Autor: Agarwel Idiriz Publikováno: 9.září 2008 | Verze: česká/PC/prodávaná Doba recenzování: nyní 5 dnů |
![]() ![]() ![]() Každé z měst produkuje jednotky pouze pro jeden typ akce. Typ úvodního města je dán výsledkem kmenové fáze. Pokud minule všechny kmeny pomlátíte, začnete s vojenským městem. Pokud si je spřátelíte, dostanete do začátků město náboženské. Chcete-li změnit taktiku, je třeba nejdřív zajmout další, patřičně zaměřené město. Měnit zaměření měst lze pouze při dobytí a to velmi omezeně. Můžete jej nechat být a nebo změnit na typ, jakým jste jej získali. Násilným převzetím vojenského města se tedy změny nedočkáte. Muže to znít sebekomplexněji, ale bohužel je vše velmi jednoduché a přímočaré. Inteligence protivníci mnoho nepobrali a stačí na začátku zabrat pár zdrojů a pak už jen posílat jedno vozítko za druhým na protivníka. Nezachrání to ani možnosti diplomacie, přes níž lze protivníky poštvat proti sobě nebo úplatky předcházet válkám. V čem civilizační fáze vyniká, je množství editorů. Lze vymodelovat čtyři typy budov (střílny ne) a devět přemisťovadel - auto, loď a letadlo od každé funkce - finanční, náboženské, válečné. Oproti editoru příšerek nejsou tak roztomilé a mají drobné mušky. Třeba kokpit se nepřilepí ke zbytku výtvoru. A pokud celkem pohnete, musíte kabinu ručně dorovnat. Každopádně jejich variabilita je opět úžasná. Oproti editoru příšerek nabízí i lepší možnosti při malování. Tentokrát můžete barvit každou plochu zvlášť vybranou texturou. ![]() ![]() ![]() Zajímavostí je editor hudby, která zní při editaci města. Mám dokonalý hudební hluch, takže se mi velmi špatně hodnotí. Možností moc nenabízí. Pouze vybrat jeden z rytmů, k němu přidat až čtyři zvukové doprovody. A nakonec lze vybrat jeden z nástrojů a naklikat pár vlastních not. Možnosti chudé, ale překvapilo mě, že ať tam náhodně nabouchám cokoliv, zní to pořád poslouchatelně a netahá za uši :) Tato fáze tedy baví podle toho, jakou máte zálibu v editorech. Není problém ji proběhnout a dohrát rutinně za hodinku. Ale když si vyhrajete s každým vozítkem a budovou, není problém se bavit přes půl dne a domovské planety si v další fázi budete o to více vážit. Vstříc Vogonům a dalším civilizacím Dobytím celé planety začíná finální část Spore. Jste vpuštěni do předposledního z editorů a vybudujete si své UFO. Od tohoto editoru nečekejte žádnou novinku. Jde pouze o průnik všech tří editoru pro vozidla, letadla a lodě. Jen navíc přidává hrstku vesmírně laděných částí. Ale potom následuje veliká změna, jako by první čtyři fáze hry byly pouhou předehrou. Zahřívací kola pro skutečnou hru. Ve vesmírné fázi jsem se, jako zákazník, poprvé necítil ošizen. Do hry vstupují náhodně generované mise, nelinearita a spousta nástrojů pro váš vesmírný koráb. Nové funkce jsou postupně dávkovány a pořád je co nového zkoumat a nakupovat. Ani po deseti hodinách pořád nebudete mít odemčené vše. ![]() ![]() ![]() Postup vesmírnou fází je založen na odměnách velmi podobných achievementům z jiných her. Máte desítky miniúkolů najednou, za jejichž plnění zvyšujete hodnost a možnost velet vetší letce. Toto řešení se mi líbilo, dává stejné možnosti hráčům bez rozdílu chutí. Lze stejně dobře postupovat plněním misí, jako barvením planet nebo obchodováním. Odměněno je tu takřka vše. Krom postupu na žebříčku