Autor: Levis Publikováno: 16.února 2005 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek S příběhem samozřejmě úzce souvisí pro Hvězdné války typický střet dobra a zla. Opět máte na výběr, zdali se pokusit obnovit mír a řád v galaxii a Sithy zastavit, anebo si jít tvrdě za svým cílem a ve finále si vesmír podmanit krutovládou. Každé rozhodnutí, rozhovor nebo souboj přiklání vaší postavu na stranu těch hodných či zlých. Tentokrát mají hrdinovy vlastní postoje a názory vliv na ostatní členy týmu, kteří se po celou hru postupně mění. Mezi vaše kolegy v KOTOR2 bude patřit schopná, ale rozhodně ne dobrosrdečná Kreia či mladý a ještě nezkušený Atton. Pozdějii i mnoho dalších, kteří do party mohou, ale také nemusí být přijati. Tu a tam se objeví i některé dobře známé tváře. ![]() Rád bych zmínil také to, že zatímco v úvodu jsou rozdíly mezi hodnými a zlými poměrně jednoznačné, přibližně v polovině hry se děj - znatelně ovlivněný hráčovými rozhodnutími - zamotá natolik, že i ten nejspravedlnější Jedi bude mít problémy bránit své ideály. K tomu přispívá Kreia, která často do hloubky zkoumá důvody chování hlavního hrdiny, stejně jako se ho občas pokouší stáhnout blíže k pomezí mezi Světlou a Temnou stranou Síly. Velkým kladem je možnost začít hru znova a volbou jiné strany či odlišného chování si ji užít s trochu jinou partou a průběhem. ![]() ![]() ![]() Galaxie KOTOR2 začíná na palubě Ebon Hawku, odkud se přesunete do těžebního komplexu Peragus. Ten také odstartuje samotný příběh a od této chvíle máte na výběr, kudy se vydat dál. Kromě planet Dantooine a Korriban, které byly k vidění už v prvním dílu, navštívíte spoustu nových a zajímavých míst. Na každé z planet je stanoven jeden základní cíl, ke kterému se lze prokousat jen splněním několika dalších, někdy dokonce i postranních úkolů. Je pouze na vás, zda budete plnit nepovinné questy, anebo se budete snažit co nejrychleji dostat ke konci hry. Jestliže jste hráli předchůdce, určitě víte, že se vyplatí si dát záležet a hru si pořádně užít se vším, co nabízí. Pokud se navíc rozhodnete přiklonit se ke Světlé straně Síly, čeká vás víc práce a tím pádem i delší doba hraní. K dohrání KOTOR2 je potřeba okolo čtyřiceti hodin, takže se v tomto ohledu směle vyrovná jedničce, a to i přesto, že obtížnost se v průběhu hraní příliš nemění. Jelikož se většina situací se dá řešit více způsoby, bych si troufl říct, že skalní fanoušci si hru rádi projdou opakovaně. Znovuobjevení Síly a hrátky se světelným mečem KOTOR2 vás překvapivě dlouho nechá bez světelného meče, hlavní atrakce hry, ke které získáte přístup až po mnoha hodinách hraní. Tou dobou budete pravděpodobně natěšeni tak, že si jej okamžitě vyberete za svoji zbraň – a neprohloupíte. I když stále existuje možnost používat klasické meče nebo pušky, KOTOR2 přináší nové vlastnosti právě světelným mečům a hra samotná mi připadala natolik těžká, že bych jí s jinou zbraní asi ani nedokázal dohrát. Když jsem měl přibližně v půli hry s Attonem a jeho blasterem vyřídit dva mečem ozbrojené nepřátele, musel jsem nakonec využít chyby herního enginu a zbaběle se schovat za pult v kantýně, kam ani jeden z protivníků nemohl. ![]() ![]() ![]() Mezi novinky v soubojích lze zařadit pár nových animací a způsoby ovládání světelného meče, tzv. styly (podobná vlastnost se objevila v posledních dílech akční série Jedi Knight). Pomáhají jen v určitých situacích – jeden ze stylů lépe odráží střely z pistolí protivníků, ale naopak postrádá hbitost potřebnou pro obranu v duelu jeden na jednoho, zatímco jiný je efektivnější při defenzívě proti přečíslení. Zní to sice hezky, ale z hraní mám pocit, že v praxi se to na bojích příliš nepodepisuje. ![]() Ještě nějaké změny oproti předchůdci? Co mi však připadá trapné, je to, že naprostá většina všech interiérů a exteriérů na planetách je obvykle poskládaná z předmětů a budov, které byly k vidění už v prvním KOTORu (to samé často platí i pro modely). Když k tomu připočtu neznalost vlastního charakteru hrdiny, znovuobjevení se všech nepovinných meziher (od závodění se Swoop vznášedly po hraní karetního pazaaku, obě jen lehce pozměněné) - včetně té, kde se musí prokázat nevina jednoho z podezřelých ve vraždě - měl jsem chvílemi pocit, jako kdyby Obsidiani a LucasArts vzali původní hru, jen ji trochu překopali a mají tu drzost nazývat ji plnohodnotným pokračováním. ![]() Umělá inteligence a další problémy Zatímco v prvním dílu se občasná stupidita spolubojovníků a jejich občasné zasekávání se o předměty na cestě dalo pochopit, po více než roční pauze už nelze stejné chyby tolerovat. Nechápu nejen to, proč je vývojáři nějak neopravili, ale ještě navíc jako by se hráči někdy vysmívali. Tak například mezi minové pole, které se musí velice opatrně přecházet s jednou postavičkou za druhou, rozestavěli tunu hlídkových věží a nepřátel, takže jakmile mezi ně vstoupíte, zbytek skupiny se bezhlavě rozběhne mezi nastražené pasti. Obdobná situace ve hře nastane několikrát a zatímco člověk odvádí jednu postavu, druhé dvě mezitím provedou nějaký hloupý skutek. Z podobných míst jsem se vždy dostával s velkými problémy. ![]() ![]() ![]() U protivníků umělou inteligenci stejným měřítkem hodnotit nejde – většina z nich totiž jen stojí na místě a bojuje. Zvolená obtížnost hry ovlivňuje maximálně jejich výzbroj či výdrž, ale je zarážející, že jsem mnohdy mohl od nepřátel nakrásno utéci a oni dál stáli na jednom místě a čekali, než se v povzdálí v klidu uzdravím a doplním síly. Chápal bych to třeba na otevřených prostranstvích, kde jim dojde dech, ale v malém interiéru, kde uteču za dveře a protivník zůstane stát dva metry vedle mě, je to zkrátka podivné. Všechno tedy opět záleží jen na vás a pokud se dostanete do úzkých, díky chybám herního enginu si asi najdete způsob, jak se vyhnout smrti anebo se alespoň na chvíli dočasně schovat. ![]() Pastva pro uši i oči? ![]() Ve hře se mimochodem také objevuje přes šedesát animovaných filmečků, které ač jsou zčásti tvořené jen několikavteřinovými záběry anebo jsou vyrobeny v herním enginu, jde znovu o slušně odvedenou práci. Kromě toho mám pocit, že v herních animacích přibyla pohyblivá kamera, anebo je nyní jen používána častěji než v KOTOR1, což vůbec není na škodu. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Stále stejné padání Už jsem zmínil, že KOTOR2 se z velké části skládá ze stejných prostředí a předmětů jako první díl. Když si k tomu domyslíte častý stereotyp (např. nenáviděné tmavé a monotónní chodby) a na dnešní dobu mírně zastaralý engine, po vizuální stránce působí druhý díl pouze průměrně. I na nových planetách jsem byl většinou schopen určit, odkud autoři vzali tenhle strom, kde se dříve ukázal tenhle efekt či ona kantýna. Nevykompenzují to ani do hry přídané prvky, jako třeba sníh. Abych však jenom nekritizoval: několik nových modelů postav a tváří jsem tu přeci jen našel a vypadaly dobře. Bohužel musím také konstatovat, že stejně jako první díl mi KOTOR2 velice často padal, a to i po vyzkoušení nejrůznějších verzí ovladačů. Na druhou stranu musím přiznat, že někteří přátelé si na padání hry vůbec nestěžovali. Přestože jsem se později naučil nepoužívat klávesové zkratky pro inventář či mapu, které ve většině případů hru okamžitě shodily, nechápu, proč tvůrci nestabilitu na některých systémech více neodladili. Hra mi přitom padá úplně ve stejných momentech jako jednička. Doufejme tedy, že KOTOR2 bude stabilnější až po několika patchích - ten první je k dispozici od včerejška. Důstojné pokračování hry roku 2003? ![]() Když si tuto hru předobjednáte z Tiscali GameShopu, zajistíte si češtinu, která vzniká exkluzivně pro náš internetový obchod a bude hotova zhruba v červenci. Každý, kdo si hru u nás koupí, dostane češtinu po jejím dokončením zdarma na CD až domů (více informací). Stáhněte si: Trailer, Video, Patch, Cheaty... Související články: Preview (8/2004), Novinky, Recenze a kompletní návod na první díl |
Levis | |
autorovi je 16 let, studuje v Praze a specializuje se na strategie/akce/adventury a cokoliv s tématikou Star Wars |