáhněte si: Videa, Trailery...
Související články: GDC preview (3/2008), Preview (11/2006), Novinky, Fable 1 recenze
|