Autor: Bergy Publikováno: 4.září 2002 |
![]() ![]() ![]() Daleko lepší řešení se proto nabízelo v použití nějaké lsti, kdy (pokud to bylo jen trochu možné) stačilo vpadnout s pěšáky dělostřelcům do zad a (bez výraznějších ztrát) jednoduše zlikvidovat ne celá děla, ale pouze jejich posádku. Taková děla nejenže přestala střílet po vašich jednotkách, ale ještě mohla být obrácena proti původnímu majiteli, takže jste na tom nakonec vydělali hned dvakrát. Ani prvnímu dílu Sudden Strike se ale nevyhnul (ostatně jako většině originálních počinů) dětským nemocem. Tou nejvýraznější byla bezesporu až moc vysoká obtížnost. Chápu, že těm nejotrlejším stratégům to připadalo v pořádku, ale příznivci této hry se rekrutovali i z řad normálních lidí a ti problémy prostě měli. Hlavní potíž totiž byla v tom, že Sudden Strike postrádal jakékoli nastavení oné obtížnosti. Datadisk SS: Forever se sice snažil tento problém napravit, ale mám dodnes za to, že to byla pouze kosmetická úprava a na celkovou obtížnost to ani moc velký vliv nemělo. Upravená obtížnost hry ![]() Například onen problém s vysokou obtížností je podle mě již definitivně vyřešen ke spokojenosti všech. Nyní totiž máte v nastaveních možnost zvolit si jednu ze čtyř různých úrovní. Zatímco ta nejjednodušší nedělá větší problémy ani začátečníkům, ta nejtěžší je zase pravým opakem a dokáže člověka kolikrát dohnat (jako již tradičně) až k šílenství :) Ke zmiňovaným detailům zase patří třeba možnost umístit své vojáky na těžká bojová vozidla jako jsou tanky či samohybná děla. Přeprava pěchoty ve frontové linii je tak efektivnější, jen je třeba dát pozor a včas ji nechat vystoupit. Stačí totiž velmi málo a jedna rána vám ji dokáže z tanku doslova smést, jen to fikne. Samotné posádce (ukryté uvnitř stroje) se prakticky nic nestane a pokračuje dál v boji, ale ztráta těch, co se jen vezli, dost naštve. Velitel tanku navíc může odsunout poklop a pozorovat dění před sebou jaksi z venku. Tím se zvyšuje dosah vidění celého tanku. V případě nebezpečí se ale inteligentně dokáže sám nasoukat zpátky do bezpečí ochranného pancíře. ![]() ![]() ![]() Ke slovu přijde i vlak Oficíři a snipeři nyní mají dalekohledy, s jejichž použitím vidí velmi daleko. Je to dost užitečné, protože v SS2 vojáci dostřelí dál, než kam sami dohlédnou. Proto se nedivte, že pošlete četu vojáků na průzkum a z ničeho nic z nich máte mrtvolky, přičemž jste ani nezaregistrovali z jaké strany jste to vlastně chytili :) Inu rozhled je velmi důležitý, stejně tak průzkum, a proto se určitě vyplatí používat (kdykoli je to možné) průzkumná letadla, aby mohlo vaše dalekonosné dělostřelectvo zamířit i na velmi vzdálené cíle. Následná palba pak dokáže v řadách zmateného nepřítele udělat doslova paseku. ![]() Budovy, které mají i několik pater, je možné obsazovat různými způsoby. Lze se v nich ukrýt a bránit se nebo se může stoupat až ke krovům, ze kterých je pochopitelně lepší výhled do okolí, ale zase za cenu většího rizika, že vás někdo sejme. Také mě trochu překvapily jakési tunely, které jdou využít k nepozorovanému průniku do týlu nepřítele. Funguje to následovně - necháte vojáky naběhnout do vchodu do podzemí a tam jim přikážete, aby se přesunuly na druhý konec. Chvilku o svých vojácích nic nevíte a pak vylezou na druhé straně. Problém ale je, že většinou nemáte ani tušení, jestli nepřítel druhý konec tunelu náhodou nehlídá. V takovém případě se dá tímto způsobem výborně vběhnout do jámy lvové :) Rozšířené letectvo ![]() V první řadě je důležité mít k dispozici piloty, což je speciální jednotka - podobně jako u dopravních prostředků - tanky, auta a další mohou řídit jen jednotky k tomu určené. Nelze tedy označit snipera nebo kulometčíka a přikázat mu, aby šel třeba řídit náklaďák. Pokud máte piloty, lze využít vlastních letadel nebo i ukořistěných - v SS2 se vůbec velmi hojně používá ukořistěná technika. Pokud máte stíhače, lze jich využít k odražení nepřátelských bombardérů nebo k likvidaci pozorovacích letadel, které by jinak prozradily vaši polohu nepřátelským dělostřelcům. Dopravní letadla mají obrovskou výhodu v tom, že je čistě na vás, které jednotky necháte do letadel nastoupit a ty jsou pak vámi donuceni seskočit (na vámi vybraném místě) z padáku. Je to velmi důležité, protože když třeba někde potřebujete AT-gunery, počítačem řízený výsadek (pokud je k dispozici) by vám tam určitě vyložil samopalníky :) ![]() ![]() ![]() Oněch vylepšení je opravdu dlouhá řada a vyjmenování všech by bylo opravdu na dlouhé povídání, takže přejděme raději k dalším aspektům této hry. Jak jste si asi všimli z obrázků, tak třeba grafika žádnou revoluční změnu neprodělala. Je to pořád ten samý nám dobře známý Sudden Strike. Ovšem pokud se podíváte pozorněji, určité odlišnosti přeci jen uvidíte. Celková grafika je prostě detailnější a propracovanější. Počasí také není konstantní, může začít sněžit, pršet nebo se zhoršovat viditelnost. Pár much se najde Nicméně zapracovat na dalších grafických detailech by určitě také šlo. Například by mě potěšilo, kdyby třeba (zvláště ty německé) jednotky byly vybavovány různými kamuflážemi a ne jen těmi standardními. Také bych si dovolil vytknout poněkud nesmyslné velikosti letounů Ju-52 a He-111 (ve skutečnosti se jedna přibližně o stejně velká letadla). Bombardér He-111 je zde totiž skoro 2x tak menší než dopravní Ju-52. Ve hře se asi vyskytují i další podobné přehmaty, ale mě samotného tohle zarazilo asi nejvíce. ![]() U letadel to naštěstí tak hrozné není, jejich pohyb je v podstatě neomezený, ale inteligence pilotů je v případě rolování po letišti skoro do nebe volající. Zatímco jiné jednotky, které si navzájem překážejí, se automaticky sami vyhnou, letadla bezhlavě smetou vše živé co jim stojí v cestě. Pokud se vám tedy budou po přistávací ploše nebo v její blízkosti producírovat vojáčci, vemte jed na to, že okolo jedoucí letadlo je zabije buď vrtulí nebo náběžnými hranami křídel. Jenom je škoda, že nenastal případ, kdy bych tento velmi zajímavý způsob likvidace mohl použít i proti nepřátelům :) ![]() Kampaně V celé hře je na výběr z 5ti různých kampaní, každá za jeden z válčících států, kterými jsou Německo, Japonsko, Velká Británie, USA a Rusko. Všechny, až na několik misí v japonské a německé kampani, jsou laděny spíše útočně. Takže moc nepočítejte s tím, že se někde opevníte a budete čekat, co si na vás počítač vymyslí. Snad jen v japonské kampani jsou čistě obranné mise, kdy je třeba nutné 30 minut držet svá postavení, ale věřte mi, žádný med to rozhodně není. Na obloze neustále hučí svazy čtyřmotorových bombardérů B-17 a z pláží se na vás hrnou zástupy jednotek, stejně tedy není o co stát. ![]() ![]() ![]() Abyste měli alespoň nějakou představu o tom, co vás v jednotlivých kampaních čeká a nemine, tak jsem připravil velmi stručný přehled jejich náplní: Němci Mise jsem sice přesně nepočítal (v celé hře jich je dohromady přes 50), ale právě tato kampaň mi přišla asi nejrozsáhlejší. Boje probíhají na východní frontě, konkrétně na Ukrajině (například u města Kharkiv). Ačkoli ve skutečnosti vedli Němci v této fázi spíše obranou válku, kampaň je postavena jako protiofenziva a výsledkem má být průlom ruské fronty a obsazení důležitých měst. Mise na sebe navazují, takže se v dalších kolech vracíte na mapy, na kterých jste už jednou byli. Akce probíhají většinou na zasněženém terénu a užijete si i dobývání měst a jejich následné držení při ruském protiútoku. Mě samotnému se velmi líbily boje o ulice a jednotlivé domy. Japonci ![]() Britové V této kampani dostanete možnost dotáhnout do vítězného konce operaci Market Garden, která se spojencům v roce 1944 zrovna moc nepovedla. Děj začíná na východu Holandska poblíž města Arnhem. Cíle kampaně jsou jasné - dobytí měst a udržení důležitých mostů. Techniky k dispozici moc nemáte, a když už, jedná se většinou o kořistní vozidla. V tomto trendu budete muset vydržet až do konce kampaně. Já osobně se spoléhal na síly svých vojáčků a toho, co jsem si sám ukradl :) Právě zde v Holandsku přijdou v několika misích ke slovu ony tunely, o kterých jsem psal výše. Američané I s americkou kampaní zůstanete v západní Evropě. Vaším cílem je dosáhnout a překročit řeku Rýn. Hned v první misi mě ale velmi potěšilo, že je možné zvítězit v dané bitvě hned dvěma různými způsoby. Můžete si totiž vybrat, jestli onu lokaci dobudete svými parašutisty ze vzduchu nebo se spolehnete na pěchotu ve vyloďovacích člunech. Američané také mají bez diskuse největší letecký arzenál. Právě v této kampani budete mít proto možnost ovládat asi největší leteckou armádu v celé hře. Užijete si tak bombardování, výsadků i stíhacích akcí, jako nikde jinde. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Rusové Do této kampaně se mi z přesvědčení moc nechtělo, ale ve výčtu pochopitelně chybět nemůže. Toto tažení vás zavede na úplný konec války do roku 1945 a cílem je dobytí Berlína. Ruská specialitka je ten již zmiňovaný pancéřový vláček, který vám bude občas k dispozici. I tento národ má v podstatě docela silné letectvo, ale rozhodně ne takové jako Američané. V jedné z misí si navíc budete moci vyzkoušet, jaké to je ničit nepřátelské bitevní lodě ze vzduchu. Opět se dočkáte dobíjení vesnic, měst a překračování řek jako například Dněpr. ![]() Stáhněte si: Demo (60 MB), Trailer (10 MB), Cheaty Související články: První dojmy (5/2002), Sudden Strike recenze (listopad 2000), Sudden Strike Forever recenze (srpen 2001), Novinky |
Bergy připravil: jd |