Sudden Strike II - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Sudden Strike II - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

4. 9. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Téma druhé světové války je stále velmi oblíbené a proto vznikl i druhý díl real-time strategie Sudden Strike. Jak se rozšíření bojiště do celého světa a více typů jednotek včetně lodí podepsalo na hratelnosti?

Autor: Bergy
Publikováno: 4.září 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Že je téma druhé světové války stále velmi oblíbené, dokazují nejen přívaly nových her, které se tímto neblahým obdobím naší historie zaobírají, ale i pokračování již dříve vzniklých sérií. Jednou takovou je i druhý díl veleúspěšné strategie Sudden Strike z dílen CDV Software. Nutno dodat, že ačkoliv si Sudden Strike s sebou nese nálepku real-time strategie, v žádném případě se nejedná o tuctovou hru. Už jenom fakt, že se zde nic nestaví a netěží, značí, že podstatou této strategie je trochu více než jen co nejrychleji postavit mohutnou armádu a s ní vydrtit slabšího protivníka řízeného umělou inteligencí počítače.

 Chytrost místo hrubé síly
Monotónní budování a získávání financí zde bylo nahrazeno omezeným množstvím vojáčků a techniky. To, co jste dostali na začátku mise k dispozici, s tím jste si už museli v dané chvíli vystačit. V některých případech se sice jednalo jen o jakési předvoje, kterým do zajištěných oblastí posléze přijela na pomoc další posila, ale i tak se člověk prakticky nikdy nedostal do takové pozice, aby si mohl dovolit plýtvat svými silami. Útoky, kdy si člověk označil všechny své jednotky a stylem „najdi a znič“ vykosil celou mapu od nepřátelských živlů, byly najednou (k nelibosti stratégů odchovaných sérií C&C) zcela nepoužitelné. Právě tento fakt udělal ze Sudden Strike tolik opěvovanou záležitost, protože najednou musel hráč začít myslet, a to i ve hře proti počítačovému protivníkovi.

Situace, kdy byl například nějaký průsmyk hlídán nepřátelskými dělostřelci, kteří měli svá postavení na výšinách a s ním i daleko lepší rozhled, vyžadovaly spíše logické uvažování než jen použití hrubé síly. Hrubou silou by člověk sice svého také dosáhl, ale za cenu vysokých ztrát, které by se později mohly odrazit ve výsledku celé mise (opravdu není nad to, když vám z celé vaší armádičky zbyde pár pindíků a ono je ještě třeba zlikvidovat několik tanků :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Daleko lepší řešení se proto nabízelo v použití nějaké lsti, kdy (pokud to bylo jen trochu možné) stačilo vpadnout s pěšáky dělostřelcům do zad a (bez výraznějších ztrát) jednoduše zlikvidovat ne celá děla, ale pouze jejich posádku. Taková děla nejenže přestala střílet po vašich jednotkách, ale ještě mohla být obrácena proti původnímu majiteli, takže jste na tom nakonec vydělali hned dvakrát.

Ani prvnímu dílu Sudden Strike se ale nevyhnul (ostatně jako většině originálních počinů) dětským nemocem. Tou nejvýraznější byla bezesporu až moc vysoká obtížnost. Chápu, že těm nejotrlejším stratégům to připadalo v pořádku, ale příznivci této hry se rekrutovali i z řad normálních lidí a ti problémy prostě měli. Hlavní potíž totiž byla v tom, že Sudden Strike postrádal jakékoli nastavení oné obtížnosti. Datadisk SS: Forever se sice snažil tento problém napravit, ale mám dodnes za to, že to byla pouze kosmetická úprava a na celkovou obtížnost to ani moc velký vliv nemělo.

 Upravená obtížnost hry
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dost už ale o tom co bylo, pojďme se věnovat realitě. Tou je druhé pokračování této jinak výtečné strategie a myslím, že jsem nebyl sám, kdo se ho už nemohl dočkat. Sudden Strike II pochopitelně nepřináší žádné revoluční změny. Ona by také byla hloupost měnit něco, co už jednou přineslo úspěch. Autoři se tedy logicky věnovali různým vylepšením, drobným detailům a také pečlivě zvážili nedostatky, na které si hráči stěžovali.

Například onen problém s vysokou obtížností je podle mě již definitivně vyřešen ke spokojenosti všech. Nyní totiž máte v nastaveních možnost zvolit si jednu ze čtyř různých úrovní. Zatímco ta nejjednodušší nedělá větší problémy ani začátečníkům, ta nejtěžší je zase pravým opakem a dokáže člověka kolikrát dohnat (jako již tradičně) až k šílenství :)

Ke zmiňovaným detailům zase patří třeba možnost umístit své vojáky na těžká bojová vozidla jako jsou tanky či samohybná děla. Přeprava pěchoty ve frontové linii je tak efektivnější, jen je třeba dát pozor a včas ji nechat vystoupit. Stačí totiž velmi málo a jedna rána vám ji dokáže z tanku doslova smést, jen to fikne. Samotné posádce (ukryté uvnitř stroje) se prakticky nic nestane a pokračuje dál v boji, ale ztráta těch, co se jen vezli, dost naštve. Velitel tanku navíc může odsunout poklop a pozorovat dění před sebou jaksi z venku. Tím se zvyšuje dosah vidění celého tanku. V případě nebezpečí se ale inteligentně dokáže sám nasoukat zpátky do bezpečí ochranného pancíře.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Ke slovu přijde i vlak
Oficíři a snipeři nyní mají dalekohledy, s jejichž použitím vidí velmi daleko. Je to dost užitečné, protože v SS2 vojáci dostřelí dál, než kam sami dohlédnou. Proto se nedivte, že pošlete četu vojáků na průzkum a z ničeho nic z nich máte mrtvolky, přičemž jste ani nezaregistrovali z jaké strany jste to vlastně chytili :) Inu rozhled je velmi důležitý, stejně tak průzkum, a proto se určitě vyplatí používat (kdykoli je to možné) průzkumná letadla, aby mohlo vaše dalekonosné dělostřelectvo zamířit i na velmi vzdálené cíle. Následná palba pak dokáže v řadách zmateného nepřítele udělat doslova paseku.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Menší novinkou je i používání pancéřových vlaků, které jsou vyzbrojeny pořádnými děly. Obrovskou výhodou je jejich rychlý pohyb, i když je hodně omezují koleje, které pokud jsou v nějakém místě narušeny, musí se opravit, jinak vláček samozřejmě nemůže pokračovat dále. Dají se spravit klasicky opravárenským autem nebo i četou opravářů přímo z vlaku. Pokud máte k dispozici více lokomotiv, je možné rozpojit vagónky a vytvořit si tak z jednoho delšího vlaku dva menší a rozmístit je třeba na oba konce mapy. Ona již zmiňovaná rychlost je také užitečná v tom případě, kdy vtrhnete na nepřátelské území, trochu si zastřílíte a zase se stáhnete do bezpečí.

Budovy, které mají i několik pater, je možné obsazovat různými způsoby. Lze se v nich ukrýt a bránit se nebo se může stoupat až ke krovům, ze kterých je pochopitelně lepší výhled do okolí, ale zase za cenu většího rizika, že vás někdo sejme. Také mě trochu překvapily jakési tunely, které jdou využít k nepozorovanému průniku do týlu nepřítele. Funguje to následovně - necháte vojáky naběhnout do vchodu do podzemí a tam jim přikážete, aby se přesunuly na druhý konec. Chvilku o svých vojácích nic nevíte a pak vylezou na druhé straně. Problém ale je, že většinou nemáte ani tušení, jestli nepřítel druhý konec tunelu náhodou nehlídá. V takovém případě se dá tímto způsobem výborně vběhnout do jámy lvové :)

 Rozšířené letectvo
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Asi největší radost mi ale udělalo značné rozšíření letectva. To můžete nyní využít hned několika různými způsoby. Kromě již zmiňovaného leteckého průzkumu se dostává ke slovu i stíhací, bombardovací a dopravní letectvo. Ano, už v prvním Sudden Strike bylo možné přes ikonku vedle mini mapy seslat na určené místo nějaký ten nálet nebo parašutistický výsadek (to lze ostatně v SS2 i nadále), ale nyní přibyla možnost přímo ovládat jednotlivá letadla.

