inFamous - mega-recenze

25. 5. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Městská akce spojující to nejlepší z GTA, Assassins Creed, Spider-mana a Force Unleashed. Že to zní jako ptákovina? Elektrizující Cole McGrath si to nemyslí!

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 25.května 2009
Verze: PS3/anglická/review
Doba recenzování: 14 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva inFamous se mi dostala do ruky s tím, že jde o městskou akci, prý něco na způsob GTA IV a Assassins Creed. Odvážná, stejně jako zavazující přirovnání, není-liž pravda? Ve skutečnosti jsem tuhle hru nijak zvlášť nevyhlížel, možná i z důvodu její PS3 exkluzivity. Z toho mála co jsem o ní ale věděl, a z těch několika trailerů videí mi nicméně hodně připomínala herně-filmového Spider-mana. Hrdina běhající po střechách, přeskakující z budovy na budovu, využívající svých nadlidských superschopností… prostě další komiksová akce z ranku nedávného Crackdown a blížícího se Prototype.

Skvěle namíchaný koktejl
Ve skutečnosti si inFamous bere ze všech jmenovaných titulů něco a navrch přidává ještě prvky z dalších asi 50 her ;) Ale opravdu, pokud bychom mohli sledovat debatu hráčů nad tímhle zajímavým počinem, s velkou pravděpodobností bychom se nadáli také zmínek a přirovnání k Bully, Gears of War, Mirrors Edge nebo Uncharted. Osobně bych ke „svému“ Spider-manovi přidal ještě Hvězdné války, nejlépe s rytíři řádu Jedi v hlavní roli (SW: Force Unleashed se zdá ideální) a měli bychom to skoro pohromadě.

Leckdo si teď možná vybaví pejska s kočičkou, vařící svého času dort. Ti také naházeli do hrnce vše co měli rádi, všechny svoje oblíbené pochoutky… a přestože jednotlivé ingredience byly vynikající, jako celek tvořily cosi šíleného a absolutně nepoživatelného. Vývojáři z Sucker Punch udělali zdánlivě totéž, když sestavili inFamous z oblíbených, prověřených a zrovna populárních komponentů – převážně těch, na nichž staví konkurenční projekty. Při vaření byli ale pečliví, vše uvážlivě dávkovali a obsah hrnce pravidelně kontrolovali. Není proto překvapením, že výsledkem je velice lahodný a nečekaně kompaktní celek.

oficiální obrázky od výrobce

SEZNAMTE SE S... COLE MCGRATH
Hvězdou hry je obyčejný poslíček Cole, který díky shodě okolností nabyl nadlidských schopností. Stalo se tak díky obrovské explozi, jež zdecimovala několik městských čtvrtí Empire City. Samotné epicentrum výbuchu připomíná málem scenérie z Falloutu či Terminátora, všude jen trosky budov, pokroucené ocelové konstrukce, hořící vraky aut, kusy potrhaného asfaltu a betonu. Tlaková vlna spolu s elektro-magnetickým impulsem, ovšem poničila prakticky celé město. To se nyní zmítá v chaosu a anarchii, policejní složky fakticky nefungují, dochází k rabování, k moci se dostávají gangy a dealeři drog… vláda navíc celou oblast uvrhla do karantény a neprodyšně uzavřela.

Do takového světa se zraněný a popálený Cole probouzí z bezvědomí, s lehkou amnesií a zvonícím telefonem u pasu. Prvních několik minut mu je průvodcem kamarád Zeke, jenž ho navede z epicentra zkázy na most, k domnělé evakuaci – jak ale víme, scénář bude mnohem bezútěšnější. Cole samozřejmě záhy zjišťuje, že něco asi není v pořádku, jelikož výboj elektřiny z poškozeného transformátoru by ho za normálních okolností dávno zabil. Ony elektrické objekty v okolí reagují na jeho přítomnost vůbec dost nevyzpytatelně, energie jakoby se v jeho těle hromadila. Organismus není na něco takového připraven a Cole nakonec stejně zkolabuje, ještě předtím však nevědomky zničí několik policejních aut, což mu pochopitelně na reputaci nepřidá. Takové je zhruba shrnutí úvodních minut.

