Tactical Ops: Assault on Terror - recenze
8/10
zdroj: Archiv

Tactical Ops: Assault on Terror - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

6. 5. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Ve stopách Counter-Strike se vydal realistický mód Tactical Ops pro Unreal Tournament, který nyní vychází na samostatném CD ve vyšperkované verzi s novými mapami, zbraněmi, modely a texturami.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 6.května 2002


Obrázek zdroj: Archiv Unreal Tournament je dodnes tak dobrá hra s neméně kvalitním enginem, že by si jistě zasloužila mody, jež by se blýskly na světovém trhu herního šílenství. Je s podivem, že přes obrovskou obec, která se k vytváření modů pro UT uchýlila, zůstaly dodnes všechny produkty daleko za hladinou opravdové úrovně a masově se neujalo nic. Posledním želízkem v ohni je projekt Tactical Ops (zkratka slova „operations“), který vznikl jako volně šiřitelný mod, původně pod názvem SWAT. Po pár letech vývoje se autoři rozhodli ke kroku, který známe třeba z Counter-Strike - vydat hru samostatně na CD jako tzv. „retail“ verzi. Důvod je ten, že kdo nemá UT, nemusí si jej pro hraní kupovat. Tactical Ops tedy dnes najdeme jak v podobě volně stažitelného modu k Unreal Tournamentu, tak na pultech jako samostatnou hru, přičemž obě jsou navzájem kompatibilní.

 Herní systém
Podstatná část systému, který hra používá, by se dala bez zardění nazvat obšlehnutým Counter-Strikem. Nemyslím to vůbec zle - proč neudělat konverzi něčeho bombastického na jiný engine? Nastupují proti sobě dva týmy - teroristé versus speciální komando. Hraje se na časově omezená kola a zbraně se kupují na začátku každého z nich i v jejich průběhu. Rozdíl je ten, že zde lze stávající výstroj i odprodat. Koho zabijí, končí a nastupuje zase až do příštího kola. Peníze získáváte podle toho, jak si vedete, navíc sem tam najdete nějakou pohozenou hotovost, marihuanu či něco podobného, co leží buď jen tak v mapě, anebo to vypadne z kapsy zabitého soupeře.

Zaměření hry je rovněž obdobné Counter-Striku - realita s upravenými vlastnostmi směrem k lepší hratelnosti. Realitou myslíme třeba modely zbraní, hráčů a mapy. Odklonem od ní nazvěme třeba rychleší pohyb, nižší účinnost zbraní, možnost libovolně poskakovat bez známek únavy, skákání z výšek, střelba pod vodou atd. Do toho, jak je vše důležité zpracováno a co to s hrou dělá, se pustíme v následujících odstavcích.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Mapy
Začněme optimisticky mapami. Najdete jich je hře přes tři desítky a každému soudnému člověkovi se budou líbit. Představují široké spektrum lokací od městských ulic, čínských městeček, ponorek, betonových pevností, skladišť, zatarasených dálničních tunelů, továrních hal, výzkumných center až třeba po ropnou věž nebo hradní katakomby. Kromě rozmanitosti, kterou hodnotím velice kladně, si lze vybrat i mapu podle velikosti. Já mám raději pro tento typ hry menší kusy, ale i milovníci spletitých a velkých komplexů si své najdou.

Zvětšit zdroj: Archiv Každá mapa skýtá jeden i více úkolů, z nichž se skládá vlastní mise, kterou je třeba v daném čase splnit. Najdeme tu klasiky typu vyhození lokace časovanou náloží, odvedení rukojmích do bezpečí, nebo i prosté vystřílení všech nepřátel, ale náplně misí jsou různorodější, a tak se o jednoznačných herních modech asi nedá hovořit. Trochu na škodu je to v tom, že kdo všechny mapy nezná zpaměti, těžko si při výběru předem zjistí, o co v ní půjde. Tohle mohli autoři vylepšit a když už typ hry nepoznáte podle předpony v názvu, aspoň šlo udělat nějaké info před skočením do hry. Kvalitu map podtrhuje i grafické zpracování, které je všude výborné. Nikde nenajdete nic odfláknutého. Mapa z Číny dokonale navozuje očekávanou atmosféru a nejinak je tomu všude jinde. Velice kvalitní práce.

 Hráči a jejich podivný pohyb
Další důležitou složkou jsou hráčské modely. Těch je k dispozici kolem desítky pro oba týmy dohromady. Jejich skiny jsou detailní a postavy odpovídají možnostem enginu hry. Nicméně potíž nastává v orientaci, kdy jen velice ztěží rychle poznáte, kdo je kdo. Modely jsou si tolik podobné a to většinou i barevně, že často si nejste jistí, i když hru hrajete už nějakou dobu. Kapitola sama pro sebe je pohyb, který autoři očividně nezvládli. Kdybych se nestyděl použít veřejně slova hovna, napsal bych, že při chůzi modely vypadají jakoby se pohybovaly po kolena v nich. Raději ale zvolím mírnější označení, že „jejich pohyby jsou velice nepřirozené, kdy našlapují strašně z vysoka a ještě se u toho celí klátí jak loutky“. Když takhle vypadá bojovník, v jehož rukou je váš život, nepůsobí to nijak dobře. Je to kosmetika, ale chůze v Tactical Ops je opravdu šílená.

 Zbraně
Zbraně zastupuje zhruba dvacítka standardní výbavy každé reálnější hry. Od nožů přes pistole, brokovnice, UZI, Kalachy a M4ky, po sniperky a těžký kulomet M60. Najdete tu třeba i šikovnou modifikaci M4ky s granátometem, v sexy kamuflážované úpravě. Většina zbraní má více režimů střelby a za zmínku stojí třeba možnost házení nožem. Pouze nechápu, proč se dá házet až když mám u sebe nože aspoň dva. Ani to, že na jeden stisk nožem pouze jednou bodnu, mi nepřijde pro hru ideální, i když se to možná na první pohled více podobá realitě. On ale nůž zdaleka se soupeřem neudělá to, co v reálu a tak se z něj stává zbraň k ničemu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Ve hře najdeme i několik typů granátů od výbušných přes oslepovací a kouřové. Házet se dají pouze jedním způsobem s tím, že vzdálenost, kam poletí, udává stupnice síly hodu. Za zmínku stojí i možnost zapnout anebo vypnout balistiku, což je zajímavá volba, která, abych řekl pravdu, mi nebyla jasná a v praxi když jsem zbraně zkoušel jsem nějak nezpozoroval rozdíl v chování, a to ani na větší vzdálenost. Za zmínku stojí jistě i možnost nastavit redukovaný systém poranění, kdy mají zbraně celkově nižší účinnost. Zároveň to nedoporučuji dělat, neboť i tak, jak je standardně nastaveno, mi přijde, že by hra zasloužila trochu vyšší razanci, nepočítám-li sniperku, která naopak zabije i trefou do lýtka.

 Důraz na realitu nebo arkádu?
Zvětšit zdroj: Archiv Co jsem zbraně testoval, nelze zapřít, že mají reálný základ chování v rozptylu, který je do dráhy střel zakomponován. Poněkud jinak je to s pohybem hráče, kdy jsem nezaznamenal rozdíl v tom, zda při střelbě dřepím, stojím, běžím či skáču. Co trefím z dřepu, trefím stejně i za běhu. Celé pojetí hry je tak více arkádovější a tam hra v každém případě patří a nenechme se mýlit - rozhodně se nedá říct, že jde o nějaký simulátor skutečného boje ala Day of Defeat a k benevolentnějšímu Counter-Striku má také daleko. Tím nekritizuji, jen dělám jasno v tom, kam hru zařadit. Dle mého je to velká škoda, protože se tak právě hra zbavuje prvku, který hráče táhne nejvíc - zlepšovat si své skilly. Přeci jen když má třeba kalach rozptyl pokaždé, je rychlé sejmutí jednou kulkou náhoda a nemá cenu tuto techniku pilovat. A právě v tom vidím magnet, který hráče táhne a důvod, proč u jedné hry tráví desítky a stovky hodin, zatímco jinou si zahrají chvíli a zapomenou na ni. V Tactical Ops to budou spíš kropičky, které v přestřelkách zažijete, než krátké štěky, doprovázené seznamem padlých.

Se zbraněmi svezeme i ochranné a speciální pomůcky, což je konkrétně helma, vesta a chrániče dolních končetin. Můžeme si koupit i brýle pro noční vidění, které se v tmavých mapách skutečně hodí. Nákupní menu není špatně řešené, protože máte všechno na jediné obrazovce. Je to klikací, takže je nutné na každou položku najet kurzorem, ale v tom nevidím problém. Nelze si vzít víc než jeden granát, což je podle mého škoda. Stojí za poznámku, že nakupovat se dá ve startovní zóně i kdykoli v průběhu kola.

 Boti - opět průšvih
Zvětšit zdroj: Archiv Hra přináší nejen multiplayer, ale i možnost přihodit do ní boty. Ti jsou standardně volitelní v několika úrovních podobně jako v mateřském Unreal Tournamentu. Mno, s rukou na srdci ale musím napsat, že boti jsou průšvih podobně, jako tomu bylo v případě nedávno vydaných Global Operations. Hra s nimi se nedá vůbec taktickou misí nazvat, jsou to prostě tupá monstra, která vás možná převálcují rychlostí a přesností střelby, ale jinak na nich není co chválit. Běhají si svá kolečka po předdefinovaných cestách, často vidíte, jak v jednom zástupu běží teroristé, vedle speciální jednotky a jeden druhého si nevšímá, protože jsou otočeni trochu jiným směrem a jako husy se valí tam, kam je ženou waypointy.

