Rhythm Zone - recenze hudební hry
5/10
zdroj: tisková zpráva

Rhythm Zone - recenze hudební hry

27. 8. 2010 0:00 | Recenze | autor: Petr Poláček |

Po AudioSurfu zase jedna zajímavě vyhlížející hudební hříčka, především o rychlosti reakcí v návaznosti na rytmus hudby, která může být i z vaší sbírky.

Autor: mindwarp.cz
Publikováno: 27. srpna 2010
Verze: PC/anglická/Steam
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek
Po AudioSurfu se zase podíváme na jednu celkem zajímavě vyhlížející hudební hříčku. Tentokrát si prozkoušíte především rychlost svých reakcí v návaznosti na rytmus hudby, která samozřejmě může být i z vaší sbírky. Troufnete si pokořit ty nejlepší hráče z celého světa?

Udržujte rytmus
Jako již u nejedné hudební hry je i zde alfou a omegou rytmus hudby. Hlavně na základě něho se totiž generuje z libovolné skladby „trasa“, herní level. V něm na pásu o čtyřech pruzích přijíždějí červené, modré, zelené a žluté disky korespondující s barvami čudlíků, jež musíte mačkat. Princip je tedy jednoduchý a k vidění v mnoha podobných hrách. Ale ne všude funguje detekce rytmu skladby tak dobře, jako v Rhythm Zone. Alespoň většinou.

Možná už tušíte, že i přes trivialitu herních mechanismů to jednoduché nebude. Na výběr jsou čtyři obtížnosti a sice easy, medium, hard a expert, přičemž už na medium jsem měl opravdu co dělat. Na hard a expert jsem si už připadal jako ve zrychlené grotesce, vůbec jsem nestíhal. Vše je to ale o cviku a po počáteční zmatenosti se mi podařilo se na postřeh a reflexy náročnou hratelnost víceméně adaptovat.

Obrázek Obrázek Obrázek

Je tedy nutné stíhat chytat tyhle barevné disky a pokud jich minete příliš mnoho, je konec. Sbírané disky nebo noty, jak jim hra říká, mají často za sebou také delší čáru, což značí, že je příslušné tlačítko nutné držet déle. A někdy je potřeba stisknout dvě tlačítka zároveň, čemuž hra říká akord (jen dodám, že akord se tvoří minimálně ze tří tónů, ne ze dvou, ale to je jedno.) Čas od času se ještě objeví bílé noty, které když správně pochytáte, můžete použít mezerník, jenž všechny další noty na určitý čas obarví na jednu barvu a sebrané body se pak násobí.

Pro indikaci počtu sebraných bílých not slouží měřák v pravém okraji obrazovky. Je také možné si ho střádat a stisknout mezerník později, čímž získáte mnohem delší čas pro nasbírání více bodů. Body se ale násobí i díky měřáku v levém rohu, protože pokud se vám daří neminout ani jeden disk, tenhle měřák narůstá a až 5x násobí sebrané body. A o bodech to všechno je.

Hudební sbírka hrou
Po konci kola/skladby se zobrazí statistiky s tím, jak jste si celosvětově vedli – počet sesbíraných a nesesbíraných not, celkové skóre a tak dále. Pro informaci také vidíte, jak vám to šlo při minulém zahrání právě dohrané skladby. Dost velká škoda ale je, že při samotném hraní není vidět časový průběh skladby, tudíž jsem nikdy přesně nevěděl, kdy bude konec.

V základu jsou nějaké doporučené skladby roztříděné podle žánrů, ale většinu si je nutné zdarma stáhnout, stačí prostě kliknout na tlačítko download. Hra spolupracuje s hudebním portálem Last.fm, v němž se analyzují a porovnávají skladby. A to zejména proto, aby když porovnáváte nějakou skladbu, bylo zaručeno, že se bude porovnávat s naprosto stejnou verzí skladby. Tudíž hra se pokusí skladbu identifikovat on-line a pokud se to zdaří - což u populární hudby většinou ano – písnička se korektně pojmenuje a doplní si z Last.fm možné chybějící informace.

Obrázek Obrázek Obrázek

Vybírání vlastních skladeb nebo těch doporučených, tedy probíhá hladce. Nelíbilo se mi ale, že analýza trvá docela dlouho, asi tak půl minuty. Podruhé už jde ale jen o okamžik.

Hypnotické provedení
Graficky hra snad neurazí a mně se asi nejvíc líbily hudební vizualizace na pozadí. Jde o různé tunely, vesmírné paprsky a tak dále, což si myslím, že ke hře přesně sedí. Monotónní a nezáživný je ale jistě jedoucí pás, který se mění občas akorát tím, že se naklání doleva či doprava...

Zajímavá je ale jiná věc a sice, že když jsem hrál nějakou skladbu delší jak tři čtyři minuty, tak jsem po dohrání a přepnutí do menu pozoroval silný optický klam. Obraz se mi zvedal nahoru, celý můj monitor se jakoby snažil vzlétnout. Tenhle optický klam nemusí fungovat na každého, ale dle mého názoru by mohl. Je asi způsoben tím, že se celou dobu díváte hlavně na spodní část obrazovky a horní pás plynoucí stále dolů vnímáte jaksi mimoděk. A mně se takovéhle věci líbí, mám optické klamy rád.

Zvuky nejsou ve hře skoro žádné a to je myslím spíš dobře. V menu lze buď vypnout nebo zapnout upozorňující zvuk znějící při chybách při sbírání not, ale doporučuji ho deaktivovat. Je totiž velmi nepříjemný, jde o jakési zašumění a když jsem ho slyšel poprvé, měl jsem pocit, že se mi rozbila zvuková karta. I většina lidí, co nahrávala in-game videa na YouTube, si bohužel ten zvuk nevypnula, takže se to moc nedá poslouchat.

Obrázek Obrázek Obrázek

Co se týče ovládání, tak by Rhythm Zone snad měl podporovat taneční USB podložky, ale jistý si tím nejsem. Podporovány jsou ale určitě joypady. Mně ovšem zcela vyhovovalo hraní na klávesnici a našel jsem si rozhodně lepší rozložení tlačítek, než je to defaultní. Namísto A, S, D, F a SPACE jsem nadefinoval F, G, H, J a SPACE – doporučuji.

Nečekejte příliš
Celkové dojmy mám poměrně rozpačité. Když totiž přihlédnu ke konkurenci takového kalibru, jako je třeba výborný Audiosurf, tak Rhythm Zone vypadá jako chudý příbuzný. Jenže Rhythm Zone je poměrně jinak a jednodušeji koncipován a je jen na vás, zda vám to, co nabízí, bude stačit. Co mě ale rozhodně nepotěšilo, je položka v menu s nápisem „Comming soon“, pod níž se má podle slov autorů velice brzy objevit multiplayer – asi lokální. A ten bych býval rád vyzkoušel. Pravděpodobně ale přibude velmi brzy, autoři totiž hru velmi horečnatě vylepšují a updaty přicházejí přibližně každý týden.

Potenciálním zájemcům bych asi doporučil počkat na nějakou slevovou akci na Steamu a pokud se Rhythm Zone objeví pod 5 EUR, půjde jistě o pěknou položku do sbírky hudebních her. Ale zdaleka nejlepší hudební hra to rozhodně není. Navíc s přihlédnutím k tomu, že i na freewarové scéně se dají najít slušné věci jako StepMania nebo Frets On Fire. Rozhodnutí je na každém zvlášť, ale za sebe říkám – je to průměr.


trailer

mindwarp.cz
autorovi je 24 let, studuje uměleckou školu se zaměřením na multimédia a mezi jeho hlavní zájmy patří tvorba hudby, kterou prezentuje na svých stránkách, kde jste vždy vítáni



 
 
mindwarp.cz

Verdikt:

Hudební hra, která neurazí, ale ani příliš nenadchne. Faktorů motivujících k dalšímu hraní je trestuhodně málo a porovnávání skóre po internetu, achievementy a jakési levelování mi ke spokojenosti určitě nestačilo. Oceňuji ale slušnou detekci rytmu a hypnotizující, bezproblémovou hratelnost.

Nejnovější články