Autor: Petr Prošek Publikováno: 14.března 2006 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek ![]() Příběh Pokud se pustíte do klasické hry, převezmete roli starého známého Juliana Brennana, který se blýsknul již v X2: The Threat. Události v X3: Reunion navazují na předchozí hru a opět se točí kolem hledání ztracené cesty na matičku Zemi. Jeden z knězů Goner Temple najde způsob, jak bránu na ztracenou lidskou domovinu otevřít, ale našeho světa se pochopitelně touží zmocnit i Khaakové. Nic jistě nepokazíme, když vám prozradíme, že všechno nakonec stejně skončí happyendem. Příběh zkrátka není silnou stránkou nového X a autoři s vytvořením poutavé dějové linie mají očividně velké problémy. S trochou šikovnosti jej můžete dokončit na jeden zátah, přičemž si budete muset vytrpět několik opravdu stupidních misí. Vývojáři z Egosoftu se snažili o variabilitu, ale bohužel na úkor kvality a hratelnosti. V jednu chvíli svedete ukázkovou vesmírnou bitku, abyste se nakonec vydali do nepřátelské základny, kde musíte zachránit starou známou netykavku Sayu Kho společně s dcerou jednoho piráta. Opustíte vlastní loď, pouze ve skafandru doletíte k zaparkovanému korábu pohledné Say a v něm musíte včas prokličkovat skrze zamotané tunely dříve, než vše vybouchne, aby se nafoukané dámy společně s Julianem neodebraly do věčných lovišť. A to není všechno. Jindy ovládnete průzkumného drona, s nímž se propletete tunely na ostře střeženém asteroidu, a absolutní peklo nastane při zběsilém úprku před Khaaky na dalším z asteroidů, kdy je sebemenší chyba ztrestána smrtí a opakováním mise. ![]() ![]() ![]() A aby té kritiky příběhové části X3: Reunion nebylo málo, trochu se svezeme i po naprosto příšerných videosekvencích mezi misemi. Myslíte, že vás po toporných animacích z předchozího dílu už nemůže nic překvapit? Uvidíte, co řeknete na ošklivé záběry v nízkém rozlišení, za které by se vývojáři měli stydět už před pěti lety. Podtrženo a sečteno, příběh dovedete do konce pouze z nutnosti, neboť se po jeho závěru dočkáte druhé nejvyšší hodnosti u Argonů, což rozhodně není k zahození. Naštěstí jej můžete plnit po částech a nastoupit do další akce až ve chvíli, kdy k tomu dostanete chuť. Tutoriál Základem komplexní hry by měl být skvělý výukový tutoriál. X3: Reunion nabízí vesmírným dobrodruhům spoustu možností, jak trávit dlouhé zimní večery a probdělé letní noci v mezihvězdném prostoru, ale úspěšně ignoruje jakékoli seznámení s ovládáním. Jistou náhražku přináší manuál, ale i ten mohl být zpracován mnohem lépe a nabídnout podrobnější informace. ![]() V případě americké verze je navíc téměř celý zkopírován z předchozího dílu a spoustu věcí ve hře tak nenajdete nebo fungují zcela jinak. Než se tedy do hry pořádně dostanete, strávíte v její společnosti pár dní usilovné pařby. Hráči X2: The Threat to mají pochopitelně mnohem lehčí než úplní začátečníci. Ekonomika aktuálního X-Universe se ale chová jinak (i vesmír se trochu změnil), a tak nelze spoléhat na všechny staré finty. Nám první kroky v X3: Reunion přišly o poznání jednodušší ve srovnání s předchozí hrou, ale názory hráčů se v tomto případě dost liší. Záleží zkrátka jen na vás, zda vytrváte a dokážete do hry proniknout i bez tutoriálu. Svojí troškou do mlýna bezpochyby přispívá i vylepšené ovládání a interface. X3: Reunion konečně bez problémů rozhýbete s kombinací klávesnice–myš, i když s joystickem je situace samozřejmě o poznání lepší. Autoři se konečně pokusili o něco, co se dá již s trochou snahy nazvat jako uživatelsky příjemný interface. Zpočátku sice tápete a některé důležité funkce se ve hře přímo ukázkově skrývají (např. výměna nákladu – freight exchange – mezi loděmi na stanici), ale postupem času si zvyknete a všechny kroky pěkně zautomatizujete. ![]() ![]() ![]() Nicméně v pozdějších fázích hry zjistíte, že i ten nový interface je značně neohrabaný a provádění důležitých úkonů poměrně kostrbaté. Když máte pod kontrolou celé patroly bojových lodí, vesmírné obchodníky a několik továren, potřebujete pohodlně sledovat všechen vesmírný cvrkot. Nejradši byste si na obrazovce aktivovali několik ukazatelů a tabulek najednou, některá okna minimalizovali či zcela zrušili, jiná naopak rozšířili, zprůhlednili a odsunuli stranou – je třeba se taky věnovat vlastnímu letu. To ovšem v X3: Reunion nejde, a tak budete klikat jak zběsilí, abyste měli o všem náležitý přehled. Časem si osvojíte i důležité klávesové zkratky a pozměníte ovládání, ale na jiné úpravy musíte bohužel zapomenout. Vesmírná mapa ![]() Na začátku hry se objevíte v argonském vesmíru a postupně se propracujete i do vzdálených částí galaxie, kam