Transport Giant - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Transport Giant - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

31. 8. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Málokomu se poštěstí vlastnit dopravní společnost, budovat třeba tratě pro vlaky a vydělávat na přepravě pasažérů. Oblíbenou klasiku Transport Tycoon proto chtěla napodobit tato nová strategie - povedlo se jí to?

Autor: Bergy
Publikováno: 31.srpna 2004
První česká recenze anglické verze hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Na famózní hru s názvem Transport Tycoon vzpomíná s nostalgií určitě velká spousta lidí. Jednoduchý, ale o to chytlavější koncept hry, ve kterém šlo o přepravu materiálu a pasažérů z jednoho místa do druhého, si tehdy získal prakticky každého. Po všech těch letech už asi málokdo věřil, že ještě vznikne nějaké pokračování nebo se do podobné hry s nejistým výsledkem pustí alespoň konkurence. V roce 2003 však svitla naděje v podobě oznámení hry Transport Giant, na které začalo pracovat Ebensee Studio, tvůrci série Industry Giant. Rok 2004 posléze znamenal celkový obrat o 180°, protože i samotný Chris Sawyer ohlásil pokračování svého Transport Tycoona pod názvem Locomotion.

Dnes se ale budeme bavit jen o titulu Transport Giant, který se už v anglické verzi prodává v zemích západní Evropy, zatímco na Locomotion si budeme muset ještě nějaký ten měsíc počkat. Díky červnovému demu jste si u nás mohli přečíst vyčerpávající první dojmy, které vás seznámily s podstatou této hry. Nemá proto smysl opakovat něco, co už bylo řečeno, takže se hned vrhneme na to hlavní, čímž je samozřejmě herní náplň plné verze.

 Americká kampaň
Jádro Transport Giant tvoří 2 kampaně, které v sobě zahrnují dohromady 14 misí. První z nich je americká kampaň, kterou je vhodné začít kvůli snadnější obtížnosti. Její první míse je tatáž, jakou jste měli možnost hrát už v demu. Píše se rok 1850 a jediným dostupným dopravním prostředkem je volské nebo koňské spřežení. Jelikož zde chybí jakýkoli tutoriál, je tohle asi jediná opravdu startovací mise vhodná na rozjezd.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Další úkoly už ale trochu nabírají na obrátkách. V následujících misích je totiž nutné propojit železnicí hned 10 měst nebo vytvořit spojení dvou měst na opačných koncích herní mapy. Posléze se přehoupnete do nového století, zvýší se nároky na vaší finanční situaci a budete muset začít vydělávat velké částky (například 100 mil. dolarů).

Postupem let vám jsou nabízeny modernější technologie a s vynálezem spalovacích motorů se objevují i zcela nové druhy dopravních prostředků. Závěrečná mise americké kampaně pak nabízí lahůdku v podobě dostavby vesmírného střediska Mys Canaveral, které musí být hotovo do roku 1980. Vaším úkolem je dodat čtyřem sektorům velké množství různých komodit a důležitý je také časový limit, během kterého musíte vše zvládnout.

 Evropská kampaň
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V druhé kampani se z Ameriky přesunete na starý dobrý evropský kontinent, kde jsou mise ještě více náročnější. Začíná se v roce 1910 ve Francii a první mise se velmi podobá té poslední z americké kampaně. Tentokrát je ale místo vesmírného střediska potřeba dostavět olympijský stadión. Po olympiádě se podíváte pro změnu do Alp, kde propojíte 9 městeček. Vcelku originální nápad má i třetí mise, ve které převezmete již existující dopravní společnost, jenž si nevede zrovna nejlépe. Hlavním úkolem je modernizovat vozový park a začít pořádně vydělávat.

Ve čtvrté misi se dostanete do sedmdesátých let a s nimi přichází ropná krize, která vás rovněž zasáhne. I přesto vám ale nezbude než vydělat rovných 200 milionů dolarů. Když zvládnete tuto zkoušku, čeká vás další pořádná výzva, kterou není nic menšího než stavba podmořského tunelu mezi Francií a Anglií. V závěru evropské kampaně je nezbytné vypracovat se na takovou úroveň, abyste byli schopní převážet 100 tisíc cestujících během jednoho roku. Stavba nejmodernějšího železničního koridoru mezi Paříží a Madridem, kterou musíte zvládnout do roku 2050, pak tvoří samotné finále.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Doplňkové herní možnosti
Tímto je obsah kampaní vyčerpán a jak jste z mého popisu už asi vytušili, v těchto misích se bohužel nesetkáte s žádnou konkurencí. Bojujete tak jen s neúprosným časovým limitem a výší vašeho bankovního konta. Počáteční stav financí je rovněž pevně dán, takže zde úplně chybí možnost půjčky, jejíž výši jste si třeba v Transport Tycoonu mohli sami určit.

