Autor: Wilberforce Publikováno: 9.srpna 2002 |
![]() ![]() ![]() Líní Bohové Vikingové jsou obecně velmi zajímavý národ, už proto, že se nedochovalo mnoho pramenů, z jakých by se dalo čerpat. Příběh VCH tak měl velkou naději na úspěch. Na začátku hry to tak také vypadalo. Dlouhý proslov moudrého starce naznačoval bohatost dialogů a rozvětvenost děje, která dává pocit svobody, což je při hraní velmi “atmosférotvorné” :) V úvodu mi bylo sděleno, proč jsem vlastně tam kde jsem - Ódin objevil existenci magického runového zaříkadla Fultharku a zjistil, jakou má moc. Z bezpečnostních důvodů se je rozhodl ukrýt před svojí horší polovičkou, Lokim, ekvivalentem zla a všeho záporna. Avšak posel, který měl Ódinovu vůli vykonat, byl přepaden a obrán. Vikingský všemohoucí se tedy rozhodl vybrat dobrodruha, aby mu ztracené runy vrátil zpět - to je typický případ bohů - rádi si hrají a sami jsou líní jak veš a všechnu špinavou práci za ně musí dělat někdo jiný :) Protistrana však nebyla o nic hloupější a učinila víceméně totéž. Proti vám tak stojí čtyři temní posluhovači Lokiho. Pokud by poslání náhodou selhalo, vše bude (jako obvykle) ztraceno a přijde Ragnarok (apokalypsa, armageddon, mno prostě průser :) ![]() Hrdinou rychle a bezbolestně Dalším fundamentálním článkem všech RPG jsou postavy. Velká dávka hratelnosti spočívá v jejich variabilitě, rozdělení ras, povolání, schopností a charakteru. Tvůrci VCH ovšem zvolili velmi neotřelý přístup - na začátku na vás vybafne přes celou obrazovku portrét čtyř hrdinů a na vás je volba - ke každému trochu infa, jinak nic. V onom popisu postavy najdete její jméno, místo narození, prostě takové mini CV a hlavně, jediný podstatný údaj v této sekci hry, totiž jakou vládne zbraní. Každý má svoje - jeden meč, další luk, nebo palici. Tento údaj je důležitý ovšem jenom pro to, abyste věděli, které zbraně zahazovat hned a které použít, jiné rozdíly moc nenajdete. Tím mne hra zpočátku velmi poděsila, posléze zklamala - kliknout na portrét a šup do hry. Nenastavít asi jednu jedinou věc, a myslím, že autoři tak připravili hráče o velmi oblíbenou a důležitou součást každého RPG. O postavách se podrobně zmiňovat nebudu, neboť se v podstatě ničím neliší, tedy kromě toho, že jedna střílí lukem, co je stejně k ničemu, ale o tom později. ![]() ![]() ![]() Ovládání a souboje Co se týče herního interface, zde se vývojáři snažili držet zažitých pravidel, ovšem znovu s vlastními úpravami. Informačních oken je několik, nejspíše bych je přirovnal asi ke klasickému Diablu. Mapa je velmi přehledná, leč zabírá dost velkou část výhledu, proto není možné pobíhat a zároveň ji mít zapnutou. O nějaké minimapě v růžku obrazovky si můžeme nechat jenom zdát. Inventář je opět vyveden bez jakékoliv invence, několik pozic pro sebrané předměty, postavička se zobrazením ošacení a ozbrojení. Na sebe můžete naházet jen několik základních věcí, jako je brnění, zbraň, náhrdelník, helma a prsten. Dále máte k dispozici questlog, kde jsou informace o každém ostrovu, kde se nacházíte, úkolech a kompletní přepis rozhovorů. Celkově tedy chudé, stejně jako třeba dialogy, nebo souboje. ![]() Souboje však většinou nevedou k získávání informací - tady poslouží dialogy. K tomu, abyste někoho oslovili, musíte na postavu kliknout pravým tlačítkem myši a vybrat ikonku dialogu - ten se v drtivé většině případů odehraje na jedné řádce prostým odmítnutím. Postavy, které vám podají opravdu důležité informace, většinou vypadají velmi podobně jako všechny ostatní a je tedy nutné jich proklikávat vcelku dost, což je v pozdějších částech hry trochu otravné. Obchodování... ... si také moc neužijete. Obchodníci jsou vcelku chudáci, často se stává, že nedisponují větším obnosem peněez v hotovosti, což především prodávání kořistí velmi znesnadňuje. Směna v naturáliích možná není, a tak jsem se jednou rozhodl obchodníka prostě ubezdušit a věci si vzít. Byl jsem však velmi překvapen, když jsem do toho chudáka rubal několik desítek vteřin a nic se nestalo, dokonce se ani nebránil - a navíc pak se mnou byl ochoten dále obchodovat! Takovýchto chybek je hra plná a později už mne u hraní drželo jen jejich odhalování. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Alespoň grafika na úrovni Abychom pro samou kritiku nepřehlédli i pozitiva, podívejme se na grafické zpracování. Co se týče exteriérů, vesnic a přírody, tak je velmi povedené. Domečky jsou pěkně prokreslené a poměrně detailní, s cestováním po jednotlivých ostrovech se i hodně mění, takže splývat vám nebudou. Jenže to je tak vše. Animace postav je ubohá - pohyb nepřirozený, nakreslené jsou poněkud dětinsky a ne zrovna detailně a často splývají s pozadím, zvláště maskovaní lupiči v lesích :) Stejně tak umírání je jedno a to samé, navíc doprovázené chvilkou na poslední modlitbu před smrtí k Ódinovi, o které jsem se zmiňoval výše. Se zvukem to je podobné, muzika je průměrná, neruší ani nezaujme, během hraní si ji však neužijete, neboť se vyskytuje pouze v “intru” (úvodu do děje). Efekty se dají také shrnout na jednom řádku - hrůza. Jeden iritující zvuk pro úder mečem, který vám, poté co jej slyšíte pártisíckrát za sebou, začne jít velmi na nervy. Závěrem ![]() Stáhněte si: Intro (4 MB nebo 9 MB), Cheaty Související články: Novinky |
Wilberforce připravil: jd |