Frontline Attack - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Frontline Attack - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

20. 10. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Z pod křídel společnosti Eidos se vyloupnula další real-timová strategie, která si vzala za námět oblíbené téma druhé světové války a především tankové bitvy. Čím je lepší než Sudden Strike II?

Autor: Matto
Publikováno: 20.října 2002


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Z pod křídel společnosti Eidos Interactive se právě nyní vyloupnula další real-timová strategie, která si za pozadí vzala v poslední době tak oblíbené téma druhé světové války. Hra neobsáhla celou válku, ale soustředila se na Evropu a několik významných období. Frontline Attack: War over Europe se dá zařadit mezi klasické RTS a navíc běží na Earth enginu známém například z Earth 2150, čili popisovat základní principy hry by asi bylo jako nosit dříví do lesa. Zaměřím se tedy spíš na zajímavosti či nedostatky.

 Náplň kampaní
Nejprve bych každému hráči doporučil projít si tutorial, protože je poměrně dobře udělaný - seznámí hráče se základními a nakonec i pokročilými vlastnostmi hry a zároveň předvede, co vše můžete od hry očekávat. Pak jsou tu na výběr jednotlivé kampaně. Za Němce se tak můžete zúčastnit buď operace Barbarossa, tedy útoku na SSSR v roce 1941, nebo známé protiofenzívy v Ardenách v zimě 1944-45. Pokud si zvolíte Rusy, budete buď bránit Moskvu na podzim a v zimě 1941 nebo bojovat v největší tankové bitvě u Kurska v létě 1943. No a konečně za Američany se můžete zúčastnit průlomu Gustavovy linie v Itálii a útoku na Řím nebo osvobozování Francie v létě 1944. Navíc tu je pár bonusových samostatných misí a pak tzv. skirmish mód, což je vlastně standardní RTS s budováním základny, výrobou jednotek a těžbou surovin.

Naopak kampaně se skládají z několika misí, odehrávajících se na poměrně rozsáhlých mapách a které procházíte s jednotkami tvořícími základ vaší armády. Každá mise se pak skládá z několika úkolů, které jsou koncipovány jako události ve hře v závislosti na vývoji. Nicméně sled misí je více méně lineární a pokud úkol nesplníte, ve většině případů to znamená opakování mise.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Grafická stránka hry
Engine vychází z už poněkud starší hry Earth 2150, ze které si vzal to dobré a přidal několik nových nápadů. Výsledkem je poměrně pěkná grafická stránka hry nehledě na množství dalších obrázků, různých menu a množství videí, což dohromady vytváří přitažlivou atmosféru. Mapa je velmi plastická (možná až příliš na můj vkus) a samozřejmě je možné zoomovat ji. Bohužel se nedá rotovat, což je občas značně nepříjemné.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hra se poměrně hodně orientuje na obrněné nebo mechanizované jednotky a všechny jsou proto pěkně modelovány - hned na první pohled poznáte, který typ tanku to proti vám stojí a s kým máte tím pádem čest. Bohužel totéž se nedá říci o pěších jednotkách, které tu jsou chudým příbuzným. Přestože jich je ve hře několik druhů, je velmi nesnadné je od sebe rozeznat, jsou prostě příliš titěrné.

 Pár nesrovnalostí
Palba jednotek a výbuchy jsou na dobré úrovni a bojiště působí skutečně tak jak by asi mělo, resp. v rámci možností enginu hry. Možná že výbuchy granátů jsou příliš veliké, protože vám často zakryjí celé jednotky a pokud se dostanete pod palbu většího množství děl, celá vaše armáda zmizí v záplavě dýmu a ohně. Radost pohledět je na letecké jednotky, které jsou opravdu velmi pěkné a jejich nálety skutečně působivé.

Co se naopak nepovedlo je malá nebo tzv. jump mapa, která se sice snaží o přehlednost a díky několika maskám i o větší využitelnost, nicméně tak nějak nezapadá do celkového grafického pojetí. Rozhodně pěkné je střídání noci a dne a počasí, což vše dohromady samozřejmě ovlivňuje i chování a vlastnosti jednotek. Ostatně celkovou kvalitu grafického zpracování můžete posoudit na okolních obrázcích. Můj čistě subjektivní názor je, že ačkoliv je grafika skutečně pěkná, působí poněkud nepozemsky a až příliš nepřirozeně. Je to prostě celé na můj vkus až příliš umělé.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Uživatelsky nepřátelské ovládání
S ovládáním je potíž a to bohužel nejen díky grafickému zpracování. Nejen že jsou některé jednotky titěrné či případně dovedně skryté za výbuchy, ale i jen samotný výběr v klidu stojících jednotek, jejich spojování do skupin a pak následné ovládání je, poněkud šetrně řečeno, nešikovné. Hra se naštěstí dá kdykoliv zastavit a přesto stále ovládat, díky čemuž nakonec vždy označíte to co potřebujete a zadáte potřebné příkazy, nicméně je to skutečně velmi nešťastné a neubráním se srovnání s nedávno vyšlým Sudden Strikem II, který je v tomto směru přesným opakem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Situaci nepomáhají ani ne moc intuitivní klávesové zkratky a menu ovládání jednotek. To se navíc dělí na dva módy, basic a advanced, což má umožnit hardcore hráčům složitější akce a na druhou stranu těm ostatním pohodlné ovládání. Bohužel ani jeden z módů není navržen moc vhodně a do krve vám jen tak nepronikne. Navíc i v případě advanced módu, kde bych čekal opravdu složitější formace či záludnější rozkazy, toho moc nenajdete, o basic módu poskytujícímu skutečně jen to základní ani nemluvě. To je jasný nedostatek u hry, která se snaží být postavená spíš na propracovanější strategii než na „hurááá“ stylu mnoha jiných RTS.

 AI aneb jak hraje počítač s vámi...
V návaznosti na ovládání je nutno lehce si povzdychnout i nad umělou inteligencí počítače. Každé skupině jednotek sice můžete nařídit v jaké formaci se má pohybovat a bojovat, nicméně platí to jen pro počáteční a konečný stav pohybu. V průběhu přesunu se vám tak snadno stane, že rychlé jednotky se velmi vzdálí od těch pomalých, slabší se nacpou před silnější a podobně. Prostě formace se za přesunu či boje zásadně nedodržuje a tím pádem její širší výběr v advanced módu postrádá smysl. Skutečně bizardní je, když pak s hrůzou v očích sledujete, jak vaše kolona tanků utvoří na mostě chumel a místo plynulého přejetí nebezpečného místa se tu zasekne. AI situaci sice skoro vždy vyřeší, ale možná by bylo lepší se do ní prostě nedostat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co mě trošku vyděsilo, bylo sebevražedné chování jednotek. Samohybné dělo klidně vyrazí před vaší linii vstříc obranné linii protivníka, pokud má za cíl ustupující jednotku nepřítele. Stane se pak snadnou obětí nepřátelské palby. Ještě překvapeněji jsem valil oči na jednotku pěšáků bez protitankové výzbroje, jak se s bezhlavým odhodláním vrhla na blížící se tanky nepřítele a to i přes mé zoufalé příkazy k ústupu.

Na druhou stranu je nutné pochválit třeba zásobovací jednotky, které vám dopravují munici z nejbližších skladů a jejichž chování se mi zdálo dobré a propracované. Podobně i vyprošťovací stroje, i když tady jsem už častěji viděl situaci, kdy se vyprošťovací tank vrhl do bitevní vřavy ve snaze opravit stroj na hrotě útoku a byl při to samozřejmě zničen.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 ... a proti vám
Zmiňovaných vlastností umělé inteligence se dá naopak velmi dobře využít při boji proti AI. Počítačovy jednotky se totiž dokážou chovat stejně hloupě jako vaše. Platí tedy prostá poučka. Zajistěte si vždy dobrou obrannou pozici, pokud možno zkomplikujte přístup k ní a pak prostě rozstřílejte zmateně či sebevražedně manévrující jednotky nepřítele. Co se obtížnosti týká, hra nabízí několik úrovní, přičemž jsem nepozoroval rozdíly v chování, ale prostě jen v počtech vašich a hlavně nepřátelských jednotek, případně v početnosti podpůrné dělostřelecké palby, které je jinak ve hře jako šafránu, či počtu letadel, které jsou k dispozici.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak se již stalo standardem, Frontline Attack nabízí i multiplayer módy hrané buď po lokální síti či přes internet. Hrát lze opět buď scénáře s předem danými jednotkami a situacemi nebo zmiňovaný skirmish mód, kde můžete dostatečně vyřádit dle vlastní fantazie a schopností. Jedné bitvy se může dohromady zúčastnit až osm hráčů. Ke hře je navíc připojen i docela pěkně udělaný editor, kde lze vytvořit nové mapy či přímo scénáře.

Hra Frontline Attack: War over Europe vychází v některých zemích pod názvem World War II: Panzer Claws, v ČR je v prodeji pod tím prvním názvem od pátku 18.října.

Stáhněte si: Demo (342 MB), Trailer (4,5 MB), Cheaty
Související články: Novinky

 
Matto
připravil: jd




 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Frontline Attack je klasická RTS s několika zajímavými nápady a vlastnostmi, která má dobrou atmosféru a je na ní docela příjemný pohled. Jejím nedostatkem je ovládání a místy hloupá umělá inteligence. Pokud tedy patříte k odborníkům na RTS či WW2, tak vám radím ruce pryč a zahrajte si raději Sudden Strike II. Pokud vám ale bude stačit basic mód a přes zbytek se přenesete, hra se vám jistě bude líbit, pohltí vás atmosférou a pěkně si zaválčíte.

Nejnovější články