Autor: TKS Publikováno: 30.března 2006 |
![]() Mladá kouzelnice bloudící po chodbách liduprázdné magické univerzity – tak bychom ve stručnosti mohli shrnout děj nové adventury Keepsake, jež chce napodobit King's Quest / Myst a zároveň se snaží alespoň tematicky přiživit na popularitě britského mladého kouzelníka s lennonkami a bleskovou jizvou na čele. Realita je ale taková, že příběhům Harryho Pottera nesahá dobrodružství Lydie – adeptky na magické učení – ani po kolena. A přitom moc nechybělo a mohla to být docela pěkná a zábavná adventura. Bermudský trojúhelník Představte si, že v první školní den se dostavíte před bránu ústavu, v němž máte začít svoje vzdělávání a strávit několik příštích měsíců. Vrata jsou však pevně uzavřena, bušení nebudí v útrobách budovy žádnou odezvu, takže jen tak postáváte venku a čekáte, co se bude dít. Někteří z vás by se možná zaradovali a upalovali by zpátky k domovu, naše hrdinka Lydia se však hodlá dovnitř dostat stůj co stůj. Lydia už také není žádné malé dítě, jež se při pohledu na školu vzpouzí, ale dospělá dívka, která nepřijela do lecjaké školy, ale na magickou univerzitu v údolí Dragonvale, kterou se sama rozhodla vystudovat. Měla tady na ni čekat její kamarádka z dětství Celesta a uvést ji do nového kouzelnického života. Jenomže něco se asi nepovedlo. Všichni zmizeli neznámo kam... ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Vypadá to docela zajímavě a tajuplně, že? Ano, příběh se mohl docela pěkně rozvíjet. Rozřešení záhady zmizelých ve stylu bermudského trojúhelníku je ovšem jediným hnacím motorem, který vás donutí zůstat u hry až do konce. A věřte, že putování s Lydií vás občas bude stát pěknou porci sebezapření a trpělivosti. Keepsake kombinuje klasickou point-and-click adventuru s puzzloidními oříšky ve stylu Mystu a výsledek je tak rozporuplný, jak jen může být. Hádanky a hlavolamy Začněme nejdřív vyjmenováním kladů, abychom vás hned úplně neodradili od čtení. Jednoznačným plusem jsou hádanky a rébusy, které hru tahají z bahna podprůměrnosti. Na vaší cestě jich číhá něco kolem pětadvaceti (přesně jsme je nepočítali) a užijete si hloubání nad mechanikou, logikou, šifrováním i matematikou. ![]() Některé puzzle jsou velice nápadité, svěží a neokoukané, jiné „pouze“ zajímavé, všechny ale představují docela slušnou výzvu pro příznivce mozkových cvičení. Nepočítejte s tím, že by se vám je podařilo vyřešit náhodou – vždy musíte pochopit jejich podstatu a pořádně se zamyslet. Občas se nějaké to vodítko k řešení přímo nabízí, jindy zase vůbec netušíte co, jak a proč. Tak a oslím můstkem jsme se právě dostali od bohužel jediného jednoznačného plusu k trochu rozporuplnějším částem hry Keepsake. Neúnavný poradce Jestli jste už nějakou tu adventuru odehráli, pak jste se určitě nejednou dostali do na první pohled bezvýchodné situace, tzv. zákysu. Zoufalý hráč pak bezradně pobíhá sem a tam, kliká na všechno možné a hledá pověstné stéblo, jehož by se zachytil. Autoři Keepsake se rozhodli podobné situaci předejít a hodili všem tonoucím přímo záchranný kruh. Kdykoli a kdekoli můžete kliknout na otazník, zářící v rohu obrazovky, a systémový rádce vám ukáže co a jak. ![]() ![]() ![]() Nápověda jde až tak daleko, že ji lze využívat naprosto neomezeně, čímž ovšem tvůrci hry porušili jednu z nejdůležitějších zásad – adventura by měla být vyváženou výzvou a zároveň radostí nad objeveným řešením. Ano, nápad s nápovědou mohl být vynikající, pokud by možnost udílení rad nebyla neomezená. Když se vrátíme zpátky k puzzlům, tak u nich nejprve dostanete užitečnou a leckdy nezbytnou informaci, jak vůbec postupovat a co je smyslem hádanky. Po několika dalších radách pro nechápavější hráče následuje samočinné řešení pro naprosté zabedněnce a lenochy. Stačí tedy párkrát kliknout a namísto namáhání mozkových závitů sledujete jen animovaný film. Ukázkový příklad, jak zničit hru. Nekonečné bloudění ![]() Abyste si dovedli představit to frustrující pobíhání, tak se například v lese od Mustavia (o něm si povíme za malou chviličku) dozvíte, že musíte ve sklepě najít nějaké jeho sudy se zásobami. Od Mustavia do sklepa proběhnete nějakých třicetpět obrazovek, ve sklepě najdete soudky, proběhnete třicetpět obrazovek zpátky, dostanete za úkol aktivovat most na druhou stranu řeky, takže znovu běžíte třicetpět obrazovek do sklepa a pak ještě dalších patnáct k mostu. No a takhle většinu času běháte sem a zase tam. ![]() ![]() ![]() Orientace v univerzitním labyrintu není nijak jednoduchá, takže po několika minutách bloumání nakonec kurzor zamíří k zářícímu otazníku, jenž vám slovem i obrazem ukáže, kam máte jít a co tam musíte udělat. Ani po nápovědě ale orientace nebývá nijak snadná, vidíte sice cíl cesty, ale netušíte, kudy k němu. Jedním slovem: zoufalství. ![]() Herecké výkony Kde jsme to předtím skončili? Aha, Mustavio! S tímhle obchodníčkem se setkáte hned na začátku a jeho uši rvoucí uječená fistule s italským přízvukem vám otevře příslovečnou kudlu v kapse. Příšernější a více iritující dabing jen tak ve hrách neuslyšíte. Možná je to jen věc názoru, ale kdyby Mustavio ve hře zahynul tou nejbídnější smrtí, všem by se jenom ulevilo a na světě by bylo hned o něco veseleji. Dabing ostatních postav oproti tomu zní docela příjemně a profesionálně. Po chvíli hraní Lydia dokonce zachrání vlka jménem Zak, který o sobě tvrdí, že je mocný a strašlivý drak, nešťastnou náhodou proměněný do vlčí podoby. Zak všude Lydii doprovází a jeho úkol ve hře je všechno komentovat, o všem pochybovat, udílet různé rady, vyptávat se a bát se – většího ustrašence byste našli jen těžko. Ze začátku Zak hru docela oživuje, později vám začne lézt tak trochu na nervy a přijdou i chvíle, kdy byste ho za neustálé poznámky a hru zbytečně protahující bezduché mudrování nejradši nacpali zpátky do jeho kotce a zahodili klíč. Ale takový je život – nikdo není dokonalý. ![]() ![]() ![]() ![]() Čekali jsme víc Škoda, že Keepsake chybí trocha odvážnějšího a ostřejšího humoru, veškeré jeho komické situace jsou tak trošku plytké, rozvláčné a nedotažené. Rozhodně nečekejte, že byste se smíchy nemohli udržet. Nálada čišící z příběhu je také taková rozvláčná a rozporuplná. Ze začátku dokáže vyprávění zaujmout tajemstvím, ale velice rychle se hra zvrhne v neustálé pobíhání po labyrintu, klikání na symbol nápovědy (aby si hráč cestovatelské útrpné bloudění zkrátil) a občasné chvilky zadostiučinění při nalezení správného řešení puzzlů. ![]() Stáhněte si: Demo, Trailer... Související články: Novinky... |
TKS | |
editor: jd |