Robin Hood - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Robin Hood - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

6. 12. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

V další taktické strategii inspirované Commandos a Desperados se přeneseme do světa středověké Anglie, abychom si tam na vlastní kůži zažili legendu o nejslavnějším zbojníkovi Robinu Hoodovi.

Autor: Leon
Publikováno: 6.prosince 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Při pohledu do historie byste našli několik her, které zásadním způsobem ovlivnily herní průmysl a založily zcela novou kategorii her. Nechci se teď pouštět do této historické analýzy, ačkoli by to rozhodně bylo zajímavé téma na samostatný článek. Na mysli mám teď jednu konkrétní hru - Commandos (recenze). Díky obrovskému úspěchu jak původní hry, tak i dalších pokračování, předpokládám, že je vám známa podstata hry. Pokud jste se nikdy s Commandos nesetkali, což bych se divil, pak vám asi mnoho neřekne ani hra Desperados (recenze).

V té autoři využili úspěchu nového herního žánru a vcelku bez ostychu vyprodukovali klon Commandos s jediným, byť podstatným rozdílem - hra byla zasazena do atraktivního prostředí Divokého západu. Zajímavý příběh s kvalitním zpracováním a určitý odklon od taktiky k akci zajistily Desperados velmi slušné hodnocení recenzentů i přízeň samotných hráčů. V každém případě to byl doposud nejlepší plagiát Commandos. Až do těchto dnů, neboť na trh se dostává následovník Desperados - hra Robin Hood: The Legend of Sherwood.

 Výprava do středověké Anglie
Již samotný název napovídá, že příběh je tentokrát zasazen úplně někam jinam. To je ta nejpodstatnější změna, kterou lze mezi hrami nalézt. Jinak se autoři ze Spellbound Studios nepustili do převratných změn a otázkou je, či je to dobře, nebo ne. Ač se to na první pohled nezdá, zajímavý námět hry má totiž i své stinné stránky. V čem, to si povíme později. Přeneseme se tedy do světa středověké Anglie, abychom si na vlastní kůži zažili legendu o nejslavnějším zbojníkovi, kterým samozřejmě není nikdo jiný než Robinu Hood.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ten se, jak praví legenda, vrací z křižáckých výprav do rodné Anglie ještě jako Robin z Locksley. Tam ho ale nečeká nic dobrého - v kraji vládne krutou rukou Sheriff z Nottinghamu, je mu zabaven majetek a rychle se stává psancem. Brzy zjišťuje, že princ John zradil svého bratra, krále Richarda „Lví srdce“, nechce za něj vyplatit výkupné a umožnit mu tak návrat do vlasti. Jediný, kdo to může změnit, je právě Robin, nyní již přezdívaný Hood, který se s bandou věrných uchýlí do lesa Sherwood, který mu poskytuje útočiště před všudypřítomným nepřítelem. Do toho se zamiluje do Lady Marian a zápletka je na světě.

 Bez překvapení
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jde o tak profláknutý námět, že ho nemá více cenu popisovat. Pochybuji, že byste příběh o Robinu Hoodovi neznali, natož neviděli nějaký film či seriál na toto téma. A v tom je právě i ošidnost celého námětu. Jde totiž o tak známý příběh, že nedovolil autorům popustit uzdu své fantazie. Dopředu tak můžete předpokládat, co se stane, kdo je zrádce nebo kdo se naopak přidá na vaši stranu a v neposlední řadě i jak to skončí. Jinak řečeno, překvapení v příběhu jsou skoro vyloučena, což je daň výběru atraktivního námětu. To u Desperados vznikl příběh ve fantazii autorů, takže jste nemohli tušit, jak se to bude dále vyvíjet.

Jinak ale nemohu příběhu mnoho vytknout. Dočkáte se většiny známých akcí, najdete zde všechny významné členy bandy. Vše je zkrátka tak, jak to známe. Odpověď na otázku, zda je to ideální z hlediska hratelnosti, nechám na vás. Nesmíme také zapomenout na to, že vše, co se vejde třeba do dvouhodinového filmu, se musí ve hře roztáhnout na desítky hodin hraní. Autoři tak byli nuceni hru nějakým způsobem natáhnout, což se jim povedlo na první pohled zajímavým způsobem.

