Autor: Leon Publikováno: 24.listopadu 2003 | Verze hry: finální/prodejní Doba recenzování: 5 dnů |
![]() ![]() ![]() Základem hry je mód Underground, což je jakási kariéra z prostředí ilegálních závodů. Není tu ovšem žádný příběh, ba i vy jako pilot jste víceméně anonymní. Vše je zaměřeno vyloženě na závodní auto. Na začátku hry si vyberete jednu ze základních verzí vozidel, řekněme VW Golf jako v mém případě (jinak jsou ve hře k dispozici ještě bouráky od Hondy, Toyoty, Mazdy, Mitsubishi, Dodge nebo Peugeotu). Auto je v prvních závodech poměrně líné a ani vzhledem se neliší od běžných Golfů, které od vidění znáte. ![]() Vylepšování vozu je vůbec nosnou myšlenkou celé hry, a tak se není co divit, že u EA neváhali se zajištěním licencí od všech možných výrobců tuningových součástek. Nabídka je tak pestrá a hlavně reálná, což je pro všechny příznivce tuningu vůbec tou nejlepší zprávou. Jen je třeba dodat, že peníze nejsou příliš omezujícím faktorem při nákupu, důležité je totiž mít možnost je vůbec nakoupit. A to budete moci pouze tím, že budete stále jen jezdit, vyhrávat a součástky si postupně zpřístupňovat. Underground mód Pokud chcete celou kariéru dohrát, musíte úspěšně dokončit celkem 111 závodů, což se může zdát hodně, ale přepočteno na dobu hraní to zase tak moc není. Závody obvykle trvají sotva pár minut, v některých módech jen desítky sekund. Pokud budete převážně vyhrávat, můžete být zhruba za dva dny hraní na konci, a to počítám i dobu strávenou nad tuningem vozidla. ![]() ![]() ![]() Závody se jsou rozděleny do třech základních módů – klasické závody, Drag a Drift. Začnu u těch klasických. Ty se dají rozdělit ještě na tři další podverze podle různých podmínek – závodění na okruzích, z místa A do místa B a tzv. Knock-out, což jsou okruhové závody, ve kterých poslední závodník na konci každého kola vypadává. Jinak už se tyto typy závodu od sebe nijak neliší a vždy jde o to vyhrát a porazit ostatní tři soupeře. V případě neúspěchu můžete začít znovu a nic se vlastně neděje. Drag a Drift typy hry Druhým základním módem je tzv. Drag, který už jste si mohli vyzkoušet i v demu. Jde o rychlostní závod na rovné trati, kdy je důležité především správně řadit a využívat nitro. Tento mód má několik zvláštností. Tak především se řadí výhradně manuálně, protože to je základní předpoklad k úspěchu. Jde o to vytočit motor do optimálních otáček a přeřadit. Pokud přeřadíte dříve nebo později, ztrácíte na ostatní. ![]() Když pokaždé dosáhnete skvělého přeřazení, nemusíte se již o výhru příliš obávat. Pak už jde jen o to, abyste na trati do něčeho nenarazili, protože v tom okamžiku pro vás závod končí. Jak jsem již řekl, jde o rovnou trať, na které je většinou běžná doprava a nějaké to malé omezení, třeba ve formě zúžené trati nebo zrovna projíždějícího vlaku, což samozřejmě není náhoda, protože jste nuceni použít můstek přes něj. Poslední zvláštností tohoto módu je zjednodušené ovládání. Je jasné, že po celou dobu je nutné jet naplno, ale pokud se pokusíte zatočit, stane se pouze to, že přejedete do vedlejší dráhy. Ano, trať je rozdělená na několik pomyslných drah (obvykle tak pět) a vy jen mezi nimi přejíždíte, takže vlastně ani moc neřídíte. Hraní tohoto módu je tím dost ulehčeno, přitom myslím, že zcela zbytečně. Škoda, že není možné toto automatické řízení v předem vymezených drahách vypnout. Podtrženo, sečteno – stačí správně řadit a do ničeho nenarazit, pak by vám vítězství nemělo uniknout, ale kvůli tomu vás asi Drag přestane rychle bavit. ![]() ![]() ![]() Posledním módem je tzv. Drift. Jak již název napovídá, jde o soutěžení ve smyku na jednoduchém speciálním okruhu. Jde o to projíždět zatáčky pokud možno co nejvíce plynulým a dlouhým smykem, za což jste patřičně hodnoceni. Během těch několika kol musíte nasbírat co nejvíce bodů a být tak lepší než ostatní. Ani tento mód není příliš těžký a po pár pokusech byste ho měli mít zažitý. Arkádové pojetí ![]() Auta se tak v NFSU nechovají zrovna realisticky. Jak jsem již říkal, prakticky po celou trať jedete na plný a pokud už se do smyku dostanete, jde o smyk naprosto kontrolovatelný a většinou i chtěný. Vozidla se sice v zatáčkách naklánějí a na skocích efektně létají vzduchem, ale jinak na silnici drží jak přikovaná. Příklad – jedete přes „dvě stě“, prudce zatočíte do strany, pneumatiky sice malinko zakvílí, ale jinak auto poslušně zatočí. Zkuste, nebo raději nezkoušejte tohle udělat ve svém autě. Více nechci realismus jízdy rozvádět, ostatně nepochybuji, že jsou mezi vámi zarytí příznivci tohoto arkádového pojetí, kteří na NFSU nedají dopustit. Nechci se s nimi přít, ale stojím si za tím, že větší realismus by NFSU prospěl. No není snad úžasné hledat na trati místa, kdy je třeba začít brzdit a na jakou rychlost zbrzdit, abych zatáčku projel optimálním způsobem? Nebo vám stačí sešlápnout plný plyn a projet tak celou trať bez většího přemýšlení? Možná se vám to zdá adrenalinové, mně to ale moc nebere… ![]() ![]() ![]() Špatně navržené tratě Tomuto stylu hry ostatně nahrávají další dva faktory. Tím prvním jsou navržené tratě zasazené do jediného města, navíc výhradně v nočních hodinách. To by ještě nebylo to nejhorší, jde spíše o to, že to město není zrovna velké (třeba oproti Midnight Club II) a navržené tratě se strašně opakují. Ne třeba celé, ale zhruba po hodině hraní poznáte prakticky všechny sekvence ve městě a od té doby už vás nic nepřekvapí, protože další trať je třeba složená z 2/3 jedné již známé tratě a 1/3 jiné, taktéž notoricky známé. Ve výsledku je to tedy stará známá trať. Další trať se pro změnu jede opačně, jindy se třeba dostanete na nové místo ve městě, ale to se pak již taky opakuje. Co tedy mělo být jinak? Buď podstatně větší město nabízející neskonale více kombinací, nebo měst jako takových víc. A co takhle kdyby byla nějaká trať zasazená na venkov? Ty jsem měl vždy v NFS nejraději. ![]() Poslední věci, kvůli které mi tratě zrovna nepadly do oka, je to, že jsou vyloženě navrženy tak, aby šly projíždět na plný plyn. Žádné ostřejší vracečky nebo zatáčky o malém poloměru se nekonají – trať je samá dlouhá zatáčka, silnice neustále několikaproudá, prostě nic, co by vás nutilo na tratích přibrzdit (pravda, teď jsem si vybavil asi tři zatáčky, kde je vhodné, ale ne nutné, malinko ubrat) a u jízdy přemýšlet. Stačí plný plyn a vpřed… ![]() ![]() ![]() Žádné poškození vozu Zbývá poslední faktor, který by omezoval hráče ve stylu hraní na plný plyn, totiž poškození jeho vyšperkovaného vozu. Když už někdo utrácí všechny peníze za díly na auta, předpokládal bych, že si vložených peněz váží a auto nebude chtít pokaždé rozflákat. Bohužel v NFSU žádné (!!!) poškození vozu neexistuje. Auta jsou nerozbitná, a to zcela, při bouračce s nějakým civiliním vozem se vám pouze odečtou nějaké body z hodnocení. Další komentář k tomu ode mě nečekejte, k tomu ani nejde nic říct. Spíš opět nabídnu řešení, jak bych si to představoval. Pokud hráč utrácí peníze za tuning, měl by je také utrácet za opravu poničeného auta. Ve hře by tedy měl být model poškození (minimálně co se týče karosérie) a hráč by po každém závodě nejen bral vyhrané peníze, ale taká by musel platit za opravu. Pak by asi každý jezdil obezřetněji a ne tak často na plný plyn. Ostatně, vzpomínáte si, že tento systém už někde skvěle fungoval? Nebylo to v NFS: Porsche Unleashed? Umělá inteligence a obtížnost ![]() S umělou inteligencí je obvykle spojena i obtížnost hry. Zda musím být naopak trochu nespokojen, protože se mi hra zdá zbytečně lehká. Před každým závodem si můžete zvolit jeho obtížnost (lehká, střední, těžká), ale i na tu nejtěžší mi nedělalo problémy vyhrávat, pokud jsem ovšem neudělal fatální chybu. Pokud ale jedete naplno bez větších chyb, vítězství by vám nemělo uniknout ani na nejtěžší obtížnost, a to obvykle i se slušným náskokem. Škoda, celá obtížnost hry by mohla být posazena rozhodně výš, aspoň bychom u ní strávili víc času. Pár dalších nedostatků Oproti předchozím dílům série chybí další tři, pro někoho podstatné věci. Zcela nesmyslně byla vypuštěna funkce Replay, tedy zpětné přehrávání závodu z několika různých kamer. Pro samotné hraní to sice vliv nemá, ale asi nemá smysl zdůrazňovat, že jde o velmi efektní vlastnost hry, ve které si leckdo přímo liboval. Nepochybuji tak, že pro někoho to je obrovské minus hry. ![]() ![]() ![]() Někomu jinému zase bude vadit, že chybí kamera z místa řidiče. Na výběr je jen pohled z nárazníku a pak dva zpoza vozu. Možná bych to ani nezdůrazňoval, kdyby i v těch nejlepších dílech NFS tato kamera chyběla. Další zbytečně vypuštěná vlastnost hry. Poslední, co stojí za zmínku, je absence honiček s policií. Pravdou je, že ty se v posledním dílu zrovna nepovedly, ale pokud by se vrátily k starému dobrému formátu, určitě by to hru podstatně zatraktivnilo. Vizuální zpracování ![]() Z grafického hlediska stojí ještě za zmínku efekt rozmazání okolí při vysokých rychlostech. Pokud jste měli někdy tu možnost jet velkou rychlostí, asi mi dáte za pravdu, že je to efekt naprosto reálný. Na druhou stranu najdete ve hře i věci, které tak pěkně nevypadají. Okolí tratí, tedy město samotné, je repetitivní, bez nápadu a textury poměrně odbyté. Tím, že všude svítí světla a při jízdě se vám okolí před očima míhá, si toho ale příliš nevšimnete. Více si všimnete hranatých a nepříliš vzhledných aut v běžném provozu, na kterých se mohlo více zapracovat. Mimochodem, běžná doprava ve městě nepůsobí zrovna věrohodně, spíše dost skriptovaně. Zvuky jsou jako obvykle v NFS na výborné úrovni, stejně hudební soundtrack složenými ze všech možných (mně neznámých) interpretů. Hra podporuje i hru více lidí, ať už ve dvou na split-screenu nebo až ve čtyřech online přes internet, ale nepochopitelně chybí podpora hry po lokální síti. Naopak zvláštností je, že můžete hrát online nejen s hráči s PC, ale i s těmi vlastnící PS2 verzi hry. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Na závěr jsem si nechal to hlavní, totiž samotnou hratelnost. V dosavadních odstavcích jsem byl poměrně kritický, podle mého po právu. To, co nelze ale novému dílu upřít, je poměrně slušná hratelnost, a to i přes všechny ty výtky. Přece jen vylaďování aut je populární záležitost a ilegální závody jakbysmet. Navíc nepochybuji, že díky popularitě NFS se i nový díl bude houfně prodávat a často nekriticky vychvalovat. Přiznávám, že i já jsem se u hry docela slušně bavil, byť časem čím dál méně, především tím, jak jsem si začal všechny ty negativa uvědomovat a také tím, že hra se mi stávala čím dál tím monotónnější hlavně kvůli opakujícím se tratím. Pokud si ale vystačíte s arkádou a milujete tuning, asi budete hru milovat. jestli však máte zkušenosti s celou sérií NFS, asi uznáte, že už tu byly mnohem lepší díly. Hlavně je škoda, že byly nesmyslně vypuštěny nebo opomenuty některé skvělé věci z dílů minulých. Závěr ![]() Stáhněte si: Demo, Tiscali video, Videa, Patch, Cheaty Související články: Dojmy z dema (11/2003), Preview (7/2003), Novinky Články o předchozích dílech NFS: Need for Speed: Hot Pursuit 2 recenze (10/2002), Need for Speed: Porsche Unleashed recenze (3/2000), Motor City Online první dojmy (9/2001), Ohlédnutí za sérií Need for Speed (8/2001) |
Leon | |
autorovi je 26 let, pracuje v zahraniční firmě, specializuje se na akční a závodní hry nebo simulátory a netradičně pojaté strategie (všechny články autora) |