SiN Episodes 1: Emergence - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

SiN Episodes 1: Emergence - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

14. 5. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Je první díl seriálu SiN Episodes revoluce, evoluce nebo slepá ulička vývoje her? Naše noční můra se zhmotnila, na monitory se dostává telenovela. Perex je sice trochu melodramatický, ale vše vysvětluje první česká recenze.

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 14.května 2006
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: prodávaná přes Steam
Doba recenzování: pár dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Je první díl seriálu jménem SiN revoluce, evoluce nebo slepá ulička vývoje her? Noční můra všech hráčů se zhmotnila, na jejich monitory se dostává telenovela. Přiznávám, perex je trochu melodramatický, ale podobné je to i se samotnou hrou. Nicméně otázkou dnešní recenze je vedle zhodnocení hry samotné i verdikt nad novým způsobem prodeje her, takzvaným epizodickým konceptem, kterým se zabývám v tabulce na konci článku.

 Opět John Blade vs. Elexis Sinclairová
Znalci příběhu původního SiNu budou v první epizodě Emergence skoro jako doma. Vrací se hlavní hrdina John Blade, velitel elitní jednotky HardCorps, jeho přítel na telefonu JC a k nim nemohla nepřibýt sličná novicka Jessica Cannon. Co si budeme povídat, karty jsou rozdány poměrně jasně a proti těm hodným nastupuje dvojice zloduchů vedená ředitelkou korporace SiNTEK Elexis Sinclaire a jejím ruským patolízalem Viktorem Radekem. Ostatně, svět SiNu je silně matriarchální, protože ač je zde Jessica zelenáčem, komanduje Blada jako stará semetrika a to samé se dá říci o záporné dvojce.

Naneštěstí je na Emergence vidět, že se jedná o první díl z mnoha plánovaných a tak příběh samotný působí dost mdlým dojmem. Jsou v něm jemně vykresleny hlavní postavy a zlehka nastíněn jakýsi problém, ale za celou dobu se vlastně nic pořádného neděje. Na začátku vpraví Bladeovi do žil jakýsi sajrajt a od té doby jezdíte po městě a snažíte se najít toho, kdo to udělal. Nic víc.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Klony útočí
Half-Life 2 všeobecně vnímáme jako synonymum kvalitní akce a nový SiN se svému idolu z roku 2004 snaží možná až moc připodobnit. Máte pocit, že se pohybujete jen o pár ulic dál než Gordon Freeman a že Jessica by mohla být sestrou Alyx. Trochu to zamrzí, protože se tím SiN sráží do pozice hry, která jen parazituje na úspěšném otci. V úvodní části opět procházíte levely bez jakékoliv zbraně, ale tady to vypadá nevěrohodně, protože do první hratelné úrovně vás vysadí kolegyně z auta (to však v této hře nemůžete sami řídit - jste pouze spolujezdcem, co smí jen střílet z okénka). Proč vám nedá pistol? A proč, když dokážete nejen střílet, ale i rozdávat rány, nemůžete prvních pár zloduchů třeba majznout přes kebuli, ale jste nuceni jen utíkat? Odpověď je prostá: protože jde o klon HL2.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pohybujete se dokonce v podobném prostředí jako v HL2. Doky, kanály, skladiště, tajná laboratoř v trupu vraku lodi alá James Bond a nakonec ústředí SiNTEKu. Téměř to vypadá, že nic jiného než kanály už tvůrci her nedokáží vymyslet. Pozitivem je však nadstandardně interaktivní prostředí, například oproti Condemned. Umyjte si ruce a utřete se ručníkem nebo si přepnete okna na počítačových terminálech. Zrovna tahle možnost mě dost nadchla, tak jsem se jal počítačové vybavení zkoumat podrobněji a zjistil, že monitor a počítač nejsou spojeny a když počítač zničíte, monitor dál ukazuje plně funkční Windows. Možná námět pro Billa na další vylepšení :-)

TRABLE S KOUPÍ HRY PŘES STEAM
Steam už je s námi poměrně dlouhou dobu a přes porodní bolesti se z něj stal velice schopný nástroj pro distribuci her i jejich snadné patchování. Ale nedá se říci, že by byl bez chyb. O víkendu před spuštěním nebylo možné se přes odpoledne a večer připojit k prodejnímu modulu a za hru zaplatit. Že by tolik lidí v USA využilo 10% slevu před oficiálním vydáním hry a tím pádem byly servery zahlceny? Kdo ví. Dopoledne se už zaplatit dalo...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dalším neduhem je nepříliš vysoká rychlost stahování obsahu. A to přesto, že SiN Emergence byl k dispozici v zakódovaném stavu už několik týdnů před vydáním (poté se ještě dodatečně samo stahovalo cca 60 MB, aby se dala hra spustit). Po většinu času se i na rychlé broadbandové lince dostanete maximálně na 50 KB/s. No a nakonec aktivace staženého produktu. Nechápu, proč se nezmění status hry z "pre-loaded" (stažená, ale nezaktivovaná) na Ready 100% automaticky, nýbrž musíte celý Steam vypnout a znovu zapnout. Měl jsem puštěný počítač celý den (Steam také) a čekal, kdy už budu moci začít hrát, ale stav se pořád neměnil. Pak jsem začal hledat ve fórech a zjistil, že je nutné Steam zrestartovat...

Kdo by to řekl, stejně jako v HL2 je zde prezentován i příběh. Všichni na vás mluví, ale vám to doktor asi zakázal, takže se zmůžete jen na to, že do vysílačky řeknete: "JC" nebo "Talk Jessica". Tenhle způsob je mi protivný a z ostatních her víme, že to jde řešit lépe. Viz rozdíl mezi GTA3 a San Andreas, kde Rockstar pochopil, že bude lepší dát hlavní postavě hlas. Naštěstí Ritual neokopíroval do posledního detailu hratelnost a tím celou šlamastiku alespoň zčásti zachránil...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Hektické momenty, skripty a Serious Sam
Přestože to zpočátku vypadá na jasný klon HL2, po seznamovacích úrovních zjistíte, že máte čest spíš s bezhlavou střílečkou zabalenou do vznešenějšího hávu. Nejde sice přímo o Serious Sama, ale SiN k němu má herní náplní blíž, než se na první pohled zdá. Jistou roli v tom jistě hrají ne moc inteligentní nepřátelé, jejichž demence je nahrazována počtem. Oproti HL2 nebo F.E.A.R. jsou vyloženě tupí. Žádné obíhání, žádná taktika, žádné překvapující akce, až na pár naskriptovaných momentů. Poskoci SiNTEKu jednoduše směřují nejkratší cestou k vám a pak pálí. Občas přiletí granát a to je vše. Zase tak moc to ale nevadí, alespoň máte pocit, že jste skutečný hrdina.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přestřelky jsou stejně hektické jako v originálním SiNu, mají stejný náboj a jsou stejně zábavné. A to přesto, že proti vám většinu hraní stojí jen tři typy nepřátel. Prvním z nich je normální chlapík, který může mít pistol, brokovnici nebo samopal a granáty. Tedy stejné zbraně, které se dostanou do ruky vám. Druhý je ten samý typ, ale s jetpackem na zádech, tudíž může létat. A posledním je obrněnec s lehkým kulometem, jenž se rojí hlavně v závěru. Výčet doplňují automatické obranné systémy - věže a létající střílny. V tajných laboratořích na vás ještě útočí mutanti, ale je to jen chvilka a moc nebezpeční nejsou. Tedy až na jeden přerostlý kousek...

Zbraně jsou opravdu jen čtyři, ale zase tak moc to nevadí, protože jsou všechny stejně vytížené a díky alternativním módům i možnosti přibližování ani další nepotřebujete. Schopnost útočit rukama jsem v boji zužitkoval jen jednou, ale při rozbíjení krabic s náboji či lékárničkami se hodila nesčetněkrát. Doplňování zdraví je řešeno několika způsoby. Máte možnost dočerpat sílu v jakýchsi automatech, v nichž lze i vyměňovat náplně. Ty najdete ve skříních a skladištích, často jsou v tajných místnostech. Plný kanystr obsahuje 100% zdraví, takže pokud nějaký objevíte, máte vystaráno. A když není v okolí žádný terminál, můžete kanystr rozstřelit a v prostoru se rozstříkne životodárný plyn. A nakonec protivníci u sebe občas nosí malou lékárničku.

 Obtížnost a herní módy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Netradičně se Ritual Entertainment snažil vyřešit obtížnost. V tiskové zprávě se píše o automatickém přizpůsobování obtížnosti dovednosti hráče. Před spuštěním však volíte obtížnost a rychlost, s jakou vám hra pomůže při několikerém opakování jednoho místa, tj. jak rychle se bude přizpůsobovat. Z hraní jsem vypozoroval, že první ze dvou nastavení má vliv na zranění, jaké vám nepřátelé způsobují, ale vliv druhé možnosti je diskutabilní. Automatickým přizpůsobováním je zde zřejmě myšleno, že na vás hra z jednoho bodu vypustí určitý počet vojáků. V praxi to probíhá tak, že stojíte před budovou a ze dveří vybíhají protivníci. To trvá buď tak dlouho, dokud si hra neusmyslí, že už vás potrápila dost, nebo do té doby, než do oněch dveří vstoupíte.

Toto řešení jsem odsoudil už v Medal of Honor. Horší ale je, že jsem ani při několikerém nahrání pozice nepozoroval na jednom místě, že by se mi hra snažila nějak ulehčit. Autoři říkají, že tento systém vám například pomůže v případě, že máte delší dobu nízké zdraví, tak z vojáků vypadává více lékárniček. Pozitivní na této metodě je hlavně to, že si ani moc nevšimnete, že vám někdo pomáhá.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Díky podrobným statistikám máte přehled o tom, jak dobře si vedete. Já měl obtížnost (difficulty score) kolem sedmdesáti procent. Jaké ale bylo mé překvapení, když jsem zjistil, že většina lidí, kteří Emergence již dohráli, měla v dané položce stejnou hodnotu. Pakliže jsem procházel standardní příběhovou linii, ono objevování dalších a dalších vojáků mě dost štvalo. Když ale Emergence hrajete znovu a na tenhle způsob přistoupíte, není to tak hrozné. Zejména, pokud zvolíte HardCorps challenge. Ta spočívá v projití hry bez jediného uložení a jediné smrti. Jde vypnout neherní pasáže a rázem se z toho stává adrenalinová akce s obrovským spádem. Už víte, kde na vás co čeká, nemusíte si s ničím lámat hlavu a jenom se snažíte přežít. A statistiky vás nutí zkoušet to znovu a znovu a vylepšit si skóre. To se jen tak mimochodem dá nahrát na internet a získat celosvětové uznání.

VIDEA Z VLASTNÍHO HRANÍ
První z videí, která stahujte zde (5 MB - 18 MB, XVID), tvoří nahrávka mezihry v jedoucím autě. Můžete vykouknout z okénka a kropit nepřátele. Smutné je, že jsou tyhle části tak krátké, že si jich ani pořádně neužijete. Možná kdybyste se honili s jinými auty, ale střílíte jen na nepřátele stojící u krajnice. Druhá ukázka zachycuje klasický moment, kdy se na vás z jednoho bodu sypou nepřátele, dokud jste schopni jim odolávat. A takhle je to pořád, ale když si na to zvyknete, je to nakonec docela sranda. Třetí a čtvrté video pak obsahují převážně záběry z hraní v interiérech, odkud když vystoupíte na větší venkovní prostranství, klesne rychlost hry a rázem je z padesáti obrázků za vteřinu jen třeba patnáct.

  Source - jak jednoduché popsání audiovizuální prezentace
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Grafika jako by z oka vypadla HL2. I když mám pocit, že Ritual se tak trochu vybodl na HDR, což je škoda. Herní prostředí v porovnání s novějšími hrami působí dost sterilně, přeci jen už doba pokročila a nepíše se rok 2004. Proto se divím, že oproti HL2 je SiN Episodes o něco náročnější na hardware, řekl bych tak o 20%. Proč tomu tak je? Framerate klesá hlavně ve venkovních lokacích, které jsou občas opravdu dost rozlehlé. Tedy ne samotný prostor, v němž se můžete pohybovat, ale okolí jako takové - mrakodrapy v dálce, lesy a tak dále. Vypadá to sice hezky, ale počítač se potí. Zvuky a hudba jsou opět v podstatě stejné jako v HL2. Hudba zní jen někdy a do daných situací se hodí, ale nikdo se z ní nepo...blázní.

Fyzikální model Havok má v SiNu bohužel mnohem menší využití než v HL2. Můžete sice přenášet krabice a v jednom nebo dvou momentech je nutné postavit z nich improvizované schody, ale tím to končí. Na prostorové hádanky musíte zapomenout. A to je škoda, zrovna z toho si tvůrci příklad vzít mohli. Fyzika má ještě jedno využití. Nepřátelé neváhají a hází po vás židle a sudy, někteří mutanti vyrvou i kus země a jedná se tak o jejich primární útok. Ale u vojáků jsou tyto situace pouze naskriptované, takže to nemají ze své hlavy (v jedné chodbě na vás bednu hodí a v druhé podobné už ne).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Závěr
Sin Episodes 1: Emergence je rozporuplná hra. Je sice zábavná, zejména pozdější úrovně, ale nového nic nepřináší a navíc je tak krátká. Čtyři hodiny i s loadovacími obrazovkami je opravdu málo muziky za hodně peněz. Na druhou stranu, k první epizodě dostanete při koupi přes Steam jako dárek starý SiN zdarma i s možností hrát multiplayer. Přesto si myslím, že to za ty peníze prostě nestojí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dle mého názoru bude lepší počkat si, až budou na trhu třeba epizody tři a ty koupit dohromady, i proto, abyste měli z hraní kontinuální zážitek. Jistě časem vznikne nějaká Gold verze, kde budou všechny epizody za cenu kolem čtyřiceti dolarů a pak se to už vyplatí. Proto, navzdory lehce nadprůměrnému hodnocení, vám SiN Episodes 1 nemohu doporučit ke koupi. Leda že byste měli zájem i o původní hru, která byla ve své době (1998) docela dost zabugovaná, ale teď už je bez problémů hratelná a přizpůsobená současným počítačům.

HRY PO EPIZODÁCH - VÝHODNÉ JEN PRO AUTORY?
Z marketingového i vývojářského hlediska bezesporu jde o atraktivní metodu. Dnes se za vývoj hry platí obrovské peníze a dokud není produkt venku, nemají tvůrci z čeho žít. Rozsekání jedné nebo dvou her na několik dílů trhá hned několik trnů z paty. Za prvé: vývoj jedné epizody se nepočítá na roky, nýbrž měsíce. Takže bakšiš se vrací za mnohem kratší dobu. Navíc tvůrci mohou postupem času zdokonalovat engine nebo se přizpůsobovat momentálním trendům. Za druhé: vydání menší epizody je spojeno s mnohem nižším rizikem. Když se hra nechytne, tak se celý seriál zruší a ztráta bude mnohem menší, než kdyby se tým pachtil s plnohodnotnou hrou a ta neuspěla. A za třetí: zdá se, že na epizodách herní společnosti vydělají mnohem více peněz. Přeci jenom, za půl roku práce je dvacet dolarů mnohem víc, než čtyřicet dolarů za dva roky, porovnáme-li vývoj standardní hry a jednoho dílu seriálu. Není proto divu, že k tomuto modelu v současné době přistupuje čím dál více firem v herním průmyslu.

Mohlo by se tedy zdát, že to chytré hlavičky manažerů dobře vymyslely. Ale ouha, mám jisté šimrání v zádech, že tady někdo zapomněl na to, že hra není film a monitor není televize. Seriály jsou přeci tak úspěšné, protože dokáží každý den nebo týden nabídnout pokračování zajímavého děje. Jenže další díl SiN Episodes, který už je rozpracovaný a má nabídnout i multiplayer, přijde nejdříve za půl roku (tipuji, že spíš později). Kdo si bude pamatovat na to, co se stalo před tak dlouhou dobou? Jakkoliv jsem teď hladový po pokračování, které by mi osvětlilo, co bude dít dál, pochybuji, že za půl roku mě to bude ještě zajímat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva A poslední věc, myslíte si, že je 20 dolarů bez daně adekvátní pouhým 4-5 hodinám hraní? Tady už nastupuje neúprosná matematika. Za zhruba 500 korun (v ČR stojí krabicová verze dokonce 600 Kč) můžete jít s klidem do kina na tři celovečerní filmy. Za stejně dlouhou dobu před plátnem zaplatíte cirka polovic, co za hraní SiN Episodes: Emergence. A nikdo vás nebude nutit jít do kina znovu za půl roku, abyste věděli, jak dopadne zápletka.

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: O čem budou další epizody?, Rozhovor, Novinky, Half-Life 2 recenze, SiN recenze

 
Pavel Oreški
autorovi je 25 let, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem






 
 
Pavel Oreški

Verdikt:

První pokus o seriálovou hru nedopadl vyloženě špatně, ale v poměru cena/zábava zaostává za všeobecným standardem. Jinak jde o zábavnou akční střílečku s nijakým příběhem, čtyřmi zbraněmi a pár typy nepřátel.

Nejnovější články