Project Nomads - recenze
8/10
zdroj: Archiv

Project Nomads - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

7. 11. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nestává se často, aby nějaká hra kombinovala hned tři žánry, ale právě takové je akčně-strategické-RPG Project Nomads, které vás jako Flying Heroes vezme do mystického světa ostrovů plujících v oblacích.

Autor: Jan Rod
Publikováno: 7.listopadu 2002


Obrázek zdroj: Archiv Na podzim vychází každý týden mnoho počítačových her a většinu ani nejsme schopni zaznamenat, nejspíše proto, že (bez urážky úsílí jejich autorů) nestojí za to. U těch, kterých si všímáme, hodnotíme hlavně hratelnost. I ta má ovšem své “motory”, které jí svým způsobem předurčují a táhnou kupředu. A jedním z největších je originalita. Nejen originalita zpracování, grafiky, ale také příběhu a především množství malých detailů, který pak utváří celek - tedy náš osobní dojem z hraní. Letošní rok byl hodně ve znamení “hlavních”, tedy nejsledovanějších žánrů. Jedná se především o FPS, RPG, a RTS. Právě proto jsem se zaradoval, když jsem poprvé uslyšel o chystaném titulu Project Nomads (PN). Ten spadá pod křídla německých distributorů CDV a jedná se o dítko vývojářského týmu Radon Labs. Pojďme se na něj tedy zevrubně podívat.

 Skalnatá země
Příběh se odehrává na jedné ztracené planetě kdesi daleko ve vesmíru - ostatně tak začíná 99% všech her, proč by tedy Nomádi měli vybočovat? :) Ovšem tato planeta má svá specifika a velké odlišnosti od jiných, které jsme zvyklí vídat. Nenajdete tu podzemní bludiště plná slizu a nestvůr se zakrnělýma očima, ani technologicky vyspělá těžební centra, žádná moře, oceány, ani kontinenty. Aeres, jak se planeta jmenuje, je prakticky pouze shluk ostrovů. Kousky země plovoucí ve vzduchu jsou domovem jeho obyvatelstva a právě na nich se bude PN odehrávat.

Ovšem, že Aeres tak vždy nevypadal. Kdysi dávno to byla planeta jako každá jiná. Světadíly s břehy oblévanými oceány, řeky, rozsáhlé lesy a pouště. Ale to bylo před válkou. Před ní žili na planetě dva druhy obyvatel - Ochránci (Sentinels) a Stavitelé (Master Builders). Žili by v poklidu dodnes, kdyby nebylo agresivních Skritů, kteří si jen tak přilétli z vesmíru a začali planetu kolonizovat. To se jejímu osazenstvu pramálo líbilo, avšak jak už to bývá, dvě “tuzemské” (tedy spíše “tuplanetární”) rasy nebyly schopné shody a tak začala válka. Díky přítomnosti zbraní hromadného ničení byla planeta rozmetána do malých ostrůvků plovoucích bez ladu a skladu prostorem.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

A právě ony jsou domovem hrdinů této hry. Ti se nazývají Nomádi a jsou považováni za přímé potomky Stavitelů. Náplní jejich života je cestování a sběr střípků moudrosti starých předků různě rozesetých po ostrůvcích v mracích. Oproti tomu již zmiňovaní Ochránci zůstali daleko lépe organizovaní a mají nyní daleko větší moc, což ovšem vůbec neznamená, že by slabší Nomády chtěli ochraňovat. Právě naopak.

 Naši dobrodruzi
Zvětšit zdroj: Archiv Tři přátelé - Susie, John a Goliath - patří právě k Nomádům. V malých letadýlkách prolétávají spletitou planetou a, jak by řekl klasik, zažívají spolu všelijaká dobrodružství. Až donedávna šlo vše víceméně bez větších problémů, ale před pár dny dostali tři druzi úkol od majitele Šedého trhu, poutního místa všech Nomádů. Ten jim dal za úkol prozkoumat místo, kde by se měla nacházet velká sbírka artefaktů a bohatství po starých Stavitelích. Jenže naneštěstí se o tomto plánu dozvěděli i Ochránci a rozhodli se, že si na milé hrdiny došlápnou a vše, co najdou, si nechají pro sebe. A tak byla výprava rozprášena, dva členové zajati a ten třetí ztroskotal na malinkatém neobydleném ostrůvku. A nyní přichází vaše chvíle.

