zavřít

Vanguard: Saga of Heroes - recenze

Vychází na platformách: Windows

Verdikt: Vanguard přináší spoustu nových nápadů a vyniká propracovaností řemesel, diplomacií a atmosférou. Na druhou stranu zjevně opustil brány studia dřív, než měl, což se zpočátku projevilo na značném množství chyb.

Hodnocení redakce 8/10

Jak hodnotíme

metacritic 68/100

- Recenze autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Vítejte v Telonu, zemi tisíce království, kde starobylé civilizace podlehly válkám a neúprosně plynoucímu času. Zatímco se lidé snaží znovu vybudovat města, legendární starověká magie ohrožující svět se opět probouzí...

Autor: Semi Ennaffa
Publikováno: 29.dubna 2007


MMORPG je sice na jednu stranu nejdynamičtěji se vyvíjejícím herním žánrem, na druhou stranu ale většina nových titulů zmizí stejně rychle, jako se objeví. Nadále totiž platí, že World of Warcraft je konkurence, které se mohou postavit opravdu jen ti nejlepší z nejlepších. A právě kombinace vývojářského týmu Sigil Games Online a Sony Online Entertainment je jednou z mála, která má potenciál a předpoklad na to, aby uspěla. Sigil Games Online je tým plný veteránů stojících za původním EverQuestem, který se po vydání druhého datadisku oddělil. Sony Online Entertainment zase produkuje tituly jako EverQuest, EverQuest 2, Star Wars Galaxies, Matrix Online a mnoho dalších, takže má s tímto žánrem velmi cenné zkušenosti. Ambice Vanguard: Saga of Heroes byly tedy obrovské a tak se pojďme podívat, jak to celé dopadlo...

 Strhující příběh?
Hned po dokončení gigantické instalace, která vám ukousne rovných 20 GB z vašeho harddisku, poznáte podle technického zázemí i programu starajícího se o aktualizace, odkud vítr vane - obojí je identické s tím, co dobře známe u EverQuestu 2.

Po obligátním stažení aktualizací jsme se konečně mohli pustit do výběru postavy, a že je z čeho vybírat! Celkem devatenáct ras a patnáct povolání je, jestli nás paměť neklame, u nového titulu rekordní bilance. Vybírání rasy je krokem, který byste neměli uspěchat, protože každá rasa má specifické dovednosti a bonusy. Personifikace každé zvolené postavy je poměrně propracovaná a nabízí možnost úpravy i těch nejjemnějších detailů. Bohužel v důsledku nepříliš vysokému počtu polygonů postav není výsledek až tak ohromující, takže v tomto směru je z historického hlediska stále nejlepší EQ2. Povolání jsou poměrně jasně definovaná, takže člověk alespoň trochu zběhlý v hraní RPG nebo MMO si rychle najde svou úlohu. My sáhli po osvědčeném válečníkovi Orkovi a mohli se konečně pustit do vlastní hry.


TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Úvodní dojmy
První pocity ze hry byly dosti rozporuplné, protože proti sobě stojí na jedné straně úžasná grafika prostředí hry a na druhé straně pouze průměrné animace, což pochopitelně kazí celkový dojem. Navíc hra klade zbytečně vysoké nároky na hardware a hned zpočátku na nás vybafla s několika dosti zásadními bugy v grafice.

Ty se nám podařilo po prostudování diskuzního fóra Vanguardu odstranit, ale fakt, že jsme je museli řešit hned na začátku, v nás začal vzbuzovat pochybnosti o správném datu vypuštění hry. Naštěstí jsou opravy těchto chyb vcelku rychlé a lze je s trochou dobré vůle zkousnout, navíc v době čtení těchto řádků už nejspíš budou minulostí. Ani uživatelské rozhraní není zrovna přívětivě provedené a při vzpomínce na rozhraní WoW se člověk jen pousměje. Pravda, i Warcraftu trvalo nějaký ten pátek, než k němu dospěl, ale to na věci nic nemění. Ve finále tedy nešlo o bůhvíjak dobrý začátek.

