Hidden & Dangerous 2 - rozhovor 1.část
zdroj: tisková zpráva

Hidden & Dangerous 2 - rozhovor 1.část

24. 10. 2003 0:00 | Rozhovor | autor: Redakce Games.cz |

Alexander Sila, animátor Illusion Softworks nám prozradil spoustu zajímavostí o pozadí vývoje hry, čím se liší od konkurence nebo jak se projevují RPG prvky a strategický režim na variabilní hratelnosti.

Autor: Kate & jd
Publikováno: 24.října 2003


Zvětšit Hidden & Dangerous 2, komplexní taktická akce s prvky strategie a RPG zasazená do prostředí druhé světové války má všechny předpoklady k tomu, aby se stala nejúspěšnější českou hrou novodobé historie. I proto jsme připravili pětidílnou sérii článků, které vám tento brzy vycházející klenot z dílny brněnských Illusion Softworks představí do nejmenších detailů a současně s tím budete mít ojedinělou šanci nahlédnout do pozadí vývoje.

14 dnů s HIDDEN & DANGEROUS 2 na TISCALI GAMES
Pátek 24.10.
Úterý 28.10.
Neděle 2.11.
Úterý 4.11.
Polovina listopadu
Tipy & triky a recenze multiplayeru

Dnes začínáme s první polovinou obsáhlého rozhovoru, ve kterém na naše dotazy ochotně odpovídal Alexander Sila, animátor hry Hidden & Dangerous 2 z Illusion Softworks.

Tiscali Games: Jak s odstupem více než čtyř let hodnotíte Hidden & Dangerous jedničku? Co bylo podle Vás hlavním důvodem úspěchu hry a co naopak považujete za její nedostatky?


Obrázek zdroj: tisková zpráva Alexander Sila: Ve své době nabídl Hidden & Dangerous 1 naprosto ojedinělý herní zážitek. Skloubení klasické 3D akce s taktickými prvky bylo tou správnou trefou ve správný čas pro většinu hráčů. H&D1 nabídl poměrně variabilní hratelnost, kde hra nebyla kompletně „předskriptovaná“. Díky umělé inteligenci nepřátel docházelo k různým nepředpokládatelným situacím, které musel hráč operativně řešit. Záporem byla jednoznačně chybovost kódu a slabá technická podpora bezprostředně po vydání titulu.

Na Hidden & Dangerous 2 se pracovalo řadu let a za tu dobu bylo vydání mnohokrát odsunuto. Co bylo hlavním důvodem těchto zpoždění a kolik lidí na hře průměrně dělalo?

V průběhu práce na H&D2 došlo ke změně v designu ohledně otázky, co nového má přinést pokračování prvního dílu. Chtěli jsme hlavní postavu se kterou, se může hráč ztotožnit a silný příběh, který jí bude provázet. V průběhu práce pak převládl názor, že by to přeci jen byl velký odklon od původního konceptu. Pokud by během mise zemřel hlavní hrdina, zbytek týmu by už nemohl misi úspěšně dokončit. Rozhodli jsme se proto vrátit se k původnímu konceptu.

Další velké zdržení způsobil přechod na nový engine LS3D, který byl teprve ve vývoji. Tento krok byl ale naprosto nevyhnutelný, protože doba značně pokročila a původní engine z H&D1 byl v řadě parametrů zastaralý. Samozřejmě, nezačali jsme na dvojce pracovat hned po dokončení jedničky, ale mezitím jsme ještě udělali datadisk, konverzi na Sega Dreamcast a podporu pro tvorbu PlayStation 1 verze.

Na vývoji H&D2 pracovalo v průměru 25 lidí a celá řada externích spolupracovníků. Stačí, když si prohlédnete kredity.

V čem se bude H&D2 od prvního dílu nejvíce lišit? Co považujete za nejpodstatnější či nejlepší změnu ve zpracování a hratelnosti?

Obrázek zdroj: tisková zpráva H&D2 je pokračováním prvního dílu. Je to opět druhá světová válka a jednotky SAS. Jednotka čtyř vojáků, která plní úkoly v týlu nepřítele. Tady však veškerá podobnost končí. Grafika, provedení levelů, umělá inteligence - to vše je postaveno na úplně nových principech, které jsou nesrovnatelně lepší než ty, co byly použity při tvorbě prvního dílu. Velkou proměnou prošel taktický mód, který momentálně velmi odlišuje H&D2 od jiných titulů ve své třídě.

Od vydání prvního dílu H&D se na trhu objevilo několik dobrých taktických akcí. Vzali jste si z nějakých her inspiraci při vývoji H&D2? Pokud ano, o které tituly šlo a jak se to ve hře projeví?

