Autor: Miloš Bohoněk Publikováno: 18.srpna 2008 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Zoufalá neoriginalita podnadpisů je způsobena náturou zdejší hry, točící se okolo likvidování mimozemského, později pak ještě kybernetického odporu. Space Siege se prezentuje jako RPG, kterýžto žánr se má vyznačovat možnostmi. Možnostmi všeho druhu, ať už to je rozhodování se nad obětováním svého kámoše za noc s kámoškou (dívám se na tebe, Mass Effecte) anebo dumání nad utracením dvou zlaťáků za koženou čapku. Žel bohu, Space Siege je v tomhle osekané o skoro všechna myslitelná „zákoutí“. Zdaleka nejde jen o to, že pořád postupujete modrošedými chodbami vpřed a prakticky nemáte šanci někam zahnout. Například zasahování do dialogů zcela chybí. Anebo postranní mise – v žánru tak stěžejní prvek – tu jsou omezeny pouze na „Hele, Sethe, až tam budeš, někde okolo by se měla válet nová zbraň, takže si ji můžeš sebrat.“ Ve výsledku to vypadá tak, že jdete hlavní (a jedinou) modrošedou chodbou, při cestě seberete inkriminovaný předmět a máte splněno. Mapa netřeba a důvtip už vůbec ne. ![]() ![]() ![]() A primární questy? V Gas Powered Games zřejmě trpí trojkovou obsesí, takže jsem hledal tři klíče, zavíral troje dveře, nahazoval tři motory, likvidoval trojici Kerackých velitelů, pátral po třech procesorech a ještě dělal něco s trojicí ventilů, ale už ani nevím, co přesně. Space Siege se dá hrát vlastně jen tak, jak to chtěli autoři a teď už vůbec nenarážím na stále omílanou pochodem-chod-hratelnost.
Zkušenosti nezískáváte za zabíjení nepřátel či plnění těch několika „vedlejších úkolů“. Prostě se dostanete na určité místo, kde provedete určitou akci označenou jako „hlavní úkol“ a dostanete za to dva zkušenostní body. Ty lze investovat do stejného počtu vývojových stromů – bojového nebo technologického – a získat tak třeba nový skill, popř. ten starý ještě vylepšit. Tvůrci si takhle sice lišácky pojistili vybalancovanou hratelnost, když hráče připravili o volnost, ale otázkou je, jestli jim za to někdo dá plusové body. ![]() ![]() ![]() A tak jediná oblast, kde můžete jet podle sebe, je úprava několika základních statistik své postavy a zbraní, které váš borec třímá. Skoro z každé mrtvoly nebo rozflákané bedny vypadnou součástky a na skoro každém rohu je místnost, kde je jednak uzdravovací terminál, jednak pracovní stůl, na němž si můžete polepšovat. To vše bez žádného skutečného levelování a když kliknete na „Zvýšit útok samopalů o 2% za 350 součástek“, je to prostě divné. Nutno podotknout, že ke sběru jsou jen a pouze součástky. Žádné zbraně, brnění, ani jiné předměty. Jen ty samé součástky. Ač tedy žánrově RPG, inventář a vše, co je s ním spojené (třeba obchodování), zde také nehledejte. Morální, ehm, dilema „Stroj nebo člověk? Anebo oboje?“ Tak zní slogan hry a skrývá pod sebou otázku kyber-implantátů. Čas od času najdete nějaký ten kousek kybernetické techniky, který si do sebe můžete nainstalovat. V rámci hry narazíte na několik přeživších, jejichž názory na implantáty jsou rozdílné. Čas od času volají vysílačkou a říkají buď „Sethe, drž se od toho, copak jsi neviděl, co to provedlo s ostatními?“ anebo „Sethe, jsi naše jediná šance a musíme využít každou příležitost!“ ![]() ![]() ![]() Fajn je, že kybernetická rozhodnutí se pak podepíší na konci hry. Slušelo by se teď dodat, že příběh vlastně není až tak tuctový, jak by se mohlo zdát a čeká na vás hned několik překvapení, která příjemně oživí stagnující hratelnost - díky povedenému českému překladu textů si navíc zápletku užije opravdu každý. Jen škoda, že vypravěčské schopnosti lidí z Gas Powered Games prostě za moc nestojí a potenciál zápletky se proto z půlky vypařil. A když už jsem u té techniky, představím ještě robota HR-V [hárví]. Hlavní hrdina Seth si ho postaví na začátku hry a HR-V ho následně provází po celou dobu. Nemluví a ani nijak nereaguje, ale asi kvůli stálému rozněžnění po shlédnutí Wall-E jsem si ho oblíbil. Mohl jsem ho kompletně ovládat, ale... ![]() ![]() ![]() HR-V prostě začne šít do všeho v jeho perimetru a nic víc jsem ani nepotřeboval. Robot pak nabude nějaké extra schopnosti, třeba spešl silný výstřel anebo dělání mrtvého, což už za použití stojí. A abychom to měli kompletní, i robůtka můžete vylepšovat v tradičním slova smyslu a když „zvládnete“ postranní úkoly, budete ho moci kromě kulometu vybavit i napalmovým dělem nebo paprskometem. Váš hrdina má samozřejmě speciální skilly také, ale jde o taková RPG klišé, že je ani nebudu vypisovat (dobře, tak třeba blesková bouře, co zasáhne všechny okolo – fakt to chcete slyšet?) a spíše zmíním jeho inženýrské schopnosti. Postupem času se totiž naučí konstruovat různé pasti, střílny, sondy anebo granáty, které dokáží v řadách nepřátel napáchat slušnou paseku... leč já je využil jednou dvakrát a to jen proto, abych viděl, jak vypadají. Space Siege je totiž tuze jednoduché. Nepřátelé, jejichž spektrum je tuze chudé, jsou vocasové s ýkvé tykve. Buď na na vás hrnou a snaží se vás zaválcovat jako Sověti Němce za druhé světové. Anebo stojí na místě a střílí šnečí projektily, kterým se v klidu vyhnete (jen mi proboha někdo vysvětlete, proč nejde střílet za běhu?). Ze značného procenta potyček proto vyjdete bez újmy na zdraví. Nač se to snažit rozepisovat – po těch zhruba sedmi hodinách hraní jsem ani jednou nezemřel, a to mluví za vše. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Jak z toho ven? Z recenze to možná, nebo spíše určitě, vyznělo tak, že Space Siege je něco naprosto zoufalého. V jistém slova smyslu i je, protože z pohledu herních principů jde o zcela řadovou záležitost, kterou jsme v bleděmodrém (anebo raději šedomodrém?) viděli už stokrát jinde. A k tomu to jinde nebylo sto let za opicemi. Existovat kategorie „Nejlineárnější RPG s nejméně RPG prvky“, měli bychom tu žhavého kandidáta. ![]()
Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa... Související články: Dojmy z E3, Novinky, Vše o sérii Dungeon Siege |
Miloš Bohoněk | |
autorovi je 18 let a dříve se podepisoval jako Moolker; momentálně studuje v USA, píše i pro SCORE a PlayIN a nejvíce si užije tituly fantasy, akční a strategické; věnuje se závodnímu lyžování, lacrossu, lezení po horách, horské cyklistice a cestování |