Impossible Creatures - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Impossible Creatures - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

29. 1. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Co se asi tak stane, když se šílený vědec rozhodne vytvořit armádu geneticky zmutovaných zvířat, se dozvíte v poměrně originální real-time strategii Impossible Creatures od tvůrců Homeworldu.

Autor: Bergy
Publikováno: 29.ledna 2003


Obrázek zdroj: tisková zpráva Čas od času vznikne hra, která se svým námětem nebo zpracováním snaží trochu rozvířit poklidné hladiny v žánru strategií, kde originalita už delší dobu nehraje první housle. Impossible Creatures mezi takové hry lze jistě zařadit. Vždyť už jen první zveřejněné obrázky dávaly tušit, že se nebude jednat o obyčejnou RTS. Tomu ostatně nasvědčoval i fakt, že vývojem této hry se zabývala firma Relic. Tu proslavil zejména zlomový titul Homeworld, který vlastně odstartoval novodobou historii vesmírných strategií. Nebyl tedy důvod nedomnívat se, že nevznikne podobně převratná hra i na poli klasických RTS.

 Napínavý děj
Příběh vás zavede do roku 1937, kdy je jedné z hlavních postav (Rexu Chancovi) doručen záhadný dopis. List je totiž podepsán Dr. Chanikovem (Rexův otec), který ale byl do této chvíle dlouhá léta nezvěstný. V dopise se Rex dozvídá, že otec je na jednom velmi vzdáleném ostrově a pravděpodobně v nebezpečí, neboť žádá syna o co možná nejrychlejší příjezd v naléhavé záležitosti. Rex pochopitelně neváhá a okamžitě se vydává na cestu. Po svém příjezdu je ale zmaten, neboť nachází pouze opuštěnou laboratoř. Záhy je navíc napaden několika prazvláštními příšerami, kterým vydává rozkazy jakýsi šílenec. V poslední chvíli je zachráněn otcovou spolupracovnicí Lucy, s jejíž pomocí se mu podaří uprchnout v létající parní lokomotivě (mobilní laboratoř).

Lucy posléze odvypráví Rexovi, co se vlastně na ostrovech za poslední léta odehrálo. Realita, před níž je Rex postaven, je docela tvrdá. Jeho otec zde totiž pracoval pro chlapíka jménem Upton Julius, který, co se financí týká, rozhodně neměl hluboko do kapsy. Hlavní úlohu zde sehrála tzv. Sigma technologie umožňující kombinování různých zvířecích druhů a následné vytváření různých příšer.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Situace se ale vymkla z rukou a díky experimentům došlo ke vzniku mnoha nových živočišných druhů nebo spíše monster, jež nyní obývají i okolní ostrovy. Hlavním úkolem Rexe a Lucy tedy je, kromě záchrany Dr. Chanikova, pokusit se eliminovat nebezpečí v podobě Uptona Juliuse a jeho poskoků.

Intro a předělové scény jsou vyprávěny pomocí komiksových animací - něco podobného použil Relic i v případě Homeworldu. V jednotlivých misích je pak příběh doplňován ještě četnými rozhovory v podobě in-game animací spolu s dalšími komiksovými prvky. Děj je tedy hned od začátku velmi poutavý a prakticky tvoří páteř celé hry.

 Zvířecí kombinátor
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Největší devizou IC je ovšem vytváření svých vlastních jednotek. Nutno podotknout, že u této hry rovnou zapomeňte na všechny konvenční zbraně, které znáte. Nic z toho se zde totiž nevyskytuje. Veškeré boje probíhají jen mezi příšerami, které ovládáte vy a počítačem řízený protivník. Pokud hrajete kampaň, je situace ještě ztížena tím, že musíte nejdřív za pomoci pušky a šipek získat DNA volně pobíhajících zvířat. Teprve když máte DNA několika živočichů, tak se můžete v laboratoři pustit do tvorby svých vlastních monster. K tomuto účelu slouží tzv. kombinátor, do nějž se ze hry přepnete a v klidu netlačeni časem si vyberete dva zcela libovolné exempláře normálních zvířat (může se jednat jak o hmyz, ptactvo tak i savce nebo plazy).

