Autor: Michal Jonáš Publikováno: 12.března 2009 | Verze hry: promo/anglická/X360 Doba recenzování: 4 dny |
![]() ![]() ![]() obrázky přímo z hraní (thx TeamXbox) Na druhou stranu tvůrci postavili celou hru právě na nutné spolupráci obou hrdinů, kteří se navzájem uzdravují, předávají si zbraně a munici, nebo se kryjí v několika pasážích, kdy musí kooperovat odděleně. To je sice hezké, ale já bych mnohem raději tu dřívější auru tajemna s nádechem jemného mrazení v zádech. Tento trademark série Resident Evil jsem vlastně za celý průchod pátým dílem vůbec nezakusil. Ovládání stále postaru Nicméně to by samo nebylo na škodu, nebýt krapet horšího level designu, jenž má také svůj podíl na nudnější herní náplni a menší porci mrazivých emocí oproti předešlým dobrodružstvím. I díky tomu se prakticky nic nezměnilo v kolonce ovládání. Resident Evil měl vždy tak trošku krkolomné vedení hlavní postavy, ale převzít po pěti letech tento model (z RE4) prakticky bez jakékoli inovace, to se mi zdá na dnešní požadavky trošku nešťastným. Byť to určitě někomu i po tolikáté může beze zbytku vyhovovat, já bych u moderní hry spíše ocenil možnost chůze i při zacílení, nebo pružnější otočky, kterýchžto není nový Resident stále bez výhrad schopen. Ne zcela ideální je i zvolený náhled, kdy je kamera umístěna za pravé rameno, což znamená solidní výhled po pravé ruce, ale na levou stranu už nikoli. Nu což, zvykli jsme si dříve, tak bych v tom zas tak veliký problém neviděl ani dnes. ![]() ![]() ![]() Inventář je peklo Mnohem horší přístup Capcom zvolil u inventáře, neoddělitelné to součásti celé série. Zde tvůrci bohužel nenechali jako u ovládání zažitý a fungující model čtverečkovaného prostoru, ve kterém jste se mohli dle libosti prohrabovat, kombinovat a přerozdělovat pěkně v klidu zapauzované hry. Nyní je inventář řešen tak nešťastně, že zásadním způsobem promlouvá do výsledného zážitku, samo že tím nejhorším možným způsobem! Nově jej tedy tvoří pouze tabulka 3x3 políčka, opět určená pro veškerý nesený náklad. Díky své zmenšené velikosti se do ní vejde o poznání méně užitečných věcí (lékárničky, náboje), tedy mimo zbraní, než dříve. Po sběru se nalezené zbraně, munice a předměty ukládají do jednotlivých políček tabulky s tím, že čtyři pole do kříže jsou automaticky přiřazena na digitální křížek ovladače. Věřím, že tvůrce k tomuto systému vedla snaha usnadnit hráči změnu zbraně skrze směry ovládacího křížku, tedy bez nutnosti neustále otvírat celý inventář. Jenže celá tato snaha mi stejně přijde krapet horší, než osvědčené řešení z minula, i když si zbraně nakonec lze na křížek svobodně přiřazovat (thx Lukumo a blade z fóra za upozornění, na vysvětlenou: s kamarádem jsme se v promo verzi [v jejíž krabičce chybí manuál narozdíl od standardně prodávané hry v obchodech] rovnou pustili do hraní co-opu a v němž jsme nečetli cestou roztroušené dokumenty s nápovědou [i kvůli tomu, že článek je druhou stranou mince] a z kombinace obojího vznikl původní omyl, za nějž se omlouváme). Když si budete chtít v lítém boji přezbrojit na zbraň mimo políčka v křížku, stejně musíte vlézt do inventáře a zde zdlouhavěji volbu potvrdit. Kdyby se hra zastavila, vůbec by to nevadilo, jenže přístup do inventáře obou postav hru nijak nepřeruší, což může být často osudné. ![]() ![]() ![]() Problematický sběr munice I když počet kroků pro změnu zbraně v inventáři není dlouhý, ve stresu při napadení se chybka snadno udělá a vy jste v takovou chvíli vydáni napospas dotírajícím nepřátelům, kteří jsou od minula navíc mnohem rychlejší. Vše ještě komplikuje fakt, že nelze sebrat munici a nabít nesenou zbraň s prázdným zásobníkem, pokud již máte inventář zaplněný. Kupř. máte v ruce pistoli a dojdou vám náboje, což je vesměs velmi častá skutečnost. Před vámi se válí na zemi plný zásobník, ale vy ho nemůžete