Autor: Petr Prošek Publikováno: 14.března 2006 |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Příběh Pokud se pustíte do klasické hry, převezmete roli starého známého Juliana Brennana, který se blýsknul již v X2: The Threat. Události v X3: Reunion navazují na předchozí hru a opět se točí kolem hledání ztracené cesty na matičku Zemi. Jeden z knězů Goner Temple najde způsob, jak bránu na ztracenou lidskou domovinu otevřít, ale našeho světa se pochopitelně touží zmocnit i Khaakové. Nic jistě nepokazíme, když vám prozradíme, že všechno nakonec stejně skončí happyendem. Příběh zkrátka není silnou stránkou nového X a autoři s vytvořením poutavé dějové linie mají očividně velké problémy. S trochou šikovnosti jej můžete dokončit na jeden zátah, přičemž si budete muset vytrpět několik opravdu stupidních misí. Vývojáři z Egosoftu se snažili o variabilitu, ale bohužel na úkor kvality a hratelnosti. V jednu chvíli svedete ukázkovou vesmírnou bitku, abyste se nakonec vydali do nepřátelské základny, kde musíte zachránit starou známou netykavku Sayu Kho společně s dcerou jednoho piráta. Opustíte vlastní loď, pouze ve skafandru doletíte k zaparkovanému korábu pohledné Say a v něm musíte včas prokličkovat skrze zamotané tunely dříve, než vše vybouchne, aby se nafoukané dámy společně s Julianem neodebraly do věčných lovišť. A to není všechno. Jindy ovládnete průzkumného drona, s nímž se propletete tunely na ostře střeženém asteroidu, a absolutní peklo nastane při zběsilém úprku před Khaaky na dalším z asteroidů, kdy je sebemenší chyba ztrestána smrtí a opakováním mise. A aby té kritiky příběhové části X3: Reunion nebylo málo, trochu se svezeme i po naprosto příšerných videosekvencích mezi misemi. Myslíte, že vás po toporných animacích z předchozího dílu už nemůže nic překvapit? Uvidíte, co řeknete na ošklivé záběry v nízkém rozlišení, za které by se vývojáři měli stydět už před pěti lety. Podtrženo a sečteno, příběh dovedete do konce pouze z nutnosti, neboť se po jeho závěru dočkáte druhé nejvyšší hodnosti u Argonů, což rozhodně není k zahození. Naštěstí jej můžete plnit po částech a nastoupit do další akce až ve chvíli, kdy k tomu dostanete chuť. Tutoriál Základem komplexní hry by měl být skvělý výukový tutoriál. X3: Reunion nabízí vesmírným dobrodruhům spoustu možností, jak trávit dlouhé zimní večery a probdělé letní noci v mezihvězdném prostoru, ale úspěšně ignoruje jakékoli seznámení s ovládáním. Jistou náhražku přináší manuál, ale i ten mohl být zpracován mnohem lépe a nabídnout podrobnější informace. V případě americké verze je navíc téměř celý zkopírován z předchozího dílu a spoustu věcí ve hře tak nenajdete nebo fungují zcela jinak. Než se tedy do hry pořádně dostanete, strávíte v její společnosti pár dní usilovné pařby. Hráči X2: The Threat to mají pochopitelně mnohem lehčí než úplní začátečníci. Ekonomika aktuálního X-Universe se ale chová jinak (i vesmír se trochu změnil), a tak nelze spoléhat na všechny staré finty. Nám první kroky v X3: Reunion přišly o poznání jednodušší ve srovnání s předchozí hrou, ale názory hráčů se v tomto případě dost liší. Záleží zkrátka jen na vás, zda vytrváte a dokážete do hry proniknout i bez tutoriálu. Svojí troškou do mlýna bezpochyby přispívá i vylepšené ovládání a interface. X3: Reunion konečně bez problémů rozhýbete s kombinací klávesnice–myš, i když s joystickem je situace samozřejmě o poznání lepší. Autoři se konečně pokusili o něco, co se dá již s trochou snahy nazvat jako uživatelsky příjemný interface. Zpočátku sice tápete a některé důležité funkce se ve hře přímo ukázkově skrývají (např. výměna nákladu – freight exchange – mezi loděmi na stanici), ale postupem času si zvyknete a všechny kroky pěkně zautomatizujete. Nicméně v pozdějších fázích hry zjistíte, že i ten nový interface je značně neohrabaný a provádění důležitých úkonů poměrně kostrbaté. Když máte pod kontrolou