Autor: Marek Beniač Publikováno: 4.července 2007 | Verze hry: prodávaná/česká/PC Doba recenzování: 2 týdny |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Od hráčů pro hráče Je to tak, Nadeo do United přispělo jen relativně malou troškou na mlýna a zbytek nechalo na komunitě, fanoušcích a samotných hráčích-zákaznících. V základu (nebo chcete-li v singleplayeru) nabízí hra jen několik desítek tratí pro každé prostředí. Odstupňováno v obtížnostech Start, Easy, Normal, Hard a Extreme tu čeká vlastně soubor výukových lekcí, které jsou ideální především pro nováčky, jenž snad některou z Trackmanií minuli. Dostanou šanci poznat, jakými principy se závodění v tom kterém světě řídí, jak se chovají jednotlivá autíčka i z jakých dílů jsou dráhy vystavěny. Pro zkušené matadory nemá tahle autoškola valného významu, jelikož obtížnost je velice nízká a cosi jako výzva připadá v úvahu řekněme pouze u záložky Hard a Extreme. Přesto už tady začíná multiplayer vystrkovat růžky, jelikož při detekci online připojení okamžitě naběhne lokální žebříček, s pořadím nejrychlejších šoférů. Každá trať se totiž dá zajet v čase neoficiálním a oficiálním – a kromě odměn v podobě medailí či dovednostních bodíků, lze vydělávat také Coopers, virtuální to platidlo v Trackmania vesmíru. O motivaci tak rozhodně není nouze a singl krom výuky funguje i v rovině ekonomické, protože bez kreditů získaných za skvělé časy nelze stahovat opakované záznamy (okouknete, jak do jezdí, jaké používá odbočky a zkratky) těch nejlepších, nové skiny aut, tratě, filmečky… a co já vím co všechno ještě. ![]() ![]() ![]() Nabídka módů Kromě pilování časů a ideálních průjezdů tratí, se lze bez připojení k internetu dostatečně vyřádit též v editační části TM United. Pro grafiky je tradičně připravena garáž, kde si mohou k nepoznání změnit vizáž každého vozu, inženýry-stavitele zase potěší editor tratí, čítající - vzhledem k novým prvkům především v sekci Stadion - teď již tisíce dílků. Nadeo letos myslelo také na režiséry a tvůrce amatérských filmů, nová trať či replay vydařené jízdy si přece přímo říkají o pěkný filmový úvod s nálety kamer a záběry zajímavých detailů, respektive dramatický sestřih vašeho počínání v závodě. Jinak ale zůstalo opravdu vše při starém, ať už jde o herní módy – sestávající z tria Race, Platform a Puzzle (plus Stunt v multiplayeru) či nabídku hlavního menu. To se mimo již zmíněných odkazů na singlovou část a editory, doplněné o místní náhražku hry více hráčů (lokální síť, hot-seat) soustředí především na provázanost hry se světem. Jsou tu odkazy na diskusní fóra, aktuální zpravodajství monitorující události kolem Trackmanie, čerstvé žebříčky, anoncování soutěží a turnajů… rozdíl mezi webovým prohlížečem a hrou se pomalu ale jistě stírá. To konečně zjistíte i přímo po kliknutí na položku Hra více hráčů, kterážto je vstupní branou do světa nikdy nekončících závodů. Poslední trať a jdu spát Ministr zdravotnictví varuje, Trackmania je silně návyková a způsobuje závislost. Takové upozornění na krabičce chybí, přitom už první dva díly série zvedly varovný prstík a freewarová Nations fungovala vlastně jako lákadlo, v podobě sladkého bonbónu. Jak už zaznělo, Trackmania United maximálně těží z nečekaného úspěchu Nations (je registrováno bezmála dva miliony hráčů) a kráčí v jejích šlépějích. Nikdy nekončící honba za dalšími body, věčné vylepšování časů, nekonečný příval dalších tratí, soupeřů a vyzyvatelů, nové a nové nápady, jak trať postavit a jak ji posléze zdolat. Toliko stručný nástin. Servery pochopitelně běží 24 hodin, neustále se vytvářejí aktuální žebříčky, ať už místní, lokální či světové a stále je o co bojovat, co zlepšovat a co překonávat. ![]() ![]() ![]() Díky poslepování hry ze sedmi scenérií, se pořadí vypočítává pro každé prostředí