Autor: Marek Beniač Publikováno: 25.května 2009 | Verze: PS3/anglická/review Doba recenzování: 14 dnů |
![]() ![]() ![]() oficiální obrázky od výrobce
Superman ve službách FBI ![]() ![]() ![]() Město opravdu žije svým vlastním životem, na ulicích panuje zmatek, obyvatelé pobíhají odnikud nikam a střelbu slyšíte pomalu za každým rohem. Vláda vše jen z povzdálí kontroluje, občas shodí z letadel zásoby a především hlídá jedinou možnou únikovou cestu, totiž ocelový skládací most. Jakkoli se Cole původně snaží z Empire City co nerychleji dostat a vlastně se mu to i málem podaří, nakonec se vrací na popud FBI. Stává se spíše loutkou agentky Moyové a plní její rozkazy, přestože jeho pohnutky jsou spíše osobní. Nechce opustit své známé ani přítelkyni Trish a rád by také zjistil co se vlastně stalo, jakož i očistil své jméno. Pozor na karmu, hrdino Záleží vyloženě na hráči, jak zapůsobí na své okolí a jak bude vnímán. Zpočátku je Cole považován za teroristu (incident s policií) nicméně svůj obraz může vylepšit hned záhy, nezištnou pomocí občanům města. Snad vůbec první mise spočívá v záchraně uvíznutých zásob potravin, které skončily zaklesnuté na obřím monumentu v centru. Pro vyhládlé obyvatele je Cole spásou a za shoz balíčků může být veleben… stejně tak ovšem může nechat působit své temné já a zásoby stopit pro sebe a své nejbližší. Takových momentů je ve hře spousta a vaše činy opravdu mají svoje následky. Postupem času se lze vyprofilovat na klaďase a lidumila, jenž pomáhá slabým a utlačovaným, nebo naopak v ukrutného padoucha, působícího jen zkázu. Každý čin přidává kladné či záporné bodíky, díky kterým se hrdinská karma barví na modrou (dobro) případně temně rudou (zlo). Čistě teoreticky je pochopitelně zábavnější a snazší být zlý, už jen s ohledem na boj. Cole si nemusí dávat pozor po kom vystřelí blesky, nedělá mu starost že tlaková vlna odhodila i bezbranné civilisty nebo že výbuch rozmetal kromě gangu i všechny vraky aut na ulici. Takové běsnění opravdu připomíná počínání temného rytíře Jedi, vždyť kromě rudých blesků je možno vysávat z obětí i poslední zbytky energie. ![]() ![]() ![]() Já se při prvním hraní naopak rozhodl pomáhat a chránit, takže moje skutky byly veskrze nesobecké a mému okolí prospěšné. Pokud už některý z obyvatel došel náhodou k újmě (uhnout letícímu autu není jen tak) pomohl jsem mu zpátky na nohy a dodal životodárnou energii - Cole může vážně působit skoro jako lidový léčitel. Místo vysávání života jsem zase přeživší padouchy poutal výboji k zemi a už tak zničené ulice města zbytečně nedemoloval působením mých super sil. A podobné činy nezůstanou bez odezvy. O Coleovi se za chvíli mluví ve zprávách, lidé ho zdraví, fotografují… zkrátka z teroristy málem miláčkem davu. Jako rytíř Jedi v Liberty City ![]() První třetina hry je prakticky tutoriálem. Cole totiž objevuje své schopnosti postupně a nové síly získává i díky karmě. Zpočátku proto před nepřáteli spíše prchá, při soubojích se musí dobře krýt a volit obezřetnější postupy – třeba právě běháním po střechách. S prvními úspěchy však sebevědomí narůstá a Cole jakoby se rozvzpomínal na další finesy, jichž je schopen. Akumulovaná energie se násobí, výboje jsou mnohem silnější a mají větší účinky, objeví se i dovednost snipera (zaostření a přiblížení, včetně nezbytného zpomalení času) nebo schopnost metat koule energie jako granáty a střely. O větším účinku tlakové vlny, kterou lze využít i jako obranný štít, nemluvě. ![]() ![]() ![]() Se vstupem na druhý ostrov to pak doopravdy vypadá, jakoby do světa GTA zavítal Jedi. Konečně výběr a v uvozovkách nákup nových sil (mění se za XP body získané z akcí) připomíná Dark Forces: Jedi Knight, když se otevírají jen ty kladné/záporné (podle toho jak si vedete) a postupem času ještě sílí. Účinnější blesky, pevnější zdraví, větší výdrž, doplňování energie zásahy nepřátel, schopnost téměř létat… inu hotový superhrdina, případně superpadouch. Na efektivitě získá i dobíjení energie. Cole funguje vlastně jako chodící baterie a síly čerpá kde se jen dá. Generátory na střechách, pouliční lampy, semafory, telefonní