Autor: Jiří Sládek Publikováno: 26.října + 20.listopadu 2006 |
Hra Neverwinter Nights 2 je opět zasazena od světa Forgotten Realms, který lze velice zjednodušeně charakterizovat jako „poměrně klasické“ fantasy prostředí se vším, co k takovému univerzu patří. Tedy s městy, divočinou, zasněženými horami i rozpálenými pouštěmi, tajemnými ostrovy a klasickými fantasy rasami. Z poměrně širokého výběru obyvatel herního světa si může hráč zvolit při tvorbě svého herního avatara, ústřední postavy příběhu. Kdo je seznámen s D&D, nebude výběrem počínajícím malými hobity a končící brutálními půlorky překvapen. Na výběr je kromě nich také gnóm, elf, půlelf, trpaslík a člověk. Za raritku můžeme považovat tzv. Planetouched, v jejichž žilách koluje krev „outsiderů“, tedy obyvatel jiných světů. Je docela fajn, že u některých ras lze volit subtypy, které se neliší jen kosmeticky, ale mají i jiné statistiky a benefity či postihy. Můžete tak hrát třeba i za temného elfa – drowa. Ovšem smiřte se s tím, že jeho speciální schopnosti a výhody jsou kompenzovány pomalejším postupem na vyšší levely a alergií na slunce... A samozřejmě můžete čekat i negativní reakce od mnoha obyvatel herního světa. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Už tvorba postavy vychází z D&D verze 3.5, což její znalci jistě ocení. Po volbě rasy vás čeká veledůležitý výběr povolání, který do značné míry ovlivní i herní styl. Nehrozí však, že pokud budete hrát třeba za zloděje, tak si vůbec nevyzkoušíte kouzlení. Už v úvodu totiž můžeme prozradit, že na svých cestách narazíte na NPC, kteří se k vám na kratší nebo delší čas přidají. Na výběr jsou „klasické“ třídy - tedy warrior, paladin, ranger, rogue, wizard, bard, priest a druid, o něco méně obvyklí sorcerer, monk a barbarian (tedy přírůstky třetí edice D&D) a nově i warlock, představující jakéhosi tužšího, ale na oplátku zas méně magicky zdatného kouzelníka. ![]() Podobně jako v prvním díle NWN, i zde rozdělujete bodíky do základních vlastností (síla, obratnost, odolnost, inteligence, moudrost, charisma), poté do dovedností (různé vyjednávací schopnosti, zlodějské umění, výrobní dovednosti a mnoho dalších) a nakonec vybíráte specialitky, tzv. featy. Výběr skillů a featů je podobný jako v předcházejícím díle Neverwinter Nights, ale pár novinek přeci jen najdete. Po detailní přípravě hrdiny (nebo po výběru jednoho z předpřipravených reků) zahrnující i vzhled, vyznání, minulost a další aspekty se konečně můžete vrhnout do hry. Počáteční krůčky hrou slouží jako celkem přívětivý tutorial a představují tradiční veselici v jedné rybářské vesničce, zakončenou několika kláními mezi vesnickou omladinou. Samozřejmě se jí zúčastníte i vy se dvěma přáteli, slavně zvítězíte a... pak začne pořádná mela. Vesnice je přepadena a vy se zapojujete do obrany. ![]() ![]() ![]() Rozhodně vám nechceme prozrazovat celý příběh, ale můžeme snad naznačit, že po úvodní rubanici a krátké výpravě do nedalekých ruin se vydáte na dlouhou cestu s artefaktem, ze kterého se po čase vyklube úlomek magického meče používaného extraplanárními bytostmi. Při svých cestách narazíte ještě na jeho další části a postupně budete odhalovat, kdo všechno má na tyto ůlomky kouzelné zbraně zálusk... a samozřejmě se zamotáte i do mnoha dalších problémů. Cestování po mapě ![]() Kromě hlavní dějové linie samozřejmě můžete tu a tam uhnout a splnit nějaké ty vedlejší úkoly, nicméně i tak je příběh docela dost lineární. Questy hlavní i vedlejší vás často zavedou na neutěšená a nebezpečná místa, jako je tábor banditů či podzemní krypty. K postupu dál obvykle musíte porubat menší či větší množství nepřátel, přičemž boje jsou docela taktické a některé i zajímavě obtížné. Pauzovatelné boje Oblíbený styl, použitý ať už v již zmíněném skvostu Baldur´s Gate nebo v prvním Neverwinter Nights - tedy boje probíhající v reálném čase s možností pozastavení a rozdání příkazů - funguje i zde velmi dobře. Váš hrdina a jeho kumpáni, které můžete plně ovládat, mohou útočit nablízko i střelbou, kouzlit, vypít lektvar či použít magickou hůlku, pokusit se připlížit k soupeři zezadu a pozlobit ho „sneak attackem“ a podobně. ![]() Dobré je, že vaše postavy, jejichž hitpointy klesnou na nulu, nejsou hned mrtvé, ale pouze v bezvědomí. Pak stačí, aby na konci boje stál na vlastních nohou alespoň jeden hrdina, ostatní se za chvíli proberou. V některých lokacích vám budou o život usilovat i pasti, při jejichž objevování a hlavně odstraňování se pochopitelně tuze hodí zloděj. Zdlouhavé nahrávání V některých lokacích vám opravdu půjde o život (tedy alespoň při střední a vyšší obtížnosti), což je fajn. Na druhou stranu lze obvykle velmi snadno doplnit odpočinkem trvajícím pár vteřin reálného času hitpointy a obnovit kouzla. I tak ale asi budete čas od času muset nahrát starší pozici. Při psaní první části recenze z review-verze bohužel load a save trval nekřesťansky dlouho a třeba obtížnější „dungeony“ se pak kvůli tomu stávaly docela otravnou záležitostí. ![]() ![]() ![]() Jazyk ostrý jako meč Nejen bitvy ovšem hrají důležitou roli - čeká na vás samozřejmě i celá řada neutrálních či dokonce spřátelených osob a rozhovory s nimi. Dialogy jsou na první pohled hodně rozvětvené, ale ve skutečnosti často tři různé odpovědi vedou ke stejnému výsledku a nelineárně se jen tváří. Přesto se ale občas „vykecáte“ z problémů použitím některé vyjednávací schopnosti (diplomacie, blafování, vyhrožování...), což potěší. Dost rozhovorů povedete i se svými nohsledy, kteří se k vám v různých částech hry přidají. Váš postoj k nim i některé skutky obecně ovlivňují jejich náklonnost k vaší osobě, podobně jako třeba v bezva sci-fi RPG Star Wars: Knights of the Old Republic II. Má vliv třeba na to, jaké vám v určité situaci prozradí informace nebo jak se zachovají. To je hodně příjemné a dobrodružství je hned drobet uvěřitelnější. Chválím, že s vámi neputují roboti bez vlastního názoru. Urob si sám ![]() Tak trochu ve stylu většiny MMORPG tedy budete s povděkem sbírat i různé trofeje ze zabitých nestvůr, čili třeba různé zuby a kožešiny, abyste je později použili například pro výrobu nového koženého brnění. Prvek výroby předmětů je určitě fajn, i když nad jednoduchostí samotného procesu by se skalní příznivci „papírového“ D&D jen pousmáli. ![]() ![]() ![]() Jedním z hnacích motorů hratelnosti je u většiny RPG vývoj postav. A nejinak je tomu v NWN2. Při každém postupu na vyšší level vás čeká zvýšení hitpointů, případně počtu kouzel, které je možné seslat, a samozřejmě i rozdělování bodíků do dovedností, výběr nových kouzel či volba nových featů; a na každém čtvrtém levelu i zvýšení vybrané základní vlastnosti. Navíc lze tradičně ve stylu třetí edice D&D i kombinovat povolání, čili třeba na pátém levelu s kouzelníkem se můžete rozhodnout, že si přiberete pár levelů zloděje, abyste se mohli občas podívat na obsah kapes bezstarostných měšťanů... ![]() Grafika nikoliv špičková Vizuální zpracování NWN2 je popravdě řečeno tak trochu zklamáním. Není rozhodně špatné, ale při porovnání s jinými aktuálními RPG zpracovanými ve 3D – tedy hlavně s Gothic 3 a TES IV: Oblivion – působí Neverwinter Nights 2 jako chudý příbuzný. Náročný na hardware je však minimálně stejně. Těžko říci, v čem konkrétně je chyba, ale mám pocit, že některé textury jsou dost odfláknuté a optimalizace objektů při oddálení kamery, tedy Level of Detail, není příliš dotažený. ![]() ![]() ![]() Třeba jednotlivé postavy při nazoomování až k nim totiž vypadají dobře, ale při pohledu z dálky (který pro větší přehlednost budete asi používat častěji) to tedy žádná sláva není... Jednotlivé lokace jsou navíc poměrně malé a při srovnání s „otevřenými“ hrami typu Oblivion je až nepochopitelné, že se tak dlouho nahrávají. ![]() 2. část recenze (20.11.) Hned na úvod jedna dobrá zpráva. Finální verze netrpí tak otravně dlouhým ukládáním pozice jako review kód; ne, že by se jednalo o záležitost dvou vteřin, ale „jde to“. Ovšem jedním dechem musíme dodat, že naopak loadování lokací (i uložených pozic) dost zdlouhavé stále je. A to i když se jedná třeba o malou lokaci typu interiér hospody. Což tedy není nic moc. Nelinearita Příběh není špatný, ale tak nějak nemá příliš spád. Částečně to ale souvisí spíše s již zmiňovaným dlouhým nahráváním každé lokace nežli se špatným scénářem. Ten je totiž docela fajn, a zvláště od druhého aktu je docela zábavný. Většina vedlejších úkolů je variací na zabij / přines / pokecej, ale některé jsou celkem zajímavé nebo dokonce vtipné – jako třeba hudební duel s přihřátým loutnistou. Je fajn, že některé úkoly mají více řešení, respektive že nějaký problém můžete řešit vícero způsoby. ![]() ![]() ![]() Škoda jen, že leckdy se pomyslná dějová linka nějakého questu rozdvojí, aby se v pevně daném místě zase spojila – jinými slovy dost často se stane, že při zvolení dvou na první pohled odlišných cest je výsledek stejný. Ještě výraznější je tahle „nelinearita jen na oko“ patrná v některých rozhovorech. Často totiž v podstatě příliš nezáleží na výběru odpovědi třeba ze tří různých možností, jelikož výsledek dialogu je stejný, ať jste hrubí, milí nebo lžete. Rozhovory a přesvědčení ![]() Propracované vztahy Když už jsme zmínili vaše souputníky, dodejme, že rozhovory či hádky mezi nimi jsou leckdy opravdu vtipné. Dost často zažijete ostrou výměnu názorů mezi trpasličím válečníkem a elfí druidkou nebo třeba noblesním kouzelníkem a agresivní čarodějkou... Trochu se nám tak připomíná skvělé dobrodružství plné různých mezilidských vztahů v Baldur´s Gate 2. ![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Nepotěší ani některé chyby v rozhovorech (třeba po záchraně kněze ve městě Neverwinter – a tedy splnění úkolu – si představený chrámu pořád stěžuje na to, že se jeho kněz ztratil, a vy mu znovu můžete nabídnout pomoc... quest se sice znovu nerozjede, ale i tak celý rozhovor působí nesmyslně... a takových případů je ve hře bohužel povícero). Hlavně pro fanoušky ![]() Stáhněte si: Trailery, Patche... Související články: Novinky, Neverwinter Nights recenze (2002), NWN: Shadows of Undrentide recenze&Hordes of the Underdark recenze (2003) |
Jiří Sládek | |
autor je šéfeditorem herní sekce magazínu www.showbizz.cz |