Autor: Frix Publikováno: 29.března 2005 | Verze hry: anglická review-verze Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek ![]() Nebudu vám kazit zážitek, stačí stručně říci, že se věci točí okolo vojenské krize v Asii, kde hrozí válka mezi Jižní a Severní Koreou, do které mají co říci i Čína a Japonsko. Objeví se mj. starý známý Douglas Shetland, šéf žoldácké instituce Displace International, nebo admirál Otomo, velitel japonské vojenské frakce I-SDF, rovněž zmíněný již v předchozích dílech. Referencí na minulé díly je ostatně Chaos Theory plná:
Za samostatnou zmínku stojí notně vylepšený scénář hry, postavy mají konečně vlastní specifický charakter a přestože bylo velmi snadné se s hlavním hrdinou Samem Fisherem sžít i dříve, tentokrát se vám dostane jeho suchý humor i naprostý klid až do morku kostí. Stejně tak je tomu i u zbytku postav, ať už se jedná o staré známé parťáky jako je Fisherův nadřízený, Irving Lambert, nebo počítačová expertka s islandským příjmením, Anna Grimsdóttir, tak i u nepřátel. ![]() ![]() ![]() Různorodé mise ![]() ![]() ![]() Volba obtížnosti a plnění vedlejších úkolů Ale to bych předbíhal, zastavme se ještě u nového systému úkolů a u obtížnosti. Ve většině misí se objevují vedle hlavních úkolů také sekundární a bonusové. Rozdíl mezi nimi spočívá v tom, že sekundární úkol lze splnit v rámci několika misí, pokud jej tedy minete v jedné, nic moc se neděje a stačí se pokusit znovu o něco později. Bonusové úkoly se vztahují jen na danou misi a jejich plnění jednak o něco prodlouží hrací dobu, především je však nutné pro získání co nejlepšího hodnocení. Někdy se jedná o velice jednoduché věci, které vyžadují jen trpělivost nebo ostříží zrak, jindy na hráče čeká o poznání náročnější výzva. Pro ilustraci je třeba v jedné z misí odstranit z budovy štěnice, které jsou uloženy přímo ve stěnách pokojů. Obtížnost i délka hry tak silně závisí na tom, jaký herní styl si zvolíte a zda budete plnit i postranní úkoly. Stejně jako u Hitmana doporučuji dělat obojí, Splinter Cell je koneckonců vlajkovou lodí stealth žánru a dělat si z něho čistou střílečku by byla škoda. Osobně mi dohrání zabralo přes 20 hodin, díky obecně nižšímu výskytu extrémně těžkých situací doporučuji hrát na nejvyšší obtížnost, jinak byste se o kus zážitku zbytečně připravili. Chybí rovněž tutoriál v klasickém slova smyslu, namísto něj hra obsahuje sérii dobře provedených výukových videí, několik nových fíglů je však třeba objevit až během hraní. Nelineární postup nemusí být jen reklamní fráze Obrovský potlesk si autoři zaslouží za způsob, jakým se vypořádali s mnohdy vytýkanou přílišnou lineárností minulých dílů. Příslib volného postupu se objevuje u každé druhé hry, Chaos Theory jej však skutečně umožňuje. Již žádné iluze volitelných triků, kdy ve skutečnosti byly často vypjaté situace řešitelné jediným možným způsobem. Každá z velice masivních úrovní v Chaos Theory nabízí hráči nesčetné možnosti postupu, které záleží čistě na jeho fantazii a často i na náhodě. ![]() ![]() ![]() Každou misi jsem prošel vícekrát a bez výjimky se mi povedlo náhodou nebo cíleně objevovat nové cesty k cíli, které často naprosto změnily postup klíčovými místy té nebo oné lokace. Úrovně jsou doslova přecpané různými ventilačními šachtami, skrytými zkratkami, mnoha vchody i východy a ani po dvojím kompletním dohrání se nebojím, že by mi hra napotřetí nenabídla něco nového.
![]() ![]() ![]() Nůž si najde i nenásilné využití, nově je možno rozříznout látku nebo papírové stěny (divné? myslete na Japonsko) a usnadnit si tak další postup. V některých momentech se tak dají vykonat i další cool pohyby, například je možné bleskově rozříznout papírovou stěnu a zajmout nepřítele, který za ní stál. Nové pohyby, zbraně i gadgets Když už jsme u pohybů, jejich výběr se oproti minulým dílům znovu o něco změnil. Ubyl sice half-split jump a SWAT move, oba známé z Pandory Tomorrow, další finty však přibyly a rozhodně jde o hodnotné přídavky. Také je díky nim více znát nelineární postup hrou a pokud chcete, nemusíte nic z toho během hraní použít byť jen jedinkrát, stejně snadno se však lze problémy prokousávat právě díky novým akrobatickým kouskům. Ze závěsu na trubce nebo čemkoliv podobném jde v pravou chvíli velice efektně zlomit vaz nepříteli, který prochází pod vámi, nebo jej vzít pod krkem a pouze ho omráčit. ![]() U exponovaných míst je k dispozici obzvláště libová finta, kdy Sam visí na ochozu a v momentě, kdy kolem prochází nepřítel, rychle k němu přiskočí, stáhne ho dolů a znovu se chytí zpět. Dveře lze pro změnu otevírat rovnou třemi způsoby - normálně, bezhlučně po malých kouscích nebo silným kopem, který samozřejmě nadělá randál, ale také omráčí nebožáka, jenž stál zrovna za nimi. Tento tzv. bashing je dost užitečný a často jej dovedou použít i nepřátelé. O přídavné brokovnici jsem se již zmínil, vedle ní je k SC-20K možné přimontovat také klasickou sniperku nebo držák na druhou ruku, který zlepší přesnost a o hodně sníží zpětný ráz. Ještě atraktivnější je nová neútočná vychytávka, totiž elektronická rušička, jenž funguje jako sekundární mód pistole s tlumičem. Jednoduše stačí namířit na jakoukoliv žárovku, televizi, rádio, tlačítko, kameru a daný objekt se na chvíli přepne nebo vypne. Nelze tak třeba zničit světlo nebo kameru natrvalo, zato však tento způsob nevyvolá alarm a nepřátelé jsou jen lehce vyvedení z míry. Do výčtu speciálních pohledů také vedle známého nočního a termálního vidění přibyl elektromagnetický vizor, jenž bezpečně odhalí všechno v okolí, co funguje na elektřinu. ![]() ![]() ![]() Staronové ovládání a kde jej využít Ovládání se oproti minulým dílům prakticky nezměnilo, jinými slovy je stále stejně geniální. Trochu odlišně funguje Samův pohyb, kdy v konzolovém stylu ovládáte chůzi směru myší, zatímco stisk tlačítka rovnou Sama pošle daným směrem. V první chvíli je to poněkud nezvyklé, ale nejpozději po dohrání úvodní mise vám tento styl přejde do krve. Zahrál jsem si hned pro srovnání Pandoru Tomorrow a upřímně řečeno mi nový systém přijde lepší, umožňuje totiž konat dynamičtější rozhodnutí a pokud například potřebujete rychle odněkud utéct, nemusíte nejdříve postavu natáčet správným směrem a pak tam teprve jít. Klasický systém změny rychlosti pomocí scrollovacího kolečka funguje stále stejně dobře - kamera se nyní drží o něco blíže Samovi a většinou se nachází nad jeho hlavou, spíše než za jeho zády. Vedle starého známého otevírání zámků paklíčem nabízí Chaos Theory další minihru - hackování. Obecně lze nyní počítače přímo ovládat, namísto dříve používané metody, kdy jste prostě k počítači přistoupili a úkol byl splněn. Také byly tímto systémem nahrazeny data-sticky s různými informacemi pro praktické využití i pobavení, nově se nacházejí v e-mailech. ![]() Umělá inteligence na hranici dokonalosti Velkou radost mi udělala umělá inteligence, která sice není bez chyby a z velké části jde o naskriptované úkony, jako celek však fungují nepřátele takřka dokonale a rozhodně o velký kus lépe, než tomu bylo dříve. Drobnější chyby s děláním hluku nebo objevením se na světle nevyvolají okamžitě alarm, strážní se však vydají situaci prozkoumat a následuje o hodně odlišný scénář, než jaký jsme znali z minulých dílů. Pokud například zapískáte před dvojící strážných a hluk uslyší pouze jeden, přivolá si na pomoc svého kolegu, zapnou baterky nebo zapálí světlice a vydají se místo organizovaně prozkoumat. Teprve, když si jsou jistí vlastním bezpečím se vydávají nazpět ke své rutině. Nefungují tak již levné triky, kdy stačilo zhasnout světla, zapískat a počkat, až přikluše strážný, otočí se zády a poslušně počká, než jej praštíte po hlavě. Obecně se postavy hýbají o něco pomaleji a pokud se bojí nebezpečí, přecházejí do opatrného plížení. ![]() ![]() ![]() Hráč má k službám vedle indikátoru viditelnosti nově také měřič hluku, který ukazuje právě vydávanou hladinu zvuku a limit, jaký si můžete dovolit. Lepší AI je znát také v bojích, ať už se jedná o spolupráci týmu hlídačů nebo prostě dobré využívání okolí. I pokud vylákáte nepřítele z jeho oblasti, dovede se účinně krýt a nedá svůj život jen tak zadarmo. Konečně také oponenti adekvátně zareagují, pokud zmizí v blízkém okolí jejich kolega. Vytasí zbraň a přejdou do agresivnějšího průzkumného módu, kdy se stává jejich obejití výrazně nesnadnější záležitostí. Velmi mě potěšilo, že již není nutné schovávat těla v případě, že za sebou nenecháváte nikoho při vědomí. V minulém díle bylo navýsost otravné, když jste nechali v koutě ležet tři omráčené vojáky, jednomu koukala na světlo čepice, v okolí jednoho kilometru nebylo živé bytosti a přesto se za chvíli rozezněl alarm. ![]() Na různé vtípky se dalo sporadicky narazit již dříve, ale Chaos Theory je jich doslova plný. Nejde přitom o nikterak rušivý element, ba právě naopak. Znovu vás odkážu na rámeček, kde naleznete některé z nejlepších vtipů a hlášek, se kterými se setkáte. V tomto případě je však doporučuji přeskočit těm z vás, kteří se nechtějí připravit o jejiich kouzlo až během hraní.
Multiplayer ![]() ![]() ![]() Kooperativně se prý dá hrát i na lokální síti. Podle ohlasů v recenzích konzolové verze se jedná o podobně převratný přídavek, jako před rokem v Pandora Tomorrow. Údajně má jít o ještě lepší zážitek, než jaký poskytne singleplayer. Pokud je to pravda, pak tedy Bůh s námi. Za krásu se platí Chaos Theory je postavená na velmi zdokonaleném Unreal enginu 2.0 a jde o v současnosti jednu z nejlépe vypadajících her vůbec. K rozumnému hraní již nepostačí karta typu GeForce 4Ti, avšak na kartách šesté generace GeForce a obdobných si budete moci bez problémů vychutnat všechny bonbónky pro oko, které nový Splinter Cell nabízí, včetně Pixel Shader 3.0 efektů. Jde hrát i v módu PS1.1, rozdíl je však znát docela jasně. Přišlo mi zajímavé, že s PS3.0 již není možné zapnout vyhlazování hran, engine by se nejspíše zpomalil až příliš a i bez zapnutého AA se na scéně objevuje zubatých hran naprosté minimum. Hardwarová náročnost je tak trochu ošemetná, nejvíce závisí bez debaty na grafické kartě. ![]() Obrovský kus práce dělá nový engine pro realistickou fyziku, která má samozřejmě i praktické využití, třeba při schovávání těl. Vizuální zpracování hry naprosto nemá chybu, snad jen je chvílemi opravdu až příliš realistické a třeba pohled na oči vystrašených nepřátel, kterým Sam právě přiložil nůž na hrdlo vás snad přesvědčí, že jde o vážně míněný argument. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Kvalitní ozvučení Dabingu se znovu ujali osvědčení profesionálové v čele s Michaelem Ironsidem v roli Sama Fishera (na tomto bodě myslím hodně utrpí chystaný Splinter Cell film, žádný fanoušek si asi na Sama bez jeho charakteristicky cynického basu nezvykne) a celé studio odvedlo úžasnou práci. Střelba, pohyb na různých typech povrchu, tříštění skla, kapky dopadající na asfalt, svištící vítr v peruánských horách… to vše a mnohem víc vám předloží Chaos Theory v certifikované kvalitě zvuky Dolby Digital a jestliže disponujete aspoň kvadrofonními reproduktory, budete v sedmém nebi. Hudba výsledný dokonalý dojem jen utvrzuje, i v předchozích hrách byla dobrá, ale příliš se opakovala. Skladby pro třetí díl vytvořil známý brazilský mág ambientu Amon Tobin, který vydává na světoznámém labelu Ninja Tune. To samo je dostatečnou zárukou kvality, zvukové smyčky pro každou úroveň jsou skutečně fenomenální a pokud patříte mezi hudební fajnšmekry, vřele doporučuji si sehnat soundtrack (ukázky). Má Chaos Theory vůbec nějakou chybu? ![]() Díky Juraji Chrappovi z hry.sme.sk za pomoc s řešením jedné z hádanek ke konci hry a distributorovi Playmanovi za poskytnutí review-verze delší dobu před oficiálním vydáním. Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery, Patch... Související články: Dojmy z MP bety a dema, Preview, Novinky, Recenze a návody na předchozí díly Splinter Cell |
Frix | |
autorovi je 19 let, píše pro Tiscali Games, Level a Playmobil, po třech letech ve Finsku se vrátil do ČR, kde studuje Angloamerican College v Praze; hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a hry Warrena Spectora, vedle hraní patří mezi jeho hobby lezení po skalách, bowling a cestování |