Autor: Agarwel Idiriz Publikováno: 1.září 2008 | Verze: X360/prodávaná/ang. Doba recenzování: pár dnů |
![]() ![]() ![]() oficiální obrázky Krom klasických stromů s vlastnostmi lze postavy modifikovat pomocí tzv. charmů. Ty musíte prvně aktivovat splněním jednoduchého questu (zabij 2 trolly, najdi tajnou místnost apod.). Charmy jsou rozděleny do tří úrovní. Do první, nejslabší, je po splnění questu nutno vložit několik run. Do druhého levelu se místo run vkládají aktivované charmy první úrovně. A do do posledních, nejmocnějších, je nutno vložit aktivovaný charm druhé úrovně. Jejich aktivace přidává efekt zbraní nebo zbroji. Od základních efektů, kdy po kontaktu může zřídka dojít ke zpomalení protivníka. Až po epické charmy, které po kontaktu občas způsobí, že protivník bude bojovat po vašem boku, případně vás jeho úder občas vyléčí. Charmům se tedy rozhodně vyplatí věnovat pozornost a nepodceňovat je. Bojový systém Podle RPG systému lze hru snadno zařadit mezi hack&slash mlátičky. Ale bojový systém je zde mnohem propracovanější a například s Diablem nelze srovnávat. Problém je, že hra neobsahuje pořádný tutoriál a sedmistránkový český manuál také mnoho neřekne (je totiž ošizený oproti anglické verzi, která je trojnásobně obsáhlá a najdete v ní navíc důležitou tabulku bojových komb a profily důležitých příběhových postav, které bylo někomu zatěžko překládat). V prvním levelu vás naučí pouze základní útok. A slabí protivníci, umírající po první ráně, vám ani nedají příležitost k samostatnému tréninku. ![]() ![]() ![]() O to bolestivější je nástup druhého levelu, kde najednou nelze přežít bez pokročilejších bojových technik. A je na vaší trpělivosti, zda tuto část překousnete a začnete trénovat nebo hru zahodíte jako frustrující. K dispozici je několik komb a útoků na dálku. Protivníky lze nadhazovat a bojovat s nimi ve vzduchu, kde na vás nikdo jiný neútočí. Je třeba se naučit včas uskakovat raketám a úderům trollů. A jednou za delší dobu lze použít některou ze speciálních vlastností, která dokáže zvrátit stav i té nejtěžší bitvy. Pokud zatnete zuby a naučíte se vše správně kombinovat a šetřit silné sklly na patřičné situace, hra se najednou hraje úplně jinak a zábavněji. Pochvala protivníků Na každého je nutno aplikovat jiný bojový styl. Od goblinů, mezi kterými je nejlepší zběsile klouzat od jednoho druháho. Přes elfy, které je vhodné jednoho po druhém nadahozvat do vzduchu a tam je dorazit. Až po trolly, kterým je nejlepší zrušit zbroj na hrudi, efektivně jim vyšplhat na záda a prorazit řídící jednotku. U velkých protivníků potěší rozdělení zásahových zón. Urazíte raději nejdřív mocné kladivno nebo granátomet? V jiných recenzích jsem se setkal se stížnostmi na level-scaling protivníků, jejichž obtížnost roste úměrně vašemu levelu, a prý tak není motivace levelovat. S těmito stížnostmi musím nesouhlasit. Protivníci sice levelují, ale ne tak rychle jako vy. Při svém druhém průchodu hrou jsem jasně pozoroval, že místa, kde jsem dříve opakovaně umíral, projíždím jako nůž máslem. Takže ano - protivníci se stávají těžší a je jich nejspíše více. Ale je to vyváženo akorát, že souboje jsou stále výzvou, přesto cítíte, jak sílíte. ![]() ![]() ![]() Otravná smrt Je zpracovaná stejným principem jako v BioShocku. Po smrti se ocitnete na posledním checkpointu, ale protivníci a vše zůstane tak jako před smrtí. Ale jste zde navíc trestáni animací, kterou nelze přeskočit. Animace není nejdelší (znám hry, kde proklikání všech loadingů vezme víc času), ale je dostatečně otravná na to, aby motivovala neumírat. Při běžné hře se neumírá tolik, aby to nějak vadilo. Ale při soubojích s bossy může někdy lézt na nervy. Zároveń každá smrt maličko poškodí vaši výbavu. Protože se žádný další postih nekoná, jsou souboje s bossy dosti nezáživné. Není to žádná výzva, když víte, že můžete umřít kolikrát chcete a přesto ho časem ustřílíte. Zatímco soubojové části jsou skutečně zábavné, potíž nastává v neakčních sekvencích. Základna, kde dostáváte mise, a cyberspace je velmi rozsáhlý a skoro nic se tam přitom neděje. Pobyt v těchto lokacích, trávený pouze úprkem z bodu A do bodu B, je zdlouhavý a nudný. A zejména v okamžiku, kdy několik minut poběžíve na konec cyberspacové lokace, jen abyste zjistili, že nemáte potřebný skill pro překonání překážky a pokračování dál. A tak se musíte s nepořízenou vracet s vědomím, že později s novým skillem byste se měli vrátit, a budete rozlehlost velmi proklínat. Tyto lokace mi silně připomněly výtahy v Mass Effect. Běžet minutu rovnou chodbou je úplně stejně zábavné jako trčet ve výtahu. Tyto lokace měly být menší a schází v nich tlačítko pro sprint. Tím bohužel zápory nekončí Z žánru japonských bojovek hra zdědila i potíže s kamerou. Ta sice není zcela statická, ale její ovládání je strašně krkolomné, obtěžující a určtě mělo být vyřešeno lépe. Na druhou stranu musím říct, že takřka nikdy mi kamera nevadila v soubojích. V bojové vřavě mi zabírala to, co jsem potřeboval. Horší je to při zkoumání lokací. Když se chcete podívat za roh, zda tam nečeká loot, jde o kumšt. Po čase jsem to vzdal a raději oželel některý loot, než se prát s kamerou. Stejně tak jsem měl mnohdy potřebu se jen tak rozhlédnout po lokaci, kvůli tajným lokacím a nebo jen pokochat okolím. Obojí je skoro nemožné. A že by bylo na co koukat... ![]() ![]() ![]() Přišel čas na další výtku. Nevím proč, ale hra za vámi občas zamyká dveře. Asi abyste nemohli zabloudit a šli pořád správným směrem. Přijdete-li na křižovatku a nevíte která cesta vede k bonusovému lootu a která k cíli, a rozhodnete-li se náhodou pro cestu která vede k cíli, tak už nemusíte mít možnost návratu a prozkoumání slepé uličky. Velikou pochvalu a poklonu zaslouží i hudba společně s dabingem většiny postav. Těžko hledat podobně kvalitní konkurenci. Právě ozvučení má podstatnou zásluhu na celkové atmosféře. Od dob Deus Ex jde o první hru, která mě dokázala zaujmout a nalákat hned v hlavním menu - právě kouzelnou hudbou doprovázenou líbezným hlasem. ![]() ![]() ![]() Tvůrci se rozhodli přepracovat severské mytologie do sci-fi stylu. Bohové jsou tak podáni jako kyberneticky vylepšení lidé. Goblini a trollové jsou bojové stroje apod. Mytologie je zpracována do velkých detailů a asi jen znalec odhalí každou narážku. Ale i když tvůrci slibovali stoprocentní přepis mytologie, nakonec si nějaké změny neodpustili. Osobně to vidím jako plus. Po dohrání prvního dílu si u mnoha postav nejsem zcela jist, komu můžu věřit a komu ne. Samotné podání příběhu je dobré, ale protože Too Human bude trilogií, chybí mu pořádný konec. Každopádně není zpracován úplně přímočarým stylem, kdy je každá informace zdůrazněna a strčena přímo pod nos. Některých důležitých detailů se mi podařilo všimnout až při opakovaném hraní. Samotnou atmosféru příběhu bych přirovnal ke Gears of War - partička největších tvrďáků jde nakopat zadky všemu, co jim stojí v cestě a neodpustí si vše drsně komentovat. Celé dobrodružství vezme, s novou postavou, kolem třinácti hodin. Při opakovaném hraním, kdy už protivníky řežete mnohem rychleji, se herní doba zkracuje. Troufám si říct, že základní znalost severské mytologie je pro hraní nutný základ. Když ji člověk zná a na hru kouká jako na její přepracování, je to super. Pro hráče nezasaženého těmito znalostmi, musí být příběh zmatený, plný nelogičností a zcela právem se mu vůbec nebude líbit. Proto před hraním doporučji nastudovat alespoň základy - buď v tématickém článku o mýtech na pozadí Too Human, případně Wikipedii apod. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Pár dalších mušek Krom kamery a některých nudných pasáží se hra nevyhnula i mnoha dalším bugům. Jako největší považuji, že mi často někam mizela moje jednotka. I když jsem je slyšel, jak spolu mluví, tak nikde nebyli vidět. A po chvíli zase najednou bojovali po mém boku. Naštěstí jsou parťáci ve hře jen na ozdobu a jejich absence ničemu nepřekáží. Ostatní chyby byly spíše drobností. Občasné probliknutí textur, stojícím postavám někdy kloužou nohy po zemi apod. Stejně tak se najdou drobné nelogičnosti - to, že má Baldur speciální meč, je hezké, jen působí divně, že tímto mečem je vlastně jakákoli zbraň, kterou zrovna vezme do ruky. Za celou dobu hraní jsem naštěstí nenarazil na bug, který by přímo bránil hraní - nepropadl jsem se podlahou, hra mi nezatuhla ani nic podobného. ![]() Tento článek byl původně napsán pro CZ-Gameblogger. Stáhněte si: Demo z Xbox Live, Trailery & Videa Související články: Novinky, Tématický článek o severských mytologiích 1.část a 2.část |
Agarwel Idiriz | |
autorovi je 25 let, pracuje v IT odvětví, volný čas tráví hraním her, o nichž pak píše na svém blogu; nejvíce si potrpí na kvalitní příběh a herní svobodu, RPG, budovatelské strategie, případně propracovanější simulátor |