Pak už záleží jen čistě na vás, jak svou příšerku zkompletujete. Důležité je vědět, že ze dvou jedinců můžete vytvořit i několik různých variant s odlišnými schopnostmi (výdrž, síla útoku, rychlost atd.) Můžete použít třeba hlavu ze slona a tělíčko z mravence. Vznikne tak gigantický mravenec s obrovskou odolností. A co takhle sloučit hrocha se žralokem? Není problém a už vám po trávě běhá žralok s nožičkami, který ale může kdykoli skočit do vody, kde je rovněž velmi obávaným protivníkem. Fantazii se zde opravdu meze nekladou, a tak se dá skoro říci, že každý kus, co vytvoříte, je v podstatě originál.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Osobní obludárium
Logické je, že zpočátku hry nejsou k dispozici všechna DNA, která by se vám mohla hodit. Postupem času, jak budete objevovat stále další a další ostrovy, se bude vaše sbírka rozšiřovat a s ní i vaše možnosti v experimentování s novými, lepšími a silnějšími potvorami. Jediným problémem a zároveň i omezením je fakt, že v jednu chvíli můžete mít vymyšleno pouze 9 různých nestvůr. Pokud budete chtít další, musíte méně dobré nebo zastaralé projekty zrušit a místo nich vytvořit ty nové.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vaše osobní obludárium ale musí být také dobře vyvážené. Ono to není jen o tom vytvořit co nejsilnější a nejlepší příšeru. Obecně platí, že čím lepší stvoření, tím více stojí výroba. Někdy je tedy lepší při nedostatku zdrojů zvolit výrobu levnějších jednotek, kterých bude zase více. Zapomenout ještě nesmíte na to, že vymyslet a navrhnout nějaké stvoření je jedna věc a mít potřebné technologie k její výrobě je věc druhá. Čas od času tedy musíte investovat i do výzkumu a postoupit o nějakou úroveň výše, abyste nezůstali pozadu.

 Získávání surovin
Ve hře neexistují žádné finance, ale jinak prakticky vše vyžaduje určité množství elektrické energie a uhlí. Elektřinu lze vyrábět buď v malých elektrárnách nebo postavením generátoru na plynném gejzíru. Těžba uhlí probíhá za pomocí krumpáčů a je dobré na ni najmout partu dělníků. Zatímco elektřiny je v podstatě pořád dostatek a je nevyčerpatelná, uhlí je zde stavěno do role strategické suroviny. Jakmile dojde a vy nemáte v záloze žádný další důl, prakticky jste skončili. Chtě nechtě se tak ve hře musíte podřídit taktice, kdy se přetahujete se soupeřem o uhelné doly a posléze vedete opotřebovací válku. V momentě, kdy se zmocníte většiny dolů, máte v podstatě vyhráno.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Odfláknutá umělá inteligence
Se stylem hry souvisí i celkem slabá umělá inteligence protivníka. Je sice chvályhodné, že se počítač snaží útočit i ze dvou stran, ale to je tak všechno. Počítač je v kampani ve výhodě, protože má k dispozici více základen a obhospodařuje více uhelných dolů, ale moc platné mu to není. Vám totiž stačí seskupit síly a postupně obsazovat jeden důl za druhým a posouvat se stále blíž k hlavní základně. Na tu pak stačí provést finální útok a máte to v kapse.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tragickým faktem je, že počítačový protivník začne s obnovováním budov prakticky až když je vyřízený. V případě, že mu zruším jeho obranné věže, které opravdu dokážou nadělat pěknou paseku v mých řadách, on se je vůbec nesnaží znova postavit. Oproti tomu mí dělníci si celkem v klidu postaví vlastní obranné věže uprostřed nepřátelské základy. Tím pádem vytvořím přímo v srdci nepřátelského ležení vlastní obrannou linii, kterou posiluji tak dlouho, dokud soupeře prostě nevyřídím úplně. Myslím, že něco takého by prostě nemělo být možné.