Kromě kampaní je však v Transport Giant k dispozici ještě mód „New endless game“ což jsou v podstatě samostatné volné scénáře. Vyberete si libovolnou mapu (střední Evropa například obsahuje i česká města jako je Praha, Plzeň nebo Hradec Králové) a určíte letopočet, od kdy začnete hrát. Dále si zvolíte jednu ze čtyř různých obtížností (oproti kampaním je zde navíc tzv. sandbox režim, ve kterém nehrají peníze žádnou roli a stavíte si jen tak pro radost) a rozhodnete se, proti kolika konkurentům budete hrát. Maximálním počtem jsou ale jen 3 další dopravní společnosti, které ovládá počítač, takže je to víceméně slabota.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Velké zklamání asi zažijí všichni příznivci síťové hry, protože Transport Giant neobsahuje vůbec žádný multiplayer. Pokud jste se tedy těšili, že si zahrajete po síti s dalšími nadšenci, máte tentokrát smůlu.

 Stavební komplikace
Jak jsem se už zmínil, během let dochází v Transport Giant k technologickému pokroku, díky němuž vám jsou nabízeny stále novější a novější dopravní prostředky. Celá škála všech možných lokomotiv, automobilů, letadel či lodí je tak obrovská, že by vydala na pořádně dlouhý seznam. Množství dopravních prostředků si tedy zaslouží velkou pochvalu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Konstrukční možnosti při budování silničních či železničních tras už ale tak slavné zase nejsou. Na systém stavby, kdy si všechno nejdříve nanečisto postavíte a až posléze schválíte příslušným tlačítkem, je potřeba si trochu zvyknout. Stavební terén představuje v podstatě jen zcela rovnou placku bez možnosti jakkoli upravovat reliéf plochy. Jakmile někde narazíte na vyvýšeninu nebo vodní tok, musíte vše řešit buď objížďkou, tunelem nebo mostem. Skutečnost, že nelze postavit silnici či železnici ve vodorovné či svislé poloze, snad ani není třeba komentovat. Každopádně je to dost velký nedostatek. U vlakových drah lze sice postavit hned celou řadu různých a perfektně vyvedených zatáček, ale problémy se tímto stejně moc nevyřeší. Při snaze propojit na obrazovce levý bod s pravým vám prostě vždy vyjde z kolejí menší či větší vlnovka.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Úplným protikladem velkého výběru zatáčkových kolejnic jsou pouhé 2 druhy výhybek, které navíc vypadají poněkud zvláštně. Každá výhybka má totiž tvar písmene Z, takže ať chcete nebo ne, s každou postavenou výhybkou se vám na mapě objeví i kousek další rovnoběžné tratě. Jednoduché výhybky ve tvaru písmene V zde tedy nenajdete vůbec. Alespoň, že výhybky nejsou v této hře jen pro okrasu a lze je skutečně používat k nasměrování vlaků tak, aby jezdily po vámi vytyčené dráze. Pokud totiž tuto starost přenecháte počítači, vždy automaticky zvolí pro vaše vlaky tu nejkratší možnou trasu, která ne vždy musí být tou nejrychlejší.

 Srážky vlaků se nekonají
Na druhou stranu druhy různých železnic, které lze v Transport Giant postavit, mě příjemně překvapily. Když to vezmeme chronologicky - tak se jedná o koněspřežné, obyčejné (pro parní a dieselové lokomotivy), elektrifikované, vysokorychlostní, jednokolejné a supravodičovové dráhy. V celém průběhu hry je tak vždy důvod těšit se na další technologický pokrok, který přinese nové možnosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Základní prodávaná verze hry v angličtině jinak obsahuje jednu nepříjemnou vlastnost, které jsem se velmi obával. Pokud se na jedné koleji potkají 2 vlaky, nedojde k žádné srážce, ale soupravy pouze zpomalí a suše skrze sebe projedou. Během recenzování však (podobně jako dříve pro německou verzi) vyšel patch 1.2, který umožňuje zapnout režim, ve kterém vlaky skrze sebe projíždět nemohou. To donutí hráče stavět daleko reálnější tratě plné výhybek a semaforů, ale je nezbytné nastudovat přiložený PDF soubor s návodem, jak je máte správně stavět, aby nedocházelo k problémům.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Další „vychatávkou“ staveb železnic se může na první pohled zdát nutnost mít všechny své tratě propojené do jednoho celku. Když však při stavbě nového nádraží podržíte klávesu Enter, lze toto nádraží umístit kamkoli vás napadne. Tímto způsobem tak můžete postavit libovolný počet separátních tratí, které nemusejí být vzájemně propojené.

 Vizuální zpracování
Graficky vychází Transport Giant z enginu svých předchůdců z rodiny Industry Giant, což je ostatně patrné z jeho celkového vzezření. Škoda jen, že se 2D izometrický pohled na mapu nedá nijak otáčet. Ještě štěstí, že v případě potřeby lze zprůhlednit vegetaci a budovy, takže potíže při stavbě silnic či železnic jsou naprosto minimální. Pro lepší přehlednost se dá využít také oddalování a přibližování pohledu, ale i tato funkce má svá omezení. Zvláště oddálení kamery má nedostatečný rozsah.

Velmi mě nadchlo roztomilé vyobrazení všech možných vláčků, autobusů, nákladních aut, lodí a letadel, přičemž každý modelový typ se dá snadno identifikovat i od oka. Oproti tomu deklarované střídání ročních období mě vyloženě zklamalo. Jediná změna se totiž dá vypozorovat u listnatých stromů, které na podzim změní barvu listí a v zimě opadají úplně. O sněhu však grafici nemají zřejmě ani potuchy, protože ten byste v Transport Giant hledali marně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

 Občasné padání
Hardwarová náročnost je podle očekávání přijatelná - pokud nepočítáme minimální možné rozlišení grafiky 1024x768. Transport Giant jsem testoval na sestavách P4 1,6 GHz, 256 DDR s GF MX440 a Athlon 2200+, 512 MB DDR s GF Ti4400. Na obou počítačích běžela hra vcelku plynule, ale čas od času prostě spadla zpátky do Windows. Stabilita by tedy podle mého názoru potřebovala ještě doladit.

Obvykle se moc nezabývám zvukovou stránkou her, ale v případě Transport Giant udělám výjimku. Během hry vám totiž do uší zní spousta skladeb (celkem jsem jich napočítal 99!) všech možných žánrů od Country, přes Swing, Blues až po Funky, Pop a Rock.

 Závěr
Zvětšit zdroj: tisková zpráva I přes všechny vyřčené nedostatky (a že jich nebylo málo) se nedá říct, že by Transport Giant nebyl zábavnou hrou. Zvláště hraní obou kampaní by mělo uspokojit i náročnější hráče, ale na druhou stranu oněch 14 misí vám nevydrží nijak zvlášť dlouho. Pak se už (i kvůli absenci multiplayeru) musíte spolehnout jen na volné scénáře, kde se může vyskytovat také konkurence. Nejlepším řešením ale bude počkat si raději do podzimu na projekt Locomotion od Chrise Sawyera, který podle všeho nabídne větší možnosti i lepší hratelnost.

Každý, kdo si předobjedná Transport Giant z internetového obchodu Tiscali GameShop, dostane k ní zdarma podobnou hru Industry Giant 2 v češtině. Akční nabídka a cena 699 Kč platí jen do dne vydání hry v ČR.

Stáhněte si: Demo, Cheaty...

Související články: Dojmy z dema (7/2004), Novinky, Industry Giant II recenze (7/2002)

 
Bergy
autorovi je 24 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)



 
 
Bergy
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Celkově mám z Transport Giant dost rozporuplné pocity. Nalézá se v něm množství věcí, které vám udělají radost, ale další vlastnosti hry vás naopak zase pěkně zarmoutí. Nejedná se tedy o tolik očekávaného nástupce fenoménu zvaného Transport Tycoon, ale pouze o dalšího člena do rodiny Giantů. Nic víc, nic míň.

Nejnovější články