 Výběr misí
Zhruba polovina ze 40 misí se odehrává přímo v sherwoodském lese, kde zbojníci přepadávají kolony, výběrčí daní apod. To by bylo velkým přínosem, pokud by se neodehrávalo stále na stejných místech a víceméně i stejným způsobem. Nejde většinou ani o nijak těžké, potažmo dlouhé mise, takže to slouží opravdu spíše k natažení délky hry a vydělání (rozuměj ukradení) co největší částky peněz. Ty se v pozdějších fázích hry budou docela hodit… Jinak se ale tyto přepady stávají brzy stereotypními.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Po několika úvodních misích, kdy je Robin ještě sám a zjišťuje, co se to vlastně v jeho kraji děje (je to pojato trochu jako tutoriál), se již ocitnete na své základně v Sherwoodu, odkud vyrážíte na vybrané mise. Ano, slyšíte dobře, většinou si můžete vybrat z více misí - většinou z jedné příběhové (delší) a jedné nebo více přepadových (krátké). Nikdy to však nezpůsobí zásah do příběhu, protože přepadové mise jsou zcela mimo příběh.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ostatní mise, ve kterých se příběh odvíjí, jsou situovány na 5 hradů - Lincoln, Derby, Leicester, York a Nottingham. Pokud si umíte dát dohromady dvě a dvě, pak vám musí být jasné, že v každé lokaci musí být zákonitě více misí. Ano, je to tak, na každý hrad se ve hře několikrát vrátíte. Vždy však za rozličných podmínek a s trochu jinými úkoly. Někdy musíte někoho osvobodit (ať už z oprátky nebo vězení), vyslechnout rozhovor, zkontaktovat nějakou osobu atd. Úkoly jsou předem dané a liší se podle důležitosti na ty hlavní a vedlejší, přičemž k úspěšnému dokončení mise je potřeba splnit jen ty prvně jmenované. I přes rozličnost úkolů si myslím, že lokací je málo - brzy zjistíte, kudy kam na každém hradě a vše je pak až příliš jednoduché.

 Akčnější pojetí
Pokud jsem na začátku zmiňoval značnou podobnost s Commandos a především s Desperados, pak jsem měl na mysli především stejný žánr. Obrovský rozdíl je vidět v odklonu od taktiky k akčnímu pojetí. Zatímco u Commandos bylo nutné pečlivě promýšlet každý postup a třeba i několik minut čekat na vhodnou příležitost, než jste se dočkali potřebné konstelace nepřátelských hlídek, Desperados už byli o hodně více akční. Tam už nebylo tak nutné brát ohled na ostražitost hlídek, zvláště pokud jste věřili svému rychlému koltu.

Robin Hood je ještě o poznání akčnější - dle mého názoru až příliš. Už skoro není nutné brát ohled na hlídky, ba právě naopak - stává se výhodné je vylákat a zbavit se jich. Ve výsledku si ale myslím, že hra je tím o poznání jednodušší a především se už u ní nemusí tolik přemýšlet. Tím ovšem nechci tvrdit, že nemůžete postupovat podobně jako v Commandos - jen brzy zjistíte, že hra není na tento styl patřičně vyladěna a autoři předpokládají spíše akční pojetí hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Souboje a zbraně
Vidět je to i z vylepšeného ovládání soubojů. V té době byl jedinou střelnou zbraní luk a ten nechybí ani zde. Jak by také něco takového mohlo chybět ve hře o Robinu Hoodovi, že? Luk je velmi dobrý pro eliminaci vzdálenějších nepřátel, ale slouží i ke spouštění signálů při přepadech. Nejvíce se mi osvědčil při likvidaci vzdálenějších lučištníků, kteří dokáží být velmi nepříjemní a pokud jsou ve vyšším počtu, pak se jim jen těžko uniká. Proto je dobré si lučištníky probrat a ostatní protivníky likvidovat tím, co máte zrovna v ruce - meč, hůl, palcát apod. Pro luk totiž potřebujete i šípy a těch můžete vzít najednou jen omezené množství, což je podobné, jako jste museli šetřit v Commandos náboji do sniperky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zbytek soubojů se děje na krátkou vzdálenost a zde přišli autoři se zajímavou novinkou. Souboje s ručními zbraněmi ovlivňujete přímo tím, že na obrazovku nakreslíte křivku, po které vykoná váš hrdina pohyb zbraní. Tak třeba takový klikyhák značí, že autor se mečem ožene tam a zpět. Při opsání kruhu dokola zase provede otáčku o 360 stupňů, což je dobré používat v případech, že jste nějakým způsobem obklíčeni. Klikyháky ale můžete dělat jak je vám libo, jen pozor na to, že se každý po chvilce vyčerpá.

 Likvidace nepřátel
Protivníky lze rozdělit do několika skupin. Mezi ty nejjednodušší se řadí obyčejní lučišťníci nebo rytíři, nad nimi jsou lepší rytíři a velitelé skupin, u kterých často najdete nějaký ten peníz. Mezi nejtěžší pak patří rytíři na koních (mimochodem, nejde na ně nasednout) a občas se také dočkáte nějakého prestižního souboje s konkrétní postavou příběhu.

