Need for Speed: Underground - recenze
8/10
zdroj: Archiv

Need for Speed: Underground - recenze

Datum vydání:
28. listopadu 2003
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

24. 11. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Ilegální závody v ulicích nočního velkoměsta z filmu Rychle a zběsile se staly námětem pro nové Need for Speed. Jestli mají šanci vylepšit reputaci této upadající série se dozvíte z první české recenze.

Autor: Leon
Publikováno: 24.listopadu 2003
Verze hry: finální/prodejní
Doba recenzování: 5 dnů


Obrázek zdroj: Archiv Závodní série Need for Speed se stala legendou již dávno, což musí připustit i ti, kteří ji zrovna nemilují. Od roku 1995, kdy vyšel první Need for Speed, jsme poměrně pravidelně rok co rok zásobováni dalšími díly, i když s jejich kvalitou je to jako na houpačce. Každopádně nejnovější Need for Speed s podtitulem Underground (dále jen NFSU) je již sedmým klasickým pokračováním, s nepříliš úspěšnou hrou Motor City Online dokonce osmou. To už skoro připomíná každoroční vydávání nových sportovních simulátorů (FIFA, NHL, NBA, NFL atd.), ve kterých se rozdíly hledají jen těžko a dobré věci jsou leckdy nesmyslně vypouštěny na úkor pochybných novinek. Pokud vezmu v úvahu, že série NFS má stejného vydavatele, totiž EA, nečekal jsem od nového NFS žádné zázraky.

 Filmová inspirace
Vývojáři hry se pro NFSU inspirovali filmem Fast and Furious (u nás pod názvem Rychle a zběsile), k čemuž se veřejně přiznávají. Nevím, kolik z vás uvedený film (či jeho již slabší pokračování) vidělo, ale série NFS se tím maličko odklonila od svých předchůdců. Přesně jako ve filmu se i ve hře dostáváte do prostředí ilegálních nočních závodů, kde jde nejen o vítězství, ale především o prestiž. Tu si zvyšujete nejen vyhranými závody, ale hlavně vylepšováním (tuningem) svého plechového miláčka.

Obyčejné auto nikoho v tomto zvláštním světě neuchvátí – je třeba na auto přidávat neustále něco nového, upgradovat a vylepšovat. Tím máte mezi ostatními závodníky prestiž a můžete jezdit stále těžší, leč lépe dotované závody. No a bez peněz těžko něco nakoupíte, takže zase musíte jezdit a hlavně vyhrávat… Samotná myšlenka na závody v tomto stylu rozhodně není špatná, dokonce je pro sérii NFS jako stvořená. Bohužel s jejím zpracováním do podoby NFSU již tak nadšen nejsem, což se dozvíte z následujících odstavců první české recenze.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Základem je vylaďování vozu
Základem hry je mód Underground, což je jakási kariéra z prostředí ilegálních závodů. Není tu ovšem žádný příběh, ba i vy jako pilot jste víceméně anonymní. Vše je zaměřeno vyloženě na závodní auto. Na začátku hry si vyberete jednu ze základních verzí vozidel, řekněme VW Golf jako v mém případě (jinak jsou ve hře k dispozici ještě bouráky od Hondy, Toyoty, Mazdy, Mitsubishi, Dodge nebo Peugeotu). Auto je v prvních závodech poměrně líné a ani vzhledem se neliší od běžných Golfů, které od vidění znáte.

Zvětšit zdroj: Archiv Po počátečních vítězstvích se vám zpřístupní první součástky na tuning, ať už jde o věci zvyšující výkon auta (výfuk, odlehčení atd.), nebo jeho vzhled (spoilery, nárazníky, svítící neony, světla, nápisy, motivy atd.). Při výběru se vám vždy zobrazuje, jak bude auto po úpravě vypadat. A tak si zvolíte, čím auto vylepšíte, a pak už stačí jen zaplatit. Výsledkem bude nejen lépe vypadající auto, ale hlavně zvýšená prestiž mezi účastníky ilegálních závodů. A o tu jde ve hře především, ostatně bez požadované míry prestiže vás nepustí do dalších závodů.