Superman ve službách FBI
Vlastní hraní začíná prakticky až po nějakých čtrnácti dnech strávených v nemocnici. Město je již relativně stabilizované (ehm, karanténa a zločin v ulicích) a Cole vcelku fit – až na energii v těle a elektrické blesky sršící z jeho dlaní. Je nejvyšší čas nové schopnosti prozkoumat a zjistit co se vlastně stalo. Jak vidno, inFamous příliš nevybočuje ze zaběhnutých superhrdinských klišé, včetně postupného poznávání a podmanění si nabytých dovedností. Výboje energie začnou našeho hrdinu brzy poslouchat a kromě ovládání takřka všeho, co elektrický proud vyžaduje ke své činnosti, jsou velmi účinné i proti všudypřítomným nepřátelům.

Město opravdu žije svým vlastním životem, na ulicích panuje zmatek, obyvatelé pobíhají odnikud nikam a střelbu slyšíte pomalu za každým rohem. Vláda vše jen z povzdálí kontroluje, občas shodí z letadel zásoby a především hlídá jedinou možnou únikovou cestu, totiž ocelový skládací most. Jakkoli se Cole původně snaží z Empire City co nerychleji dostat a vlastně se mu to i málem podaří, nakonec se vrací na popud FBI. Stává se spíše loutkou agentky Moyové a plní její rozkazy, přestože jeho pohnutky jsou spíše osobní. Nechce opustit své známé ani přítelkyni Trish a rád by také zjistil co se vlastně stalo, jakož i očistil své jméno.

Pozor na karmu, hrdino
Záleží vyloženě na hráči, jak zapůsobí na své okolí a jak bude vnímán. Zpočátku je Cole považován za teroristu (incident s policií) nicméně svůj obraz může vylepšit hned záhy, nezištnou pomocí občanům města. Snad vůbec první mise spočívá v záchraně uvíznutých zásob potravin, které skončily zaklesnuté na obřím monumentu v centru. Pro vyhládlé obyvatele je Cole spásou a za shoz balíčků může být veleben… stejně tak ovšem může nechat působit své temné já a zásoby stopit pro sebe a své nejbližší. Takových momentů je ve hře spousta a vaše činy opravdu mají svoje následky.

Postupem času se lze vyprofilovat na klaďase a lidumila, jenž pomáhá slabým a utlačovaným, nebo naopak v ukrutného padoucha, působícího jen zkázu. Každý čin přidává kladné či záporné bodíky, díky kterým se hrdinská karma barví na modrou (dobro) případně temně rudou (zlo). Čistě teoreticky je pochopitelně zábavnější a snazší být zlý, už jen s ohledem na boj. Cole si nemusí dávat pozor po kom vystřelí blesky, nedělá mu starost že tlaková vlna odhodila i bezbranné civilisty nebo že výbuch rozmetal kromě gangu i všechny vraky aut na ulici. Takové běsnění opravdu připomíná počínání temného rytíře Jedi, vždyť kromě rudých blesků je možno vysávat z obětí i poslední zbytky energie.

Já se při prvním hraní naopak rozhodl pomáhat a chránit, takže moje skutky byly veskrze nesobecké a mému okolí prospěšné. Pokud už některý z obyvatel došel náhodou k újmě (uhnout letícímu autu není jen tak) pomohl jsem mu zpátky na nohy a dodal životodárnou energii - Cole může vážně působit skoro jako lidový léčitel. Místo vysávání života jsem zase přeživší padouchy poutal výboji k zemi a už tak zničené ulice města zbytečně nedemoloval působením mých super sil. A podobné činy nezůstanou bez odezvy. O Coleovi se za chvíli mluví ve zprávách, lidé ho zdraví, fotografují… zkrátka z teroristy málem miláčkem davu.

Jako rytíř Jedi v Liberty City
Obrázek zdroj: tisková zpráva Přestože je námět relativně zajímavý a děj dál posouvají velmi pěkně zpracované animované komiksové sekvence, inFamous na příběhu příliš nestojí. Line se spíše celou hrou jako tenká nit a do ničeho vás nenutí. Žánrově jsme mnohem blíže sandboxu, když hra nabízí spoustu kratochvílí k vyblbnutí se a tu a tam předhodí i nějaký ten úkol nebo misi. V duchu GTA se postupně zpřístupňují další části města (Empire City tvoří tři nepříliš rozlehlé ostrovy) a všudypřítomná mapa, stejně jako telefon a zprávy od přátel či od agentky, servírují možnou zábavu. Příběhových misí je skoro ke čtyřiceti a vedlejších, doplňujících, údajně celá stovka. inFamous tak vydrží dobře nějakých 30 hodin (klobouk dolů) s tím, že opakované zahrání na odvrácené straně hrdiny/padoucha je víc než lákavé.

První třetina hry je prakticky tutoriálem. Cole totiž objevuje své schopnosti postupně a nové síly získává i díky karmě. Zpočátku proto před nepřáteli spíše prchá, při soubojích se musí dobře krýt a volit obezřetnější postupy – třeba právě běháním po střechách. S prvními úspěchy však sebevědomí narůstá a Cole jakoby se rozvzpomínal na další finesy, jichž je schopen. Akumulovaná energie se násobí, výboje jsou mnohem silnější a mají větší účinky, objeví se i dovednost snipera (zaostření a přiblížení, včetně nezbytného zpomalení času) nebo schopnost metat koule energie jako granáty a střely. O větším účinku tlakové vlny, kterou lze využít i jako obranný štít, nemluvě.

Se vstupem na druhý ostrov to pak doopravdy vypadá, jakoby do světa GTA zavítal Jedi. Konečně výběr a v uvozovkách nákup nových sil (mění se za XP body získané z akcí) připomíná Dark Forces: Jedi Knight, když se otevírají jen ty kladné/záporné (podle toho jak si vedete) a postupem času ještě sílí. Účinnější blesky, pevnější zdraví, větší výdrž, doplňování energie zásahy nepřátel, schopnost téměř létat… inu hotový superhrdina, případně superpadouch.

Na efektivitě získá i dobíjení energie. Cole funguje vlastně jako chodící baterie a síly čerpá kde se jen dá. Generátory na střechách, pouliční lampy, semafory, telefonní automaty, neony… když není zbytí, vysát lze i nějaký ten automobil nebo klimatizaci. A zatímco zpočátku jde o delší proces, posléze probíhá dobíjení téměř za pochodu.

Pěkně po svých, ale vždy stylově
Co se pohybu po městě týče, Cole běhá výhradně po svých. Jednak je do jisté míry limitován svými schopnostmi (jeďte autem, když jste nabiti energií) a potom, je mistrem v lezení. Pohybové dovednosti by mu mohla závidět Faith, Altair i samotný Spidey a konat se nějaký závod, jsem dost na vážkách na koho vsadit. Šplh po budově je pro něj záležitostí okamžiku, ladné ručkování a přeskakování po římsách, lezení po oknech, balkonech, přitlučených prknech, pletivu či různých trubkách a okapech zvládá opravdu dokonale. V Empire City snad neexistuje budova, na níž by se nadalo vylézt a to včetně těch výškových. Rozdíly mezi dvoupatrovým domkem a vysokou kancelářskou budovou Cole vážně neřeší, stejně jako přechody mezi nimi.

Jsou-li v relativní blízkosti, používá skoky ze střechy na střechu, dokáže se ale zachytit i některého z výstupků v letu a zbytek dolézt. Domy jsou velmi často propojeny také elektrickým vedením, které zvládá s ladností provazochodce a později, díky speciálním silám, již po drátech neběhá, ale vyloženě jezdí a grinduje. Podobné kratochvíle dokáže též na kolejích nadzemky, přičemž v obou případech tak nabírá rychlost, kterou pak může použít při přechodu do útoku. O poletování, nebo lépe řečeno vznášení se, už byla řeč – usměrněné výboje z dlaní mohou fungovat podobně jako trysky.