hodností je druhým velkým cílem střed galaxie. Jeho dosažení není až tak obtížné, když víte, na co se připravit. A pokud budete šikovní, třeba i odhalíte otázku na ultimátní odpověď :) Ale jinak je vesmírná fáze bezcílná. Můžete uzavírat aliance, těžit a obchodovat, kupovat celé sluneční soustavy a hlavně vydělávat peníze, kterých je stále nedostatek a vylepšovat za ně své UFO. Toho nejsnáze dosáhnete úpravou planety a následného založení kolonie. Úpravu planet lze považovat za poslední z editorů. Jednak lze provádět čistě kosmetické úpravy změnou zbarvení a tvaru. Případně použít dostupné a předražené nástroje pro úpravu teploty a atmosféry. Čím více se životní podmínky přiblíží ideálu, tím více rostlin a živočichů planeta uživí (všechny druhy musíte ručně přinést) a tím více kolonií a budov lze na planetu umístit. Lepší planety tak generují více koření, což pro vás znamená vyšší zisky. Trvá velmi dlouho, než se dostanete ke všem zásadním nástrojům pro úpravu planet. A tak si tohoto editoru hráč moc neužije. Ve vesmírné fázi mi hodně scházela možnost alespoň částečné automatizace. Najmout externího pilota a zadat mu trasu, kde má sbírat natěžené suroviny a kde prodávat. Momentálně si musíte vše oblétat sami. V okamžiku, kdy zaberete větší území, tak budete mít tolik problémů s náhodně generovanými útoky pirátů, infekčními zvířaty a prodejen natěženého koření, že nezbývá čas pro další průzkum vesmíru a navazování nových diplomatických vztahů. Hra se tak dostává do mrtvého bodu a přestala mě v tu chvíli bavit. Dosažení středu galaxie a povýšení na nejvyšší hodnost vezme takových deset až patnáct hodin. Odemčení všech nástrojů a možností je ovšem běh na mnohem delší trať. Hlavně kvůli vysokým cenám. Ke konci se hra začíná opakovat, mise jsou si nápadně podobné, létání od planety k planetě za účelem sběru koření také začne lézt krkem, kvůli nutnosti neustálého rotování kolečkem. Ale všechno někdy končí a Spore v poslední vesmírné fázi není o nic horší, ale ani lepší než konkurenční hry. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry v galerii Grafika ve Spore není strhující, ale je stylová a kouká se na ni dobře. Kvůli přístupnosti editorů a pro široké publikum nešlo vytvořit konkurenta Crysis a bylo třeba dělat kompromisy mezi jednoduchostí editace a kvalitou výsledného produktu. Což se zdařilo na výbornou. Přestože lze obsah vytvářet během pár minut, vše vypadá hezky, roztomile a vzájemně ladí. Naopak se mi nelíbilo doskakování objektů, které se týká částí s větším dohledem - fázi s příšerkou a ve vesmíru. V ostatních je kamera natočena směrem dolů, a tak problém nehrozí. Zejména ve vesmírné fázi to velmi zamrzí. Pamatujete na sliby, že si budete moci udělat libovolnou planetu a zabydlet ji obludkama, které se vám líbí? Tak to sice udělat můžete, ale pokud nebudete pracně hledat, tak stejně žádnou z nich neuvidíte. ![]() V poslední části recenze budou příště zhodnoceny možnosti sdílení obsahu, kvalita českého překladu, znovuhratelnost a čím je motivována. A závěrem bude vynesen finální verdikt nad celou hrou.
|
Agarwel Idiriz | |
autorovi je 25 let, pracuje v IT odvětví, volný čas tráví hraním her, o nichž pak píše na svém blogu; nejvíce si potrpí na kvalitní příběh a herní svobodu, RPG, budovatelské strategie, případně propracovanější simulátor |