 Volba vhodné taktiky
Dalším problémem je, že chvíli trvá, než si osvojíte bojovou taktiku zvířat. Velké jednotky většinou mívají velkou sílu v tlapách a tlamě, ale jsou pomalejší. Menší jednotky zase disponují různými powerupy jako například útok elektrickým bleskem, v případě skunka je to zase zamoření svého okolí smrtícím zápachem atd. Než tedy budete z hlavy vědět, čeho je kdo schopen, budete zřejmě trochu tápat stejně jako já. Kontakt s nepřítelem je velmi důležitý, abyste věděli, jaké příšerky proti vám vlastně stojí. Doporučuji podle získaných informací vytvářet protizbraně. Každopádně i v armádě zvířat platí, že je potřeba hodně kombinovat a tak nesmíte zapomínat vymýšlet krom pozemních jednotek i ty vodní a létající.

 Jednotvárnost misí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud pominu nedostatky umělé inteligence, mohlo by se zdát, že hraní IC je výborná věc. Bohužel tomu tak není. Hlavním důvodem je podle mého názoru příliš velká jednotvárnost misí. V prvních misích vám to ani nepřijde, to ještě budete okouzleni kombinováním zvířat a sledováním děje. Pak ale začnete zjišťovat, že mise jsou pořád o tom samém. Vybudovat základnu, nahrabat si hodně uhlí, postavit armádu a převálcovat soupeře. Ve finále se tak z IC vyklubala po této stránce naprosto průměrná RTS.

Jistou náplastí pak snad může být skirmish mód a multiplayer. Zde je situace taková, že ještě než začnete vůbec hrát, vybudujete si a uložíte (případně vyberete už předem nadefinovanou) armádu příšerek a nemusíte se tedy zabývat vymýšlením a navrhováním nestvůr během samotné hry. Financování výzkumu je ale nutné i zde, bez něho nelze postavit žádné opravdu vyspělé tvory. Jinak je to klasický dethmatch a vítězem je ten, kdo zůstane na nohou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Zpracování a HW požadavky
Grafika je u IC na celkem vysoké úrovni a odpovídá dnešním standardům. Je plně 3D, umožňuje libovolnou rotaci, nastavování úhlu pohledu a zoomování. Z efektů snad stojí za zmínku útok elektrického úhoře či různé výbuchy provázející destrukci budov. Moc se mi ale nezamlouvaly pohyby zvířat bojující mezi sebou. Takový souboj dvou kreatur je na můj vkus až příliš statický. Jen stojí na místě a dorážejí na sebe až do chvíle, kdy se jeden svalí na zem a je po něm. Hardwarové požadavky také nejsou zrovna skromné a při větší bitvě (přibližně 40 - 50 jednotek na každé straně) docházelo k docela viditelnému snížení framerate (snímků za vteřinu).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově je tedy Impossible Creatures svým nápadem originální hrou doprovázenou poutavým příběhem. Mezi aktiva lze jednoznačně zařadit i hráčem ovládaná libovolná mutace zvířat, ale na druhé straně zase máme slabší herní stránku, kdy kampaň jednoho hráče začíná po několika misích nudit svou jednotvárností. Když k tomu ještě přičteme tupou inteligenci počítačového protivníka, dostáváme ve výsledku jen lehce nadprůměrnou RTS. Vzhledem k tomu, že řada lidí od této hry čekala mnohem více, je to asi trochu zklamání.

Stáhněte si: Demo, Video, E3 video, Cheaty, Multiplayer test
Související články: Novinky

 
Bergy
připravil: jd




 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Mohla to být převratná hra, ale nakonec se z Impossible Creatures vyklubal jen lepší průměr. Doufejme, že Homeworld 2 dopadne o něco lépe.

Nejnovější články