automaty, neony… když není zbytí, vysát lze i nějaký ten automobil nebo klimatizaci. A zatímco zpočátku jde o delší proces, posléze probíhá dobíjení téměř za pochodu. Pěkně po svých, ale vždy stylově Co se pohybu po městě týče, Cole běhá výhradně po svých. Jednak je do jisté míry limitován svými schopnostmi (jeďte autem, když jste nabiti energií) a potom, je mistrem v lezení. Pohybové dovednosti by mu mohla závidět Faith, Altair i samotný Spidey a konat se nějaký závod, jsem dost na vážkách na koho vsadit. Šplh po budově je pro něj záležitostí okamžiku, ladné ručkování a přeskakování po římsách, lezení po oknech, balkonech, přitlučených prknech, pletivu či různých trubkách a okapech zvládá opravdu dokonale. V Empire City snad neexistuje budova, na níž by se nadalo vylézt a to včetně těch výškových. Rozdíly mezi dvoupatrovým domkem a vysokou kancelářskou budovou Cole vážně neřeší, stejně jako přechody mezi nimi. ![]() ![]() ![]() Jsou-li v relativní blízkosti, používá skoky ze střechy na střechu, dokáže se ale zachytit i některého z výstupků v letu a zbytek dolézt. Domy jsou velmi často propojeny také elektrickým vedením, které zvládá s ladností provazochodce a později, díky speciálním silám, již po drátech neběhá, ale vyloženě jezdí a grinduje. Podobné kratochvíle dokáže též na kolejích nadzemky, přičemž v obou případech tak nabírá rychlost, kterou pak může použít při přechodu do útoku. O poletování, nebo lépe řečeno vznášení se, už byla řeč – usměrněné výboje z dlaní mohou fungovat podobně jako trysky. Strachu z výšek se neobávejte, na závratě nebo zlomeniny není v inFamous prostor. V tomhle ohledu se Cole zdá skoro nesmrtelný, bez úhony ustojí skok prakticky odkudkoliv. Skoro to vypadá, jako by si v plachtění liboval, zvlášť pokud při dopadu použije tlakovou vlnu nebo podobné kombo, jako jeden z efektních způsobů napadení. Ruku v ruce s popsanými dovednostmi jdou i různé kaskadérské triky, za něž přicházejí stunt bodíky. Můžete hrát jako nudný patron, ale větší zábava je předvádět nepřátelům své superhrdinství náležitě okázalým způsobem, což ostatně platí také pro souboje. Ať už úřadují blesky na dálku, či ruce a nohy na blízko, variabilita a frajeřinky jsou vždy odměněny. Ostatně frajírkovství je Coleovi blízké za všech okolností a cool vypadá při lezení po přístavním jeřábu i když visí na pouliční lampě a druhou rukou metá výboje. Mějte akci pod kontrolou Pochvalu zaslouží i precizní ovládání, které umožní popisované eskapády provádět s patřičnou lehkostí a grácií. Svůj podíl na tom má též rozjezd hry, kdy se Cole pozvolna učí a jednotlivé prvky se přidávají pomalu a postupně. Vytasit na hráče všechny vychytávky okamžitě by byl dozajista problém, ale takhle je vše intuitivní a pohodlné. Zádrhele kupodivu nepůsobí ani obvyklé konzoloidní berličky. inFamous vypomáhá hráči především při lezení, kdy postavu snadno přilepí k požadovanému objektu. Trable občas přijdou jen při seskakování a pouštění se, když se Cole na něco upne a hned nepochopí, že už měl být dávno dole na ulici. ![]() ![]() ![]() Potíže nenastávají ani při míření. Ač se nekoná nějaký auto-aim, dostat zaměřovač kam je potřeba lze svižně a bez zbytečných obstrukcí. Zpočátku mi dělal trochu trable jen nezvyklý pohyb hrdiny, možná krapet rychlejší a uklouzanější, než bych čekal. Ačkoliv je poplatný komiksovému pojetí, jistotu získáte až po chvíli. Také skoky jsou mohutnější, pocházíme sice z opice, přesto Cole je až příliš akční a působí chvílemi jak hollywoodský kaskadér, uvázaný na laně. Díky výše zmíněnému tak občas netrefíte zamýšlený objekt typu traverza či žebřík, což spolu s neposednou kamerou (nedokáže se navíc vycentrovat) někdy docela naštve. Zábavné a různorodé, byť mírně repetitivní inFamous toho vlastně není moc co vytknout a zklamat by mohla snad je ty, kteří vyloženě nesnášejí ponurou a bezútěšnou atmosféru, případně mají něco proti superhrdinům. Pospojování konceptů z několika hvězdných her funguje výtečně, akce je různorodá a nuda hned tak nehrozí. Rozptýlit se navíc můžete také průzkumem města, potažmo hledáním kódovaných vysílačů (zprávy dále