zdroj:
tisková zpráva
Ani se mi nechce věřit, že už jsou to čtyři roky, co nás téměř neznámé herní studio ze Španělska překvapilo povedenou adventurou Runaway: A Road Adventure (recenze). Vývojáři tenkrát vsadili na jistotu a skalním adventuristům (a nejen jim), připravili hru z oblíbených surovin: klasické ovládání, ruční malba a špetka humoru. Výsledek předčil očekávání a tak se nelze divit, že jsme se dočkali druhého dílu s podtitulem Dream of the Turtle, o němž lze v úvodu říci, že je ještě hezčí, propracovanější a humornější. Zkrátka pokračování, jak má být.
Co se zvrtlo tentokrát? „Želví sen“ navazuje na konec předchozích událostí, kdy jsme Briana a Ginu opustili na slunných havajských plážích. A protože lelkování není tím nejlepším způsobem trávení exkluzivní dovolené, má Gina ten úžasný nápad, že se společně proletí letadlem nad ostrovy. Cesta letadlem ubíhá celkem příjemně, ale jen do doby, než se pilot, nejspíše ještě pamětník bratří Wrightů, rozhodl náhle zkolabovat. Vyhodit Ginu s padákem z letadla nebylo pro Briana snadné ani po stránce psychické, ani fyzické. Ale možná ještě horší bylo s letadlem ztroskotat kdesi v odlehlé divočině. Úkol je jasný: najít cestu ven a najít Ginu.
Z vrcholků hor až ke dnu oceánu Každému je už teď zřejmé, že to nebude jako odpolední procházka po pláži, a že se cestou stane ještě spousta podivných věcí. Aby také ne. Ostrov, kde se ocitli, obsadili vojáci. Z civilistů tu zbyli jen pohledná servírka v baru na pláži, dva nekonvenční surfaři a záhadný muž v kápi. Ti Ginu neviděli a vojáci zatvrzele mlčí, ačkoliv je nad slunce jasné, že ji museli vidět a určitě ji někde vězní.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek
A tak se z jednoho obyčejného výletu opět stává strastiplná mise, která si vyžádá mnoho sil, důvtipu a taky spoustu nachozených či naježděných kilometrů. Jen na ostrově navštívíte, kromě jiného, domorodé pohřebiště či vnitřek starobylého chrámu. Pak vyrazíte až na Aljašku a cestu zakončíte uprostřed nekonečného Pacifiku. A jako přídavek pocestujete zpátky časem, i když ne tak doslova. Příběh hry se tedy postupně zamotává a rozvíjí v pozoruhodné a velmi zajímavé dobrodružství plné napětí, ale samozřejmě i vkusného humoru.
zdroj:
tisková zpráva
Ruční práce Jak už jste možná zjistili, koncept hry je věrný prvnímu dílu, pouze byl o něco vylepšen. Co se grafiky týče, zůstal zachován komiksový, ručně malovaný styl typu Monkey Island, přičemž vzrostla nejen velikost rozlišení na 1024×768, ale, dle mého soudu, také kvalita. Postavy jsou ovšem polygonové, jakož i další pohyblivé objekty, ale není to skoro patrné. Všimnout si můžete jednoduchých stínů u postav, kouře z plápolajícího ohně, či páry vystupující z úst. V nastavení grafiky lze volit pouze lepší a horší kvalitu (rozdíl je ale prakticky nepostřehnutelný), plus vyhlazování hran. Obojí se samozřejmě týká pouze 3D objektů.
Také ovládání je ryze klasické a tak mu po pár minutách přivyknou i adventurami dosud nedotčení hráči. Nad aktivními místy se kurzor z obyčejného zaměřovacího kříže mění na tvar evokující nejpříhodnější akci nebo jej sami můžete změnit pravým kliknutím. Mnoho obrazovek je rolovacích, takže nezapomínejte chodit až k okrajům. Přechody mezi jednotlivými obrazovkami reagují na dvojklik rychlou změnou lokace.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Milé drobnosti Co se mi líbilo už v jedničce, byly textové komentáře popisující nějakou akci. Běžně by se zkombinování např. kanystru benzínu s motorovou pilou komentovalo „Použít kanystr na pilu“. Ne tak v Runaway, kde se velmi často, i když ne pokaždé, objevují daleko přirozenější titulky, v našem příkladu to může být také „Naplnit nádrž motorové pily“ (tedy v případě, že je kanystr naplněn potřebnou směsí). Některé popisky se tak pomalu nevejdou na jeden řádek, přičemž pro jedno místo jich může být i několik. Kupříkladu „Vrhnout se z paluby do moře“ alternuje s „Nakrmit žraloky 160 librami libového anglického masa“ a „Předvést smrtelný dvojitý přemet s trojitým obráceným výkrutem“. Jsou to sice okrajové maličkosti, ale pobaví.
zdroj:
tisková zpráva
S Brianem od začátku do konce Čas od času narazíte na situaci, kdy někoho oslovíte, ale on nebo ona po nějakou dobu vůbec nereaguje. Stejně tak tomu je i u samotného Briana, který se čas od času protahuje, škrábe či rozhlíží kolem sebe. Když po něm v této fázi něco chcete, nějakou dobu se nic neděje, takže si chvíli nejste jisti, zda jste dobře klikli na aktivní místo nebo se Brianovi prostě nechce nic dělat.
Také mě překvapilo a trochu zamrzelo, že po celou dobu hry ovládáte pouze Briana, ačkoliv je tu spousta nových i starých známých postav, které by mohly být nápomocny. Ony tedy jsou, ale zkrátka samy od sebe, namísto abyste čas od času ovládali buď někoho jiného nebo třeba dva lidi dohromady při vzájemné pomoci. Mnoho úkolů by k tomu bylo více než vhodných. Tady si holt lidé z Pendula trochu ušetřili práci a nechali to všechno oddřít Briana, což má občas za následek až příliš komplikovaná řešení některých problémů.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Drobné nešvary U většiny hádanek se dá říci, že jejich řešení jsou logická a často nasnadě, ale tradičně se najdou i taková, na něž přijdete třeba jen náhodou nebo otrockým zkoušením všeho na vše, když už jste beznadějně v koncích. Občas vás do zdánlivě slepé uličky přivedou titěrná a tím pádem lehce přehlédnutelná aktivní místa nebo dvě těsně vedle sebe. Také konstatování, že v dané bedně už není nic k nalezení neberte až tak úplně doslova, neboť po nějaké té akci se může stát, že se v bedně přece jenom ještě něco najde. Tohle se stávalo už v jedničce.
zdroj:
tisková zpráva
Nepotěší ani někdy neproveditelné akce, jako třeba zkombinování předmětů, dokud se Brian sám nepřesvědčí, že je to třeba. No, tato věta asi není příliš ilustrativní, takže jeden příklad za všechny. Snad každému je známo, že motorová pila běží na mix. No a když už jste nalezli olejničku a získali benzín, nemělo by vám nic bránit tomu, abyste mix vyrobili. Bohužel dokud na pilu nezkusíte použít samotný benzín, výroba pohonné směsi nebude možná. Vím, není to žádná tragédie, navíc takových situací tu je jen pár, ale někdy to může vyvolat falešný dojem, že je něco špatně.
Pro méně bystré jedince Přesto se dá říci, že při té obrovské škále úkolů, z nichž některé skoro neberou konce (to když se Brian o něco snaží, ale když už se zdá, že dosáhne cíle, stane se něco nepěkného, co situaci zkomplikuje), je Runaway 2 dobře hratelná. Úkoly nejsou úplně primitivní, ale většinou ani nijak zvlášť složité. Někdy naopak čekáte zapeklitý hlavolam, jako že např. socha v chrámu, která cosi naznačuje rukama, bude brzy vodítkem k jeho rozlousknutí, ale nakonec jde jen o falešnou stopu. Také aktivních míst naleznete víc než bude potřeba, ale to je celkem přirozené. Ani MacGyver nepoužije všechno, co leží kolem, ale pečlivě si vybírá.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
S řešením úkolů je spojena ještě jedna drobnost a to Brianovo komentování toho, co hodlá udělat. Kdybyste náhodou netušili, proč je zrovna dobré zkombinovat daný předmět s jiným nebo jej někde použít, dostanete pro jistotu podrobnou přednášku o tom, co všechno danou akcí získáte. Pro většinu z vás to bude plýtvání časem, ale třeba se najdou hráči, kteří rozbor následujících úkonů uvítají.
Vytříbené hlasy
zdroj:
tisková zpráva
Hra je celkem upovídaná a proto není divu, že si tvůrci dali záležet na kvalitním dabingu. Protože jsem jedničku v originále neslyšel, nemohu říct, zda jsou všechny hlasy známých postav ve dvojce stejné. Každopádně se mi téměř všechny líbily. Dialogy jsou tradičně lineární, kdy postupně čerpáte všechny nabízené možnosti. A když se zrovna netrefíte do správné odpovědi, vůbec nic se neděje, šancí máte tolik, kolik je odpovědí. K úplnosti mi chyběl snad už jen záznam rozhovorů, neb se mi občas nepovedlo vše zachytit nebo si zapamatovat třeba nějaký seznam úkolů. Naštěstí je možné mnoho rozhovorů stále opakovat.
Nízké nároky Technické zpracování hry je precizní, stabilita příkladná a nároky na hardware velice příznivé. Hru jsem vyzkoušel na třech konfiguracích – stolní PC a dva notebooky, přičemž i na tom nejslabším stroji, sestávajícím z Pentia M 1,5 GHz, 512 MB RAM a 32 MB grafické karty ATI Radeon 9000 bylo Runaway 2 plně hratelné bez nutnosti vypínat obě výše zmíněná grafická vylepšení.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
12 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů
Zajímavým počinem je také možnost dvojí instalace. Je tu jednak plná, která zabere asi 6 GB, nebo minimální, kdy se z DVD na pevný disk nainstaluje pouze jedna z celkem šesti kapitol. Při přechodu do další se ta předchozí smaže a nahraje se nová. Takto ušetříte asi 4 GB s tím, že se nic dalšího během hraní dané kapitoly z DVD nenačítá. P.S. proč se tento díl jmenuje „Želví sen“ (či jak to poeticky přeložit)? To se pravděpodobně dozvíme až ve třetím pokračování, které je jistojistě v plánu.
zdroj:
tisková zpráva
Update 8.1. - Hra je momentálně v prodeji v některých evropských zemích a v dalších vyjde v březnu. Aktuálně jsme se dozvěděli, že českým vydavatelem překvapivě nebude TopCD, jak se dosud předpokládalo a jako tomu bylo u prvního dílu, nýbrž edice Hypermax. Pro hráče to znamená, že Runaway 2 u nás má být dle oficiálního vyjádření třikrát dražší (899-999 Kč, namísto obvyklých 299 Kč od TopCD) a že lokalizace proběhne formou titulků, na nichž se bude podílet i Petr Ticháček (čili žádný dabing, jak zamýšlelo TopCD). Na překladu pracuje Hypermax od listopadu a chce dle slov Lukáše Macury stihnout únorový termín vydání, ačkoliv jiní o tom pochybují vzhledem k rozsahu lokalizace a odhadují, že jim zabere více měsíců.
Stáhněte si: Trailery, Německé demo
Související články: Runaway: A Road Adventure recenze&návod, Novinky
|