Autor: Mickey Mouse Publikováno: 11.října 2002 |
![]() ![]() ![]() Herní nabídky Co se týká obsahu nabídek, je v podstatě totožný s tím, co nám hra nabízí již několik let - možnost hrát přátelák, sezónu (kariéru), playoff a turnaj, včetně známých možností nastavení pravidel a rozmanitých parametrů hry. Zde jsem objevil rozdíl oproti dřívějšku, a bohužel opět v podobě změny k horšímu. Nechápu proč, ale nyní již nelze boostovat hráče a golmany pro každý tým zvlášť, ale pouze jeden tým na úkor druhého. Existuje totiž pouze jeden posuvník pro oba týmy společný a nastavením jezdce mohu jednomu týmu přidat a tím zároveň oslabit tým druhý. Tím pádem nemohou hrát oba soupeři s hráči či golmany třeba na maximum, což je dost nepochopitelná škoda. Zcela nově obsahuje menu hry položky týkající se online hraní. EA přicházejí s možností si vytvořit u nich na webu hráčský účet a poté se připojovat do různých diskusních skupin, statistik, k online zápasům, turnajům i ligám apod. Hra v poli ![]() Jste-li naopak v roli bránícího týmu, zjistíte totální defenzívní impotenci v tom, že jediný účinný obranný zákrok je Big Hit a to také jen sem tam někdy. Jinak takové hákování či pokusy o vypíchnutí kotouče se až na řídké výjimky zcela míjí účinkem a hráče s pukem tím nijak neohrozíte. Hra pak vypadá tak, že vy v pohodě projedete do útoku a vystřelíte na branku, což většinou golman pokryje, a pak to samé udělá soupeř, a tak se honíte od brány k bráně pořád dokola. Absence obrany Hra ve středním pásmu prostě žádná není a obrana jak počítačová, tak ruční, plní dost slabě to, co by plnit měla. Tohle je veliká škoda a vidím v tom největší problém letošního ročníku, na kterém celá zábava padá. Při jakémkoli obranném manévru je potřeba načasovat i zaměřit zákrok velice přesně, čemuž ale engine není vhodně přizpůsoben. Letos je také o dost obtížnější sebrat na ledě kotouč, kolem nějž často jezdíte a motáte se, než se vám jej podaří nabrat, což může díky většímu poloměru otáček být někdy oříšek. ![]() ![]() ![]() Hra v poli se dá celkově označit jako ryze útočné pojetí s totální absencí obrany. A to je dost špatné. Demonstrativní ukázkou toho, jak bránění vypadá může být ježdění s pukem, kdy stačí jenom neustále zahýbat, kam vás napadne a soupeř nebude vědět, co s vámi dělat. Klidně si tak můžete odjezdit celou třetinu. Ano, píšu o nejvyšší „obtížnosti“. Asi je vám jasné, že tímto způsobem si můžete i v soupeřově pásmu dělat to, co chcete a v klidu si libovolně dlouho počkat, až se vám některý spoluhráč postaví do výhodné pozice na dorážku, případně si tak zajedete sami, kam potřebujete, brankoviště nevyjímaje. Golmani ![]() Největší slabinou golmanů budou letos asi střely a dorážky z boku, kdy velice často padne i hodně laciný gól tak, že si golman srazí bokem betonu puk do branky. Stává se to i v reálu, ale v NHL 2003 k tomu dochází přeci jen docela často. Branky ale jde dávat i mezi betony, stejně jako i do všech ostatních průduchů okolo brankáře, což je moc dobře. Sem tam golman vyjede pro puk, který z dálky přijel za brankovou čáru. Takový výlet ale často končí tak, že když už u puku je, tak místo aby jej sebral, si to rozmyslí a zase se vrátí do branky a puk nechá být. Už několikrát jsem byl svědkem i zcela kuriozní branky, kdy puk jel pomalu po ledě přes celé kluziště, načež si jej golman srazil do vlastní sítě anebo si jej nechal projet mezi betony - popisuji stále nejvyšší obtížnost. ![]() ![]() ![]() Perličkou v chování golmanů je i neuvěřitelná hbitost, s jakou se v některých situacích pohybují. Občas si všimnete, že během zlomku vteřiny je brankář schopen si lehnout, roztáhnout se, vstát, zase lehnout, roztáhnout se na druhou stranu a zase vstát, přičemž se neuvěřitelně mrská a pokud v tu dobu přiletí i puk, bezchybně jej odlapí - viz ukázka na konci recenze. Chování puku a kličkování Podstatně zlepšeno je chování puku a jeho interakce s překážkami. Jednak je jeho fyzika mnohem reálnější, čehož se dá dobře využívat při nahazování na mantinel a nastřelování golmanů, kteří již nevyrážejí puky jen před sebe, ale také do stran anebo puk srazí na led, mnohdy i přímo do branky. Chování puku hře hodně prospívá a je velkým krokem kupředu. S tím souvisí i konečně pořádné zpracování hráčských modelů, kterým puk neprojde tělem, což vadilo především při brankách padajících skrz břicho a ![]() Novinkou v ovládání je možnost ručního kličkování, kdy při držení příslušné klávesy můžete pomocí šipek šermovat holí a dělat kličky, jak je vám libo. Zůstala i klička automatická, která je i nadále ve formě nepřerušitelného skriptu, kdy je nutno počkat, až celá sekvence skončí, než můžete přihrát či vystřelit. Mnohem účinnější je, když se při jízdě s pukem budete točit zleva doprava kurzorovými klávesami, čímž bránícího soupeře zcela oblbnete. Nový je i průběh poslední minuty závěrečné třetiny, která se bez ohledu na jejich délku odpočítává vždy v reálném čase - vidím v tom smysl jen v případě závěrečného power-play. K vylepšením připojme i tzv. Game Story 2, což není nic jiného než komentář v přerušeních hry, kdy vám komentátor oznamuje, že ten a ten dal v posledních zápasech tolik a tolik branek apod. Oproti dřívějšku jsou shromažďována data z více zápasů a tak jsou tyto průpovídky (jdou povypínat) údajně zajímavější. Další postřehy V NHL 2003 se setkáte s novým barevným označováním hráčů, kteří jsou buď ve formě (červeně), anebo naopak z formy (modře). Je to šikovná vychytávka, protože tak ihned při hře zjistíte, že hrajete s někým, komu se obzvlášť daří a můžete se pokusit o kličku nebo střelu s vyšší pravděpodobností na úspěch. Naopak opruzem je časomíra a skóre, které se v okamžicích přerušení hry ztratí a objeví se až po buly, tedy až když už se zase hraje. Detail, ale zamrzí o to víc, že nebýt pitomého efektu při nabíhání ukazatele, mohli jste si čas i skóre v klidu prohlédnout před každým vhazováním. ![]() ![]() ![]() AI hráčů v poli také není vždy úplně OK - když se třeba tři útočníci dostanou do breaku a mohli by si brankáře kombinačně vychutnat, volí namísto toho lehkou střelu už od modré, takže takto vyloženou šanci zahodí. Na druhou stranu příjemně překvapí útočníci při samostatných nájezdech, kdy dokážou skórovat jak střelou, tak i položením golmana a následným blafákem. To samé se může zadařit i vám a tak nejste odkázáni na jeden nacvičený oblbovák. V každém případě odpadly počítačem sázené laciné branky backhandem od modré apod., ze kterých jste šíleli o to víc, čím těsnější bylo skóre. Zdržující videosekvence a tečování střel Nepříjmeností, která po čase bude zbytečně zdržovat, je nemožnost přerušit sáhodlouhou videosekvenci v okamžiku, kdy se zraní některý z hráčů, což obzvlášť v sezóně není nikterak neobvyklý jev. S kameramanem se tak chtě nechtě podíváte na svíjejícího se borce, rozhodčího, který jej odvádí z ledu, poté i na střih, jak se hráč belhá k šatnám atd. Sekvence je vždy stejná a především šíleně dlouhá, což ve vzájemné kombinaci představuje opruz velkého kalibru. Nehledě na to, že v sezóně po pár zápasech budete mít na marodce velkou část kádru. ![]() Volba strategií a replay Novinkou tohoto ročníku je možnost navolení strategií každé lajně zvlášť. Jejich seznam se ale nijak nerozšířil, spíš naopak se rozpadl tak, že některé útočné varianty (jako třeba Střelba - Shooting) lze používat jen v přesilovkách. Čili zase takové šalamounské řešení. Neustále zůstává nelogická možnost točit v přesilovkách a oslabeních pouze dvě řady (a tím zdeptat celý tým). Se střídáním souvisí i další přežitek, kdy při výměně pětek za domácí používáte jiné klávesy, než když hrajete za hosty. To je myslím další zcela zbytečná komplikace, která by měla jít aspoň volitelně vypnout už proto, že jí využijí jen ti, kdo hrají proti sobě ve dvou na jednom počítači. Šílená komplikovanost přetrvává i v případě prohlížení opakovaných záznamů, které se jednak neustále ukládají pod obecnými názvy (i když si je můžete před uložením pojmenovat) a tak na disku nepoznáte, který soubor je který. Navíc při prohlížení záznamů zůstal zachován i další problém, kdy po každém shlédnutí musíte vyskočit do hlavného menu hry a zpětně se proklikat k seznamu replayů. S opakovanými záznamy souvisí ještě jeden zádrhel, kdy pokud přerušíte hru během videosekvencí, vůbec tuto položku v nabídce hry neuvidíte a musíte počkat, až zase začne hra a z ní vyskočit až potom. Ach jo. ![]() ![]() ![]() Multiplayer Kromě hraní registrovaných hráčů přes EA.com dovoluje NHL 2003 také hru po lokální síti a internetu tak, že se daní hráči sami spojí. Síťová hra obsahuje jedno omezení, které je - stejně jako řada jiných aspektů hry - zcela nelogické. Ačkoli normální hokej hraje deset, s golmany dokonce dvanáct hráčů, síťová hra dovoluje spojení hráčů nanejvýš osmi. Neptejte se mě proč, sám to nechápu a je to hlavně velká škoda, protože hra ve více lidech je skvělá. Máte-li možnost to vyzkoušet, určitě si zkuste zahrát společně s někým dalším v týmu a čím víc vás bude, tím lepší zábava to je. Chce to trochu cviku, než se sehrajete, ale brzy se vaše hra zkoordinuje a pak začne to pravé. ![]() Pro multiplayer přibyla klávesa pro vyžádání střely, kdy můžete přinutit počítačového spoluhráče vystřelit na branku a sám se pokusit o teč či dorážku. Naopak zmizela volba po skončení online zápasu spustit odvetu a takové ukládání IP adres, na něž se připojujete do seznamů pro příští snadné připojení, je pro hráče NHL stále ještě nesplněným snem. Shrnutí ![]() Osobně by mi nevadily ani tak kiksy golmanů, jako zcela nedostatečná a neúčinná obrana v poli. Tu považuji za obrovskou chybu, která silně sráží hratelnost. Fanouškům NHL se bude nový ročník možná zamlouvat, těm, kdo čekají na nějaký posun od arkády k simulaci nezbude než doufat v ročník příští, který by snad měl - stejně jako FIFA 2003 už letos - používat zcela nový herní engine a nebýt tím pádem tolik poplatný současnému trendu a asi i možnostem. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Zamyšlení nad vývojem NHL Při pohledu na sérii NHL se nemohu zbavit dojmu, že jejímu vývoji absolutně chybí koncept. Každý rok se něco přidá, něco jiného zmizí a to bez ohledu na skutečnost, zda to bylo dobré či zlé. Jako kdyby tvůrci hru nezlepšovali, ale vždycky totálně "hala bala" překopali a zjišťovali, co to s hráči udělá a na začlenění některých prvků při tom úplně zapomněli. Mít v tomhle jasno, mohla být už hra za ta léta ve vývoji mnohem dál a nemusely se vracet staré známé chyby, případně by nezmizelo ze hry a jejích nastavení spousta dobrého a osvědčeného a nezůstávaly v ní naprosté nesmysly. Výsledkem toho všeho je hybrid, nad kterým v případě NHL 2003 budete kroutit hlavou v celé řadě herních i neherních situací. Komu stačí hrát jen na útočení, ten se bude u hry bavit. Kdo bere obrannou složku jako nedílnou součást hry, ten po pár zápasech pověsí CDčko na hřebík. Kdo dokáže absolvovat celý Stanley Cup, měl by dostat Mickey Mouse Trophy za to, že na sobě nechá dříví štípat. ![]() Vydání české verze NHL 2003 pro PC Electronic Arts odložili a vyjde až 18.října. Stáhněte si: Demo (49 MB), Videa (2x 9 MB), CVG video (15 MB) Související články: První dojmy (8/2002), Preview (8/2002), Novinky, NHL 2002 recenze (9/2001), NHL 2001 recenze (10/2000), NHL 2002 trochu jinak 1.díl a 2.díl (1/2002), Česká extraliga pro NHL 2001 (5/2001), Novinky |
Mickey Mouse připravil: jd |