 Questy a dungeony
Každé správné RPG je založené na questování, tedy plnění úkolů a z nich plynoucího získávání nejen bonusů, ale i informací o historii okolního světa. Vanguard: Saga of Heroes není výjimkou a od začátku vás zásobuje solidním množstvím úkolů, za které jste řádně odměňováni.

Tak jako u ostatních MMO titulů spočívá drtivá většina úkolů na jednoduchých principech: nutnosti někoho zabít, ochránit nebo něco přinést. Je na tvůrcích, aby tomu všemu dodali patřičné ozvláštnění a přitažlivost - v tomto případě sice přišli s několika novými prvky, ale nějakou zásadní změnu jsme nezaznamenali. Za dobu našeho (byť velmi náruživého a dostatečně dlouhého) hraní jsme sice mohli projít sotva desetinu všech questů, ale i z toho si člověk může udělat vlastní úsudek o zbytku.


Dalším nezbytným předpokladem pro úspěch RPG jsou dobré kulisy, tedy dungeony, krajina a města. Ve Vanguardu jsou dungeony skutečně ukázkové. Nádherně rozlehlé a hluboké, plné temných zákoutí, což je pravý opak toho, co nabízejí instancované zóny ve WoW. Města jsou také pohledná, byť nikoliv tak komplexně propracovaná jako třeba v EverQuestu 2. Zatím jsme se nedostali do pozdějších fází na úrovni velkých raidů, takže v tomto ohledu můžeme jen hádat - vzhledem ke zkušenostem vývojového týmu to ale určitě budou pořádné výzvy.

 Vývoj postavy
Vaše postava je od samého začátku vybavena pasivními dovednostmi, které se používáním například určitého druhu zbraní zvyšují. Na tom by nebylo nic zvláštního, pokud by vše nebylo propracované a provázané do posledního detailu. Proto je třeba i volba zbraní poměrně zásadní záležitost. Statistik je všude plno a chvíli vám trvá, než zjistíte, jak to vše funguje, a to i když nejste v oboru zrovna zelenáči.

Bojový systém Vanguardu ničím nepřekvapil a je poměrně jednoduchý: vyberete cíl, zaútočíte a poté už jen sesíláte různé druhy útoků a kouzel. Některé útoky a kouzla dokáží spustit řetězovou reakci, na kterou navazují další kroky (další útok či kouzlo). U těchto akcí musíte reagovat v určitém časovém intervalu, jinak vaše šance na jejich použití zmizí. Novinkou je možnost zaměřit se zároveň na dva cíle – na první cíl sesíláte útočná kouzla nebo do něj prostě mydlíte, co to dá, a druhý cíl chráníte nebo na něj sesíláte kouzla podpůrná. Zní to docela logicky, funguje to skvěle a docela se divíme, že to už dávno někoho nenapadlo.

Smrt vaší postavy není až tak bezbolestná jako v jiných hrách. Pokud si třeba předměty speciálně neupravíte (po úpravě s nimi nemůžete dále obchodovat), tak o ně dočasně přijdete spolu s částí svých zkušeností. Vše můžete získat zpět tak, že se kvapem vrátíte ke svému hrobečku a věci si vyberete nebo vás nějaká dobrá duše oživí. Jinak řečeno, umírat ve Vanguardu není nic příjemného, což je ale na druhou stranu docela pozitivní pro atmosféru hry. Pokud jde o úrovně, jejich získávání není procházkou růžovou zahradou, čili jde všechno pěkně pomalu a na rychlé levelování raději zapomeňte.


 Diplomacie
Dalším možným směrem vývoje vaší postavy je diplomacie řešená naprosto originálním způsobem. Stejně jako my byste určitě dlouho přemýšleli nad tím, jak do hry vnést nějakým způsobem hádku nebo logickou diskusi s NPC. Sigil na to šli mistrovsky či od lesa a vytvořili hru ve hře, kdy se soupeři hrajete karetní hru ne nepodobnou Magic the Gathering. Rozdíl tkví v tom, že jednotlivé karty představují vaše reakce, popřípadě připomínky a gesta. Za což dostáváte body, a když vaše skóre jako první dosáhne nuly, stáváte se vítězi.