Vylepšování vozu je vůbec nosnou myšlenkou celé hry, a tak se není co divit, že u EA neváhali se zajištěním licencí od všech možných výrobců tuningových součástek. Nabídka je tak pestrá a hlavně reálná, což je pro všechny příznivce tuningu vůbec tou nejlepší zprávou. Jen je třeba dodat, že peníze nejsou příliš omezujícím faktorem při nákupu, důležité je totiž mít možnost je vůbec nakoupit. A to budete moci pouze tím, že budete stále jen jezdit, vyhrávat a součástky si postupně zpřístupňovat.

 Underground mód
Pokud chcete celou kariéru dohrát, musíte úspěšně dokončit celkem 111 závodů, což se může zdát hodně, ale přepočteno na dobu hraní to zase tak moc není. Závody obvykle trvají sotva pár minut, v některých módech jen desítky sekund. Pokud budete převážně vyhrávat, můžete být zhruba za dva dny hraní na konci, a to počítám i dobu strávenou nad tuningem vozidla.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Závody se jsou rozděleny do třech základních módů – klasické závody, Drag a Drift. Začnu u těch klasických. Ty se dají rozdělit ještě na tři další podverze podle různých podmínek – závodění na okruzích, z místa A do místa B a tzv. Knock-out, což jsou okruhové závody, ve kterých poslední závodník na konci každého kola vypadává. Jinak už se tyto typy závodu od sebe nijak neliší a vždy jde o to vyhrát a porazit ostatní tři soupeře. V případě neúspěchu můžete začít znovu a nic se vlastně neděje.

 Drag a Drift typy hry
Druhým základním módem je tzv. Drag, který už jste si mohli vyzkoušet i v demu. Jde o rychlostní závod na rovné trati, kdy je důležité především správně řadit a využívat nitro. Tento mód má několik zvláštností. Tak především se řadí výhradně manuálně, protože to je základní předpoklad k úspěchu. Jde o to vytočit motor do optimálních otáček a přeřadit. Pokud přeřadíte dříve nebo později, ztrácíte na ostatní.

Zvětšit zdroj: Archiv Možná se to zdá těžké, ale není, protože na obrazovce máte obrovský otáčkoměr, který výrazně napomáhá optimálnímu řazení. Stačí po očku sledovat ručičku otáčkoměru a v momentě, kdy se zbarví na zeleno, přeřadit. Pokud jste to stihli, objeví se vám na displeji nápis „Perfect Shift“ (přesné řazení). Pokud řadíte brzy, objeví se komentář "Short Shift“. Při vytočení motoru do červeného pole zase „Over Rev“ a pokud je motor vytočen delší dobu do omezovače, hrozí jeho rozlétnutí nebo přehřátí a tím pádem konec závodu.

Když pokaždé dosáhnete skvělého přeřazení, nemusíte se již o výhru příliš obávat. Pak už jde jen o to, abyste na trati do něčeho nenarazili, protože v tom okamžiku pro vás závod končí. Jak jsem již řekl, jde o rovnou trať, na které je většinou běžná doprava a nějaké to malé omezení, třeba ve formě zúžené trati nebo zrovna projíždějícího vlaku, což samozřejmě není náhoda, protože jste nuceni použít můstek přes něj.

Poslední zvláštností tohoto módu je zjednodušené ovládání. Je jasné, že po celou dobu je nutné jet naplno, ale pokud se pokusíte zatočit, stane se pouze to, že přejedete do vedlejší dráhy. Ano, trať je rozdělená na několik pomyslných drah (obvykle tak pět) a vy jen mezi nimi přejíždíte, takže vlastně ani moc neřídíte. Hraní tohoto módu je tím dost ulehčeno, přitom myslím, že zcela zbytečně. Škoda, že není možné toto automatické řízení v předem vymezených drahách vypnout. Podtrženo, sečteno – stačí správně řadit a do ničeho nenarazit, pak by vám vítězství nemělo uniknout, ale kvůli tomu vás asi Drag přestane rychle bavit.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Posledním módem je tzv. Drift. Jak již název napovídá, jde o soutěžení ve smyku na jednoduchém speciálním okruhu. Jde o to projíždět zatáčky pokud možno co nejvíce plynulým a dlouhým smykem, za což jste patřičně hodnoceni. Během těch několika kol musíte nasbírat co nejvíce bodů a být tak lepší než ostatní. Ani tento mód není příliš těžký a po pár pokusech byste ho měli mít zažitý.

 Arkádové pojetí
Zvětšit zdroj: Archiv Série NFS si nikdy nehrála na realistický simulátor, ale mám pocit, že čím novější díl, tím větší arkáda. NFSU bohužel pokračuje v tomto trendu, což se mi zrovna nelíbí. Nejsem nějakým zarytým příznivcem realistických simulátorů, ale nemohu si pomoci, totální závodní arkády příliš neuznávám. Je snad nějaké umění držet po 99% závodu plný plyn a tímto stylem projet celou trať? No nevím, ale mně to příliš velké uspokojení nepřináší. Stejně tak ale netvrdím, že by se z NFS série měl stát realistický simulátor, to rozhodně ne. Ale proč se autoři odklonili od vynikajícího poměru arkáda/simulátor, který nabídl pátý díl (podle mě vůbec nejlepší) NFS: Porsche Unleashed? Od té doby je evidentní jasný příklon k arkádovému pojetí.

Auta se tak v NFSU nechovají zrovna realisticky. Jak jsem již říkal, prakticky po celou trať jedete na plný a pokud už se do smyku dostanete, jde o smyk naprosto kontrolovatelný a většinou i chtěný. Vozidla se sice v zatáčkách naklánějí a na skocích efektně létají vzduchem, ale jinak na silnici drží jak přikovaná. Příklad – jedete přes „dvě stě“, prudce zatočíte do strany, pneumatiky sice malinko zakvílí, ale jinak auto poslušně zatočí. Zkuste, nebo raději nezkoušejte tohle udělat ve svém autě.

Více nechci realismus jízdy rozvádět, ostatně nepochybuji, že jsou mezi vámi zarytí příznivci tohoto arkádového pojetí, kteří na NFSU nedají dopustit. Nechci se s nimi přít, ale stojím si za tím, že větší realismus by NFSU prospěl. No není snad úžasné hledat na trati místa, kdy je třeba začít brzdit a na jakou rychlost zbrzdit, abych zatáčku projel optimálním způsobem? Nebo vám stačí sešlápnout plný plyn a projet tak celou trať bez většího přemýšlení? Možná se vám to zdá adrenalinové, mně to ale moc nebere…

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Špatně navržené tratě
Tomuto stylu hry ostatně nahrávají další dva faktory. Tím prvním jsou navržené tratě zasazené do jediného města, navíc výhradně v nočních hodinách. To by ještě nebylo to nejhorší, jde spíše o to, že to město není zrovna velké (třeba oproti Midnight Club II) a navržené tratě se strašně opakují. Ne třeba celé, ale zhruba po hodině hraní poznáte prakticky všechny sekvence ve městě a od té doby už vás nic nepřekvapí, protože další trať je třeba složená z 2/3 jedné již známé tratě a 1/3 jiné, taktéž notoricky známé. Ve výsledku je to tedy stará známá trať.

Další trať se pro změnu jede opačně, jindy se třeba dostanete na nové místo ve městě, ale to se pak již taky opakuje. Co tedy mělo být jinak? Buď podstatně větší město nabízející neskonale více kombinací, nebo měst jako takových víc. A co takhle kdyby byla nějaká trať zasazená na venkov? Ty jsem měl vždy v NFS nejraději.

Zvětšit zdroj: Archiv Ve výtkách k navrženým tratím ale ještě nekončím. Obecně mi na nich vadí (opět) dvě věci. Tou první je to, že není možné opustit trať, nebo z ní alespoň vylétnout. Po stranách jsou prostě mantinely, ať už viditelné, nebo neviditelné, které vás vždy spolehlivě vrátí zpět na trať. Já mám zkrátka raději volnost ve městě, což se dá docílit třeba tím, že se navolí checkpointy, kterými je třeba projet. Na hráči pak je, jakou trať zvolí. V NFSU nemáte výběr – tady máš trať a tudy pojedeš. Pravda, na každé trati je pár zkratek nebo možností kudy jet, ale co si pamatuji, tak ani jedna z nich není nějaká vyloženě zvýhodňující, takže je jedno, zda zvolíte první či druhou variantu. Mimochodem, všechny zkratky jsou na mapě vidět, takže zapomeňte na nějaké jejich hledání.

Poslední věci, kvůli které mi tratě zrovna nepadly do oka, je to, že jsou vyloženě navrženy tak, aby šly projíždět na plný plyn. Žádné ostřejší vracečky nebo zatáčky o malém poloměru se nekonají – trať je samá dlouhá zatáčka, silnice neustále několikaproudá, prostě nic, co by vás nutilo na tratích přibrzdit (pravda, teď jsem si vybavil asi tři zatáčky, kde je vhodné, ale ne nutné, malinko ubrat) a u jízdy přemýšlet. Stačí plný plyn a vpřed…

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Žádné poškození vozu
Zbývá poslední faktor, který by omezoval hráče ve stylu hraní na plný plyn, totiž poškození jeho vyšperkovaného vozu. Když už někdo utrácí všechny peníze za díly na auta, předpokládal bych, že si vložených peněz váží a auto nebude chtít pokaždé rozflákat. Bohužel v NFSU žádné (!!!) poškození vozu neexistuje. Auta jsou nerozbitná, a to zcela, při bouračce s nějakým civiliním vozem se vám pouze odečtou nějaké body z hodnocení. Další komentář k tomu ode mě nečekejte, k tomu ani nejde nic říct. Spíš opět nabídnu řešení, jak bych si to představoval. Pokud hráč utrácí peníze za tuning, měl by je také utrácet za opravu poničeného auta. Ve hře by tedy měl být model poškození (minimálně co se týče karosérie) a hráč by po každém závodě nejen bral vyhrané peníze, ale taká by musel platit za opravu. Pak by asi každý jezdil obezřetněji a ne tak často na plný plyn. Ostatně, vzpomínáte si, že tento systém už někde skvěle fungoval? Nebylo to v NFS: Porsche Unleashed?

 Umělá inteligence a obtížnost
Zvětšit zdroj: Archiv K umělé inteligenci protivníků nemám větších výhrad. Nelze jim upřít snahu, slušnou inteligenci i styl, jakým tratě projíždět. Obvykle se vyhýbají autům v provozu, příliš nebourají, s jakoukoliv nečekanou situací (např. hromadná srážka) se v pořádku vypořádají. Jak jsem již řekl, k samotné umělé inteligenci nemám výhrad.

S umělou inteligencí je obvykle spojena i obtížnost hry. Zda musím být naopak trochu nespokojen, protože se mi hra zdá zbytečně lehká. Před každým závodem si můžete zvolit jeho obtížnost (lehká, střední, těžká), ale i na tu nejtěžší mi nedělalo problémy vyhrávat, pokud jsem ovšem neudělal fatální chybu. Pokud ale jedete naplno bez větších chyb, vítězství by vám nemělo uniknout ani na nejtěžší obtížnost, a to obvykle i se slušným náskokem. Škoda, celá obtížnost hry by mohla být posazena rozhodně výš, aspoň bychom u ní strávili víc času.

 Pár dalších nedostatků
Oproti předchozím dílům série chybí další tři, pro někoho podstatné věci. Zcela nesmyslně byla vypuštěna funkce Replay, tedy zpětné přehrávání závodu z několika různých kamer. Pro samotné hraní to sice vliv nemá, ale asi nemá smysl zdůrazňovat, že jde o velmi efektní vlastnost hry, ve které si leckdo přímo liboval. Nepochybuji tak, že pro někoho to je obrovské minus hry.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Někomu jinému zase bude vadit, že chybí kamera z místa řidiče. Na výběr je jen pohled z nárazníku a pak dva zpoza vozu. Možná bych to ani nezdůrazňoval, kdyby i v těch nejlepších dílech NFS tato kamera chyběla. Další zbytečně vypuštěná vlastnost hry. Poslední, co stojí za zmínku, je absence honiček s policií. Pravdou je, že ty se v posledním dílu zrovna nepovedly, ale pokud by se vrátily k starému dobrému formátu, určitě by to hru podstatně zatraktivnilo.

 Vizuální zpracování
Zvětšit zdroj: Archiv Pokud se podíváme na hru z grafického hlediska, nemůžeme jí na první pohled nic vytknout. Hra je plná barev, efektů, odlesků a dalších vymožeností, které dnešní grafické karty umožňují. Při bližším pohledu ovšem zjistíme, že to s realitou nemá mnoho společného. Nebo jste snad viděli tak dokonalé odlesky od silnice? Když se podíváte na silnici před vaším domem, asi se jen těžko bude lesknout, že? V NFSU se lesknou silnice všechny, a to naprosto dokonale. Tento efekt lze samozřejmě vypnout, ale pak už hra tak pěkně nevypadá.

Z grafického hlediska stojí ještě za zmínku efekt rozmazání okolí při vysokých rychlostech. Pokud jste měli někdy tu možnost jet velkou rychlostí, asi mi dáte za pravdu, že je to efekt naprosto reálný. Na druhou stranu najdete ve hře i věci, které tak pěkně nevypadají. Okolí tratí, tedy město samotné, je repetitivní, bez nápadu a textury poměrně odbyté. Tím, že všude svítí světla a při jízdě se vám okolí před očima míhá, si toho ale příliš nevšimnete. Více si všimnete hranatých a nepříliš vzhledných aut v běžném provozu, na kterých se mohlo více zapracovat. Mimochodem, běžná doprava ve městě nepůsobí zrovna věrohodně, spíše dost skriptovaně.

Zvuky jsou jako obvykle v NFS na výborné úrovni, stejně hudební soundtrack složenými ze všech možných (mně neznámých) interpretů. Hra podporuje i hru více lidí, ať už ve dvou na split-screenu nebo až ve čtyřech online přes internet, ale nepochopitelně chybí podpora hry po lokální síti. Naopak zvláštností je, že můžete hrát online nejen s hráči s PC, ale i s těmi vlastnící PS2 verzi hry.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Hratelnost
Na závěr jsem si nechal to hlavní, totiž samotnou hratelnost. V dosavadních odstavcích jsem byl poměrně kritický, podle mého po právu. To, co nelze ale novému dílu upřít, je poměrně slušná hratelnost, a to i přes všechny ty výtky. Přece jen vylaďování aut je populární záležitost a ilegální závody jakbysmet. Navíc nepochybuji, že díky popularitě NFS se i nový díl bude houfně prodávat a často nekriticky vychvalovat.

Přiznávám, že i já jsem se u hry docela slušně bavil, byť časem čím dál méně, především tím, jak jsem si začal všechny ty negativa uvědomovat a také tím, že hra se mi stávala čím dál tím monotónnější hlavně kvůli opakujícím se tratím. Pokud si ale vystačíte s arkádou a milujete tuning, asi budete hru milovat. jestli však máte zkušenosti s celou sérií NFS, asi uznáte, že už tu byly mnohem lepší díly. Hlavně je škoda, že byly nesmyslně vypuštěny nebo opomenuty některé skvělé věci z dílů minulých.

 Závěr
Zvětšit zdroj: Archiv Osobně si poslední díl NFS Underground stavím na čtvrtou příčku ze všech sedmi dílů, které jsem hrál. Za nejlepší považuji stále NFS Porsche Unleashed, pak první díl, za něj dávám třetí NFS: Hot Pursuit a pak už tedy NFS Underground. Nepochybuji, že co čtenář, to jiný názor. Každopádně si myslím, že NFSU mohlo dopadnout daleko lépe. Samotná myšlenka vytvořit hru podle světa Fast and Furious považuji za dobrou, v provedení už se ale chyby najdou. Především mám výtky k tratím a absenci poškození, mrzí mi i velmi arkádové pojetí. Na druhou stranu je tu vcelku dobrá "oddechová" hratelnost, pěkná grafika a skoro nekonečný tuning aut. Je jen otázkou, na co z toho kladete větší důraz ve svých osobních preferencích.

Stáhněte si: Demo, Tiscali video, Videa, Patch, Cheaty

Související články: Dojmy z dema (11/2003), Preview (7/2003), Novinky

Články o předchozích dílech NFS: Need for Speed: Hot Pursuit 2 recenze (10/2002), Need for Speed: Porsche Unleashed recenze (3/2000), Motor City Online první dojmy (9/2001), Ohlédnutí za sérií Need for Speed (8/2001)

Leon
autorovi je 26 let, pracuje v zahraniční firmě, specializuje se na akční a závodní hry nebo simulátory a netradičně pojaté strategie (všechny články autora)



 
 
Leon

Verdikt:

V sérii NFS jsou určitě lepší, ale i horší díly. Tento nabízí atraktivní téma a slušnou hratelnost, bohužel ho sráží i dost více či méně podstatných věcí včetně repetitivních tratí. Jeho koupí patrně neprohloupíte, což ale neznamená, že hra nemohla být lepší. Rozhodně mohla…

Nejnovější články