Earth 2160 - recenze
8/10
zdroj: Archiv

Earth 2160 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

10. 10. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Ačkoli byla Země v roce 2150 zcela zničena, její původní obyvatelé se zachránili a zkouší štěstí v okolním vesmíru. Prakticky z ničeho vybudovali základny, vymysleli nové technologie a vše spěje k dalšímu zdrcujícímu konfliktu...

Autor: Bergy
Publikováno: 10.října 2005
Verze hry: anglická/finální 1.3.5
Doba recenzování: 10 dnů


Obrázek zdroj: Archiv Sága této hry se začala psát už v druhé polovině devadesátých let, kdy se objevila strategie Earth 2140 od polských Topware Interactive. I přes fakt, že se nejednalo o nic jiného než laciný klon jiných RTS, kterých tehdy vznikaly desítky, našel si tento titul díky líbivé vizáži a dobré hratelnosti spoustu příznivců. S novým tisíciletím pak přišlo na trh od základu nové pokračování Earth 2150, které přineslo čerstvou dějovou zápletku, pozměněný herní systém a také kompletní 3D grafiku. Skvělý herní zážitek ještě stihnul umocnit datadisk Moon Project, ale poté nastala několikaletá pauza. Až zprávy o třetím plnohodnotném pokračování Earth 2160 rozvířily poklidné vody. Od samého začátku totiž bylo z dostupných materiálů jasné, že nepůjde jen o nějakou nastavenou kaši, ale pořádný skok dopředu po všech stránkách.

Vraťme se ale v úvodu krátce ke kořenům příběhu. Po vleklých atomových válkách, kterých se roku 2140 účastnily dvě hlavní velmoci Eurasian Dynasty a United Civilized States, se mnohé nezměnilo. Tedy až na menší detail, že se planeta Země vlivem neustálých mega explozí vychýlila ze své oběžné dráhy a postupně se začala stále více přibližovat ke Slunci. V roce 2150 proto odstartovalo horečné běsnění mající za cíl naskrblit co možná nejvíce potřebných surovin a prchnout na Mars, jakožto nejbližší vhodnou planetu. Tentokrát se ale do nemilosrdného boje o nerostné produkty pustila i třetí strana Lunar Corporation, která sice do té doby obývala Měsíc, ale kdyby nic nepodnikla, stihl by jí stejný osud jako Zemi.

 Začíná se opět od nuly
Earth 2160 přímo navazuje na předchozí děj, což znamená, že vykresluje události od výše zmíněného exodu. Před úplným zničením Země se nakonec podařilo utéci všem znepřáteleným mocnostem. Přeživší jedinci se už ale nedali počítat na miliony, nýbrž pouze na pár tisícovek. Lidské představitele United Civilized States navíc během cesty na Mars postihla drobná nehoda, kdy umělá inteligence jednoduše vyhladila vše živé ve vlastních řadách a zcela převzala nad událostmi kontrolu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Po přistání v nové domovině panuje následující roky relativní klid, protože všichni nezávisle na sobě nabírají druhý dech a vyvíjejí nové technologie, kterými hodlají jednou pro vždy ostatní soupeře eliminovat. Aby to však opět nebylo přímočaré, do dění navíc vstupuje čtvrtý hráč. Nejsou to sice původní obyvatelé Marsu, ale rozhodně se zde vyskytovali dříve než se psal rok 2160. Jedná se o záhadné vetřelce, kteří byli na rudé planetě kdysi dávno uvězněni. Prošli však dlouhou evolucí a díky ní jsou nyní schopni tvrdého odporu. Jakmile vycítili svou šanci, začali potírat ostatní formy života a velmi rychle se tak stali vážnou hrozbou.

 Hlavní nabídka
Zvětšit zdroj: Archiv Singleplayerovou část hry tvoří čtyři základní kampaně po sedmi misích za každou stranu. Od začátku jsou však dostupné pouze dvě a to za Eurasian Dynasty a Lunar Corporation. Zbylé se odblokují až po odehrání těch předchozích. V zásadě je tak dodržena dějová posloupnost, protože příběh se neustále vyvíjí, jednotlivé kampaně na sebe navazují a mají i své spojovací články. Například v té první dbáte na dostavbu mohutného orbitálního kanónu a ve třetí se ho zase snažíte srovnat se zemským povrchem apod.

V určitých fázích hry si člověk může zvolit, jakým misím se bude věnovat. Na první pohled to budí dojem, že Earth 2160 není zas tak lineární RTS, ale když zjistíte, že se jedná jen o volbu pořadí a musíte stejně postupně odehrát úplně všechno, nadšení poněkud opadne. Na druhou stranu jsou kampaně hodně propracované, nechybí in-game animace, rozhovory mezi postavami atd. To samé potvrzují herně velmi různorodé mise, které vás jednou nutí k čisté ofenzivě, jindy k hromadění surovin nebo k obranné taktice. Výjimkou nejsou ani úkoly ve stylu Commandos, kdy musíte s přiděleným hrdinou absolvovat záškodnické akce v nepřítelem obsazené oblasti. Hra má tedy neustále spád a nesklouzává do přílišného stereotypu.

