Emergency 2012 - recenze
3/10
zdroj: tisková zpráva

Emergency 2012 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

7. 2. 2012 21:55 | Recenze | autor: Jakub Kovář |

Narazit v poslední době na originální RTS je těžké a není proto divu, že se netradiční záchranářské téma, s nímž série Emergency uchvacuje přes deset let, pořád dobře prodává. Po poměrně slabých prvních dílech začala z potenciálu těžit víc a víc, aby pomyslného vrcholu dosáhla ve své čtvrté inkarnaci. I v ní ji sice trápilo několik chyb spojených převážně s umělou inteligencí, ale ve výsledku šlo o kvalitní a především zábavný titul. Nový díl na tom však zdaleka tak dobře není.

Záchrana života

Vezměme to ale pěkně od začátku. V sérii Emergency jde především o koordinaci záchranářských jednotek při různých neštěstích, kdy vašimi nepřáteli překvapivě nejsou teroristé nebo imaginární druhá strana, ale přírodní živly jako je oheň, voda a vítr. Vaším úkolem je většinou uhasit požáry v oblasti a ošetřit všechny zraněné lidi, kteří se zde vyskytli – a že jich v závislosti na konkrétní události může být plno těžce zraněných a umírajících pod troskami.

Už apokalyptický letopočet v názvu naznačuje, že tentokrát se budete muset pořádně ohánět, abyste všechny možné katastrofy pomohli přežít co největšímu počtu lidí. Zborcení části Kolínské katedrály v úvodu je tak skutečně jenom zahřívací kolo v porovnání s takovým požárem Berlína, záplavami v Hamburku nebo havárií letadla přímo na Rudém náměstí v Moskvě. Již po pár odehraných misích však zjistíte, že méně někdy znamená více.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Hra po vás totiž zejména v prvních misích (a mojí nejneoblíbenější s názvem Nepokoje v Paříži) chce simultánní zvládnutí několika navzájem nepříliš propojených katastrof. Na opravdu precizní řešení a záchranu lidských životů byste tak i díky absentující pauze potřebovali několik končetin navíc a hlavně věštecké oko. To, aby vám odhalilo, na jakých místech se vám při hraní objeví další, většinou naprosto nesouvisející, úkoly.

V praxi se tak budete často setkávat s tím, že misi nejprve rozehrajete proto, abyste zjistili, co se kde stane a jak optimálně rozdělit vaše síly, a po několika pokusech ji díky preciznímu naučení se daného schématu zvládnete. Což sice jde několikrát přetrpět, ale rozhodně to není zábavné.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Problémy, kam se člověk podívá

A překombinovanost některých misí není jediným problémem této hry. I v jinak velice slušných a potenciálně zajímavých misích (město zasypané sněhem, kde musíte najít několik obětí, odvézt skupinky mrznoucích přeživších do tepla a ještě v mezičase odhánět zdivočelé a vyhladovělé psy) hru zabíjí spousta chyb, které zkrátka nelze mrknutím oka odpustit.

Mezi nejzávažnější problémy patří ty, co jsou spojené s umělou inteligencí, jež sama o sobě nedokáže takřka nic – v misi uvedené v příkladu se třeba policejní týmy vybavené pistolemi nedokáží bez vašeho přímého příkazu bránit smečkám divokých psů a záchranáři si nedokáží odvodit, že pacienta na nosítkách by mohli odnést automaticky do nejbližší ambulance a nestát s ním na místě jako kůly v plotě.

Stejně patetický je potom i pathfinding jednotek, kdy se vaši svěřenci poměrně bezhlavě vrhají do plamenů a záchranné čluny plují přímo do středu smrtícího víru. Za těchto podmínek tak budete většinu času nadávat, že místo profesionálním záchranářům velíte bandě klientů Jedličkova ústavu a místo zábavy budete jen skřípat zuby a vzpomínat na to, jak Emergency kdysi fungovala a přes vysokou obtížnost občas i bavila.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Neštěstí a pohroma

Všechny výše zmíněné chyby vás budou štvát hlavně pro to, že když si na některé zvyknete a zbytek začnete ignorovat, začnete se u hry i docela bavit. Což vám však vydrží jen pár minut, než vás ze židle zvedne další nesmyslný bug, u něhož ovšem nemáte žádnou naději, že by jej autoři opravili, když jej nechali ve verzi s označením 1.2f.

Zvláště s ohledem na to, že autoři ve hře zapomněli i bug, který náhodně shazuje hru v módu volného hraní (kde se na mapě dějí různé malé katastrofy a vy je musíte se svým oddělením zvládnout), nebo velice specifický bug, který znemožňuje dostat se přes misi s havárií ve Frankfurtské elektrárně, protože v ní hra prostě a jednoduše při animované sekvenci spadne do Windows.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Opravdu si nechci ani domýšlet, jak dobrá by hra mohla být, pokud by autoři byli při testování jen o trochu důslednější. Takhle mi jen zbývá povzdechnout si a říct, že servery pro multiplayerové hraní jsou prázdné naprosto poprávu: takhle se zábavná hra totiž opravdu nedělá.

P.S. Řadu měsíců jsme čekali na vydání české verze, až jsme to už nevydrželi a zrecenzovali verzi anglickou. CZ verze by podle aktuálního harmonogramu českého vydavatele TopCD měla vyjít letos v dubnu - práce na lokalizaci prý začala v polovině ledna. Až hra u nás vyjde, tak se na ni podíváme, a kdyby se krom české lokalizace něco změnilo, tak recenzi doplníme.

Smarty.cz

Verdikt:

I po několika dílech stále zajímavý koncept dokonale zabíjí zpracování – zarážející jsou především technické chyby, překombinované mise a téměř absentující umělá inteligence. Ve spojení s problematickým pathfindingem se tak z Emergency 2012 stává jen potenciálně dobrý titul, který však svou šanci trestuhodně propásl.

Nejnovější články