Autor: Kate & jd Publikováno: 24.října 2003 |
Dnes začínáme s první polovinou obsáhlého rozhovoru, ve kterém na naše dotazy ochotně odpovídal Alexander Sila, animátor hry Hidden & Dangerous 2 z Illusion Softworks. Tiscali Games: Jak s odstupem více než čtyř let hodnotíte Hidden & Dangerous jedničku? Co bylo podle Vás hlavním důvodem úspěchu hry a co naopak považujete za její nedostatky? ![]() Na Hidden & Dangerous 2 se pracovalo řadu let a za tu dobu bylo vydání mnohokrát odsunuto. Co bylo hlavním důvodem těchto zpoždění a kolik lidí na hře průměrně dělalo? V průběhu práce na H&D2 došlo ke změně v designu ohledně otázky, co nového má přinést pokračování prvního dílu. Chtěli jsme hlavní postavu se kterou, se může hráč ztotožnit a silný příběh, který jí bude provázet. V průběhu práce pak převládl názor, že by to přeci jen byl velký odklon od původního konceptu. Pokud by během mise zemřel hlavní hrdina, zbytek týmu by už nemohl misi úspěšně dokončit. Rozhodli jsme se proto vrátit se k původnímu konceptu. Další velké zdržení způsobil přechod na nový engine LS3D, který byl teprve ve vývoji. Tento krok byl ale naprosto nevyhnutelný, protože doba značně pokročila a původní engine z H&D1 byl v řadě parametrů zastaralý. Samozřejmě, nezačali jsme na dvojce pracovat hned po dokončení jedničky, ale mezitím jsme ještě udělali datadisk, konverzi na Sega Dreamcast a podporu pro tvorbu PlayStation 1 verze. Na vývoji H&D2 pracovalo v průměru 25 lidí a celá řada externích spolupracovníků. Stačí, když si prohlédnete kredity. V čem se bude H&D2 od prvního dílu nejvíce lišit? Co považujete za nejpodstatnější či nejlepší změnu ve zpracování a hratelnosti? ![]() Od vydání prvního dílu H&D se na trhu objevilo několik dobrých taktických akcí. Vzali jste si z nějakých her inspiraci při vývoji H&D2? Pokud ano, o které tituly šlo a jak se to ve hře projeví? Sledovali jsme vývoj nám podobných her jako je třeba série Rainbow Six. Hidden je ale v mnoha ohledech hodně rozdílný, takže jsme nakonec museli vše udělat podle sebe. Hodně jsme se natrápili s otázkou poměru realita versus hratelnost. V naší hře nemůžete běhat velkou nadlidskou rychlostí, jak bývá u podobných her obvyklé. Omezená je i rychlost pohybů vzad a do stran. Budete nuceni skutečně více taktizovat a hodně plánovat další akci. Čím se H&D2 bude naopak lišit od podobných her své kategorie - co jí učiní unikátní a lepší? To, co nás odliší od ostatních titulů, je hlavně hratelnost. Není předem dáno, jakým způsobem máte H&D2 hrát. Nikdo vás nenutí hrát tuhle misi stealth a tuhle misi v šíleném tempu nepřehledné střelby. Hráč se sám rozhoduje, jakou strategii zvolí v dané situaci, jak moc bude riskovat nebo jak moc bude opatrný. Misi, kde způsobíte velký poprask a budete mít problém vyváznout živý, můžete stejně tak dobře odehrát velmi obezřetně, aniž by nepřítel zjistil, že je v ohrožení. H&D2 v sobě spojuje několik herních žánrů, ale pro jaké hráče bude tedy hra primárně určena? Uspokojí jak hardcore příznivce taktických akcí, ale bude současně přístupná i "víkendovým" hráčům - nebude pro ně příliš složitá? ![]() O samotném příběhu, který H&D2 nabídne, se toho dosud příliš neví. Mohl byste nám stručně objasnit, o co v něm zhruba půjde? V sedmi kampaních navštívíte velmi rozdílné lokace. Projdete studenou Arktidou, budete bojovat v poušti, zažijete souboje na velmi krátkou vzdálenost v hustě zarostlé Barmě, čekají vás Alpy, Norsko, Normandie a nakonec rodné Česko. H&D2 nemá centrální nosný příběh, který vás provází od začátku do konce. Plníte různé úkoly jako je zajmutí důležité osoby nebo zajištění tajných dokumentů. Dojte také na sabotážní a demoliční mise. Sami se pak musíte rozhodnout, koho si z nabízených vojáků vezmete s sebou a jaké použijete vybavení. V jakých knihách nebo filmech jste si brali inspiraci při tvorbě scénáře? Kdo je jeho autorem, jedná se o někoho jiného než například u Mafie? ![]() Do své čtyřčlenné jednotky si budeme moci vybrat muže z několika desítek postav. Můžete nám alespoň o několika z nich prozradit více podrobností a jaké mají mít individuální schopnosti? Jednotlivé postavy se liší svými charakteristikami, jako je morálka, zdraví, přesnost střelby a podobně. Hráč se musí seznámit s jednotlivými vojáky a určit k čemu je bude konkrétně používat - sniper, podpůrná střelba, demolice, medik a podobně. Budou se v průběhu hry nějak zlepšovat schopnosti vojáků jako v RPG? Pokud ano, jak se to projeví? Vojákům, které budete aktivně používat během mise, se zlepšují dovednosti jako je přesnost střelby, nosnost, fyzická kondice, schopnost otevírat zámky a zdravotnické dovednosti. O progresu jednotlivých vojáků budete informování po skončení mise. ![]() Misi můžete dokončit klidně s jedním vojákem. V některých místech však budete mít „na starosti“ další postavy jako je zajmutý důstojník nebo tajná agentka. Pokud během mise zemřou, čeká na vás Mission Failed. Mají mise pouze tu jedno jediné správné řešení nebo se dá cíle úspěšně dosáhnout i alternativními postupy, kterých si na první pohled nemusí hráč všimnout, ale prodlouží znovuhratelnost? Jak moc v tomto ohledu bude hráč omezován, aby použil svou fantazii a dělal si co chce? V H&D2 je maximální svoboda, které se dá v současnosti dosáhnout. Jste omezeni jen tím že musíte splnit daný úkol, ale jak toho dosáhnete, to záleží jen na vás. Můžete získat nepřátelskou uniformu a likvidovat nepřítele ze zálohy nebo ji jen využít k volnému pohybu po levelu a plánování dalšího útoku. Můžete nastražit pasti pomocí min a nepřítele vylákat. Můžete bojovat klasickým způsobem při využití veškeré dostupné techniky - zbraně, vozidla, kulometná hnízda apod. Každou misi můžete hrát znovu a znovu a porovnávat jednotlivé způsoby. Jakých změn či vylepšení se dočkala taktická mapa a v čem vidíte její největší přínos hráči? Co všechno v ní půjde naplánovat a budeme nějak omezeni časem nebo jinak? ![]() Ke každému příkazu, který zde zadáte, je možné nastavit pózu ve které se má provádět - stoj, leh, klek. Nastavíte také typ umělé inteligence (agresivní, defenzivní, pasivní) a rychlost pohybu. Taktická mapa umožňuje pohyb a plánování v reálném čase nebo se zapauzovaným časem. Použití taktické mapy je volné, bez jakéhokoliv omezení. Můžete nám popsat nějakou zajímavou misi ze hry, ve které využijeme stále oblíbenější stealth prvky? Typickou stealth misi představuje Arktida 2, kde máte zajistit výsledky výzkumu v německé podzemní základně. Pokud budete trpěliví, při vstupu do podzemí se vám podaří získat uniformu od spícího strážného. Pak už musíte jen velmi obezřetně projít základnou a pořídit fotografie důležitých objektů. Jakmile dokončíte průzkum, položíte na předem určená místa nálože a základnu vyhodíte do povětří. Úkol vám budou komplikovat důstojníci, kteří vás mohou poznat i ve vašem přestrojení, a proto se zabíjení ani tady nevyhnete. Jestli se vzdáte opatrného plížení a maskování v německé uniformě, můžete celou misi odehrát klasickým způsobem, ale bude to mnohem těžší. Německé jednotky se zalarmují a vy budete muset čelit velké přesile. ![]() Anglická verze vychází dnes, tedy v pátek 24. října. Česká verze se právě dokončuje a v prodeji by měla být 3. listopadu za 999,- Kč.
Každý, kdo si českou verzi Hidden & Dangerous 2 předobjedná za zvýhodněnou cenu 899 Kč z internetového obchodu Tiscali GameShop, získá s třemi orginálními CD s hrou ještě čtvrté bonusové od nás, na němž nalezne kompletní hru Hidden & Dangerous Deluxe. Ta je přímým předchůdcem H&D2 a vedle vylepšené grafiky (oproti původní verzi hry) obsahuje i oficiální datadisk Fight for Freedom nebo editor levelů. Stáhněte si: Videa, Trailery, Intro, Screenshoty, Cheaty... Související články: Preview (6/2003), Novinky, Hidden & Dangerous Deluxe recenze a návod |
Kate & jd | |
autorce je 18 let, kromě studia a psaní pro Tiscali Games se občas mihne v televizním pořadu GamePage, nejspolehlivěji ji k počítači připoutá akce s promakaným příběhem nebo vojenské simulace, volný čas ale tráví i jinak (všechny články autora) |