 Vysoká obtížnost
Ačkoliv se může zdát, že celkový počet 28 misí je na čtyři znepřátelené frakce trochu málo, můžu vás ujistit, že jich je tak akorát. Čas strávený nad jedním scénářem se pohybuje od jedné hodiny až po dvojnásobek. Vše závisí na tom, jak se vám daří a jakou zvolíte výrobní či výzkumnou taktiku. Za každou chybu se zde krutě platí, protože obtížnost je už na nejnižší úroveň docela tuhá a to i po aplikaci patche 1.3.5, jenž měl hru o něco zjednodušit.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Délku misí pak ještě ovlivňuje jeden nepříjemný faktor, kterým je design map. Veskrze je to skoro vždy vyložený labyrint s nespočtem cestiček. Když vás poté úkoly nutí likvidovat nepřátele do posledního živáčka, je pěkný opruz podobný terén zdlouhavě pročesávat. Tyto situace jsou bohužel celkem časté, takže nezbývá než zatnout zuby a nějak se tím vším prokousat.

Dost nepříjemné je i používání hlavních hrdinů coby herních jednotek. Je sice fajn, že dokáží vylepšovat své dovednosti a mají vlastní inventář pro různé typy zbraní či výbušnin, ale člověk si je musí neustále hlídat jako oko v hlavě. Při jejich úmrtí totiž automaticky následuje poslední uložená pozice nebo restart celé mise. Při hře ještě můžete sem tam využívat další unikátní jednotky, které si za úplatu pronajímáte. Dovedou vám pomoci například s výzkumem, špehováním soupeře či se postarají o zvýšení těžby nerostů. Když vám je zabijí, nic se neděje, jen ztrácíte jejich nadstandardní služby.
Zvětšit zdroj: Archiv
 Stavba základen trochu jinak
K novinkám lze směle přiřadit originální systém architektury jednotlivých frakcí. Eurasian Dynasty třeba musí stavět svou základnu jako jeden velký komplex, jehož segmenty jsou spojovány speciálními tubusy. Ve výsledu sice vznikne úctyhodný slepenec, ale trápit to nikoho nemusí, protože k výrobě jednotek a výzkumu se přistupuje přes jednoduché herní rozhraní. Pro obranu základny slouží mohutné valy, které na sobě mají kolejnice. Na ně se posléze dají umístit dělové věže, které však nejsou fixní, nýbrž plně mobilní a lze je dle libosti přešoupávat tam, kde jich je zrovna nejvíc zapotřebí.

Lunar Corporation stejně jako minule staví vše na oběžné dráze a poté jednotlivé moduly transportuje na zem. Měsíčňané se však nyní vyznačují obrovitými věžemi, které vznikají vršením jednotlivých budov na sebe. Jsou hodně závislí na dostatku energie, takže v jejich případě je potřeba zbudovat spoustu solárních panelů. K obraně používají silová pole a speciální bitevní nadstavby, které se umísťují na vrcholky věží.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Robotická organizace United Civilized States paradoxně pokročila v tomto směru asi nejméně. Využívá totiž volně stojících struktur, jako tomu bylo dříve, a k nim se nově přistavují různé druhy upgradů, které funkčně rozšiřují základní stavby. Obranné stěny nemá k dispozici vůbec, ale zato může budovat samostatné bunkry a speciální zátarasy.

Vetřelci v zásadě žádné budovy nestaví, protože vše je u nich vytvářeno živými organismy. Základní jednotky se množí dělením a při dostatku surovin se mohou dále transformovat na létající bitevní lodě, pozemní vojska nebo nehybné obranné struktury. Je to velmi zajímavá rasa, ale také dosti neosobní a styl hry se od všech ostatních národů diametrálně liší. Jakmile vám totiž nezbudou nezmutovaní jedinci pro další dělení, nastávají pořádné problémy.

Zvětšit zdroj: Archiv  Rozdílná taktika
Hratelnost Earth 2160 je asi na nejlepší úrovni z celé série. Důvodem je fakt, že hra má na svém pozadí skutečně se rozvíjející příběh. V prvním díle to byl pouze nezbytný doplněk a u Earth 2150 bylo neúprosně ubíhajícímu časovému limitu a hromadění surovin podřízeno naprosto vše. Tentokrát je to ale jiné, všichni bojují o svou holou existenci a dříve zapřísáhlí protivníci se dokonce spojují proti společnému mimozemskému nepříteli.

Svou roli opět sehrává skutečnost, že člověk je nucen neustále měnit herní taktiku v závislosti na tom, jaký soupeř proti němu zrovna stojí. Narážím tím na skutečnost, že zbraně a pancéřování, které bezvadně funguje například v bojích s Eurasian Dynasty, je prakticky k ničemu proti vetřelcům apod. Ty správné bojové prostředky a štíty tedy musíte nejprve vynalézt a poté ještě ve speciálním konstrukčním menu poskládat nové typy jednotek. Já vím, není to žádná velká novinka, protože tohle se už objevilo v Earth 2150, avšak nyní je to ještě důležitější herní prvek než kdykoli předtím. I čtyřnásobná přesila nevhodně vybavených jednotek může být během chvilky zcela vyhlazena, aniž by soupeři způsobila vážnější škody a to už je co říci. Proto nesmíte nepodceňovat výzkum a vždy si před výstavbou armády zjistit, jaký protivník proti vám stojí a co na něj vlastně platí.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Jako každá správná RTS nabízí i Earth 2160 multiplayer až pro osm hráčů a také skirmish mód sloužící jako generátor misí nebo trénink na ostrou síťovou hru. Jestli ovšem multiplayer uspěje nebo ne, ukáže až čas. Můj názor je takový, že masová věc z toho zatím nekouká, protože hraní ve více lidech je celkem zdlouhavé kvůli komplikovanému výzkumu technologií. Na druhou stranu fakt, že se dá síťová hra uložit a pokračovat třeba další den, rozhodně není na škodu. Stejně tak možnost připojit se do už rozběhnuté hry. Jinak to ale vypadá, že osloveni budou především jen ti opravdoví fandové této série.
Zvětšit zdroj: Archiv
 Precizní modely jednotek
Na grafickém zpracování člověka upoutá především dechberoucí detailnost jednotek či budov a to nemluvím o všech těch zbraňových efektech a explozích, které to všechno podtrhují. I když Earth 2150 vypadala na svou dobu velmi dobře, s Earth 2160 se nedá vůbec srovnávat, protože tahle 3D grafika je minimálně o dvě třídy výše. Kompletně předěláno bylo herní rozhraní, které nyní představují schovávající se průhledné panely, jenž umožňují maximálně dobrý výhled na mapu.

Minulá vychytávka v podobě trojdílné obrazovky byla nahrazena jednoduchým obrazem v obraze, jenž obsahuje klasickou kameru nebo pohled z vlastních očí postavy. Tuto vymoženost jsem ale jen vyzkoušel a během normální hry nikdy nepoužil. Přijde mi to zbytečné stejně jako v Empire Earth II.Zachováno bylo taktéž pravidelné střídání dne s nocí a možnost zapínat jednotkám světlomety. Libovolná rotace kamery a zoomovaní je rovněž samozřejmostí. Jako vždy bych ale uvítal, kdyby šlo pohled oddálit od povrchu mapy o něco více, kvůli lepší přehlednosti.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 HW náročnost
Všechna tahle nádhera si vcelku pochopitelně žádá určité hardwarové nároky, které nejsou zrovna malé. Na svém počítači AMD Athlon 64 3500+, 1GB RAM a GF 6800GT (použité rozlišení 1280x1024) mi sice Earth 2160 chodilo bez problémů, ale v žádném případě jsem nemohl mít nastavené všechny detaily na maximum. Minimální požadavky jinak zní: Pentium IV nebo AMD (1500+), 512 MB RAM a 3D karta se 128 MB RAM. Pro rychlejší chod se také doporučuje zapnout v nastavení hry volbu „Force shaders version 1.3“, která znatelně odlehčí méně výkonným grafickým kartám.

Zvětšit zdroj: Archiv Nebývá zrovna mým zvykem věnovat se u RTS zvukové stránce, ale tentokrát udělám výjimku. Jednak mě velmi potěšil orchestrální hudební doprovod, který skvěle dotváří atmosféru hry, ale také dost zklamalo nadabování postav v animacích. Konkrétně se jedná o velmi odfláknutou synchronizaci řeči a pohybu rtů, což působí amatérsky. Domácí hráče to naštěstí zas tak trápit nemusí, protože v České republice vyjde tato hra v kompletní lokalizaci od společnosti Hypermax (snad koncem října?) a to včetně upraveného dabingu, který by měl narozdíl od původní anglické verze dobře sedět.

Stáhněte si: Trailery, Cheaty...

Související články: Rozhovor, Novinky, Earth 2150 recenze, Earth 2150: Lost Souls recenze, The Moon Project recenze

 
Bergy
autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)






 
 
Bergy

Verdikt:

Jestliže se říká do třetice všeho dobrého, tak u Earth 2160 to platí naprosto přesně. Skvělý herní zážitek ovšem kazí někdy až zbytečně zdlouhavé mise a hrdinové, kteří mají tendenci umírat ve chvílích, kdy se to vůbec nehodí. Celkově jde o kvalitní hru, kterou ocení především přiznivci singleplayeru díky rozvinutému příběhu, solidním kampaním a variabilní hratelnosti. Poněkud vyšší obtížnost ovšem může být zvláště pro sváteční hráče trochu problém.

Nejnovější články