Sledovali jsme vývoj nám podobných her jako je třeba série Rainbow Six. Hidden je ale v mnoha ohledech hodně rozdílný, takže jsme nakonec museli vše udělat podle sebe. Hodně jsme se natrápili s otázkou poměru realita versus hratelnost. V naší hře nemůžete běhat velkou nadlidskou rychlostí, jak bývá u podobných her obvyklé. Omezená je i rychlost pohybů vzad a do stran. Budete nuceni skutečně více taktizovat a hodně plánovat další akci.

Čím se H&D2 bude naopak lišit od podobných her své kategorie - co jí učiní unikátní a lepší?

To, co nás odliší od ostatních titulů, je hlavně hratelnost. Není předem dáno, jakým způsobem máte H&D2 hrát. Nikdo vás nenutí hrát tuhle misi stealth a tuhle misi v šíleném tempu nepřehledné střelby. Hráč se sám rozhoduje, jakou strategii zvolí v dané situaci, jak moc bude riskovat nebo jak moc bude opatrný. Misi, kde způsobíte velký poprask a budete mít problém vyváznout živý, můžete stejně tak dobře odehrát velmi obezřetně, aniž by nepřítel zjistil, že je v ohrožení.

H&D2 v sobě spojuje několik herních žánrů, ale pro jaké hráče bude tedy hra primárně určena? Uspokojí jak hardcore příznivce taktických akcí, ale bude současně přístupná i "víkendovým" hráčům - nebude pro ně příliš složitá?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Hidden nabízí velmi variabilní hratelnost. Můžete ho hrát jako klasickou 3D akci a ostatní členy v týmu používat jen jako „nosiče vybavení“. Můžete hrát sám nebo řídit ostatní členy týmu pomocí rychlých příkazů. H&D2 můžete hrát jako strategii, plánovat postup v misi krok po kroku pomocí taktického módu. Zkoušet různé způsoby obsazení klíčových pozic, porovnávat rozdíly mezi frontálním útokem a koordinovaným útokem z více stran. Můžete jednotlivé způsoby různě kombinovat mezi sebou tak jak vám momentálně vyhovuje. Každý hráč má možnost najít si svůj vlastní způsob jak dokončit většinu misí.

O samotném příběhu, který H&D2 nabídne, se toho dosud příliš neví. Mohl byste nám stručně objasnit, o co v něm zhruba půjde?

V sedmi kampaních navštívíte velmi rozdílné lokace. Projdete studenou Arktidou, budete bojovat v poušti, zažijete souboje na velmi krátkou vzdálenost v hustě zarostlé Barmě, čekají vás Alpy, Norsko, Normandie a nakonec rodné Česko. H&D2 nemá centrální nosný příběh, který vás provází od začátku do konce. Plníte různé úkoly jako je zajmutí důležité osoby nebo zajištění tajných dokumentů. Dojte také na sabotážní a demoliční mise. Sami se pak musíte rozhodnout, koho si z nabízených vojáků vezmete s sebou a jaké použijete vybavení.

V jakých knihách nebo filmech jste si brali inspiraci při tvorbě scénáře? Kdo je jeho autorem, jedná se o někoho jiného než například u Mafie?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Po celou dobu vývoje jsme studovali takzvanou literaturu faktu. Prošli jsme velké množství dokumentů a rozhovorů s pamětníky druhé světové války. Z filmů jsme sledovali zejména Bratrstvo neohrožených, kde jsme čerpali náměty na vizuální detaily. Film má velkou moc a do značné míry ovlivňuje vnímání reality u lidí. Například skutečné výbuchy a záblesky střelby nejsou tak efektní jako filmové. V některých případech jsme se tedy raději přiklonili k filmovému standardu, na který jsou lidé zvyklí. H&D2 nemá ucelený příběh jako tomu bylo v případě Mafie. Jednotlivé mise navrhovali naši designéři ve spolupráci s grafiky a programátory.

Do své čtyřčlenné jednotky si budeme moci vybrat muže z několika desítek postav. Můžete nám alespoň o několika z nich prozradit více podrobností a jaké mají mít individuální schopnosti?

Jednotlivé postavy se liší svými charakteristikami, jako je morálka, zdraví, přesnost střelby a podobně. Hráč se musí seznámit s jednotlivými vojáky a určit k čemu je bude konkrétně používat - sniper, podpůrná střelba, demolice, medik a podobně.

Budou se v průběhu hry nějak zlepšovat schopnosti vojáků jako v RPG? Pokud ano, jak se to projeví?

Vojákům, které budete aktivně používat během mise, se zlepšují dovednosti jako je přesnost střelby, nosnost, fyzická kondice, schopnost otevírat zámky a zdravotnické dovednosti. O progresu jednotlivých vojáků budete informování po skončení mise.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Musí obvykle všechny postavy přežít, aby se mise uznala jako dokončená?

