Homeworld 2 - recenze

7. 10. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

První díl 3D real-time strategie Homeworld znamenal velkou revoluci a nyní přichází pokračování, v němž se opět ponoříte do hlubin nekonečného vesmíru mezi planety, asteroidy či okouzlující mlhoviny.

Autor: Bergy
Publikováno: 7.října 2003
Verze hry: finální/prodávaná
Doba recenzování: 1,5 týdne

Obrázek zdroj: tisková zpráva Jestli můžeme nějakou real-time strategii označit za průlomovou, tak to bezesporu bude Homeworld. Když tato hra před čtyřmi lety spatřila světlo světa, nejeden hráč (včetně mě) z ní byl tak trochu na větvi. A důvod? Ničím neomezený 3D vesmír, který jiné hry pouze imitovaly a naprostá volnost pohybu všech jednotek. Dnes už sice nejsou tyto vlastnosti ničím překvapivé, ale tenkrát to pro všechny z nás byla naprostá novinka a právě proto se jednalo o menší herní revoluci. Ovšem i přes tyto devizy bylo Homeworldu vytýkáno komplikované ovládání, které řada lidí prostě nezkousla. Hýbat s jednotkami totiž šlo nejen vpřed, vzad či do stran, ale také do výšky a hloubky, což ve spolupráci s kompletní 3D kamerou mohlo působit trochu dezorientačně.

Pravdou ale je, že pokud jste u této hry vytrvali, zvykli jste si na 3D prostor a dostali do krve ovládání hry, vaše snaha byla posléze odměněna fascinujícím herním zážitkem s jedinečnou atmosférou. V podobném duchu se nesl také datadisk s podtitulem Cataclysm (recenze), který skvěle rozšířil původní hru a nyní k nám přichází po několikaleté odmlce i druhý díl. Dlouhé čekání je tedy u konce a my se můžeme pustit do bližšího zkoumání Homeworldu s pořadovým číslem 2.

Ani po 100 letech není mír
Příběh nového pokračování se odehrává přibližně sto let po událostech prvního Homeworldu, ve kterém se váš národ vrátil z vynuceného exilu nehostinné pouštní planety na svou znovuobjevenou domovskou planetu jménem Hiigara. Návrat byl provázen řadou komplikací a svojí svobodu jste si museli řádně vybojovat. Jak naznačil rozvětvený děj datadisku, vytoužený mír a klidný život bohužel nenastal ani po získání Hiigary zpět do vašich rukou.

To samé platí i v Homeworldu 2, kdy se na scéně objevují noví nepřátelé (rasa jménem Vaygr), kteří na vás budou bez přestání útočit. Naštěstí jste dokončili novou mateřskou loď, takže se můžete agresorům postavit na odpor a ukázat jim, že podruhé svou vlast nehodláte ztratit. Ke vší smůle ale nejsou tito nepřátelé jedinou potíží, jenž vás potká. Začne se totiž naplňovat i dávné proroctví, kterému budete muset chtě nechtě začít čelit. Díky tomu se vaše pole působnosti neomezí jen na okolí domovské planety, ale zamíříte si to i do dalších odlehlých částí galaxie, kde se setkáte i s dalšími nepříliš přátelskými civilizacemi.

Lineární tažení
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dějem vás znovu provází celá řada černobílých kreslených animací (i když v trochu odlišném stylu než v jedničce), které jsou mohutně doplňovány in-game animacemi v enginu hry. Vývoj událostí je natolik poutavý a plný nečekaných příhod, až máte chvílemi pocit, že nehrajete „pouhou“ hru, ale koukáte na parádní sci-fi film. O to víc si posléze vychutnáte fakt, že nejste pouze pasivním divákem, ale hlavním aktérem, který se musí do dění patřičně vložit a stát se jeho nedílnou součástí. Na škodu je pouze to, že hra je opět až příliš lineární a hlavně můžete hrát jen za jednu stranu (ty hodné). Vyzkoušet arzenál i druhé strany si tak můžete jen v multiplayeru nebo skirmishi.

Celkem je na vás přichystáno zhruba 15 misí, které vám dají zabrat i na lehčí obtížnost. Jejich nápaditost je slušná a nudit se tedy rozhodně nebudete. Jedná se například o ochranu speciální lodě (něco na způsob obřích vesmírných loděnic), kterou se nepřátelé nesnaží zničit, ale výsadky obsadit a zmocnit se jí. Jindy zase musíte zaútočit na velitelskou stanici nebo obsadit základnu ukrytou v asteroidu. Jak jsem psal výše, ani o překvapení nebudete mít nouzi - třeba když se na vás z ničeho nic vyřítí ze zálohy houfy naprosto neznámých jednotek, které číhaly v přilehlých troskách. Většina misí má hned několik hlavních cílů a v průběhu jejich plnění se můžete ještě věnovat i vedlejším úkolům.

Jednotky stejně jako vaše mateřská loď, o kterou nikdy nesmíte přijít, s vámi putují z mise do mise. Jelikož už nedochází k časovým prostojům na koncích mise (dříve hráči museli čekat až vaše jednotky vytěží všechny zbylé asteroidy - nyní jakmile dokončíte hlavní cíle, jsou asteroidy vytěženy automaticky) musíte dbát i na to, abyste měli slušnou rezervu jednotek ještě předtím, než se přesunete do další oblasti. Důvod je prostý, někdy se ihned po začátku další mise stanete obětí rychlého útoku a pokud nemáte zásobu bojových prostředků, může se stát, že počáteční nápor neustojíte.

Rozsáhlý arzenál
Jednotlivých druhů vesmírných plavidel je v Homeworldu 2 opět velice slušný počet. Vyrábět je může buď vaše mateřská loď nebo speciální lodě třídy Capital, které nejsou určeny k boji, ale právě k produkování jednotek. Základem pro jakoukoli výrobu je ale zhotovení příslušného modulu, který posléze bude mít na starosti vývoj určitých typů. To znamená, že když budete chtít vyrábět stíhače a bombardéry, musíte si nejdříve opatřit modul, jenž dokáže tyto stroje vyrobit. Svůj vlastní modul pak potřebují i korvety, fregaty, výzkumná střediska a další. Novinkou v případě stíhačů, bombardéru a korvet je fakt, že vyrobením jedné jednotky nezískáte po jednom kusu, ale v případě stíhačů a bombardérů hned roj po 5-ti a u korvet po 3 strojích. Tím pádem se výroba těchto lehčích plavidel velmi urychlí. Těžké lodě se i nadále vyrábí vždy po 1 exempláři.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Role stíhačů a bombardérů je vcelku jasná, ovšem použití korvet a fregat už není tak jednoznačné, protože se oba tyto druhy dělí na několik dalších typů s vlastním specifickým účelem použití. Co se týká korvet tak máme 2 základní druhy - Gunship (určená k boji proti stíhačům) a Pulsar Gunship (vhodná proti korvetám, fregatám a lodím třídy Capital). Fregaty pak mají rovnou 4 odlišné typy - Torpedo Frigate s Ion Frigate (hodí se proti korvetám, fregatám případně i lodím třídy Capital), Flak Frigate (excelentní proti stíhačům) a Marine Frigate (disponuje pouze menšími děly určenými k vlastní obraně, jinak má na palubě mariňáky, kteří dokáží po přiražení k nepřátelské lodi toto plavidlo zajmout).

V zásadě pak platí pravidlo, že když je daná jednotka schopná likvidovat stíhače, bývá slabá vůči těžkým zbraním a naopak lodě schopné ničit fregaty a lodě třídy Capital se těžko vypořádají s útoky rychlých a obratných bombardérů. K čistě obranným účelům lze také využít stavbu platforem (něco na způsob samostatné střelecké věže), které rozmístíte například kolem mateřské lodě. Tyto věcičky se po zafixování polohy sice už nemohou hýbat, ale disponují buď děly (proti stíhačům) nebo iontovými kanóny (proti velkým lodím).

Výzkum a získávání financí
Důležitou součástí hry je i výzkum, který musíte souběžně s boji neustále provádět. Kromě nových technologií, které vám umožní vyvinout nové druhy zbraní nebo zařízení usnadňující detekci nepřátel, lze vylepšovat i stávající typy plavidel do lepších verzí. Výsledkem pak jsou rychlejší, odolnější a větší výbavou oplývající jednotky.

Finance se jako obvykle nejsnadněji získávají těžbou asteroidů, ale pomoci si můžete i sesbíráním trosek plavidel, které nepřežily předchozí bitvy a byly výbuchem zcela zničeny. Díky stavbě mobilních rafinérií můžete rozhodit své těžební sítě na několika místech po celé mapě. Zajistíte si tím větší příliv kreditů, ale zároveň budete muset vyčlenit i nějaké síly na ochranu slabých těžebních jednotek.

Umělá inteligence nepřátel není špatná a počítač je docela zdatným protivníkem. Sice mu v tom do značné míry pomáhá někdy až drtivá početní převaha, což už samo o sobě dost komplikuje hráčovu pozici, ale útoky z několika stran současně a stahující se slabší jednotky počítače docela potěší.

Na vás hráčích také je dobře volit správné zbraně. Jak už jsem se výše zmínil, každá jednotka má své silné a slabé stránky. Rozhodujícím faktorem pro vítěznou bitvu pak nemusí být ani tak počet jednotek jako jejich použití. Poslat například na nepřátelské fregaty, které chrlí v rychlých sledech zničující rakety, vaše torpédové fregaty s velmi nízkou kadencí, se prakticky rovná sebevraždě. Přitom s podobnou hrozbou si vaše rychlé bombardéry či korvety poradí o mnoho lépe.

Podobné je to i v případě, kdy čelíte houfům nepřátelských stíhačů, proti kterým je nejpohodlnější použít fregaty s flakem, které je během chvilky doslova vymažou z vesmírného prostoru. Pochopení, kdy a za jakých okolností nasadit tu a tu jednotku, by tedy mělo patřit k základům vaši bojové taktiky.

Grafika
Společně s dějem je právě vizuální zpracování asi to nejlepší, co vám může Homeworld 2 nabídnout. Přiložené obrázky dokazují, že rozhodně je na co se dívat a zvýšená pozornost byla věnována i pozadím map, která jsou utvářena například planetami, obrovskými troskami z minulých válek, velkými asteroidy či okouzlujícími mlhovinami.

Krása spočívá i v modelech jednotlivých lodí, které jsou velmi detailní a různorodé (hráč má také možnost si ve svém profilu zvolit vlastní zbarvení jednotek). Jsou tak propracované, že by se za ně nemusel stydět i regulérní vesmírný simulátor. O to více pak musíme brát na zřetel, že Homeworld 2 je „pouhou“ real-time strategií.

Herní kamera vám dovolí pozorovat vaše jednotky jak z uctivé vzdálenosti (kvůli lepšímu přehledu) tak v maximálně detailním pohledu, který je velice efektní zvláště při bitvách. Máte tak jedinečnou možnost sledovat boje a neustálé dech beroucí detonace z pohledu přímého účastníka. A že je to úchvatný pohled asi nemusím dvakrát zdůrazňovat. Jediná nevýhoda spočívá v tom, že při tomto kochání velice snadno ztratíte pojem o okolním dění, což ve výsledku může znamenat katastrofu pro vaší flotilu, protože nebude dostávat potřebné rozkazy.

Ovládání hry a interface
Obrázek zdroj: tisková zpráva Ovládání se může stát pro někoho opětovným oříškem, ale nemyslím si, že by to měla být závažnější překážka v hraní. Homeworld 2 je uzpůsoben tak, že veškeré důležité volby, příkazy a pohledy kamer se dají ovládat pouze myší (pokud je vám milejší používání klávesových zkratek, rovněž není problém). Celkový přehled nad mapou zajišťuje speciální obrazovka, která vám ukazuje vše, co monitorují vaše jednotky a rozmístěné senzory. Opět je důležité, co nejrychleji se zorientovat v 3D prostoru a nezapomenout, že pohyb vašich jednotek je opravdu neomezený. K dispozici je samozřejmě i tutoriál, kde je možné si vše pečlivě nacvičit a do ostrých misí jít už perfektně připravený.

Změn doznal i herní interface. Hlavní panel se nyní nachází ve vodorovné poloze ve spodní části obrazovky. Dají se zde aktivovat vámi nadefinované skupiny jednotek, zadávat důležité rozkazy, ovlivňovat agresivitu vlastních jednotek, zjistit cíle mise, vyvolat menu pro stavbu či výzkum atd. V menu, kde se staví jednotky, si navíc můžete zvolit, zda se má každé nově vyrobené plavidlo vyřítit ihned ven z doků nebo jestli má zůstat schované v útrobách lodě, která ho vyrobila a vypluje ven až na váš další příkaz. Pokud by vám jinak hlavní panel a další menu vadila v rozhledu, dají se buď deaktivovat nebo stáhnout do úzkého proužku.

další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

HW nároky
Hardwarové náročnosti jsem se docela obával, ale jak se nakonec zdá, celkem zbytečně. Ačkoli má sestava ve složení AMD Athlon 2200+, 512 MB DDR a GF Ti4400 už ani náhodou nepatří mezi nejnovější, poradila si s touto hrou velmi dobře. Jediný pokles fps (snímků za vteřinu) jsem zaznamenal při některých in-game animacích, jakmile ale mise doopravdy odstartovala, bylo už zase vše tak, jak má být. Použil jsem rozlišení 1024x768 při 32-bit barvách, přičemž všechny detaily byly nastaveny na maximum.

Zvuková kulisa je prvotřídní. Ačkoliv by šťouralové mohli namítnout, že správně by ve vesmíru nemělo být nic slyšet (natož pak nějaká střelba ze zbraní či mohutné výbuchy), je vcelku pochopitelné, že touto skutečností se herní vývojáři řídit nemohli. Zvukové efekty si tak můžete vychutnat v plné parádě a celkovou atmosféru vám ještě dokreslí i vhodně zvolená hudba, která má orientální nádech.

Shrnutí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově můžeme říci, že tentokrát se o herní revoluci nejedná, nicméně to nemůžeme posuzovat jako nedostatek. Homeworld 2 i tak znovu posunul pomyslnou laťku vesmírných RTS zas o něco výše a velmi pochybuji, že se v nejbližší době najde hra, která by se jej mohla pokusit byť jen dostihnout natož pak překonat. Jestli tedy patříte mezi příznivce tohoto žánru a netrpělivě jste dlouhá léta čekali na to, co vlastně z Relic Entertainment vypadne, můžete být v klidu. Homeworld 2 je skvělým pokračováním, které si zaslouží naše uznání.

Stáhněte si: Demo, Video, Trailer, IGN video, Cheaty...

Související články: Homeworld: Cataclysm recenze (9/2000), Homeworld návod, Novinky

autorovi je 24 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)