sebrat, protože nemáte volné políčko v batohu. V tomto případě musíte zbytečně použít jeden z nesených předmětů, nebo něco vyhodit ven, čímž o danou věc nenávratně přijdete. Sice si můžete pomoci předáním se Shevou, popř. ji navíc můžete požádat o její zbraň či předmět, ovšem to je při obklíčení nepřáteli také zdlouhavá záležitost, zejména při kooperaci s živým spoluhráčem. Takhle jsme si nadvakrát museli propůjčovat předměty mezi sebou, jen aby jeden z nás mohl zvednout další munici a doplnit si zásobník. Tím se nazpátek uvolnilo jedno políčko a spoluhráč mi zase obratem musel vrátit půjčený předmět, protože potřeboval také volno pro další materiál. ![]() ![]() ![]() Po hříchu ještě k tomu objekt na zemi po návratu z inventáře častokrát prostě zmizel a celé to snažení bylo mnohdy úplně na nic! Takovéto kostrbaté čachrování s předměty mi přijde zcela zbytečné a v celku spíše kontraproduktivní, než kdyby tvůrci raději nechali funkční inventář z minulého dílu. Každopádně je práce s předměty a municí dle mého názoru obrovským krokem zpět a jasně nejhorší částí nového Residenta. Fungování kooperace Pokud budete hrát sami, roli Shevy převezme vcelku chytrá AI, která dokáže dokonce sama míchat lékárničky, nebo si říci o další munici. Normálně vám stále stínuje, ale skrze příkazy můžete Shevu omezeně řídit podobně, jako prezidentovu unesenou dcerku Ashley ve čtyřce. Roli pomocnice pak může převzít druhý hráč, a to buď skrze online kooperaci, propojené konzole, nebo režim rozdělené obrazovky, to když bude "Sheva" trůnit na gauči vedle vás. Podobně i chování protivníků je příkladně rozumné, což bych od zombíků se skelným pohledem zrovna nečekal. Dokážou vás obejít, nebo odříznout jednu z cest, popř. se dokonce rozdělit a zaútočit z více stran. Nemusím asi připomínat, že živá spolupráce dokáže rázem pozvednout i průměrnou hru, ovšem zde funguje navýsost výtečně, takže bych doporučil absolvovat kampaň s touto pomocí, tím si hru mnohem více užijete. ![]() ![]() ![]() Digihra na TV Ovšem splitscreen je sice novinkou, ale nejsem si jistý, jestli to není danajský dar, protože se musíte smířit s velmi ořezaným výhledem. Každý hráč má totiž jen malé okénko, které zabírá pouze část vyhrazené poloviny obrazovky, však se podívejte na obrázek. Moc toto řešení nechápu, protože i tak je poměr stran jiný než 16:9, takže se oba obrazy stejně musí přepočítávat. Na každý pád se ale musíte smířit s tím, že budete spíše hrát digihru na televizi, než si užívat plnohodnotný offline multiplayer. A křesílka si musíte postrčit k obrazovce opravdu o notný kus, abyste vůbec něco rozeznali. Je to velká škoda, že v Capcomu neumějí splitscreen pořádně vyladit, protože grafika je jinak výkladní skříní nové hry. ![]() Už minulý díl byl po statických lokacích v prvních Residentech v rámci své doby obrazově impresivní, ale pětka je určitě ještě hezčí. V rozpálené vesnici známé z dema a navazujícím městečku se úžasně honí vítr s prachem a pískem, když žhnoucí slunce je doslova hmatatelné. V pozdějších tmavých a nočních úrovních zase vynikne neméně působivá hra světel a stínů, stejně jako dokonale propracované postavy a mnoho zničitelných objektů na scéně, které pomáhají vyřešit přesilu nepřátel v okolí. Snad jen to moře připomíná spíše řídké bahínko, než průzračnou vodu. ![]() ![]() ![]() Známé firmy znovu na scéně Povedla se i prezentace, kdy střihové scény vynikají detailem a mimikou všech protagonistů. Z hlavního arcipadoucha Alberta Weskera, který kupodivu stále žije, doslova čiší jistá nadřazenost úmyslu stát se jakýmsi bohem po zamoření lidstva virem a jeho pravá ruka, sličná a naivní Excella Gionne na vás skrze detailní filmečky zapůsobí velmi sexy. Odkazy na historii Resident Evil najdete nejen přímo v příběhu hry, ale také v notickách při častém nahrávání dalších částí a další materiály odemykáte postupem v kampani. Pokud si potřebujete doplnit znalosti o celém příběhu série, v pětce budete na správné adrese. Od minula ve střižně Oproti předlouhému předchůdci už je nový díl znatelně ustřižen, byť odhadovaných 10–12 hodin na nejlehčí nastavení je dnes stále nadstandardní dobou. Já jsem v kooperaci dokončil hru na prostřední obtížnost za hodin 15, ovšem velkou část z toho zabralo opakování některých pasáží a zejména soubojů s bossy, kterých je nyní opravdu požehnaně. Když pominu, že většina z velkých nepřátel je spíše úsměvných, než hrůzu nahánějících, což platí hlavně o přerostlém netopýrovi, který vás bude obtěžovat rovnou dvakrát, ke konci už jsou takovéto bitky mnohdy silně frustrující. I těžší kalibry protivníků, jako znovuzrozený černoch s rotačním kulometem ze čtyřky, snesou drbání doslova desítkami kulek bez mrknutí oka a několikrát jsme se na nich i ve dvou zcela vyšťavili z nesené munice. ![]() ![]() ![]() Pak musíte vzít zavděk prostým kucháním kudélkou, což je zoufale neefektivní a i obyčejný vesničan-zombie vydrží vskutku dlouhou obřízku! Jelikož munice povětšinou není dostatek, osamocené protivníky jsme ve dvojici často raději ubodali, což vyústilo ve velmi legrační eskapádu, kdy za svištění nožů podobnému přesýpání písku, se zombík prohýbal sem a tam, jak dostával čepelí pod žebra z obou stran. Když jsem výše mluvil o převlečeném kabátku, měl jsem na mysli možná až mnoho společných prvků s vynikajícím, ale již notně starým čtvrtým dílem. Sběr drahocenných artefaktů byl znovu recyklován, ale tajemný podomní obchodník už zmizel. Místo toho je nákup a prodej zbraní nově řešen nabídkou před vstupem do nové úrovně a při vašem zabití. Hadi v bednách, slepičí vajíčka, sestřelování vržených zbraní, zásahové zóny a nepřátelé se štíty jsou známým kořením i po páté, což je rozhodně dobře. A konečně čtyřku znovu vybrakoval mód Mercenaries s likvidací co největšího počtu nepřátel v časovém limitu. Zkušené harcovníky série také jistě nepřekvapí velká část lokací, které jakoby z oka vypadly předchůdci. Pozor na tlačítka! Velmi často se nabízí také mačkací minihry, mimo jiné i jako součást střihových scén, což si vyžaduje vaši neustálou pozornost. Na to jsme zpočátku dojeli, protože jsme si chtěli do dalších bojů odpočinout při filmečku, ale ouha, najednou to po nás chtělo mačkat a mačkat, což jsme nestihli a lacino tak zemřeli. Ad absurdum je mačkací show dovedena ve finálovém souboji, kdy se zavěšení na skalní římse nejdříve umačkáte k smrti, než zjistíte, co se po vás vůbec chce. ![]() ![]() ![]() další obrázky v galerii Závěr hry mi tak přišel hodně podivný až frustrující, kdy ztratíte moře času lelkováním a hledáním jak dále. Začíná to už tím, že na palubě lodi máte na dolní palubě nenahraditelné RPG, které musíte použít (hup, malá nápověda), ale zásoba nábojů je nelogicky o dvě paluby výše, přičemž každý musíte ručně po jednom snést dolů, protože ten se do inventáře prostě nevejde. Mně i spoluhráči to připadlo jako naprosto zbytečná činnost. Velkou výhodu budou mít s některými bossy znalci čtvrtého dějství, protože Capcom párkrát použil naprosto stejný způsob jejich eliminace. Shrnutí ![]() Pokud se nenecháte oslnit pěknou grafikou, bavit a hlavně bát se tak budete zřejmě o něco méně. Čerstvá kooperace a chytrá spolupráce mezi postavami totiž nedokáže zachránit rozpačitý dojem z rozporuplného ovládání, kamery a hlavně infarktové práce s inventářem, kdy horor nyní musí ustoupit obyčejné střílečce.
Stáhněte si: Demo z Xbox Live nebo PlayStation Network, Videa, Trailery... Související články: Dojmy z E3, Novinky Recenze podobných her: Resident Evil 4 konzolová verze a PC verze, Resident Evil Umbrella Chronicles, Resident Evil 3 | |
Michal Jonáš | |
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry |