Autor: Jan Kubáň Publikováno: 19.května 2009 | Verze hry: prodávaná/PS3/anglická Doba testování: 1 měsíc |
![]() Povedený prvek krytí ze single kampaně nicméně v multiplayeru kompletně absentuje. Tvůrci odstranění zdůvodňují jeho nefunkčností v rámci 360-stupňového boje. Sám o tom nejsem tak úplně přesvědčen, nicméně nezbývá nic jiného, než se s tím smířit. Zvláštní noticku zasluhuje ještě interakce s herním prostředím, která spočívá převážně v destrukci omítky na některých zdech, drobných předmětech povalujících se porůznu po mapách a hlavně výbušných barelech, trademarkem všech akčních her. Jednoduše a přehledně Potěšující je zjištění, že na herních serverech se v jakoukoliv dobu a jakýkoliv čas vždy vyskytuje dostatek hráčů, kteří s vámi budou ochotni poměřit své síly. Připojení do hry je navíc rychlé a snadné. Zadáte jen preferované parametry - do jakého typu hry se chcete připojit, a v okamžiku dostanete nabídku dostupných klání na výběr. ![]() ![]() ![]() Podobně snadno jako připojování je vyřešeno i samotné zakládání her. Stačí vybrat jednu z přednastavených voleb, nebo si s parametry trochu pohrát, a během dvou minut máte založeno a čekáte na spoluhráče. Celkově je systém lobby velmi propracovaný. V Guerrilla Games si na multiplayeru od počátku netypicky dlouhého vývoje dali evidentně hodně záležet a na výsledku je to patřičně znát! Herní módy Specialitou Warzone je dynamické střídání všech herních módů bez nutnosti návštěvy menu. Kompletní výčet s popisky můžete zhlédnout níže: Bodycount – standardní Team Deathmatch Assassination – jeden z hráčů se stává cílem. Jeho spoluhráči jej pak musí bránit. Hra končí, pokud se nepřátelskému týmu podaří cíl zlikvidovat, nebo cíl po daný časový úsek přežije. Capture and Hold – týmy musí obsadit a udržet dané body na mapě. Search and Destroy – útočící tým má za úkol vyhodit do vzduchu nepřátelskou pozici. Bránící tým tomuto musí překvapivě zabránit. Search and Retrieve – přetahovaná o vlajku postavená na hlavu. Na mapě se totiž vyskytuje propagandu hlásající reprák. Týmy jej musí ukořistit a následně doručit nepříteli (!) na jeho základnu. Vrcholný zážitek představuje mód Assassination, kdy role cíle padne na vás. V tomto okamžiku může hráč snadno propadnout panice, protože nepřítel pochopitelně zahájí masivní frontální útok a vynaloží veškerou svou sílu k tomu, aby cíl/tedy vás, rychle zlikvidoval. Má taktika – nohy na ramena a vyhledat co nejlepší úkryt. Za velmi krátkou dobu od označení cíle se totiž kolem strhne neskutečná mela, jejíž výsledek závisí především na tom, jak moc úspěšní jsou spoluhráči ve vašem bránění. Samotný hráč v roli cíle nemá nejmenší šanci útok přestát ve zdraví. Na druhou stranu při obrácení rolí, kdy se pokoušíte sami zlikvidovat vybraný nepřátelský subjekt ozbrojený patnácti bodyguardy, jde o neméně adrenalinový zážitek. Několikrát se mi podařilo uspět a požadovaný cíl osobně odstřelit a řeknu vám, že výsledný pocit za odměnu opravdu stojí. ![]() ![]() ![]() Osm tvůrci nabízených map v základní prodávané verzi hry tematicky kopíruje prostředí ze singleplayerových misí. Současně jsou všechny mapy laděny převážně do tmavých odstínů. V kombinaci s vlivem povětrnostních efektů to dělá lokace lehce nepřehlednými. Abyste tedy v dálce svého nepřítele vůbec rozeznali, vypomohli si tvůrci malou berličkou. Jak vojáci frakce Helghast, tak ISA, jsou vybaveni světelnými značkami, díky kterým jsou dobře rozlišitelní právě i na velkou vzdálenost. Není to zrovna elegantní, ale svůj účel to plní nadmíru dobře. Pochválit tady musím vynikající design herních map. Relativní otevřenost zaručuje, že útok je možné čekat opravdu ze všech směrů. O překvapení na bojišti tedy není nouze! Grafické zpracování v rámci multiplayeru oproti singlu naštěstí nijak nezaostává. Všechny vizuální laskominy jsou na svém místě, což je něco, za co si Guerrilla zaslouží velkou pochvalu. A to při hrách 32 hráčů mohou nastat opravdu hodně divoké momenty. Kupříkladu při takovém Search and Destroy, kdy se všechna akce soustředí do jedné části mapy. Bránící hráči zde používají obranné střílny, nad hlavami jim krouží hlídkující boti a do toho dopadají na bráněné stanoviště doslova tuny granátů - vše v jedné jediné chvíli. Při takovém, zcela mimořádném bitevním zážitku nelze, než uznale pokývat hlavou nad tím, jak se to všechno daří udržet pohromadě, bez znatelnějšího poklesu framerate nebo lagů. Před každou hrou si musíte vybrat jednu ze sedmi specializací, či chcete-li povolání, se kterým souvisí dvě unikátní schopnosti. Později vám hra umožní sekundární schopnosti ještě kombinovat. Vytvořit si tak můžete například medika - s možností přivolání letecké podpory. ![]() ![]() ![]() Kompletní výčet povolání je následující: Rifleman – základní postava ovládající většinu zbraní Medic – primárním úkolem je přímo oživovat padlé spoluhráče, na sekundárním postu je schopnost rozhazování lékárniček ve stylové podobě krevních transfůzí Engineer – primární schopností je instalace hlídkujících střeleckých věží, sekundární zase opravy muničních beden a stacionárních zbraní Tactician – primární schopnost umožňuje rozhazovat dýmovnice jako respawn-pointy, sekundární pak přivolat leteckou podporu - v podobě šikovného ozbrojeného bota Assault – postava se zvýšenou hodnotou brnění, sekundární schopnost nabízí dočasné zrychlení při běhu Saboteur – primární schopnost je přestrojení za protivníka, sekundární umožňuje rozhazovat nášlapné nálože Scout – parádní optická kamufláž, se sekundární schopností označit spatřené protivníky pro spoluhráče Skrze multiplayerové menu s přehledem právě hrajících přátel lze poslat textovou zprávu, připojit se do jejich hry, nebo s nimi porovnat své statistiky. Hlasová komunikace funguje stejně dobře jako v jiném titulu ze stáje Sony, hře SOCOM: Confrontation. Přenášený hlas je srozumitelný, bez většího zkreslení, nebo výpadků. Pokud stojíte v blízkosti mluvícího hráče, slyšíte ho nezávisle na vysílačce díky tzv. proximity chatu. Tato funkce umožňuje zároveň zaslechnout i mluvícího nepřítele, stojícího za rohem. Zajímavá je dále možnost vytvoření tzv. squadu. V rámci této skupiny lze využít oživení/ navrácení do hry na aktuální pozici jejího velitele. Členové squadu mají navíc i dokonalý přehled o postavení svých kolegů, jejich zdraví i navolených povoláních, a k tomu samostatný kanál vysílačky. Což jsem opravdu hojně využíval. Koordinovat velké množství hráčů není žádný med a squady poskytují v tomto ohledu velice přístupné a současně jednoduché řešení. Nejzapeklitější složkou multiplayeru je samotné ovládání. Základní namapování tlačítek je totiž značně odlišné od zaběhlých (Call of Duty) standardů. Nicméně jedna z dalších předvoleb tento "problém" řeší. Hlavním zábranou při osvojování zabijácké přesnosti je ale citlivost, respektive spíše necitlivost analogových páček ovládajících pohyb zaměřovače. Je to díky trochu podivné kombinaci tzv. mrtvé zóny páčky a akcelerace (čas potřebný pro dosažení plné rychlosti otáčení). Ve zkratce, ať se snažíte mířit, jak chcete přesně, takřka vždy se stane, že zaměřovačem cíl přejedete. ![]() ![]() ![]() další obrázky v galerii Jak, kdy, kolik Pomyslnou třešničku na multiplayerovém dortu tvoří systém odměn a detailní statistiky. Zní to sice trochu suše, ale ve skutečnosti je tohle hodně promyšlená a užitečná část už tak královské porce zábavy. Zaznamenává se opravdu vše, na co si jen vzpomenete. Od přesnosti vašich zásahů, přes výhry/prohry, až po oblíbené frakce. V závislosti na úspěších ve hře nejen, že hráči stoupá hodnost a otevírají se nová povolání, ale přibývají i odznaky, za jejichž dostatečné množství se otevírají medaile a tím i sekundární schopnosti postav. To vše je umně provázáno se stránkou killzone.com, kde lze zhlédnout i graficky zjednodušené záznamy z již odehraných her. Věcička, kterou ocení obzvláště členové klanů a vášniví ladiči taktiky. Pokud mohu v závěru říci něco osobního, do budoucna doufám v zakomponování hardcore režimu, jenž by učinil zbraně více smrtící, odstranil HUD a vypnul ve hře respawn. Nepochybně by to - stejně jako v Call of Duty - pomohlo hru trochu zpomalit a dát více prostoru hráčům s taktickým myšlením.
Závěr ![]() Stáhněte si: Trailery, Videa... Související články: Recenze singleplayeru, Video-recenze, Dojmy, E3 2008 dojmy, Preview, Novinky... |
Jan Kubáň | |
editor: Mart |