rozvíjejí příběh) a rozmetaných kusů čehosi (generátor, koule?) co způsobilo explozi. Aneb inspirace balíčky z GTA a spol. Sluší se zmínit i měnící se styl hraní – jakkoli tu dopravní prostředky nejsou (jízdu na střeše vagónu metra či autobusu nepočítám) a do budov se nepodíváte, zážitky se plynule střídají. Vyjma poletování po střechách a lezení po všem možném i nemožném, zavítá Cole často také do podzemí, různými šachtami a tunely počínaje, a městskou kanalizací konče. Při poskakování ve stokách se z inFamous stává málem plošinovka (tvůrci Sly Coopera se jednoduše nezapřou) nicméně jde o zajímavé oživení. Stejně tak se nadějete pasáží, kdy se volný GTA styl překlápí téměř do koridorové střílečky na způsob Gears of War nebo Call of Duty, plný krytí se za překážkami, ostřelování protivníků, případně pouťového střílení – právě z nějakého toho samohybu. Ovšem navzdory vyřčenému se už po pár hodinách začne zadání mnohých úkolů až nebezpečně podobat a málokdo se zbaví dojmu, že v podstatě dělá stále to samé. ![]() ![]() ![]() Dvakrát denně hybaj do kanálu Nejvíce markantní je to právě v kanálech. Na výlety do zdejšího podzemí se Cole vydává dost často, aby nahodil generátory proudu a zajistil tak osvětlení a fungování města nad ním. Žel bohu tyhle pasáže jsou opravdu jako přes kopírák. Příběhové mise na povrchu už pobraly více fantazie, přestože se i zde střídá několik šablonovitých zadání. Někoho zabít, někoho zachránit, něco zachránit, něco zničit… a tak podobně. Jednou se dobývá překladiště kontejnerů, podruhé se brání věznice či nemocnice, čas od času se sestřelují špionážní letadla nebo balóny s jedovatým plynem… a do toho charita a obecné blaho. Přísun potravin, ochrana zdrojů pitné vody, evakuace nemocnice či vysvobození rukojmí. Možná se to nezdá, ale ať je zadání jakékoliv, princip se příliš neliší. Prakticky totéž platí pro mise vedlejší, zdánlivě nepovinné. Bez občasné výpomoci občanům to ale nepůjde a tyhle bokovky se promítají i do hlavní linie příběhu. Jsou vázány na zisk některých speciálních schopností a potom, díky úspěchům se podaří třeba vyčistit čtvrť od zločinu (je tu klid a Cole může bezstarostně pobíhat) respektive zajistit si tak provizorní azyl a první pomoc. Mezi ty vtipnější a zábavnější úkoly patřilo kupříkladu pózování fotografovi – když žádal předvedení různých akcí a komb. Zajímavé je i čistění fasád domů od nastražených sledovacích zařízení, avšak i to se opakuje na můj vkus až příliš. Dál už to jsou spíše drobné službičky, s hledáním léků, pomocí policii v boji s výtržníky nebo nalezením někoho nezvěstného. Sympaticky zpracované město inFamous dozajista nezíská titul nejkrásnější městské akce pro PS3, ačkoliv grafika se jeví jako pěkná a detailní. Ulice jsou plné lidí (v porovnání s konkurencí), občas projede nějaké to auto, hlavně tu je ale velké množství objektů, dokreslujících atmosféru. Většina z nich navrch plní svoji funkci, ať už dobíjecí nebo útočnou a obrannou. Z čeho nemůže Cole čerpat energii, za tím se alespoň schová, případně to po někom odmrští. A co ještě funguje, dá se většinou zničit. O fyziku se mimochodem stará Havok a odvádí dobrou práci, souboje i destrukce působí slušným dojmem. ![]() ![]() ![]() Postěžovat si mohu na nižší dohlednost a obecně na rozmazané pozadí. Občas se nadějete také doskakování některých objektů či ne zrovna svižného natažení textur, ale podobnými neduhy trpí i božské GTA. Na druhou stranu, všechno běží bez poklesů framerate, nikde žádné prodlevy na nahrávání dat a oku lahodící jsou i speciální efekty – od výbojů a výbuchů, až po nasvícení a realtime stíny. Zvlášť v kanálech, kde se vše odráží ve vodě i na mokrých stěnách, se připravte na zajímavou podívanou. Působivé jsou též halucinace a přeludy, kterými Cole někdy trpí (otrávená voda, souboje s bossy) evokující chvílemi Maxe Payna. Rozeznat kteří protivníci jsou skuteční a kteří jen výplodem hrdinova mozku, bývá vskutku bizarní. ![]() Stáhněte si: Demo z PlayStation Network, Videa, Trailery... Související články: Dojmy z dema, Preview, Novinky... |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |