Madden NFL 2004 - recenze
9/10

Madden NFL 2004 - recenze

1. 9. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

EA Sports dokázali, že i do každoročně vycházejícího amerického fotbalu lze vnést zajímavé prvky, které hru obohatí o nové rozměry. Madden NFL 2004 obsahující také manažer je toho živoucím důkazem.

Autor: Bergy
Publikováno: 1.září 2003

Obrázek zdroj: tisková zpráva Máme tu konec prázdnin a s ním i první vlašťovku pravidelné podzimní kolekce sportovních her z produkce EA Sports. Tradičně přichází jako první ke slovu americký fotbal, který se sice netěší (alespoň co se Evropy týká) ani zdaleka takové popularitě jako třeba kopaná či lední hokej, ale to rozhodně není důvod proč jej opomíjet.

Brutální sport?
Chápu, že člověku, který se zrovna neorientuje v pravidlech NFL (a že nejsou jednoduchá), může utkání amerického fotbalu připomínat všechno možné jen ne strategickou hru. V ní kromě svalů a rychlých nohou či rukou vítězí mužstvo, které svými taktickými rozehrávkami rozloží svého soupeře a dopraví co nejvícekrát míč do soupeřovi tzv. endzóny nebo branky. Už jen pouhé letmé sledování skutečného zápasu může navodit dost rozporuplné pocity. Ať už se na hřišti bude odehrávat cokoli, člověk si zapamatujete hlavně to, jak brutálním způsobem se snaží obránci zastavovat pronikajícího útočníka soupeře a všechny jeho kolegy dělající místo svému běžci.

Zdání ovšem klame a i když to tak nevypadá, hráči se na hřišti opravdu nechtějí pozabíjet, ani si navzájem zlámat co možná nejvíce kostí. Americký fotbal je holt kontaktní sport a zatímco třeba v hokeji, kde většinou dochází k jednotlivým srážkám obránců s útočníky, zde chvílemi nastává dokonalá hromadná mela. Časem ale zjistíte, že právě dech vyrážející střety doprovázené charakteristickými zvuky dokáží strhnout svou atmosférou stejně dobře jako zachycení soupeřovi přihrávky a následný sólový únik až do endzóny.

Pokud se tedy rozhodnete odhalit kouzlo tohoto krásného sportu (byť pro začátek jen v počítačové podobě), je vcelku užitečné seznámit se alespoň z rychlíku se základními pravidly a principy amerického fotbalu. Abych se ale neopakoval a nezdržoval již protřelejší čtenáře, odkážu nováčky na loňskou recenzi, kde jsem vše, jak pevně doufám, vyložil doslova polopatě. Díky tomu můžeme hbitě přejít k jádru věci a popovídat si o tom, co je na vás přichystáno v novém ročníku Madden NFL 2004.

Nové možnosti herní sezóny
Předně je to notně vylepšená herní sezóna, která se v Madden nazývá „Franchise“. Jakmile si vybere svůj tým, za který chcete v následujícím ročníku hrát, nejste tradičně vrženi do vírů jednotlivých zápasů, ale podobně jako ve skutečnosti se přesunete do Training-Campu. Máte sice možnost ho stiskem příslušné volby přeskočit, ale pokud si Zvětšit zdroj: tisková zpráva chcete dokázat, že za něco stojíte, je lepší ho absolvovat.

Aby totiž trénink vašeho mužstva nebyl nezáživný a dokázal hráče trochu pobavit, vymysleli si na vás autoři velmi zajímavou věc. Jednotlivé disciplíny absolvujete vždy jen s jedním hráčem a to prakticky stejným způsobem jako v Mini-Campu, což je samostatná malá kampaň. Účelem vašeho snažení je prosadit se v nachystaných tréninkových akcích a dosáhnout co nejvyššího bodového hodnocení. Svazující je buď časový limit nebo omezený počet pokusu. Hráč je za dobrý výkon oceněn bronzovým, stříbrným nebo zlatým pohárem.

Na rozdíl od Mini-Campu, který můžete v případě potřeby libovolně opakovat, ale Training-Camp nabízí na každou akci jen jeden platný pokus. Pokud dosáhnete na určitou bodovou hranici, dostanete možnost vylepšit vlastnosti hráče, se kterým jste trénink absolvovali. Každá disciplína má i více úrovní a je jen na vás, jestli se pustíte i do těch dalších.

Když například projdete v kopání na bránu prvním kolem, můžete buď zinkasovat vyhrané body a vylepšit za ně onoho střelce nebo se pustit do dalšího kola a získat pro něj ještě více bodů. Jestliže ale selžete, přijdete i o bodíky z první již vyhrané úrovně a musíte pokračovat v další disciplíně. Riskováním tedy můžete získat nejen pěknou řádku vylepšení, ale také lze o všechny plody vašeho snažení v dané disciplíně přijít. Pocity při hraní Training-Campu se tedy s trochou nadsázky dají přirovnat k regulérnímu zápasu, kde 2 minuty před koncem prohráváte o jeden touchdown. Chvílemi to jsou docela pěkné nervy :)

Ani po Training-Campu se ale ještě nedostáváte přímo do ligy, protože tu je několik přípravných zápasů s ostatními týmy. Pochopitelně i zde je možnost předkola jednoduše přeskočit, ale osobně si docela rád nezávazně vyzkouším vlastní kvality v porovnání s ostatními ligovými soupeři. Podobně jako v loňské verzi Madden není problém, kdykoli během sezóny, přejít do tréninkového programu, kde se procvičíte v rozehrávkách či obranných akcích, což je někdy velmi důležité pro sehranost vlastního týmu.

Staňte se majitelem klubu
Už před rokem jsem si pochvaloval, jak autoři Madden pěkně přistupují k managementu vámi ovládaného týmu. Žádné obchodování kus za kus jako třeba v NHL sérii, ale pěkné uzavírání smluv na určitou dobu, vyplácení bonusů atd. Tenkrát jsem ale ještě nemohl tušit, co se chystalo do Madden NFL 2004 a upřímně řečeno, jestli jsem byl vloni nadšen, letos mi z toho šla čelist k zemi :)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V Madden NFL 2004 je totiž zakomponován regulérní herní manažer, takže se už nestaráte jen o hru vašich hráčů, ale stáváte se i majitelem celého klubu. Odstartováním nové sezóny se můžete začít věnovat, kromě již zmiňovaných kontraktů s hráči, i finanční bilanci vašeho týmu. Kromě výdajů, které se vytvářejí velmi snadno (údržba stadionu, miliónové smlouvy s hráči či trenéry apod.), se pak musíte postarat i o nějaké příjmy. Jednou z hlavních složek jsou tržby ze vstupenek (lze vytvářet ceny od nejobyčejnějších míst až po luxusní boxy) a příjmy od NFL a TV. Myšleno je i na vedlejší tržby z různých stánků (občerstvení, programy, suvenýry atd.) či vybírání parkovného. Dle vlastního uvážení můžete měnit ceny a zkoušet tak odrbat diváky nestoudnými cenami či naopak přilákat nižšími cenami více lidí do hlediště.

Veškeré příjmy a výdaje lze sledovat a analyzovat v tabulkách a grafech, které máte neustále k dispozici. Právě grafy ukáží velmi názorně, jestli si vedete dobře nebo zda to s vámi jde pěkně z kopce a to včetně toho jak je váš tým oblíbený u svých fandů. Těžko vás totiž může potkat větší katastrofa, než když jdete od porážky k porážce a ještě ztratíte podporu fanoušků. Jejich vliv na váš tým rozhodně není nezanedbatelný, a proto se celkem vyplácí si zástupy fandů náležitě hýčkat a sem tam pro ně něco uspořádat. Případně i lobovat u obyvatel města nějakou vlezlou a draze zaplacenou reklamou ve všech dostupných mediích.

Renovace stadiónu
Tím to ale ještě zdaleka nekončí. Ve chvíli, kdy nastane přestávka mezi jednotlivými sezónami, otevírají se vám v menu vlastníka klubu další možnosti. Hlavní chloubou klubu je vždy stadión, který můžete mimo sezónu začít zvelebovat dalšími upgrady a rozšiřovat jeho vybavení. V případě, že máte nahrabáno dostatek peněz (v nejhorším si lze vzít půjčku od města) a stadión pamatuje druhou světovou válku, můžete se pustit do renovace či úplné přestavby.

Třešničkou na dortu je pak možnost (pokud jste i přes veškerou snahu rozhořčeni přístupem domácích fanoušků) přestěhovat celý tým do jiného města! Ve své podstatě si můžete vytvořit od základů celý stadión včetně jeho designu. Také týmu lze navrhnout nejen nové dresy, ale i loga. Když se na to budete cítit, můžete si vymyslet i své vlastní rozehrávky a v editoru si vytvořit svůj vlastní originální playbook (katalog útočných rozehrávek a obranných situací, který musíte používat při utkání).

Výměna realizačního týmu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ani trenér a jeho asistenti, kteří se v poslední sezóně příliš nepředvedli a přitom pobírali dohromady pár miliónů, nemusí mít své místo jisté. Když si usmyslíte, že méně placený hlavní kouč by zastal stejně dobrou práci, nic vám nebrání poslat toho stávajícího k šípku a nalákat do svého klubu odpovídající náhradu. V Madden NFL 2004 totiž kromě trhu s hráči existuje i trh hlavních trenérů a asistentů, kde si můžete vybrat dle libosti. Pochopitelně lépe se budou přesvědčovat ti, kteří jsou zrovna nezaměstnaní, ale přetáhnout lze i ty, kteří mají platnou smlouvu u nějakého ligového týmu. Vše zaleží na tom, jak hluboko máte do kapsy. Vyměnit se dokonce dá i tým masérů, který se stará o rekonvalescenci vašich hráčů po zápasech. Nutno říci, že pokud na to máte, určitě se to vyplatí, protože díky profesionálnějšímu personálu se vaši hráči rychleji zregenerují z předchozí únavy.

Osobně mám za to, že takto vylepšená sezóna je v Madden NFL 2004 naprosto super a celá hra dostala nový rozměr. Nejlepší je podle mého názoru samozřejmě kombinace manažeru i simulační části (staráte se o celkový management a během zápasů přímo ovládáte hráče v poli), ale když o to budete stát, dá se hra přizpůsobit, aby jste hráli buď jen manažer nebo simulaci. V případě manažeru jednoduše necháte všechny zápasy generovat (případně se na ně můžete dívat coby divák bez možnosti zásahu do hry) nebo hned při vytváření sezóny vypnete možnost vlastnit klub a dostupná bude jen simulační část s možností tradovaní hráčů.

Playmaker Control
Kromě výborných nápadů v sezóně nezůstala beze změny ani hratelnost simulační části. Vcelku zajímavě bylo vylepšeno i samotné ovládání, jehož kvalita bývá u podobných her doslova klíčová. U Madden NFL to platí dvojnásob, protože si zde nelze v případě jak klávesnice či gamepadu vystačit s několika málo tlačítky. Potřebujete jich totiž hned 10 a to nepočítám kurzorové šipky nebo ovládací kříž. Když ještě vezmeme v potaz, že funkce jednotlivých tlačítek mění svůj význam (záleží na tom, jestli jste zrovna v útoku či obraně), může z toho jít člověku doslova hlava kolem. Naštěstí při troše tréninku lze poměrně snadno i takto hrůzostrašně vypadající ovládání dostat do krve. Hlavně to chce neztrácet nervy :)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Příjemným posunem vpřed je ale zcela nová ovládací funkce nazvaná „Playmaker Control“, která byla do PC verze Madden NFL 2004 přenesena z konzolí. Není proto asi divu, že když jí budete chtít naplno využít, budete potřebovat gamepad, který je vybaven dvěmi přídavnými analogovými páčkami (např. Thrustmaster Firestorm).

Kouzlo této vychytávky spočívá například v tom, že zatímco se chystáte na rozehrávku, pravou páčkou gamepadu aktivujete Playmaker Control a můžete s ním například změnit směr pohybu hráče, jemuž za chvíli budete nahrávat míč. Onen hráč by bez vašeho zásahu běžel automaticky tam, kam mu předepisuje vyobrazená rozehrávka z playbooku. Vašim přičiněním ale v podstatě změníte celou rozehrávku tak, že máte velikou šanci zmást překvapeného soupeře (většinou podle rozestavení vašich hráčů je možné vydedukovat jak budete rozehrávat) a úspěšně se dopracujete minimálně přes hranici downu (místo, kterého musíte dosáhnout pro pokračování v útoku k soupeřově endzóně).

Playmaker Control lze dobře využít i u rozehrávek, kde nepřihráváte. Vyberete si třeba rozehrávku, při které máte prolomit obranu z levé strany, ale přes tuto funkci na poslední chvíli změníte stranu a vaši hráči na to půjdou zprava. Podobně to funguje i u obrany, takže stačí si to párkrát vyzkoušet a sami uvidíte jak velkým přínosem to pro vás je.

Tím ale výčet možností nekončí. Playmaker Control se dá aktivovat i po samotné rozehrávce, což umožní dál manipulovat s vlastními hráči. Pro lepší představu vám to popíšu na konkrétní situaci. Ovládacím křížem například řídím útočníka a běžím s míčem vstříc soupeřově endzóně. V patách mám pochopitelně obránce druhého týmu a před sebou počítačem řízeného spoluhráče. Ne že bych umělé inteligenci počítačových spoluhráčů nevěřil, ale člověk ze zkušeností ví, že se na ni nejde spolehnout. A právě díky Playmaker Control mohu svého předsunutého spoluhráče aktivovat a navést ho na dotírajícího obránce, který se následkem střetu odporoučí k zemi.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud jste četli pozorně, pravděpodobně vám došlo, že jsem v jednu chvíli ovládal nezávisle na sobě dva různé hráče, což by za normálních okolností bylo jen stěží proveditelné. Ovšem nemyslete si, ono se to hezky píše, ale realita provedení je celkem náročná. Také není vždy zaručeno, že se vám podobné parádičky povedou přesně tak, jak si představujete, a proto se musíte alespoň do začátku obrnit trpělivostí a důsledným tréninkem pilovat své umění.

Vizuální zpracování
Grafika byla velmi fascinující již v loňském roce a tudíž se snad ani nedalo čekat výraznějších změn. Kromě tradičního vylepšení pohybů hráčů, které je místy docela znát, opravdu zůstalo hlavně u drobných a kosmetických změn. Například netradiční hlavní menu, které zaujme nikdy nekončící animací hráčů na pozadí zůstalo prakticky beze změn zachováno. Pouze volby jednotlivých nabídek se přesunuly z pravé strany doleva.

Rovněž jednotlivé kamery zůstaly beze změn, takže pořád je možné vybírat z celé škály různých a hlavně použitelných pohledů. I to je logické, proč by se mělo měnit něco, co funguje naprosto skvěle. Jediným trnem v oku tak zůstává divácké publikum, které z dálky vypadá naprosto úchvatně, ale z větší blízkosti se jeví jako všemi barvami hrající souvislá plocha. Nicméně je třeba připomenout, že na rozdíl třeba od NHL je zde přítomno asi tak 3-4x více obecenstva, takže někde se to zřejmě projevit musí. Opakování záznamu během vybírání rozehrávek v playbooku je také vcelku příjemné, ale někdy mám problém, že když se zakoukám, prošvihnu časový limit pro rozehrání a jsem penalizován :)

další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Příznivce detailů asi potěší fakt, že při tvrdších střetech sem tam spadnou hráčům jejich helmy, což se stává i ve skutečném americkém fotbale. Při bližším ohledání jednotlivých postav hráčů zjistíte, že jejich paže (pravděpodobně podle skutečných vzorů) zdobí i různá tetování. A vůbec textury kůže, obličejů a dresů jsou velmi dobře zpracovány, zvlášť pochválit musím naznačení stínování.

Hardwarové nároky
Perličkou (v budoucnu se s něčím podobným budeme asi setkávat častěji) také je to, že podle slov tvůrců je Madden NFL 2004 optimalizováno pro grafické karty s čipem nVidia (viz. novinkový článek). Jelikož nevlastním dva počítače, kde bych mohl srovnávat výkonnost a kvalitu zobrazení jak na kartách nVidia tak ATi, nezbývá vám, než se spokojit s tím, že na mém počítači Athlon XP 2200+ s 512 MB DDR a GF4 Ti4400 při rozlišení 1024x768x32 (max. detaily) běhalo vše bez problému, přičemž s kvalitou zobrazení jsem byl nadmíru spokojen.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hudební doprovod je stejně dynamický jako hra sama, takže se můžete těšit na mix rapových a rockových skladeb interpretů jako např. Big Boi (OutKast), Blink 182, Alien Ant Farm a další. Hudba jako již tradičně hraje nejen ve výběrových menu, ale i během přestávek mezi rozehrávkami.

Stáhněte si: Demo, E3 trailer, Cheaty

Související články: Madden NFL 2003 recenze (10/2002), Madden NFL 2002 recenze (9/2001), Novinky

Bergy
autorovi je 24 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)

Bergy

Celkově mě nový ročník počítačového amerického fotbalu vysloveně nadchl. Špičková simulace sportu říznuta manažerem je zkrátka něco, co mi sedí a byl bych moc rád, kdyby se tento trend promítnul i do dalších sportovních her od EA Sports, které budou ještě letos následovat.