Ne každý souboj končí smrtí toho druhého - čas od času se nějaký člen vaší bandy může dostat do zajetí, mnohem častější konec soubojů ale končí omráčením protivníka. Jediný Will Scarlet má pak tu schopnost zabít takto bezmocného protivníka, takže je většinou lepší protivníka spoutat a odnést někam, kde ho nikdo nenajde. Ani smrt vašeho hrdiny nemusí být fatální, protože pokud máte k dispozici čtyřlístek, který lze občas na mapě nalézt, vrátíte mu tím život. Tady si myslím, že se mohlo zůstat u toho, že nesmí zemřít nikdo ze základních členů bandy. Ale budiž…

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Banda kolem Robina Hooda
Tím jsme se dostali k samotné bandě. Vedle Robina Hooda nechybí ani ostatní vám dobře známí hrdinové - Little John, který se umí skvěle ohánět holí a hodí se do situací, kdy nesmíte protivníka zabít, Will Scarlet se bije cepem, a protože má na protivníky opravdu spadeno, má jako jediný možnost zabíjet omráčené vojáky. Stutely se nejvíce hodí na svazování nepřátel, ale občas využijete i síť, do které můžete najednou chytit i několik vojáků. Navíc je užitečný i do misí, kde musíte překonat zamčené dveře. Podobné schopnosti má i tlustý farář Tuck, který se k bandě připojí zhruba v polovině hry. Zapomenout nesmíme ani na Lady Marian, se kterou se budeme setkávat prakticky od začátku hry, ale bude dlouho trvat, než se natrvalo připojí ke zbojníkům. Asi tušíte, že to je poté, co překazíte její svatbu s Guy of Gisbourne.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Toto jsou základní hrdinové vaší bandy, ale v žádném případě jediní. Skoro v každé misi se k vám připojí několik nových, většinou neznámých mužů. Velký vliv na to, kolik jich bude, mají výsledky z vašich misí. Hodnotí se nejen výsledky, ale i to, jakým způsobem jste k němu došli. Takovým největším kritériem je počet ušetřených životů nepřátel. Za chvíli tak bude váš tábor v Sherwoodu docela zaplněný a bude jen na vás, jak tamní život budete organizovat. Jsou v něm totiž specializovaná stanoviště a pokud na ně umístíte zbojníky, kteří mají schopnost na onom místě něco dělat, začnou sami na něčem pracovat.

Najdete tam nejen místo pro zlepšování dovedností v soubojích a ve střelbě lukem, ale také pro výrobu šípů, bylinek na léčení, opékání masa na ohni, sbírání jablek a mnoho dalších. Ze všech těchto postaviček si pak můžete vybrat ty, které se hodí pro vybranou misi. Ty pak pošlete na lávku za potokem, čímž dáte najevo, že je pro misi vybrán. Vždy jste však omezeni počtem a někdy i danými schopnostmi členů bandy.

 Audiovizuální zpracování
Po vizuální stránce se hra příliš neliší jak od původních Commandos, tak od Desperados. Jde stále o 2D zobrazení bez možnosti rotace, které se mi ale jeví stále jako nejlepší. O to víc si ale autoři vyhráli s detaily, takže v konečné podobě hra vypadá velmi dobře. Přispívají k tomu i velmi slušné animace postav a všeho, co se nějak hýbe. Jediný problém nastane, pokud si zkusíte přiblížit (zoomovat) lokaci. V tom okamžiku se vše rozplizne do odporných pixelů a grafická krása je pryč. Naštěstí není nutné takové věci dělat, a tak se s tím setkáte hlavně ve chvílích, kdy si hra sama přejde do nějaké scény. Zvuky bych hodnotil jako standardní.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Resumé
Přiznám se, že mě hra nebavila tolik, jako Desperados. Když se zamyslím nad příčinami, tak bych vyzdvihnul dvě, o kterých jsem se tu již zmiňoval - předně příběh nemá ty správné gradace (můj názor) a za druhé je to již příliš akčně pojaté (taktéž můj názor). Ačkoliv je hra docela solidně navržena a jednotliví členové vaší bandy mají mnoho zajímavých schopností a dovedností, využijete jen několika základních a zbytek vyřídíte bojem. Je to škoda, mohlo zde být více speciálních misí, ve kterých byste nesměli nikoho zabít, nebýt spatřeni apod.

V neposlední řadě není nijak oslňující ani herní doba - za nějakých 20 hodin čistého času může být po všem. Jakmile pak hru dohrajete, je otázka, co s ní dál, protože nic víc než již odehrané mise u hry není - žádný multiplayer, přídavné mise, editor apod. Nic, a to je také škoda.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nechci tvrdit, že Robin Hood je špatná hra, to rozhodně ne. Spíš si myslím, že se autoři odchýlili od předlohy Commandos až příliš, navíc špatným směrem. Tím, že je hra příliš akční, ztrácí to, co způsobilo úspěch Commandos - taktika a přemýšlení. Někomu to může vyhovovat, někomu ne. Mně nejvíce seděli právě Desperados, kde bylo oboje dobře vyváženo. Uvidíme, zda v tomto trendu budou u Spellbound Studios pokračovat i nadále, například v nedávno ohlášené hře Vampire Hunter.

Stáhněte si: Demo, Video, Patch, Cheaty
Související články: Preview, Novinky, Desperados recenze a návod, Commandos 2 recenze a návod

 
Leon
připravil: jd




 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Snad až příliš akční klon Commandos, který vsadil na atraktivní legendu o Robinu Hoodovi. Několik novinek se povedlo, oproti Desperados tomu ale chybí něco navíc.

Nejnovější články