Star Wars: Galactic Battleground - rec.
8/10
zdroj: tisková zpráva

Star Wars: Galactic Battleground - rec.

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

25. 1. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Lucas Arts po fiasku s Force Commanderem před dvěma lety sebrali odvahu a přichystali pro nás další real-time strategii ze světa Star Wars, jejíž hlavní devizou je použitý engine ze hry Age of Empires II.

Autor: Lucia
Publikováno: 25.ledna 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Příznivci vzdálených galaxií a sci-fi mají určite na paměti před dvěma lety uvedenou hru od Lucas Arts, která čerpala také z této ságy - Force Commander. Dlouho se zdálo, že budou uspokojeny choutky fanatických příznivců Star Wars a dostanou do rukou dobrou real-time strategii, ale vše bylo úplně jinak. Hra se nesetkala s nějakým velkým nadšením. Důvod? Velmi jednoduchý a prozaický. Neuvěřitelné množství chyb, nulová ovladatelnost, nepřehlednost a ne právě nejvydařenější engine. Podle nejrůznějších nezávislých recenzí a názorů odborníků šlo o to nejhorší, co Lucas Arts kdy vydali. Nyní se opět pokouší prorazit na poli RTS her, takže odvaha jim asi nechybí. Ale pojďme se nejdříve podívat trošku do historie, kam až sahají kořeny této hry.

 Časové vymezení děje hry
Když byla poprvé představena, všude se psalo, že se vyvíjí hra, která by se dala nazvat expanzí AoE. Proč? Je to ten samý engine, ten samý herní systém, stejné ovládání, je tu jen jiné prostředí - středověk byl vyměněn za nekonečný vesmír. To, co hru odlišuje, je i rozsáhlý vývojový strom, mnoho typů planet, na kterých se bude odehrávat boj, ale i plnění různých specifických úkolů. Podle mého názoru tu vznikla dokonalá kombinace enginu a příběhu, protože Ensemble Studios mají svůj engine Age of Empires a Lucas Arts vlastní zase licenci na Star Wars - tento fakt se odráží i na množství využitých autentických videí z filmu, díky čemuž je hra atraktivnější.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hra vás provede celou ságou Hvězdných válek, ale dostanete se i na místa neznámá a vymyšlená fantazií vývojářů. Časové zasazení jednotlivých kampaní se různí. Příběh rasy Gungan vás zavede do doby 3000 let před začátkem první epizody, ve které se setkáte například s Boos Galoom - je to nejznámější potomek Boss Nasa a budete moci sledovat jeho dobrodružství.

Vše končí asi 10 let po Return of the Jedí, přičemž z důvodu nedokončení filmové Epizody II jsou některé pasáže ve hře vynechané. Natáčení trojky je v nedohlednu a tak vám hra místy bude připadat neúplně, ale jinak se vše odvíjí jako ve filmu. Tenhle fakt (přesná dějová linie) může v některých misích působit dost rušivě, protože máte něco jako přesně vytyčený cíl, kterého musíte dosáhnout - nemáte tu žádnou volnost, ať děláte, co chcete, vždy to dopadne stejně a vy na tom nic nezměníte.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Video a úvodní intro tvoří sestříhané bojové scény ze všech epizod Star Wars. Zbytek multimédií tvoří jen zvuky, rozhovory a briefingy při jednotlivých misích. Grafika je precizně vypracovaná do detailů. Jednotky jsou pozemní, vodní i vzdušné - s něčím podobným jsme se u středověké strategie Age of Empires nemohli setkat a taky na těchto jednotkách je současně i nejvíc chyb.

 Neocenitelná pomoc hrdinů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V prvním Wookie tutoriálu se setkáte například s mladým Qui-ton Jimem a jeho přítelem Atichitchukem, který je otcem Chewbacca. Velmi zajímavou atmosféru ve hře navozují tito, někdy se vynořící hrdinové, kteří vám nabídnou neocenitelné služby a pomoc. Nefigurují tu však jako ústřední postavy, ale jako zúčastnění děje (v některých misích je jejich i více). Výborným tahem ze strany vývojářů bylo přesvědčení hráče v pocit, že s ním jakoby spolupracují a jen mu pomáhají (samozřejmě jejich smrtí mise končí a vy ji musíte restartovat). Vedle dalších se v hře vynoří Luke Skywalker, Leia, Darth Maul, Darth Vader, Lando, Chewie Boss Nass, Attitchitcuk, Yoda, Lumpawarrump, Han Solo a nebo velmi známá postava Mora Jade.

O příběh samotný se bát nemusíte, odehrajete neuveřitelné množství misí, než dojdete do konce. Jestli vám ovšem ani to nestačí, můžete si za pomoci editoru vytvořit vlastní mise a nebo jednoduše zapnete modem, najdete si soupeře například v Japonsku (Japonsko jsem si vybrala možná, protože mi grafika Galactic Battlegrounds tak trochu připomínala jejich kulturu) a pak si proti němu zahrajete. S editorem můžete tvořit mise i pro multiplayer, takže žádná nuda a myslím si, že fanatici Star Wars mají o zábavu na další minimálně dva měsíce postaráno.

 Herní engine pro hromadné bitvy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Základem pro SW:GB se stal engine od Ensemble Studios, který znáte z Age of Empires II. Nedostatkem je, že jde jen o 2D engine, ale podle vyjádření LucasArts jim v této hře šlo právě o masové a hromadné bitvy, tak jako tomu bylo ve filmové podobě Hvězdných válek, a chtěli se vyvarovat z chyb, kterou udělali ve hře Force Commander, kde to 3D engine jednoduše nezvládal. Jediná věc, která mě v tomto směru trápila, bylo to, jestli dokáže engine vytvořený pro středověkou hru poskytnout dostatek prostoru pro sci-fi RTS hru.

Musím konstatovat, že v tomto směru podle mě zklamal, protože v některých místech působil velmi neohrabaně, ba přímo se tam nehodil. Například máte ještě stále budovu, kde shromažďujete jídlo, jenže v ní už nevyrábíte pracovníky jako tomu bylo v AoE, kteří to jídlo potřebovali, ale vyrábíte tu roboty - nevím na co takovému robotu je jídlo, ale nevadí, stávají se i horší věci. Výhodou samozřejmě je, že hru SW:GB pustí i majitelé starších mašinek, protože dost dobře pofrčí i na PII 233 MHz s 32 MB RAM-ky.
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ovládáni je opět totožné s Age of Empires. Máte zde nějakou základnu, kde si vyrábíte roboty, kteří jsou určení buď na stavbu budov, nebo na těžbu nerostů. Za zmínku možná stojí, že byly vyměněny některé názvy, tak například Blacksmith se tu jmenuje War Center a místo dřeva těžíte carbon. Kromě něj tu budete moci těžit i minerály a rudu, no a čtvrtou důležitou složkou je jako v Age of Empires jídlo. Potom si postavíte obranné věže a budovy na výrobu jednotlivých jednotek.

 Široká škála jednotek
Ve hře se nachází 300 vojenských jednotek, což znamená, že je celkem obtížné přijít na silné a slabé stránky jednotlivých jednotek a zapamatovat si to. Některé jednotky se liší jen v těch nejmenších detailech a tak není snadné přijít na jejich ideální nasazení, některé jednotky ovlivňuje i to, za jakou rasu hrajete. Některé rasy mají i své specifické jednotky (gunganský generátor štítů, imperiální Dark Trooper, Destroyer Droid Obchodní federace, rebelský Snow Speeder nebo Naboo Royal Knight). Podrobně se rozepisovat o Zvětšit zdroj: tisková zpráva jednotlivých jednotkách myslím nemá hlubší smysl, protože je to účelem návodu a ne recenze. Avšak nedá mi nevzpomenout některé specifické jednotky - mezi nejzajímavější patří: rytíři Jedi, Droidi, Tandy (z EP4) a X-wingové.

Dost velkou nevýhodou je nesprávný velikostní poměr mezi jednotkami. Větší stroje (AT-ST, AT-AT) budou vypadat menší a pěchota naopak bude působit razantnějším dojmem. Jak jsem už výše vzpomenula, je tu něco jako přes 300 různých jednotek, proto pro lepší orientaci mezi tím neuvěřitelným množstvím nám tvůrci nabídli pomůcku v podobě Data banky. V ní je spousta informací o budovách, rasách, jednotlivých planetách a o pozadí konfliktů, které se budou odvíjet přímo před vašima očima.

Prostředí je proměnlivé podle planety, na jaké se aktuálně nacházíte, ale i podle toho, za kterou civilizaci právě hrajete. Konkrétně tu máme tyto civilizace: Galactické impérium, Rebely, Wokie, Gungany, Royal Naboo a Obchodní Federaci.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Obsah misí
Hra má šest kampaní (Attichitcuk, OOM-9, Boss Nass, Darth Vader, Princess Leila, Chewbacca). Každá kampaň má i své bonusové mise. Jednotlivé úkoly v misích jsou celkem různorodé: najdi a znič, hledej (většinou nějaké naleziště minerálů) nebo řešení různých logických problémů. Jako například při misi, kde se Luke a Leila vylodí na nějakém neznámém asteroidu a jejich úkolem je získání starého artefaktu, který je skvěle chráněn nepřátelskými jednotkami. Na mapě uvidíte vesničku, podle předpokladů byste k ní měli zamířit a těžkým bojem ji dobýt, abyste získali základnu na další expanzi a na získávání nerostných surovin. Já bych Vám ale vřele doporučila se v této situaci vykašlat na onu základnu a zaměřit se na druhou stranu, tam najdete úplně nechráněnou vesničku, dobijete je úplně hravě a překazíte plány vyvojářům, kteří v této misi plánovali na tomto místě velkou galaktickou základnu. Jak se říká, vše se dá nějakou cestou obejít. Jen je třeba vědět, jak na to, a to platí i v této hře.

 Ozvučení a umělá inteligence
Inteligence počítačových jednotek, tak jako se to už naznačilo v našem článku o demu, je slabá. V plné verzi SW: GB je sice krapet lepší než v demu, protože nepřítel dokáže občas překvapit a pošle na vás koordinovaný útok, když na něj nejste připraveni, ale i tak tu platí pravidlo, že největším nebezpečím jsou maximálně obranné věže.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hudba, díky bohu, opět vyšla z dílny mistra Johna Wiliamsa (tak tomu bylo i ve Force Commanderu) a určitě si na ní stěžovat nebudete. Dabing klíčových postav a hrdinů je na vysoké urovni a to i přes fakt, že se o jejich nadabování postarali jen imitátoři hlavních hrdinů z filmů. Skalní fandové, kteří Hvězdné války viděli nejméně milionkrát, určitě ve hře postřehnou i zvuky převzaté přímo z filmu (jde opravdu o autentické filmové nahrávky zvuků). Určitě vám také zaimponuje Han Solo se svými velmi dobrými a vtipnými hláškami v průběhu hry.
   
Lucia
připravil: jd
 



 
 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Hra Star Wars: Gallactic Battlegrounds by na stupnici originality pohořela, protože jde o jasný klon Age of Empires. Pokud však jde o zábavnost, je tato hra skvělá a pokud jste navíc i přiznivec Hviezdných válek, přičtěte si ke konečnému hodnocení 10%, protože pro vás je tato hra jako stvořená.

Nejnovější články