Strachu z výšek se neobávejte, na závratě nebo zlomeniny není v inFamous prostor. V tomhle ohledu se Cole zdá skoro nesmrtelný, bez úhony ustojí skok prakticky odkudkoliv. Skoro to vypadá, jako by si v plachtění liboval, zvlášť pokud při dopadu použije tlakovou vlnu nebo podobné kombo, jako jeden z efektních způsobů napadení. Ruku v ruce s popsanými dovednostmi jdou i různé kaskadérské triky, za něž přicházejí stunt bodíky. Můžete hrát jako nudný patron, ale větší zábava je předvádět nepřátelům své superhrdinství náležitě okázalým způsobem, což ostatně platí také pro souboje. Ať už úřadují blesky na dálku, či ruce a nohy na blízko, variabilita a frajeřinky jsou vždy odměněny. Ostatně frajírkovství je Coleovi blízké za všech okolností a cool vypadá při lezení po přístavním jeřábu i když visí na pouliční lampě a druhou rukou metá výboje.

Mějte akci pod kontrolou
Pochvalu zaslouží i precizní ovládání, které umožní popisované eskapády provádět s patřičnou lehkostí a grácií. Svůj podíl na tom má též rozjezd hry, kdy se Cole pozvolna učí a jednotlivé prvky se přidávají pomalu a postupně. Vytasit na hráče všechny vychytávky okamžitě by byl dozajista problém, ale takhle je vše intuitivní a pohodlné. Zádrhele kupodivu nepůsobí ani obvyklé konzoloidní berličky. inFamous vypomáhá hráči především při lezení, kdy postavu snadno přilepí k požadovanému objektu. Trable občas přijdou jen při seskakování a pouštění se, když se Cole na něco upne a hned nepochopí, že už měl být dávno dole na ulici.

Potíže nenastávají ani při míření. Ač se nekoná nějaký auto-aim, dostat zaměřovač kam je potřeba lze svižně a bez zbytečných obstrukcí. Zpočátku mi dělal trochu trable jen nezvyklý pohyb hrdiny, možná krapet rychlejší a uklouzanější, než bych čekal. Ačkoliv je poplatný komiksovému pojetí, jistotu získáte až po chvíli. Také skoky jsou mohutnější, pocházíme sice z opice, přesto Cole je až příliš akční a působí chvílemi jak hollywoodský kaskadér, uvázaný na laně. Díky výše zmíněnému tak občas netrefíte zamýšlený objekt typu traverza či žebřík, což spolu s neposednou kamerou (nedokáže se navíc vycentrovat) někdy docela naštve.

Zábavné a různorodé, byť mírně repetitivní
inFamous toho vlastně není moc co vytknout a zklamat by mohla snad je ty, kteří vyloženě nesnášejí ponurou a bezútěšnou atmosféru, případně mají něco proti superhrdinům. Pospojování konceptů z několika hvězdných her funguje výtečně, akce je různorodá a nuda hned tak nehrozí. Rozptýlit se navíc můžete také průzkumem města, potažmo hledáním kódovaných vysílačů (zprávy dále rozvíjejí příběh) a rozmetaných kusů čehosi (generátor, koule?) co způsobilo explozi. Aneb inspirace balíčky z GTA a spol. Sluší se zmínit i měnící se styl hraní – jakkoli tu dopravní prostředky nejsou (jízdu na střeše vagónu metra či autobusu nepočítám) a do budov se nepodíváte, zážitky se plynule střídají.

Vyjma poletování po střechách a lezení po všem možném i nemožném, zavítá Cole často také do podzemí, různými šachtami a tunely počínaje, a městskou kanalizací konče. Při poskakování ve stokách se z inFamous stává málem plošinovka (tvůrci Sly Coopera se jednoduše nezapřou) nicméně jde o zajímavé oživení. Stejně tak se nadějete pasáží, kdy se volný GTA styl překlápí téměř do koridorové střílečky na způsob Gears of War nebo Call of Duty, plný krytí se za překážkami, ostřelování protivníků, případně pouťového střílení – právě z nějakého toho samohybu. Ovšem navzdory vyřčenému se už po pár hodinách začne zadání mnohých úkolů až nebezpečně podobat a málokdo se zbaví dojmu, že v podstatě dělá stále to samé.

Dvakrát denně hybaj do kanálu
Nejvíce markantní je to právě v kanálech. Na výlety do zdejšího podzemí se Cole vydává dost často, aby nahodil generátory proudu a zajistil tak osvětlení a fungování města nad ním. Žel bohu tyhle pasáže jsou opravdu jako přes kopírák. Příběhové mise na povrchu už pobraly více fantazie, přestože se i zde střídá několik šablonovitých zadání. Někoho zabít, někoho zachránit, něco zachránit, něco zničit… a tak podobně. Jednou se dobývá překladiště kontejnerů, podruhé se brání věznice či nemocnice, čas od času se sestřelují špionážní letadla nebo balóny s jedovatým plynem… a do toho charita a obecné blaho. Přísun potravin, ochrana zdrojů pitné vody, evakuace nemocnice či vysvobození rukojmí. Možná se to nezdá, ale ať je zadání jakékoliv, princip se příliš neliší.

Prakticky totéž platí pro mise vedlejší, zdánlivě nepovinné. Bez občasné výpomoci občanům to ale nepůjde a tyhle bokovky se promítají i do hlavní linie příběhu. Jsou vázány na zisk některých speciálních schopností a potom, díky úspěchům se podaří třeba vyčistit čtvrť od zločinu (je tu klid a Cole může bezstarostně pobíhat) respektive zajistit si tak provizorní azyl a první pomoc. Mezi ty vtipnější a zábavnější úkoly patřilo kupříkladu pózování fotografovi – když žádal předvedení různých akcí a komb. Zajímavé je i čistění fasád domů od nastražených sledovacích zařízení, avšak i to se opakuje na můj vkus až příliš. Dál už to jsou spíše drobné službičky, s hledáním léků, pomocí policii v boji s výtržníky nebo nalezením někoho nezvěstného.

Sympaticky zpracované město
inFamous dozajista nezíská titul nejkrásnější městské akce pro PS3, ačkoliv grafika se jeví jako pěkná a detailní. Ulice jsou plné lidí (v porovnání s konkurencí), občas projede nějaké to auto, hlavně tu je ale velké množství objektů, dokreslujících atmosféru. Většina z nich navrch plní svoji funkci, ať už dobíjecí nebo útočnou a obrannou. Z čeho nemůže Cole čerpat energii, za tím se alespoň schová, případně to po někom odmrští. A co ještě funguje, dá se většinou zničit. O fyziku se mimochodem stará Havok a odvádí dobrou práci, souboje i destrukce působí slušným dojmem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva další obrázky v galerii

Postěžovat si mohu na nižší dohlednost a obecně na rozmazané pozadí. Občas se nadějete také doskakování některých objektů či ne zrovna svižného natažení textur, ale podobnými neduhy trpí i božské GTA. Na druhou stranu, všechno běží bez poklesů framerate, nikde žádné prodlevy na nahrávání dat a oku lahodící jsou i speciální efekty – od výbojů a výbuchů, až po nasvícení a realtime stíny. Zvlášť v kanálech, kde se vše odráží ve vodě i na mokrých stěnách, se připravte na zajímavou podívanou. Působivé jsou též halucinace a přeludy, kterými Cole někdy trpí (otrávená voda, souboje s bossy) evokující chvílemi Maxe Payna. Rozeznat kteří protivníci jsou skuteční a kteří jen výplodem hrdinova mozku, bývá vskutku bizarní.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Povedené kreslené komiksové animace už jsem zmínil, někdy zrychlené pohyby (hlavně šplhání je jak z grotesky) hlavního hrdiny také… zbývá ještě zvuk. Pobavily rozhovory, jenž naštěstí nezdržují (žvaní se převážně při běhu do akce) a jsou správně bezprostřední. Občas vtípek, občas napětí v hlase co dotvoří atmosféru… stejně jako hudba, podbarvující především ty vypjatější momenty. Na závěr jen upozorním na menší technické potíže, typu prolínání objektů nebo neposlušná detekce kolizí. Možná by se daly svést na review kód hry (stejně jako vykreslování objektů a doskakování textur) přesto s blížícím se koncem byl jejich výskyt častější. Povedlo se mi třeba zaseknout mrštěné auto do nosníku nadzemky, viděl jsem televize visící ve vzduchu mimo stůl i Colea s prodlouženými končetinami, při zatýkání.

Stáhněte si: Demo z PlayStation Network, Videa, Trailery...