V první řadě je důležité mít k dispozici piloty, což je speciální jednotka - podobně jako u dopravních prostředků - tanky, auta a další mohou řídit jen jednotky k tomu určené. Nelze tedy označit snipera nebo kulometčíka a přikázat mu, aby šel třeba řídit náklaďák. Pokud máte piloty, lze využít vlastních letadel nebo i ukořistěných - v SS2 se vůbec velmi hojně používá ukořistěná technika. Pokud máte stíhače, lze jich využít k odražení nepřátelských bombardérů nebo k likvidaci pozorovacích letadel, které by jinak prozradily vaši polohu nepřátelským dělostřelcům. Dopravní letadla mají obrovskou výhodu v tom, že je čistě na vás, které jednotky necháte do letadel nastoupit a ty jsou pak vámi donuceni seskočit (na vámi vybraném místě) z padáku. Je to velmi důležité, protože když třeba někde potřebujete AT-gunery, počítačem řízený výsadek (pokud je k dispozici) by vám tam určitě vyložil samopalníky :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Oněch vylepšení je opravdu dlouhá řada a vyjmenování všech by bylo opravdu na dlouhé povídání, takže přejděme raději k dalším aspektům této hry. Jak jste si asi všimli z obrázků, tak třeba grafika žádnou revoluční změnu neprodělala. Je to pořád ten samý nám dobře známý Sudden Strike. Ovšem pokud se podíváte pozorněji, určité odlišnosti přeci jen uvidíte. Celková grafika je prostě detailnější a propracovanější. Počasí také není konstantní, může začít sněžit, pršet nebo se zhoršovat viditelnost.

 Pár much se najde
Nicméně zapracovat na dalších grafických detailech by určitě také šlo. Například by mě potěšilo, kdyby třeba (zvláště ty německé) jednotky byly vybavovány různými kamuflážemi a ne jen těmi standardními. Také bych si dovolil vytknout poněkud nesmyslné velikosti letounů Ju-52 a He-111 (ve skutečnosti se jedna přibližně o stejně velká letadla). Bombardér He-111 je zde totiž skoro 2x tak menší než dopravní Ju-52. Ve hře se asi vyskytují i další podobné přehmaty, ale mě samotného tohle zarazilo asi nejvíce.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva A když už jsme u nějaké té kritiky, tak by bylo asi trochu na místě upozornit na podivné chování velkých lodí a letadel. V některých misích lze ovládat jak vyloďovací a hlídkové čluny tak i velké bitevní lodě vybavené děly. Jaké bylo ale mé překvapení, když jsem zjistil, že bitevník se dokáže pohybovat jen dopředu nebo dozadu. Jet s ním do strany nebo ho jakkoli otočit je zhola nemožné. Tak nevím, jestli to měl být záměr nebo autoři na něco zapomněli, každopádně manipulace s tímto plavidlem je spíše komická.

U letadel to naštěstí tak hrozné není, jejich pohyb je v podstatě neomezený, ale inteligence pilotů je v případě rolování po letišti skoro do nebe volající. Zatímco jiné jednotky, které si navzájem překážejí, se automaticky sami vyhnou, letadla bezhlavě smetou vše živé co jim stojí v cestě. Pokud se vám tedy budou po přistávací ploše nebo v její blízkosti producírovat vojáčci, vemte jed na to, že okolo jedoucí letadlo je zabije buď vrtulí nebo náběžnými hranami křídel. Jenom je škoda, že nenastal případ, kdy bych tento velmi zajímavý způsob likvidace mohl použít i proti nepřátelům :)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celková hratelnost Sudden Strike 2 je ale jinak přímo vynikající. U této hry se zkrátka ani nudit nemůžete a jednotvárnosti se zde nedočkáte. Díky změnám ve viditelnosti a dostřelu jednotek lze navíc tanky konečně umisťovat do prvních linií, kde jejich střelci a kulometčíci kryti tlustým pancířem vykonají opravdu své. Mějte ale na paměti, že nejlepších výsledů dosáhnete jen součinností všech složek vaší armády. Ani na chvilku nepřemýšlejte, že byste nyní označili jenom tanky a s nimi projeli celou mapu. I nadále je nutné budovat opěrné body, ze kterých se podnikají výpady k cílům daných misí.

 Kampaně
V celé hře je na výběr z 5ti různých kampaní, každá za jeden z válčících států, kterými jsou Německo, Japonsko, Velká Británie, USA a Rusko. Všechny, až na několik misí v japonské a německé kampani, jsou laděny spíše útočně. Takže moc nepočítejte s tím, že se někde opevníte a budete čekat, co si na vás počítač vymyslí. Snad jen v japonské kampani jsou čistě obranné mise, kdy je třeba nutné 30 minut držet svá postavení, ale věřte mi, žádný med to rozhodně není. Na obloze neustále hučí svazy čtyřmotorových bombardérů B-17 a z pláží se na vás hrnou zástupy jednotek, stejně tedy není o co stát.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Abyste měli alespoň nějakou představu o tom, co vás v jednotlivých kampaních čeká a nemine, tak jsem připravil velmi stručný přehled jejich náplní:

 Němci
Mise jsem sice přesně nepočítal (v celé hře jich je dohromady přes 50), ale právě tato kampaň mi přišla asi nejrozsáhlejší. Boje probíhají na východní frontě, konkrétně na Ukrajině (například u města Kharkiv). Ačkoli ve skutečnosti vedli Němci v této fázi spíše obranou válku, kampaň je postavena jako protiofenziva a výsledkem má být průlom ruské fronty a obsazení důležitých měst. Mise na sebe navazují, takže se v dalších kolech vracíte na mapy, na kterých jste už jednou byli. Akce probíhají většinou na zasněženém terénu a užijete si i dobývání měst a jejich následné držení při ruském protiútoku. Mě samotnému se velmi líbily boje o ulice a jednotlivé domy.

 Japonci
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ve své podstatě velmi exotická kampaň, asi jako boje v Africe v datadisku SS: Forever. Přesunete se totiž do oblasti Pacifiku, kde se to jenom hemží různými ostrůvky. A právě o tyto kousky pevné půdy v rozlehlém oceánu půjde ze všeho nejvíce. Američané těžce dotírají a dají člověku pěkně zabrat. Mají velké množství techniky, lidí a hlavně zdrcující leteckou převahu. B-17 začnete brzo nenávidět :) Jak už jsem se zmínil, čeká vás i časově omezená obranná mise a spousta frontálních amerických útoků na vaše postavení. Vaší výhodou je džungle, která se na ostrovech vyskytuje, kromě pláží zde moc volných prostranství není.

 Britové
V této kampani dostanete možnost dotáhnout do vítězného konce operaci Market Garden, která se spojencům v roce 1944 zrovna moc nepovedla. Děj začíná na východu Holandska poblíž města Arnhem. Cíle kampaně jsou jasné - dobytí měst a udržení důležitých mostů. Techniky k dispozici moc nemáte, a když už, jedná se většinou o kořistní vozidla. V tomto trendu budete muset vydržet až do konce kampaně. Já osobně se spoléhal na síly svých vojáčků a toho, co jsem si sám ukradl :) Právě zde v Holandsku přijdou v několika misích ke slovu ony tunely, o kterých jsem psal výše.

 Američané
I s americkou kampaní zůstanete v západní Evropě. Vaším cílem je dosáhnout a překročit řeku Rýn. Hned v první misi mě ale velmi potěšilo, že je možné zvítězit v dané bitvě hned dvěma různými způsoby. Můžete si totiž vybrat, jestli onu lokaci dobudete svými parašutisty ze vzduchu nebo se spolehnete na pěchotu ve vyloďovacích člunech. Američané také mají bez diskuse největší letecký arzenál. Právě v této kampani budete mít proto možnost ovládat asi největší leteckou armádu v celé hře. Užijete si tak bombardování, výsadků i stíhacích akcí, jako nikde jinde.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Rusové
Do této kampaně se mi z přesvědčení moc nechtělo, ale ve výčtu pochopitelně chybět nemůže. Toto tažení vás zavede na úplný konec války do roku 1945 a cílem je dobytí Berlína. Ruská specialitka je ten již zmiňovaný pancéřový vláček, který vám bude občas k dispozici. I tento národ má v podstatě docela silné letectvo, ale rozhodně ne takové jako Američané. V jedné z misí si navíc budete moci vyzkoušet, jaké to je ničit nepřátelské bitevní lodě ze vzduchu. Opět se dočkáte dobíjení vesnic, měst a překračování řek jako například Dněpr.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co říci závěrem? No snad jen to, že pokud jste si původní Sudden Strike oblíbili, tak ze Sudden Strike II budete přímo nadšeni. Nabízí spoustu hodin skvělé zábavy a tentokrát je to už hra opravdu pro všechny typy hráčů a dokonce u ní ani nepřijdete o nervy :) Navíc řada drobných detailů a vylepšení vyloženě potěší. Mimochodem, málem bych vám to zapomněl zmínit, ke hře je tentokrát rovnou přidávaný editor (velmi podobný tomu, který byl u SS: Forever), takže není třeba čekat, až CDV vydá nějaký oficiální datadisk.

Stáhněte si: Demo (60 MB), Trailer (10 MB), Cheaty
Související články: První dojmy (5/2002), Sudden Strike recenze (listopad 2000), Sudden Strike Forever recenze (srpen 2001), Novinky

 
Bergy
připravil: jd




 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Druhý díl Sudden Strike se vyloženě povedl a určitě udělá radost všem jeho příznivcům.

Nejnovější články