Na začátku hry si postavíte set z pěti karet, které si vyberete ze svého decku. Nové karty získáváte za vítězství nad soupeři a plněním questů. Ve chvíli, kdy hra začíná, máte určitý počet bodů stejně jako váš soupeř. Vyhrajete-li kolo, odečtete si bod (jste o krok blíže konci rozepře), ale skóre vašeho soupeře zůstává stejné. Vykládané karty mají různou sílu argumentů (pravý horní roh) a svou cenu, kterou zaplatíte za vyložení. Jsou čtyři druhy sad karet rozlišených barvou a k jejich vyvolání potřebujete „manu“ dané barvy. Ta je zobrazena jako tečky právě čtyř barev. Podle síly karet pak přebíráte „iniciativu“ rozpravy, což vidíte zobrazeno na stupnici vpravo. Pokud skončí kolo a iniciativa je na vaší straně, můžete si odečíst bod. Vyhrává řečník, který první dosáhne nuly a má tak vlastně poslední slovo.

 Řemesla
Pokud vás ani diplomacie neuspokojí, pak se nabízí opravdu široká paleta řemeslných povolání. I v tomto případě je celý systém dotažený téměř k dokonalost a bez jakýchkoliv pochyb je nejpropracovanější ve srovnání se všemi ostatními MMO na trhu. Zapomeňte na nudné sbírání předmětů a následnou monotónní, otrockou práci. Ve Vanguardu postupujete u každého povolání přesně jako ve skutečnosti, a když se vám něco při výrobě nepovede, máte šanci to opravit. Podobně jako u diplomacie i tady hrajete takovou menší hru ve hře, takže se nudit nebudete (i když se vám někdy hraní asi trochu protáhne). Vyrábět můžete nejen zbraně, ale třeba i lodě. Ve Vanguardu je ostatně spousta způsobů jak se dopravovat po rozlehlé krajině, od zmíněných lodí přes koně až k leteckým dopravním prostředkům. Koně jsou v dopravě na nižším žebříčku, takže je (samozřejmě ty slabší) můžete získat už na deváté úrovni.


další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Další nezbytnou formou vývoje, kterou musí projít každá postava, je získávání nové výbavy. A věřte, že jste nikdy (a teď máme na mysli i všechna běžná RPG) neviděli tolik možností jak vylepšit outfit vaší postavy. Především může mít u sebe celé čtyři druhy kompletních sad zbroje a zbraní. Speciální zbroj máte samozřejmě do boje, potom ale i společenský oblek (bonusy na diplomacii), vybavení do dílny (bonusy na řemesla) a speciální ohoz pro sbírání všeho možného (zvyšuje efektivitu těžby). Neptejte se nás, jak celý tenhle šatník nosí vaše postava stále u sebe, ale každopádně je jisté, že ho budete plnit dlouho. Jednotlivé sety oblečení můžete jedním kliknutím změnit nebo se mění automaticky podle příležitosti. A aby toho nebylo málo, obléknout můžete i svého koně, což už je jen taková třešnička na dortu...

 Závěr
Vanguard: Saga of Heroes krátce po svém vydání trpěl spoustou chyb, které odradily hodně potenciálních hráčů. Navíc jde skutečně o podstatně komplexnější a výrazně hlubší hru, než je třeba masový World of Warcraft, takže asi nesedne zdaleka každému. Na druhou stranu pokud mu dáte šanci, garantujeme vám, že mu propadnete nejen tělem, ale i duší. Tolik inovací a nových nápadů jsem u žádného titulu hodně dlouho neviděl, a to se opravdu cení. Nebýt chyb, odnesl by si Vanguard: Saga of Heroes určitě podstatně vyšší hodnocení. Ale vzhledem k tomu, že jde o online titul, existuje nemalá šance, že hra ještě dozraje.

Tento článek původně vyšel v časopisu


Stáhněte si: Trailery

Související články: Novinky...

 
Semi Ennaffa
autor časopisu SCORE






 
 
Semi Ennafaa (SCORE)

Novinky na CZC.CZ

Související videa

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.