Gunlok - recenze

1. 3. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Co se vám vybaví, když řeknu Rebellion? No jistě, Aliens vs. Predator. A právě tahle firma má na svědomí akční RPG Gunlok.

Gunlok - recenze

Autor:Nukem
Publikováno: 28.února 2000

Prostý příběh
Zvětšit zdroj: Archiv Kontrolní otázka: co se vám vybaví, když řeknu Rebellion? Nikdo neví? Napovím. Jeden má zelenou krev, druhý zase víc zubů než arch poštovních známek. No jistě, Aliens vs. Predator. Tak tahle firma má na svědomí i další hru, kterou bych rád trochu přiblížil. Jmenuje se Gunlok. Jak říká vedoucí projektu Jason Kingsley, hlavní myšlenkou bylo neomezovat se hranicemi určitého typu hry a vytvořit hru zcela originálního pojetí, kloubící prvky několika systémů. Výsledkem je real-time 3D akce viděná z ptačí perspektivy se strategickými prvky.

Dějová zápletka nepobrala příliš nápaditosti. Půl století v budoucnosti je Země neurvale devastována inteligentními stroji, které se vymanily lidem z podkontroly a nyní bojují proti lidem i mezi sebou o místo na zemi a přírodní zdroje. Do hry vstupujeme v momentě, kdy jeden dosud poslušný voják, či jakýsi bio-robot(?) díky poruše procitne a začne sám myslet (něco na způsob filmu „Číslo 5 žije“, zdá se). Ten se po té rozhodne, že najde poslední přeživší zbytky lidstva a vůbec celou pravdu o tom, co se tu děje. Začíná svoji válku proti strojům.

V jednotě je síla
Nyní nastupujete co by Gunlok do prvního z patnácti levelů. Úkoly jsou zadány na začátku mise a je již na vás, jakým způsobem je splníte. Obvykle je totiž více způsobů, jak dojít na konec úrovně, záleží jen na vašem důvtipu. Navíc Gunlok ve svém boji není sám. Postupně osvobodí další tři roboty, kteří ho následují do dalších bitev. Každý charakter má svá specifika, klady a zápory.

Gunlok je víceméně člověk, ale díky silnému obrnění je velmi odolný a silný. Zkušenosti elitního vojáka mu dávají větší šanci k zasažení nepřítele a stejně tak je jeho útok účinnější. Navíc má v zásobě jednu zbraň, jako nikdo z ostatních. Jedná se o Energy Pulse Weapon a ke zničení protivníka obvykle stačí jediný výstřel. Nepříznivě však působí i na jeho systémy. Druhý člen týmu, Hark, je nejmenší, ale Zvětšit zdroj: Archiv také nejmrštnější robot. Může používat jen menší zbraně, avšak jeho muška není z nejpřesnějších. Malý vzrůst mu dává možnost protáhnout se úzkým průchodem, nebo přejít úzké mosty, za nimiž se mohou nacházet důležité objekty.

Frend je naopak největší a tedy i nejpomalejší robot. Jeho obrnění vydrží značný nápor nepřátelských zbraní. Posloužit tedy může i jako štít a unese i ty nejtěžší zbraně. Elint nemá význačné vlastnosti co by voják, za to jeho „Interface Arm“ dokáže vyřadit potichu z provozu leckterá elektronická zařízení, stojící třeba i za zdí, nebo na nějaký čas znehybnit nepřátele. Taky se hodí na odhalování min, které následně rychle zneškodní. Pokud si nasadí „Repair Arm“ dokáže zanedlouho opravit poškození svých přátel, pokud má k tomu dostatek energie.

Pro lepší výzbroj vašeho počítače
Tvůrci hry se honosí, že ve hře využili poslední techniky grafického zobrazování. Barevná světla, stíny, efektní výbuchy, hardwareové TNL (transform & lighting), až 128 Mb textur v každém levelu o rozlišení 1024×1024 pixelů... vaše GeForce si smlsne. To ovšem neznamená, že hra je určena jen pro silné stroje. Podle slov autorů je Gunlok hratelný i na P-Pro/200 s Voodoo2, jen se budete muset obejít bez různých efektů a spokojit se s nižším rozlišením. Komu však pod kapotou toweru burácí ventilátor na GeForce2 Ultra, určitě zkusí rozlišení 1600×1200/32bit.

Jak jsem uvedl na začátku, svá bojiště budeme pozorovat z pohledu třetí osoby. Úhel pohledu však není pevný, ale lze jej libovolně měnit. Je možné rotovat kolem svislé osy, plynule měnit naklonění kamery až k nadhlavníku a při dostatečně velkém zoomu můžeme vidět Gunlokovi do tváře. Mapa však není vidět celá, jenom blízké okolí vojáka (jak moc blízké záleží na vybavení), ostatní místa jsou zahalena tmou. Pokud chcete vidět dál, musíte tam dojít, nebo vystřelit světlici, ta však neosvětlí místo nadlouho. Je tu ale i možnost pohledu první osoby, kdy se aktivuje noční vidění a k tomu lze ještě zoomovat. Bohužel při tomto optickém módu není možné se pohybovat.

Nadstandartní arzenál
Zvětšit zdroj: Archiv Tím se vlastně dostáváme k bojové výbavě. Náš tým má k dispozici slušnou řadu zbraní - laserové, pulzní či plasmové zbraně, rovněž granátomet nebo miny (časové, dálkově řízené nebo reagující na pohyb). Každá zbraň navíc umí využít hned několik druhů střeliva, lišící se svojí účinností nebo určitými speciálními vlastnostmi, jako je třeba samonavádění. A další, netypické zbraně jako např. „Nanofrag“ - spray obsahující nanoboty, kteří rozeberou nepřítele na atomy (takové potvůrky vám klidně z nákladní lodi Jupiterské důlní společnosti udělají planetku a pak si zkoumají mikrokosmos v koši na špinavé prádlo... :-)) miluji Červeného trpaslíka). K mimozbraňové výbavě patří různé systémy rozšiřující poloměr vidění, skener terénu, zvukové vábničky, samoopravovací/uzdravovací jednotky, holograf atd.

Ovládání postav je záležitostí myši, i když je tu i spousta "horkých" kláves neboli klávesových zkratek. Pravým tlačítkem nad vybraným charakterem rozbalíte ovládací menu. Tam lze vybrat typ střeliva u aktivní zbraně, mód agresivity (podobně jako ve Fallout Tactics), kdy voják buď sám nestřílí, dokud nechcete, nebo začne pálit je-li napaden, či střílí jakmile se v blízkosti objeví nepřítel. Také zde nastavujete postupovou formaci vašeho týmu a přecházíte do inventáře hrdiny. V něm se vybírají zbraně, střelivo a ostatní výbava nebo tyto předměty můžete pokládat na zem, jako i předávat mezi členy. Ovládání to není zrovna nejrychlejší a než se hráč propracuje ke kýžené volbě, mohla by jeho jednotka utrpět nemálo škrábanců. Naštěstí je tu možnost pauzy, viz dále.

Tak kde je ta strategie?
Zvětšit zdroj: Archiv Hru lze určitě projít klasicky... prostě jít a střílet, avšak přišli by jste o celkem zajímavý strategický element ve hře. Stejně jako třeba v Commandos nebo Fallout Tactics budeme využívat specializací jednotlivých charakterů k tomu, aby hra nebyla jen nudnou bojovkou. Při troše přemýšlení lze vymyslet účinný plán, jak elegantně splnit ten který úkol. Gunlok položí nášlapné miny před laserovou závoru, za níž zuří nepřátelský mech, mezitím Elint vyřazuje z provozu ovládací systém závory. Gunlok se ukrývá za roh, Elint vypíná závoru, nepřítel vyráží za Gunlokem, ale dřív než ho stačí vystopovat, mohutná exploze ho rozmetá na kousky. Pravda, tento styl už není tak nový a proto má ještě jedno malé vylepšení navíc.

Jak jsem uvedl výše, je možné hru zastavit. V tomto módu lze v klidu vyměňovat zbraně, obnovovat své zdraví či štíty, ale hlavně "editovat" útočný plán. Každému členu týmu lze dopředu naprogramovat sérii kroků, které mají provést. Tento systém je navíc vylepšen ještě o jeden prvek. Každý člen má svoji číselnou horkou klávesu, tedy 1-4. Pokud jsme v módu pauzy, máme naplánované úkoly pro všechny členy týmu, nemusíme přejít do aktivního módu, kdy by se všichni rozutekli za svými úkoly, ale zmačknutím určitého čísla uvolníme jen jednoho člena, zatímco ostatní stojí. Takto můžeme postupně vypouštět vojáky tak, jak to je časově potřeba.

Co nepotěší
Zvětšit zdroj: Archiv Uznejte, že to je dobrá myšlenka dávající hře nový rozměr. Bohužel má své mouchy. Ač jsou postavy celkem inteligentní, občas se stane, že neudělají to, co jste požadovali. Najedou se zaseknou o roh budovy, s klidem střílí do zdi, za kterou mezitím nepřítel zašel a plýtvají tak drahocennou municí, hážou si granáty pod nohy, nebo se vydají zcela někam jinam, kde je vůbec nepotřebujete.

Rovněž systém volného pohledu je dvousečnou zbraní. Protože se lze podívat téměř kamkoliv, to by bylo, aby toho tvůrci nevyužili a občas neukryli důležitý objekt někam do tmavého rohu. A tak strávíte hodně času nastavováním kamery tak, aby pokud možno obsáhla většinu oblasti, kde se bojuje a nic nepřekáželo ve výhledu, případně když hledáte zapomenutý vypínač nebo čipovou kartu, která vypadla nějakému robotovi, jenž byl poslán do křemíkového nebe.

Prostředí, kterým jednotka prochází je sice různorodé, co do typů míst, avšak ne příliš propracované, natož tak detailní jako třeba v sérii Fallout. Snad jen rozbořené zdi, rozmačkaná auta či hořící barely dodají trochu pocitu, že se tady patrně válčilo. Vše víceméně v minimální míře k tomu, aby jimi byla vymezena jediná možná trasa.

Hrát či nehrát?
Zvětšit zdroj: Archiv To je těžká otázka. Možnost jakéhosi „skriptování“ útočných akcí představuje ve hře celkem zajímavý prvek. Je ovšem otázkou, jak dlouho dokáže bavit. Příběh samotný asi nebude hlavním lákadlem k postupování do dalších úrovní. Ani prostředí není příliš uchvacující, spíše strohé. Možná někoho naláká možnost multiplayeru, který dnes nechybí snad v žádné podobné hře. Kooperativně si můžete zahrát některé mapy ze singleplayerové části, kdy každý účastník ovládá jednoho člena týmu. Je tu i deathmatch, capture the flag, last man standing, rescue the president.

Nukem

Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv