| Autor: Mickey Mouse Publikováno: 6.května 2002  | 	
  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Mapy Začněme optimisticky mapami. Najdete jich je hře přes tři desítky a každému soudnému člověkovi se budou líbit. Představují široké spektrum lokací od městských ulic, čínských městeček, ponorek, betonových pevností, skladišť, zatarasených dálničních tunelů, továrních hal, výzkumných center až třeba po ropnou věž nebo hradní katakomby. Kromě rozmanitosti, kterou hodnotím velice kladně, si lze vybrat i mapu podle velikosti. Já mám raději pro tento typ hry menší kusy, ale i milovníci spletitých a velkých komplexů si své najdou.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Každá mapa             skýtá jeden i více úkolů, z nichž se skládá vlastní mise, kterou je             třeba v daném čase splnit. Najdeme tu klasiky typu vyhození lokace             časovanou náloží, odvedení rukojmích do bezpečí, nebo i prosté vystřílení             všech nepřátel, ale náplně misí jsou různorodější, a tak se o jednoznačných             herních modech asi nedá hovořit. Trochu na škodu je to v tom, že kdo             všechny mapy nezná zpaměti, těžko si při výběru předem zjistí, o             co v ní půjde. Tohle mohli autoři vylepšit a když už typ hry nepoznáte             podle předpony v názvu, aspoň šlo udělat nějaké info před skočením             do hry. Kvalitu map podtrhuje i grafické zpracování, které je všude             výborné. Nikde nenajdete nic odfláknutého. Mapa z Číny dokonale navozuje             očekávanou atmosféru a nejinak je tomu všude jinde. Velice kvalitní             práce. Hráči a jejich podivný pohyb Další důležitou složkou jsou hráčské modely. Těch je k dispozici kolem desítky pro oba týmy dohromady. Jejich skiny jsou detailní a postavy odpovídají možnostem enginu hry. Nicméně potíž nastává v orientaci, kdy jen velice ztěží rychle poznáte, kdo je kdo. Modely jsou si tolik podobné a to většinou i barevně, že často si nejste jistí, i když hru hrajete už nějakou dobu. Kapitola sama pro sebe je pohyb, který autoři očividně nezvládli. Kdybych se nestyděl použít veřejně slova hovna, napsal bych, že při chůzi modely vypadají jakoby se pohybovaly po kolena v nich. Raději ale zvolím mírnější označení, že „jejich pohyby jsou velice nepřirozené, kdy našlapují strašně z vysoka a ještě se u toho celí klátí jak loutky“. Když takhle vypadá bojovník, v jehož rukou je váš život, nepůsobí to nijak dobře. Je to kosmetika, ale chůze v Tactical Ops je opravdu šílená.  Zbraně Zbraně zastupuje zhruba dvacítka standardní výbavy každé reálnější hry. Od nožů přes pistole, brokovnice, UZI, Kalachy a M4ky, po sniperky a těžký kulomet M60. Najdete tu třeba i šikovnou modifikaci M4ky s granátometem, v sexy kamuflážované úpravě. Většina zbraní má více režimů střelby a za zmínku stojí třeba možnost házení nožem. Pouze nechápu, proč se dá házet až když mám u sebe nože aspoň dva. Ani to, že na jeden stisk nožem pouze jednou bodnu, mi nepřijde pro hru ideální, i když se to možná na první pohled více podobá realitě. On ale nůž zdaleka se soupeřem neudělá to, co v reálu a tak se z něj stává zbraň k ničemu.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Ve hře najdeme i několik typů granátů od výbušných přes oslepovací a kouřové. Házet se dají pouze jedním způsobem s tím, že vzdálenost, kam poletí, udává stupnice síly hodu. Za zmínku stojí i možnost zapnout anebo vypnout balistiku, což je zajímavá volba, která, abych řekl pravdu, mi nebyla jasná a v praxi když jsem zbraně zkoušel jsem nějak nezpozoroval rozdíl v chování, a to ani na větší vzdálenost. Za zmínku stojí jistě i možnost nastavit redukovaný systém poranění, kdy mají zbraně celkově nižší účinnost. Zároveň to nedoporučuji dělat, neboť i tak, jak je standardně nastaveno, mi přijde, že by hra zasloužila trochu vyšší razanci, nepočítám-li sniperku, která naopak zabije i trefou do lýtka.  