Výběr hrdiny je vskutku krátký. Máte tři možnosti - Johna, který je inženýrem, Susie kouzelnici a Goliatha, který, jak již jeho jméno napovídá, praktikuje především hrubou sílu. Na ostrově, kam dopadne letadlo vašeho vyvoleného, toho moc není. Po chvíli ale upoutá vaše zraky kruh kamenů připomínající prastarou památku. Vydáte se tedy na průzkum a narazíte úplně náhodou na zakletého ducha Basaltface, kdysi velmi slavného a vysoko postaveného Stavitele, který byl na tento kus skály uvržen do vyhnanství svými druhy. Proč se mu to stalo legenda nevypráví, nicméně vám pomůže dostat ze vší šlamastyky a možná i zachránit vaše přátele.

 Budovy na ostrově
Celá hra se točí kolem vašeho malého ostrůvku. Basaltface vás obdaruje několika základními artefakty, které se za pomoci energie transformují na reálné budovy. Nejdůležitější je maják, který funguje jednak jako motor a také jako navigační zařízení. Ostatní budovy mají obdobné funkce. Dělové věže a generátory energie udrží ostrov ve funkčním stavu a s dostatečnou obranou.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Další budovy, jako třeba hangár, vás zase učiní bojechopnými i na delší vzdálenosti a nejen z ostrova. Všechny budovy pochází z artefaktů a jejich kombinacemi lze struktury vylepšovat. Pokud je jednotlivá budova zničena, artefakt zůstane ležet poblíž a může být znovu použit ke stavbě. Energie potřebná skoro ke všemu se buď získá z koulí, které se dají různě nalézt, nebo z generátoru a v neposlední řadě také přibyde, když zneškodníte nějakého protivníka.

Zvětšit zdroj: Archiv Všechny budovy, včetně hangáru a letadel v něm, spadají pod vaší kontrolu. To znamená, že musíte ke každé budově přijít a “použít” jí. Například u majáku stačí nastavit kurz, zapnout motory a dále se o všechno postará počítač. Menší problém nastává, pokud je ostrov napaden. Zpočátku totiž disponujete pouze dělovými věžemi ovládanými lidskou silou - pokud na vás někdo útočí, musíte prostě jít, vlézt do věže a postarat se o něj osobně. Postupně se však situace vylepšuje a automatické věže umí situaci zvládat stejně dobře jako ty s lidskou posádkou a vy zase můžete z vlastního letadla podporovat obranu přímo ze vzduchu.

 Bojové vymoženosti
Nicméně samotné mise nejsou pohým poletováním mezi ostrovy a střílením Ochránců. Mnohdy se stane, že bude třeba vylézt z (relativního) úkrytu a vydat se na průzkum pěšky. V tuto chvíli přijdou vhod bojová kouzla, která fungují podobně jako artefakty. Kouzlo najdete a můžete ho používat, dokud vám stačí energie.

Dalším velmi příjemným zařízením je Jetpack, který vám umožní do určité míry létat i bez použití letadle nebo ostrovů :) Ale vždy musíte mít na paměti, že jak letadla, tak Jetpack fungují pouze do určité vzdálenosti od ostrova. Pokud zaletíte příliš daleko, velmi se to odrazí na jejich funkčnosti, což může být také poslední chyba, kterou kdy uděláte. Na těchto vycházkách naleznete mnoho důležitých a mnohdy nezbytných artefaktů a předmětů pro postup ve hře - včetně interakce s ostatními postavami, které se ve hře, sice v omezenějším počtu, ale přece, vyskytují.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Jak se to hraje?
Ovládání hry není příliš složité. Jedná se hlavně o akční titul, takže dle toho i vypadá. Svého hrdinu vidíte z pozice třetí osoby, s čímž je spojená jedna malinkatá nepříjemnost - občas se stává, že kamera nefunguje přesně tak, jak by bylo nejvhodnější, ale myslím, že na tento problém jsou hráči již dosti zvyklí z jiných titulů :) Ale na druhou stranu je vše velmi intuitivní a mám pocit, že každý kdo si k Nomádům sedne, je dostane během pár minut “do ruky”. Stejně tak ovládání v rámci budov má své mušky – pokud střílíte z věží, funguje jakýsi autozaměřovací systém, který navádí vaší střelbu. Onen problémek se projeví ve chvíli, kdy se snažíte zasáhnout malé terče – model zbraní není tolik propracovaný, jako v “hi-end” hrách a zaměřovač se škube velmi nepřirozeně, a to i při jednotlivých výstřelech. Ale všechny tyto dílčí bugy rozhodně nekazí celou hru a dá se na ně rychle zvyknout.

Zvětšit zdroj: Archiv A pokud se ptáte, na jak dlouho vám Project Nomads vydrží, pak vězte, že to nebude zábava na jedno odpoledne. Levely jsou místy relativně obtížné a je nutné je hrát vícekrát dokola, než se vám podaří uspět. Ovšem jejich diferenciace je poměrně velká a tak se nestane, že by jste byli zavaleni nudou stále se opakujících úrovní. Průběžné posuny v příběhu a sem tam interakce s NPC tomu dodá ještě trochu šťávy navíc. Dohromady to je pak zábava na dost podzimních promrzlých večerů. Nemluvě o tom, že hra za jednotlivé postavy má jisté odlišnosti a není od věci si PN zahrát a poznat jaké to je za někoho jiného.

 Snivá atmosféra
Grafické zpracování Project Nomads velmi potěší. Ostrůvky plovoucí v raním oparu vypadají velmi melancholicky a vegetace na nich jim dodává velmi reálného vzhledu, skoro jsem si chvílemi říkal, že by mohlo být zábavné mít něco takového i u nás :) Atmosféra tří odlišných světů, kterými vás hra provede, na vás bude dýchat z obrazovky.

Co se týká modelů budov a staveb mimo váš ostrov, mají všechný svůj specifický a velmi zajímavý design. Cosi mezi historickými památkami a technickými vymoženostmi. I když to možná zní jako protiklad, autorům se tyto dvě věci povedlo velmi dobře skloubit. Pokud byste mermomocí chtěli nějaké přirovnání, tak nejblíž by asi byla Hvězdná Brána. Modely letadel a jiných létajících zbraní jsou také velmi přesvědčivé. Setkáte se jak s dvouplošníky, vzducholoděmi a balóny, tak se stíhačkami připomínajícími současnou nejmodernější výzbroj armád NATO.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Zvukové zpracování ovšem už tak bezchybné není. Zpočátku mi dělal velké problémy zvuk, který vydávaly mé dělové věže. Byl velmi monotóní a poněkud nepřirozený. Stejně tak tomu bylo u dalších rychlopalných zbraní. Zvuky totiž byly dle mého názoru nasamplovány delší a při střelbě v dávkách byly prostě useknuty. Ovšem u ostatního ozvučení tento problém nebyl a i dabing byl kvalitní a působil přirozeně. Hudba mi přišla trochu nevýrazná, ale vcelku věrně kopírovala dění a gradovala ve správných chvílích.

 Náplň podzimních sychravých večerů?
Pokud bych měl učinit seznam výtek, nebyl by příliš dlouhý. Ve hře nejsou žádné závažné chyby, snad až na výše zmiňované zvuky. Co by jí však prospělo by byl rozvětvený příběh. Na mě byl až příliš lineární a svým způsobem pak omezil svojí linearitou celkový záběr hry. Kdyby byl trochu volnější, věřím, že by to mnoho hráčů potěšilo ještě více.

Zvětšit zdroj: Archiv Co tedy říci o Project Nomads jako celku? Zcela jistě se jedná o povedenou hru. Pokud by byla o malinko více rozpracována a nebyla zaměřena spíše akčně, jistě by dostala hodnocení o pár bodíků vyšší. Ale i takto si zaslouží naše ocenění a věřím, že pokud si jí vyberete pro nynější sychravé večery a ponoříte se do světa plovoucích skal prosvícených sluncem, bude vás bavit. A dost dlouho. Mise nejsou jednoduché a nepřátelé jsou poměrně inteligentní. To vše slibuje dobrou zábavu, která bude korunována překvapivým rozuzlením příběhu.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Trailer #2, Cheaty
Související články: Preview, Novinky

 
Jan Rod
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Zajímavá a celkem povedená akční hra s prvky strategie a stopami RPG žánru. Škoda, být ve hře více rozmanitějších prvků, mohlo to dopadnout lépe.

Nejnovější články