Misi můžete dokončit klidně s jedním vojákem. V některých místech však budete mít „na starosti“ další postavy jako je zajmutý důstojník nebo tajná agentka. Pokud během mise zemřou, čeká na vás Mission Failed.

Mají mise pouze tu jedno jediné správné řešení nebo se dá cíle úspěšně dosáhnout i alternativními postupy, kterých si na první pohled nemusí hráč všimnout, ale prodlouží znovuhratelnost? Jak moc v tomto ohledu bude hráč omezován, aby použil svou fantazii a dělal si co chce?

V H&D2 je maximální svoboda, které se dá v současnosti dosáhnout. Jste omezeni jen tím že musíte splnit daný úkol, ale jak toho dosáhnete, to záleží jen na vás. Můžete získat nepřátelskou uniformu a likvidovat nepřítele ze zálohy nebo ji jen využít k volnému pohybu po levelu a plánování dalšího útoku. Můžete nastražit pasti pomocí min a nepřítele vylákat. Můžete bojovat klasickým způsobem při využití veškeré dostupné techniky - zbraně, vozidla, kulometná hnízda apod. Každou misi můžete hrát znovu a znovu a porovnávat jednotlivé způsoby.

Jakých změn či vylepšení se dočkala taktická mapa a v čem vidíte její největší přínos hráči? Co všechno v ní půjde naplánovat a budeme nějak omezeni časem nebo jinak?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Taktická mapa je implementována kompletně do 3D prostředí samotné hry. Hráč zde má velkou volnost pohybu. Aby se však nenabourala hratelnost, můžete vidět jen ty nepřátelské vojáky, které jste viděli před vstupem do módu taktické mapy. V prostředí taktické mapy je snadné plánovat další činnost vaší jednotky - určení pohybu pomocí waypointů, čekání na signál na konkrétním místě, otevření dveří, odnášení mrtvol, zaujmutí pozice u statických zbraní nebo nástup a použití vozidel.

Ke každému příkazu, který zde zadáte, je možné nastavit pózu ve které se má provádět - stoj, leh, klek. Nastavíte také typ umělé inteligence (agresivní, defenzivní, pasivní) a rychlost pohybu. Taktická mapa umožňuje pohyb a plánování v reálném čase nebo se zapauzovaným časem. Použití taktické mapy je volné, bez jakéhokoliv omezení.

Můžete nám popsat nějakou zajímavou misi ze hry, ve které využijeme stále oblíbenější stealth prvky?

Typickou stealth misi představuje Arktida 2, kde máte zajistit výsledky výzkumu v německé podzemní základně. Pokud budete trpěliví, při vstupu do podzemí se vám podaří získat uniformu od spícího strážného. Pak už musíte jen velmi obezřetně projít základnou a pořídit fotografie důležitých objektů. Jakmile dokončíte průzkum, položíte na předem určená místa nálože a základnu vyhodíte do povětří. Úkol vám budou komplikovat důstojníci, kteří vás mohou poznat i ve vašem přestrojení, a proto se zabíjení ani tady nevyhnete. Jestli se vzdáte opatrného plížení a maskování v německé uniformě, můžete celou misi odehrát klasickým způsobem, ale bude to mnohem těžší. Německé jednotky se zalarmují a vy budete muset čelit velké přesile.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kdy vychází anglická verze H&D2 všude ve světě? A kdy se můžeme těšit na verzi hry kompletně v češtině (včetně dabingu)?

Anglická verze vychází dnes, tedy v pátek 24. října. Česká verze se právě dokončuje a v prodeji by měla být 3. listopadu za 999,- Kč.


14 dnů s HIDDEN & DANGEROUS 2 na TISCALI GAMES
Pátek 24.10.
Úterý 28.10.
Neděle 2.11.
Úterý 4.11.
Polovina listopadu
Tipy & triky a recenze multiplayeru

Každý, kdo si českou verzi Hidden & Dangerous 2 předobjedná za zvýhodněnou cenu 899 Kč z internetového obchodu Tiscali GameShop, získá s třemi orginálními CD s hrou ještě čtvrté bonusové od nás, na němž nalezne kompletní hru Hidden & Dangerous Deluxe. Ta je přímým předchůdcem H&D2 a vedle vylepšené grafiky (oproti původní verzi hry) obsahuje i oficiální datadisk Fight for Freedom nebo editor levelů.

Stáhněte si: Videa, Trailery, Intro, Screenshoty, Cheaty...

Související články: Preview (6/2003), Novinky, Hidden & Dangerous Deluxe recenze a návod



Kate & jd
autorce je 18 let, kromě studia a psaní pro Tiscali Games se občas mihne v televizním pořadu GamePage, nejspolehlivěji ji k počítači připoutá akce s promakaným příběhem nebo vojenské simulace, volný čas ale tráví i jinak (všechny články autora)

 
 
Kate & jd

Nejnovější články