Žádné takické manévry, schovávání se, střelba z podřepu, ústup, týmová spolupráce. Často doběhnou až k vám, vrazí pistoli do žaludku a po chvíli stisknou spoušť. Když jsem pokládal v jedné misi bombu, nikdy se třeba nepokusili k ní doběhnout. Dřepěl jsem a hlídal, ale nikdy se nikdo ani nepřiblížil. Kde byli netuším, a to ani v případě spoluhráčů, kteří by mi pomohli tikající nálož krýt. Čili platí i zde stejně jako tomu je v poslední době velice často - boti jsou, ale nestojí za řeč.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Hra obsahuje menu s příkazy, kterými je možné tým koordinovat. Jsou to standardní hlášky jako byly v UT, ale nečekejte, že dokážete zázraky. Osobně zastávám názor, že hrou s boty si spíš na hru uděláte horší úsudek, než jaká ve skutečnosti je. Hurá styl, který používají, kdekoho odradí po prvních pokusech a hru smete. Já myslím, že hra je lepší než se z tohoto pohledu může zdát a absence takovýchto botů by jí spíš prospěla.

 Rukojmí
Když píšu o botech, musím zmínit i rukojmí, což jsou samozřejmě také boti. Ti jsou zajímaví v tom, že netrčí vždy přesně tam, kde je necháte klečet, ale když se třeba poblíž střílí, klidně prchnou a dokonce když jsem jednoho postřelil, odběhl si někam pro zbraň a vrátil se mi to oplatit. Jindy postřelíte rukojmího, který zpanikaří a dá se na útěk. U toho jsem zanamenal skvělou věc v podobě krvavých stop, které za sebou nechávají a podle nichž je možné je stopovat - dost dobrá vychytávka.

Zvětšit zdroj: Archiv Nechápu ale, proč boti utíkají mnohem rychleji než normální hráči. Navíc jejich odběhnutí zdaleka nemusí končit pár kroků od přestřelky, ale klidně na druhém konci mapy. V souvislosti s tím ale musím zase trochu hru pohanět - nemáte radar. Nevidíte spoluhráče ani rukojmí. Spoluhráče by bylo fajn vidět při detekci týmu v okolí, u rukojmích, kteří utečou, je pak problém je v mapě hledat, hlavně za účelem záchrany. Útěkem se někdy dokonce rukojmí zachrání sami, jak vběhnou do záchranné zóny.

 Atmosféra
Pochvalme ale celkovou atmosféru. Ta je dána dílem velice kvalitním provedením map a víceméně dobrými modely zbraní, tak zde hraje svou roli složka zvuková, lépe řečeno hudební. Zvuky zbraní ve hře nejsou žádnou peckou, ale ani nijak pod úroveň. Lépe je to s dupáním a zvuky, které děláte při pohybu a nejlepší je hudba, která zaznívá i v menu a podbarvuje hraní (jde samozřejmě i zcela vypnout). Dle mého soudu je hudební doprovod skvělý a celkové atmosféře dost přidává. Ač jsem zvyklý hrávat podobné žánry zcela bez doprovodu proto, abych slyšel, co se kde šustí, tady jsem si hudbu prostě neodepřel.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Závěr
Závěrem si dovolím Tactical Ops: Assault on Terror zařadit do škatulky dobrých, ale ničím výrazných titulů. Hra nepřináší nic revolučního a ani se nijak ze zaběhnutých a tolikrát předvedených modů nevymyká. Já osobně zastávám názor, že dobrá hra by měla být pro svůj žánr výjimečná. V případě Tactical Ops mě přijde, že jde o mix, který hru nezařadí ani do světa reality, ani mezi arkády typu Quake anebo Unreal Tournament. A takových pokusů „střední třídy“ jsme byli svědky již dlouhatánské řady a nevidím v jejich masovém rozšíření a dlouhodobé životnosti moc nadějí. Jistě se najde komunita, která bude daný mod hrávat a ani netvrdím, že tento způsob zpracování nemá něco do sebe. Jen mám dojem, že střední cesta je přesně to, čeho jsou všude hory a je vám jedno, zda se titul který hrajete, jmenuje tak či onak.

Zvětšit zdroj: Archiv Dilema budete řešit i vy jako hráči, když si položíte otázku „Jak vlastně Tactical Ops hrát?“. Je správné běhat, zběsile skákat a pálit co to dá anebo se pohybovat tiše, pomalu, obezřetně a při střetu se krýt či střílet pokud možná v klidu kratičkými dávkami? Co z toho vede k úspěchu? Já sám jednoznačnou odpověď nevím a těžko říct, zda v tom mají jasno samotní autoři.

Stáhněte si: Trailer (4,5 MB), Patch (5,5 MB), Tactical Ops mod pro UT (212 MB), Screenshoty

 
Mickey Mouse
připravil: jd




 
 
Mickey Mouse

Verdikt:

Co si o jednotlivých prvcích hry myslím, je z recenze jasné, proto to zde nebudu opakovat. Výsledkem budiž pětasedmdesátiprocentní hodnocení, které dle mého hře odpovídá. Není to špatný počin, ale hráčskou komunitou nijak výrazně v této podobě nezahýbe. K tomu by potřeboval doladit a ujasnit si, čím vlastně chce být a tam své další úpravy zaměřit.

Nejnovější články