byste dříve ani nestrčili nos. Některé sektory jsou pod nadvládou pirátů, jiné patří Xenonům, a pokud se přes takové potřebujete dostat dál, raději je co nejrychleji proleťte nějakou průzkumnou lodí. Mapa ve hře je řešená poměrně nešťastně a od té předchozí se nijak neliší. A jak se to vlastně hraje? Stejně jako v předchozím dílu se vývojáři drží čtyř hlavních hesel obchoduj, buduj, bojuj a mysli, která v podstatě charakterizují celou hru. Autoři kompletně přepracovali ekonomiku a názory na ni se opět liší. Nám v podstatě vyhovovala, až na několik chyb. Po celé galaxii se prohánějí obchodníci, kteří nakupují a prodávají různé zboží. Tak proč jim trochu nefušovat do řemesla, když to vynáší? Stačí hupsnout do obchodní lodě s velkým nákladovým prostorem, proletět se po okolních sektorech, levně nakoupit a draze prodat. Ale pozor, není neobvyklé, že vám slibný kšeft před nosem vyfoukne nějaký počítačem ovládaný obchodník! ![]() ![]() ![]() Jakmile si vyděláte trochu peněz, je dobré zakoupit software umožňující samostatné obchodování. Do takto vybavené lodi posadíte NPC, které bude makat pro vaši rozrůstající se společnost. Nejdříve zvládne nakupovat a prodávat pouze v rámci předem vybraného sektoru, ale jak postoupí na osmou úroveň, můžete jej povýšit na vesmírného obchodníka. Ten už dokáže sledovat nabídku a poptávku v rámci celé galaxie a postará se o pěkný příděl chechtáků. Možnosti výdělku ![]() Další zajímavou částí je stavba továren. Jakmile prokouknete ekonomiku hry a zjistíte, kde je velká poptávka po určitém druhu zboží, není nic lepšího, než vybudovat vlastní tovární komplex. Stavba se docela povedla a rozhodně se jí nemusíte obávat. Navíc máte možnost spojit několik továren dohromady, a jednoduše tak vyrábět i nějaký z top produktů. Ty potom vykupuje většina obchodních stanic a přísun milionů je na světě. Vzhledem k tomu, že ve vesmíru nejste sami a po X-Universe se pohybují piráti a nepřátelské rasy, musíte se postarat rovněž o bezpečnost vašich lodí a staveb. Na řadu tedy přijde neodmyslitelný boj, který se tentokrát pyšní příjemnějším ovládáním. Se základní lodí si dovolíte zaútočit i na několik pirátů najednou, ale jakmile postoupíte v příběhu nebo navštívíte vzdálené části galaxie, budete si muset pořídit lepší vybavení a speciální bojové lodě. Časem si zakoupíte policejní licence, začnete profesionálně likvidovat piráty, kšeftovat s jejich zabranými koráby a prodávat katapultované nepřátele do otroctví. ![]() ![]() ![]() Za zmínku stojí například i skenování nákladních prostor lodí v hraničních sektorech. Pašování je v X3: Reunion na denním pořádku, a tak o hříšníky není nouze. Lodě tříd M1, M2, M6 a TL navíc můžete nechat patrolovat v preferovaných sektorech a udělat z nich vlastní policejní hlídky, což je další způsob, jak zajistit bezpečnost. Co potěší fanoušky RPG? ![]() Škoda jen, že úkoly lze opět získat pouze na vesmírných stanicích, přičemž není žádná šance předem zjistit, jestli je ve vámi vybrané továrně vůbec nějaký k dispozici a zda vaše hodnost vyhovuje daným požadavkům. Mnohem hratelnější by bylo, kdyby autoři do hry zařadili nějaký upgrade, díky němuž byste mohli nabízené úkoly sledovat v pohodlí kokpitu oblíbené lodě. Toho se ale bohužel asi nikdy nedočkáme. Ne nadarmo se říká, že starého psa novým kouskům nenaučíš. Ostatně podobné je to i s grafickým zpracováním. Vesmírné orgie... ... opět mají dopad na plynulost hry. Oficiální minimální a doporučené požadavky rozhodně neodpovídají skutečnosti a jsou holým nesmyslem. Pokud tedy nemáte nabušenou mašinu, radši si X3: Reunion schovejte na později, on vám nikam neuteče. Šťastlivci s novým hardwarem budou při bloumání po sektorech v sedmém nebi. Vývojáři zapracovali na novém designu lodí a stanic a všechno je mnohem hezčí než dřív, vyjma boronských korábů, jejichž aqua-vzhled z X2: The Threat nám v aktuálním dílu skutečně chybí. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Stěžovat si můžeme ještě na absenci kokpitů, ale i tento nedostatek během prvních několika hodin překousnete. Problémy přijdou až ve chvíli, kdy se rozhodnete zaútočit na některý ze xenonských sektorů. Hra zkrátka není dostatečně optimalizovaná a drastické snížení FPS vás natolik vytrestá, že si to příště raději rozmyslíte. Oproti tomu soundtrack dopadl opět na jedničku s hvězdičkou – naše nejoblíbenější skladby podbarvují atmosféru v sektorech Kingdom’s End a Getsu Fune. Závěr ![]() Tento článek původně vyšel v časopisu ![]() Stáhněte si: Trailery, Cheaty, Patch, Nehratelné demo Související články: X2: The Threat recenze, Novinky... |
Petr Prošek | |
autor časopisu GameStar |