celé patroly bojových lodí, vesmírné obchodníky a několik továren, potřebujete pohodlně sledovat všechen vesmírný cvrkot. Nejradši byste si na obrazovce aktivovali několik ukazatelů a tabulek najednou, některá okna minimalizovali či zcela zrušili, jiná naopak rozšířili, zprůhlednili a odsunuli stranou – je třeba se taky věnovat vlastnímu letu. To ovšem v X3: Reunion nejde, a tak budete klikat jak zběsilí, abyste měli o všem náležitý přehled. Časem si osvojíte i důležité klávesové zkratky a pozměníte ovládání, ale na jiné úpravy musíte bohužel zapomenout. Vesmírná mapa X3: Reunion je z velké části stejná jako v předchozím dílu (přibylo pouze několik nových lokací), ale se situací v jednotlivých sektorech už je to jiné. Netřeba se tedy obávat, že si pořídíte X2: The Threat pouze ve vylepšeném vizuálním zpracování. Každopádně se setkáte se starými známými rasami Argon (lidé), Boron, Paranid, Split a Teladi. Cestu vám zkříží hvězdní piráti a opět se pustíte do křížku s Kha’aky a Xenony. Jakýmsi polovičním přírůstkem jsou Yaki Pirates, s nimiž se však setkáte pouze v rámci příběhové linie. Stejně jako dříve se sektory dělí podle toho, kdo v nich vládne. Na začátku hry se objevíte v argonském vesmíru a postupně se propracujete i do vzdálených částí galaxie, kam byste dříve ani nestrčili nos. Některé sektory jsou pod nadvládou pirátů, jiné patří Xenonům, a pokud se přes takové potřebujete dostat dál, raději je co nejrychleji proleťte nějakou průzkumnou lodí. Mapa ve hře je řešená poměrně nešťastně a od té předchozí se nijak neliší. A jak se to vlastně hraje? Stejně jako v předchozím dílu se vývojáři drží čtyř hlavních hesel obchoduj, buduj, bojuj a mysli, která v podstatě charakterizují celou hru. Autoři kompletně přepracovali ekonomiku a názory na ni se opět liší. Nám v podstatě vyhovovala, až na několik chyb. Po celé galaxii se prohánějí obchodníci, kteří nakupují a prodávají různé zboží. Tak proč jim trochu nefušovat do řemesla, když to vynáší? Stačí hupsnout do obchodní lodě s velkým nákladovým prostorem, proletět se po okolních sektorech, levně nakoupit a draze prodat. Ale pozor, není neobvyklé, že vám slibný kšeft před nosem vyfoukne nějaký počítačem ovládaný obchodník! Jakmile si vyděláte trochu peněz, je dobré zakoupit software umožňující samostatné obchodování. Do takto vybavené lodi posadíte NPC, které bude makat pro vaši rozrůstající se společnost. Nejdříve zvládne nakupovat a prodávat pouze v rámci předem vybraného sektoru, ale jak postoupí na osmou úroveň, můžete jej povýšit na vesmírného obchodníka. Ten už dokáže sledovat nabídku a poptávku v rámci celé galaxie a postará se o pěkný příděl chechtáků. Možnosti výdělku Nabízí se jich ale mnohem více! Budete-li chtít, začnete se věnovat například mobilní těžbě z asteroidů, pátrání po hodnotných věcech z vraků a vesmírného harampádí nebo transportu pasažérů z jedné části galaxie do druhé. Co takhle nasednout do rychlé průzkumné lodi, toulat se vesmírem a hledat opuštěné koráby bez pilotů, které následně prodáte nebo sami využijete? Pokud si pořídíte potřebné upgrady, můžete dělat svoji práci a současně ovládat další obchodníky nebo bojové letky. Chvíli potrvá, než si zvyknete, že X3: Reunion není klasický akční vesmírný simulátor a ukrývá prvky strategie a RPG. Když tento fakt přijmete, stane se X-Universe vaším druhým domovem. Další zajímavou částí je stavba továren. Jakmile prokouknete ekonomiku hry a zjistíte, kde je velká poptávka po určitém druhu zboží, není nic lepšího, než vybudovat vlastní tovární komplex. Stavba se docela povedla a rozhodně se jí nemusíte obávat. Navíc máte možnost spojit několik továren dohromady, a jednoduše tak vyrábět i nějaký z top produktů. Ty potom vykupuje většina obchodních stanic a přísun milionů je na světě. Vzhledem k tomu, že ve vesmíru nejste sami a po X-Universe se pohybují piráti a nepřátelské rasy, musíte se postarat rovněž o bezpečnost vašich lodí a staveb. Na řadu tedy přijde neodmyslitelný boj, který se tentokrát pyšní příjemnějším ovládáním. Se základní lodí si dovolíte zaútočit i na několik pirátů najednou, ale jakmile postoupíte v příběhu nebo navštívíte vzdálené části galaxie, budete si muset pořídit lepší vybavení a speciální bojové lodě. Časem si zakoupíte policejní licence, začnete profesionálně likvidovat piráty, kšeftovat s jejich zabranými koráby a prodávat katapultované nepřátele do otroctví. Za zmínku stojí například i skenování nákladních prostor lodí v hraničních sektorech. Pašování je v X3: Reunion na denním pořádku, a tak o hříšníky není nouze. Lodě tříd M1, M2, M6 a TL navíc můžete nechat patrolovat v preferovaných sektorech a udělat z nich vlastní policejní hlídky, což je další způsob, jak zajistit bezpečnost. Co potěší fanoušky RPG? Autoři do hry opět zařadili růst hodností a reputace. Obchodní a bojové hodnosti jsou zapotřebí k plnění doplňkových úkolů, jež vás v pozdějších fázích hry dovedou k opravdu slušným penězům. Reputace se projevuje ve vztahu příslušníků jednotlivých ras k vaší maličkosti. Pokud si to někde pokazíte, klidně vstupte do řad třídních nepřátel – na hlavy vašich pilotů bude pak vypsána tučná odměna. Čím oblíbenější jste, tím hodnotnější lodě si u jednotlivých ras pořídíte, přičemž nejvyšší stupně vyžadují obrovské mateřské koráby. Pilotovat několikakilometrová monstra s vlastními letkami je zážitek, na který jen tak nezapomenete. Pak už jen stačí nabrat úkol „Xenon Invasion“ a sledovat spoušť, jakou váš titán páchá v řadách nepřátel. Škoda jen, že úkoly lze opět získat pouze na vesmírných stanicích, přičemž není žádná šance předem zjistit, jestli je ve vámi vybrané továrně vůbec nějaký k dispozici a zda vaše hodnost vyhovuje daným požadavkům. Mnohem hratelnější by bylo, kdyby autoři do hry zařadili nějaký upgrade, díky němuž byste mohli nabízené úkoly sledovat v pohodlí kokpitu oblíbené lodě. Toho se ale bohužel asi nikdy nedočkáme. Ne nadarmo se říká, že starého psa novým kouskům nenaučíš. Ostatně podobné je to i s grafickým zpracováním. Vesmírné orgie... ... opět mají dopad na plynulost hry. Oficiální minimální a doporučené požadavky rozhodně neodpovídají skutečnosti a jsou holým nesmyslem. Pokud tedy nemáte nabušenou mašinu, radši si X3: Reunion schovejte na později, on vám nikam neuteče. Šťastlivci s novým hardwarem budou při bloumání po sektorech v sedmém nebi. Vývojáři zapracovali na novém designu lodí a stanic a všechno je mnohem hezčí než dřív, vyjma boronských korábů, jejichž aqua-vzhled z X2: The Threat nám v aktuálním dílu skutečně chybí. další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Stěžovat si můžeme ještě na absenci kokpitů, ale i tento nedostatek během prvních několika hodin překousnete. Problémy přijdou až ve chvíli, kdy se rozhodnete zaútočit na některý ze xenonských sektorů. Hra zkrátka není dostatečně optimalizovaná a drastické snížení FPS vás natolik vytrestá, že si to příště raději rozmyslíte. Oproti tomu soundtrack dopadl opět na jedničku s hvězdičkou – naše nejoblíbenější skladby podbarvují atmosféru v sektorech Kingdom’s End a Getsu Fune. Závěr Nebýt spousty fatálních bugů, s nimiž měli autoři tu drzost hru pustit do prodeje, ocenili bychom jejich nové dítko jistě větším číslem. Většinu nepříjemností opravují patche (které by už měly být zabudovány v české verzi plánované na jaro), ale takový přístup by rozhodně neměl zůstat nepotrestán. Některé zmiňované prvky mohly být vyřešeny mnohem lépe, ale s tím si musíme počkat až na další pokračování. Opravdoví vesmírní vlci jen mávnou rukou a naplno se ponoří do hry, která jim nedá spát po několik dlouhých měsíců. Tento článek původně vyšel v časopisu Stáhněte si: Trailery, Cheaty, Patch, Nehratelné demo Související články: X2: The Threat recenze, Novinky... |
Petr Prošek | |
autor časopisu GameStar |