Důraz na realitu nebo arkádu?  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Co jsem             zbraně testoval, nelze zapřít, že mají reálný základ chování v rozptylu,             který je do dráhy střel zakomponován. Poněkud jinak je to s pohybem             hráče, kdy jsem nezaznamenal rozdíl v tom, zda při střelbě dřepím,             stojím, běžím či skáču. Co trefím z dřepu, trefím stejně i za běhu.             Celé pojetí hry je tak více arkádovější a tam hra v každém případě             patří a nenechme se mýlit - rozhodně se nedá říct, že jde o nějaký             simulátor skutečného boje ala Day             of Defeat a k benevolentnějšímu Counter-Striku             má také daleko. Tím nekritizuji, jen dělám jasno v tom, kam hru zařadit.             Dle mého je to velká škoda, protože se tak právě hra zbavuje prvku,             který hráče táhne nejvíc - zlepšovat si své skilly. Přeci jen když             má třeba kalach rozptyl pokaždé, je rychlé sejmutí jednou kulkou náhoda             a nemá cenu tuto techniku pilovat. A právě v tom vidím magnet, který             hráče táhne a důvod, proč u jedné hry tráví desítky a stovky hodin,             zatímco jinou si zahrají chvíli a zapomenou na ni. V Tactical Ops             to budou spíš kropičky, které v přestřelkách zažijete, než krátké             štěky, doprovázené seznamem padlých.Se zbraněmi svezeme i ochranné a speciální pomůcky, což je konkrétně helma, vesta a chrániče dolních končetin. Můžeme si koupit i brýle pro noční vidění, které se v tmavých mapách skutečně hodí. Nákupní menu není špatně řešené, protože máte všechno na jediné obrazovce. Je to klikací, takže je nutné na každou položku najet kurzorem, ale v tom nevidím problém. Nelze si vzít víc než jeden granát, což je podle mého škoda. Stojí za poznámku, že nakupovat se dá ve startovní zóně i kdykoli v průběhu kola.  Boti - opět průšvih  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Hra přináší             nejen multiplayer, ale i možnost přihodit do ní boty. Ti jsou standardně             volitelní v několika úrovních podobně jako v mateřském Unreal Tournamentu.             Mno, s rukou na srdci ale musím napsat, že boti jsou průšvih podobně,             jako tomu bylo v případě nedávno vydaných Global             Operations. Hra s nimi se nedá vůbec taktickou misí nazvat, jsou             to prostě tupá monstra, která vás možná převálcují rychlostí a přesností             střelby, ale jinak na nich není co chválit. Běhají si svá kolečka             po předdefinovaných cestách, často vidíte, jak v jednom zástupu běží             teroristé, vedle speciální jednotky a jeden druhého si nevšímá, protože             jsou otočeni trochu jiným směrem a jako husy se valí tam, kam je ženou             waypointy.Žádné takické manévry, schovávání se, střelba z podřepu, ústup, týmová spolupráce. Často doběhnou až k vám, vrazí pistoli do žaludku a po chvíli stisknou spoušť. Když jsem pokládal v jedné misi bombu, nikdy se třeba nepokusili k ní doběhnout. Dřepěl jsem a hlídal, ale nikdy se nikdo ani nepřiblížil. Kde byli netuším, a to ani v případě spoluhráčů, kteří by mi pomohli tikající nálož krýt. Čili platí i zde stejně jako tomu je v poslední době velice často - boti jsou, ale nestojí za řeč.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Hra obsahuje menu s příkazy, kterými je možné tým koordinovat. Jsou to standardní hlášky jako byly v UT, ale nečekejte, že dokážete zázraky. Osobně zastávám názor, že hrou s boty si spíš na hru uděláte horší úsudek, než jaká ve skutečnosti je. Hurá styl, který používají, kdekoho odradí po prvních pokusech a hru smete. Já myslím, že hra je lepší než se z tohoto pohledu může zdát a absence takovýchto botů by jí spíš prospěla.  Rukojmí Když píšu o botech, musím zmínit i rukojmí, což jsou samozřejmě také boti. Ti jsou zajímaví v tom, že netrčí vždy přesně tam, kde je necháte klečet, ale když se třeba poblíž střílí, klidně prchnou a dokonce když jsem jednoho postřelil, odběhl si někam pro zbraň a vrátil se mi to oplatit. Jindy postřelíte rukojmího, který zpanikaří a dá se na útěk. U toho jsem zanamenal skvělou věc v podobě krvavých stop, které za sebou nechávají a podle nichž je možné je stopovat - dost dobrá vychytávka.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Nechápu             ale, proč boti utíkají mnohem rychleji než normální hráči. Navíc jejich             odběhnutí zdaleka nemusí končit pár kroků od přestřelky, ale klidně             na druhém konci mapy. V souvislosti s tím ale musím zase trochu hru             pohanět - nemáte radar. Nevidíte spoluhráče ani rukojmí. Spoluhráče             by bylo fajn vidět při detekci týmu v okolí, u rukojmích, kteří utečou, je pak problém je v mapě hledat, hlavně za účelem záchrany. Útěkem             se někdy dokonce rukojmí zachrání sami, jak vběhnou do záchranné zóny. Atmosféra Pochvalme ale celkovou atmosféru. Ta je dána dílem velice kvalitním provedením map a víceméně dobrými modely zbraní, tak zde hraje svou roli složka zvuková, lépe řečeno hudební. Zvuky zbraní ve hře nejsou žádnou peckou, ale ani nijak pod úroveň. Lépe je to s dupáním a zvuky, které děláte při pohybu a nejlepší je hudba, která zaznívá i v menu a podbarvuje hraní (jde samozřejmě i zcela vypnout). Dle mého soudu je hudební doprovod skvělý a celkové atmosféře dost přidává. Ač jsem zvyklý hrávat podobné žánry zcela bez doprovodu proto, abych slyšel, co se kde šustí, tady jsem si hudbu prostě neodepřel.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Závěr Závěrem si dovolím Tactical Ops: Assault on Terror zařadit do škatulky dobrých, ale ničím výrazných titulů. Hra nepřináší nic revolučního a ani se nijak ze zaběhnutých a tolikrát předvedených modů nevymyká. Já osobně zastávám názor, že dobrá hra by měla být pro svůj žánr výjimečná. V případě Tactical Ops mě přijde, že jde o mix, který hru nezařadí ani do světa reality, ani mezi arkády typu Quake anebo Unreal Tournament. A takových pokusů „střední třídy“ jsme byli svědky již dlouhatánské řady a nevidím v jejich masovém rozšíření a dlouhodobé životnosti moc nadějí. Jistě se najde komunita, která bude daný mod hrávat a ani netvrdím, že tento způsob zpracování nemá něco do sebe. Jen mám dojem, že střední cesta je přesně to, čeho jsou všude hory a je vám jedno, zda se titul který hrajete, jmenuje tak či onak.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Dilema budete             řešit i vy jako hráči, když si položíte otázku „Jak vlastně Tactical             Ops hrát?“. Je správné běhat, zběsile skákat a pálit co to dá anebo             se pohybovat tiše, pomalu, obezřetně a při střetu se krýt či střílet             pokud možná v klidu kratičkými dávkami? Co z toho vede k úspěchu?             Já sám jednoznačnou odpověď nevím a těžko říct, zda v tom mají jasno             samotní autoři.Stáhněte si: Trailer (4,5 MB), Patch (5,5 MB), Tactical Ops mod pro UT (212 MB), Screenshoty  | 
| Mickey           Mouse  připravil: jd  |