Resident Evil Umbrella Chronicles rec.

8. 1. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Ikona survival horroru se dostává na Wii v titulu, s nímž se vrátíte do dějiště předešlých dílů z trochu jiného úhlu pohledu. Navíc jde o první skutečnou hru určenou pro speciální ovladač Wii Zapper.

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 8.ledna 2008
Verze hry: anglická/prodávaná/Wii
Po chladnějším rozjezdu, kdy se daly kvalitní tituly pro Nintendo Wii spočítat na prstech jedné ruky, se poslední dobou objevuje čím dál více zajímavých her. Jedním z velkých potenciálních hitů byla odbočka série Resident Evil nazvaná Umbrella Chronicles. Jak už z názvu vyplývá, pojednává o historii korporace Umbrella a ve své podstatě rekapituluje události od Resident Evil 0 až po trojku, s tím, že druhý díl je tak trochu ignorován. Navíc poslední čtvrtina hry popisuje destrukci jedné ze základen Umbrelly v chladném Rusku.

Opáčko
Někomu může vadit, že je příběh pouze recyklován z předchozích dílů, ale to se zdá jen na první pohled. Jednotlivé mise totiž ne úplně přesně kopírují předchozí hry. Pro fanouška série jsou podstatné kromě hlavních příběhových misí ty postranní. V nich se dozvídáme, jak například Wesker přišel ke své mutaci nebo co prožívala Rebecca před příchodem záchranné jednotky z prvního dílu. Kromě toho nacházíte různé deníčky, vzkazy a dokumenty, které vám okolnosti incidentu z Racoon City zase o trochu poodhalí.

Ačkoliv jsem dohrál první tři díly na PC a právě se na Wii peru se čtyřkou, v redakci máme odborníka na slovo vzatého – Martina Zavřela, který v tabulce níže k pozadí Umbrella Chronicles řekne více. Osobně bych uvítal větší propojení herní série s filmovou, jejíž třetí díl nedávno proběhl v kinech a další už je na spadnutí. Nicméně je velmi příjemné se vracet na památná místa, která si dodnes pamatujete, a prozkoumávat je zase z jiného úhlu pohledu.

Na kolejích
Asi nejvíce jsem se obával, jak se povede přerod z akční adventury nebo chcete-li survival-horroru na bezduchou střílečku alá House of Dead či Virtua Cop. Váš pohyb je předem nalinkován po jakýchsi kolejích (odtud anglické pojmenování žánru – onrail shooter) a vaší jedinou starostí jsou hordy nepřátel. Celá transformace proběhla dle mého názoru úspěšně jen napůl. Pozitivní je, že se podařilo zakomponovat většinu předmětů i některé akce z předchozích dílů. Takže sbíráte známé zbraně, oblíbené zelené byliny nebo balíček první pomoci. Nechybí granáty a velmi dobře se povedlo zachovat i tajné skrýše a interaktivitu prostředí.

Co se naopak moc nepovedlo, tedy alespoň v úvodních úrovních, je navození hororové atmosféry. A to se autoři hodně snažili. Pokud máte zkušenosti s jinými zástupci žánru, tak vás překvapí velmi pomalý pohyb prostředím. Hrdinové se vlakem, residencí či městem, doslova plahočí, neustále se otáčejí a nahlížejí za rohy.

Občas na vás nějaká zombie vyskočí, ale rozhodně se nebudete bát. Je to dáno prostě tím, že oproti úzkosti z nedostatku střeliva z prvních dílů tentokrát víte, že primární zbraň má nábojů nekonečné množství a že všechno se zkrátka dá vyřešit pistolí. Přesto je nábojů docela málo, teď mám na mysli ty do „větších“ zbraní, a v pozdějších fázích hry se známý pocit bezmoci nad prázdným zásobníkem dostaví. Hlavně finální bosové jsou velmi nepříjemní a jen pomocí pistolky se udolávají těžko.

Tajnosti
Právě objevování tajných dokumentů a získávání hvězd, kterými zdokonalujete zbraně, jsou dvě věci, které vás u hraní drží i po dokončení hlavní příběhové linie. Dokumenty se mohou schovávat opravdu všude - za gaučem, za obrazem, za svícnem, za bednou, za vázou, no prostě za čímkoliv, co se dá zničit. A že je toho v Umbrella Chronicles mraky. Hvězdy pro upgrade zbraní dostáváte po finálním zhodnocení. Jako obvykle jste oznámkováni písmeny C, B, A, S. Čím lepší hodnocení obdržíte, tím více hvězd máte na vylepšení zbraní, které se do dalších úrovní velmi hodí. Hodnotí se rychlost, počet kritických zásahů, rozsah destrukce prostředí, počet zabitých nepřátel a objevených dokumentů.

Ačkoliv se zdá, že urychlit se hra díky své přímočarosti nedá, opak je pravdou. Když dokážete zabít zombie na jeden zásah, posunete se rychleji k těm dalším. A mnohonásobně to platí u finálních bosů, se kterými se můžete kočkovat od pár sekund po dlouhé minuty. Kritické zásahy jsou velmi obtížně proveditelné. Každý nepřítel má na těle, stejně jako finální příšera, své slabé místo a když ho dokážete najít (mění se mířící kříž), odklidíte ho z cesty velmi rychle.

Co se destrukce prostředí týče, tak se počítají všechny rozstřílené předměty. Velmi věrným terčem jsou světelné zdroje. Nicméně jejich ničením se dostáváte do prekérních situací, protože celou scénu ponoříte do úplné tmy a potvory lokalizujete jen při osvětlení bleskem, výstřelem nebo výbuchem granátu. Počet nalezených listin nebo fotek a zneškodněných monster jsou jednoduché proměnné. Někdy utíkáte a hra se jen na chvilku podívá směrem, odkud se plouží zástupy nemrtvých. Tam je nejlepší hodit granát, abyste nepřišli o výsledné skóre.

Jsou všude kolem
Kromě obvyklých zombíků se vám před hlaveň staví spousta starých známých i pár nových kousků. Finálních bossů a jejich slabších variant si užijete do sytosti a pamětníci série si vzpomenou snad na všechny velké příšery, se kterými kdy měli tu čest. Kromě vlastních zbraní je dobré využívat interaktivní prostředí. Sudy, automobily, lustry nebo různé jiné potencionálně smrtící předměty se k zabíjení nepřátel přímo nabízí. Zástupy nemrtvých jsou obrovské a ani nemáte jinou možnost, než využívat podobných pomůcek.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Všechny základní příběhové mise jsem dohrál v kooperativním módu. Jednoduše máte na obrazovce dvě mířidla (červené a modré) a o vyhlazování zombie se dělíte. Stejně tak se musíte domlouvat, kdo sebere jaké předměty. Kooperativní mód je zvlášť vhodný pro nacházení skrytých předmětů. Jeden hráč zaměstnává nemrtvé a druhý v okolí likviduje cokoliv rozbitelné, aby našel další a další bonusové předměty. Jen je škoda, že jsou situace, kdy musíte dohrát bonusovou misi, než vám hra dovolí pokračovat v těch hlavních. V tu chvíli musí druhý hráč jen nečině přihlížet, až se vám podaří úroveň překonat, protože ta je určena jen pro jednoho.

Velkou pochvalu si zasluhuje audiovizuální zpracování. Od menu, přes renderované filmečky, až po samotné herní prostředí je vše stylově vypilované. Nahrávací časy jsou krátké a loadovací obrazovky jsou i tak trochu hratelné. Prostorový zvuk si zaslouží zvláštní vyzdvihnutí. Grafika je asi zatím nejlepší, jakou jsme měli na Wii možnost vidět.

Resident Evil: Umbrella Chronicles je sice „pouze“ bezduchou střílečkou, ale nabízí toho tolik k objevování, že se rozhodně nedá mluvit o nějaké rychlokvašce. V době, kdy píši tuto recenzi, mám za sebou čistého času cirka dvacet hodin a myslím, že jsem neobjevil všechny skryté mise a už vůbec jsem nenašel všechny tajné předměty.

Pro fanouška série jde o nutnost a pro většinu majitelů Wii, kteří mají zájem o dospělácké hry taktéž. V jednom produktu prostě najdete všechny hrdiny z předchozích dílů. Nováčkovi je popsán příběh v podstatě všech dosavadních her série, fanoušek se rochní v pikantních podrobnostech a všichni se dobře baví. Hratelnost je absolutně návyková a přes slabší začátek rozhodně nebudete litovat investovaných peněz.

NÁZOR EXPERTA + JAK SE HRAJE SE ZAPPEREM - Martin Zavřel
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jakožto hardcore fanoušek série mám za sebou vše, co v jejím rámci doposud vyšlo – včetně různých odboček typu Codename Veronica nebo Dead Aim. Přesto mi Umbrella Chronicles přinesla několik příjemných překvapení a doplnila mezery v dosavad upředené síti vzájemně propojených příběhů. Především linie, ve které hrajete za hlavního zloducha série - Alberta Weskera – potěší znalce nejvíce. Uvidíte celý příběh jeho zrady vůči kolegům i nadřízeným a lépe pochopíte jeho roli ve čtvrtém dílu. Mimochodem, druhý díl ve hře opravdu skoro není, čtvrtý už vůbec ne a tak největším novým přínosem pro sérii je pasáž ze trojky, předělaná do nové grafiky (nulu a jedničku jsme v této grafice již viděli na Gamecube).

Navíc jsem se u hraní Umbrelly opravdu bál, špičková hudba, zvuk a práce se světlem či stíny mi pořádně pocuchaly nervy, když se moje postava nervózně ohlížela přes rameno v dlouhé prázdné chodbě. Navíc v takových okamžicích většinou přijde „quick-event“ okamžik, kdy se spustí lekací filmeček útoku nějaké strašné příšery a vy musíte rychle zmáčknout správné tlačítko, abyste jej přežili.

Z hlediska hratelnosti mi Umbrella Chronicles udělala velkou radost svojí přístupností – jak se dalo čekat, je velmi snadné pozvat na návštěvu kamaráda a pustit se do střílení zombií. Hru ve dvou lze vřele doporučit také kvůli poměrně náročné obtížnosti, která se při multiplayeru rapidně sníží (dva lidé toho prostě zvládnou postřílet víc, než jeden). Mimochodem, všechny postupně odemykané bonusové úrovně lze později hrát i ve dvou (jen je potřeba tuto funkci také odemknout)! Samotné odemykání úrovní vychází čistě z projití té či oné úrovně s konkrétním skóre.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Velkým zklamáním pro mne bylo využití Zapperu, který je sice sám o sobě milým zařízením a třeba Linkova lukostřelba se za jeho pomoci hraje skvěle, nicméně v případě Umbrelly jaksi ničemu nepomáhá, spíš naopak. Hra se s jeho pomocí ovládá spíše složitěji, pomaleji, člověk nestíhá relativně větší zařízení tak rychle přeměřovat ani přesně zacílit, jako se mu to povede čistě s Wiimote v ruce. Tento dojem mi potvrdili všichni kolegové, se kterými jsme to zkoušeli. Nejlepší volbou je tedy hrát Umbrellu prostě se samotným Wiimote, bez Nunchuku (Nunchuku pouze omezeně umožní se rozhlížet a rychleji přepíná zbraně, ani jedna z těchto funkcí však nevyvažuje pružnost ovládání hry samotným Wiimote).

E3 trailer

Stáhněte si: Videa, Trailery...