zvlášť a kdo se nechá polapit, čeká ho doslova boj s větrnými mlýny. I borci, kteří jedou ve vlaku zvaném Trackmania už od prvního dílu (a vynikají v terénu, na sněhu a ledu, vysoko rozvinutých drahách na stadionu i při letech po plošinách na ostrově) logicky začínají nestíhat. Stačí se jen chvíli zapomenout v Desert prostředí a špička vám mezitím ujede v rallye či v zálivu. O tom, že člověk také někdy potřebuje odpočívat a spát, chodit do práce nebo školy a věnovat se rodině, ani nemluvím. V tomhle směru tak United doplácí na svou „dějovou“ roztříštěnost, přeci jen mezinárodní pojetí s jakým vyrukovala Nations bylo ucelenější a v jistém ohledu i prestižnější. Hráči chtěli být nejlepší v rámci naší kotliny, následně posunout českou vlajku před Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Itálii… Dobrá, tohle jde i tady, jenom bitva probíhá na více frontách. Už bez problémů Po technické stránce vše funguje (zvlášť teď, po půl roce provozu) naprosto bez problémů. Ať hru spustíte v kteroukoliv hodinu, vždy je k dispozici dostatek serverů. Stačí si jen vybrat na co máte chuť a vrhnout se do závodů. Dají se najít ryze tématické skupinky (jezdíme pouze stadion, ostatní nás nezajímá) stejně jako party, které plynule střídají všechna prostředí a scenérie se mění snad pro každý závod. ![]() ![]() ![]() Engine hry pochopitelně neustále prochází vývojem, přestože jeho začátky pamatuje ještě TM Sunrise. Pro potřeby Trackmanie United byl samozřejmě znovu vylepšen a zvládá tedy opět o něco více polygonů a nových efektů, což zaregistrujete především na stadiónu. Ten prodělal obecně největší změny, tím spíš že nově nabízí i off-road variantu, nejvíce připomínající autocross či rallyecross – viz. naše první dojmy. Tvůrci logicky hodně pracovali také na online části, vždyť veškeré uploady a downloady tratí, replayů, skinů a filmů, fungují na principu sdílení a nová Trackmania je vlastně jeden velký peer to peer organismus, s internetovým prohlížečem. Jak jsme psali už v lednu, ani řádný podzimní beta-test nedokázal předejít poněkud kostrbatému rozjezdu. Náhodné zamrzání a padání hry, problémy při ověřování tratí, občasné anomálie v editoru, nefunkční servery a laddery… Vše se během několika měsíců ale podařilo vyřešit (krátký výpadek serverů jsem zažil jen jednou) a při testování jsem nenarazil na jediný problém. Ostatně není divu, česká verze hry má již integrován patch a (pro většinu bohužel) také (ne)populární ochranu StarForce. Pokud si však Trackmanii United koupíte ze Steamu, po jejím spuštění se aplikuje update, který StarForce odstraní. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Českému překladu nelze vytknout snad vůbec nic, konec konců na korekcích a testech spolupracovali Trackmaniaci z domácích fan stránek. Trochu jen zamrzí útlý, osmistránkový manuál, popisující opravdu jen to nejnutnější. Jeho plnohodnotná verze, pitvající na cca 40 stranách vše do detailu, je k dispozici pouze v digitální podobě, coby pdf dokument. Budete-li ze hry nadšeni nebo lehce zklamáni záleží jen na tom, jak moc vás fenomén zvaný Trackmania zasáhl. Jsou tu hráči, kteří mají obě předchozí hry vystaveny na čestném místě i jejich protějšky, jenž od nás vloni tahali plnou verzi Trackmanie Nations spíše ze zvědavosti. Menší zpoždění české verze se lehce promítlo do výše doporučené prodejní ceny, která byla Hypermaxem ve finále stanovena na 799,- korun českých, například na Xzone ještě stovku ušetříte. I tenhle aspekt by nakonec mohl hrát svoji roli při rozhodování, koupit či nekoupit, vždyť původně to vypadalo na cenu kolem tisícovky. ![]() Stáhněte si: Trailery... Související články: Dojmy, Novinky, Trackmania Nations recenze, Trackmania Sunrise recenze, Trackmania CZ recenze |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |