Autor: Bergy Publikováno: 10.října 2005 | Verze hry: anglická/finální 1.3.5 Doba recenzování: 10 dnů |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek ![]() V určitých fázích hry si člověk může zvolit, jakým misím se bude věnovat. Na první pohled to budí dojem, že Earth 2160 není zas tak lineární RTS, ale když zjistíte, že se jedná jen o volbu pořadí a musíte stejně postupně odehrát úplně všechno, nadšení poněkud opadne. Na druhou stranu jsou kampaně hodně propracované, nechybí in-game animace, rozhovory mezi postavami atd. To samé potvrzují herně velmi různorodé mise, které vás jednou nutí k čisté ofenzivě, jindy k hromadění surovin nebo k obranné taktice. Výjimkou nejsou ani úkoly ve stylu Commandos, kdy musíte s přiděleným hrdinou absolvovat záškodnické akce v nepřítelem obsazené oblasti. Hra má tedy neustále spád a nesklouzává do přílišného stereotypu. Ačkoliv se může zdát, že celkový počet 28 misí je na čtyři znepřátelené frakce trochu málo, můžu vás ujistit, že jich je tak akorát. Čas strávený nad jedním scénářem se pohybuje od jedné hodiny až po dvojnásobek. Vše závisí na tom, jak se vám daří a jakou zvolíte výrobní či výzkumnou taktiku. Za každou chybu se zde krutě platí, protože obtížnost je už na nejnižší úroveň docela tuhá a to i po aplikaci patche 1.3.5, jenž měl hru o něco zjednodušit. ![]() ![]() ![]() Délku misí pak ještě ovlivňuje jeden nepříjemný faktor, kterým je design map. Veskrze je to skoro vždy vyložený labyrint s nespočtem cestiček. Když vás poté úkoly nutí likvidovat nepřátele do posledního živáčka, je pěkný opruz podobný terén zdlouhavě pročesávat. Tyto situace jsou bohužel celkem časté, takže nezbývá než zatnout zuby a nějak se tím vším prokousat. Dost nepříjemné je i používání hlavních hrdinů coby herních jednotek. Je sice fajn, že dokáží vylepšovat své dovednosti a mají vlastní inventář pro různé typy zbraní či výbušnin, ale člověk si je musí neustále hlídat jako oko v hlavě. Při jejich úmrtí totiž automaticky následuje poslední uložená pozice nebo restart celé mise. Při hře ještě můžete sem tam využívat další unikátní jednotky, které si za úplatu pronajímáte. Dovedou vám pomoci například s výzkumem, špehováním soupeře či se postarají o zvýšení těžby nerostů. Když vám je zabijí, nic se neděje, jen ztrácíte jejich nadstandardní služby. ![]() K novinkám lze směle přiřadit originální systém architektury jednotlivých frakcí. Eurasian Dynasty třeba musí stavět svou základnu jako jeden velký komplex, jehož segmenty jsou spojovány speciálními tubusy. Ve výsledu sice vznikne úctyhodný slepenec, ale trápit to nikoho nemusí, protože k výrobě jednotek a výzkumu se přistupuje přes jednoduché herní rozhraní. Pro obranu základny slouží mohutné valy, které na sobě mají kolejnice. Na ně se posléze dají umístit dělové věže, které však nejsou fixní, nýbrž plně mobilní a lze je dle libosti přešoupávat tam, kde jich je zrovna nejvíc zapotřebí. Lunar Corporation stejně jako minule staví vše na oběžné dráze a poté jednotlivé moduly transportuje na zem. Měsíčňané se však nyní vyznačují obrovitými věžemi, které vznikají vršením jednotlivých budov na sebe. Jsou hodně závislí na dostatku energie, takže v jejich případě je potřeba zbudovat spoustu solárních panelů. K obraně používají silová pole a speciální bitevní nadstavby, které se umísťují na vrcholky věží. ![]() ![]() ![]() Vetřelci v zásadě žádné budovy nestaví, protože vše je u nich vytvářeno živými organismy. Základní jednotky se množí dělením a při dostatku surovin se mohou dále transformovat na létající bitevní lodě, pozemní vojska nebo nehybné obranné struktury. Je to velmi zajímavá rasa, ale také dosti neosobní a styl hry se od všech ostatních národů diametrálně liší. Jakmile vám totiž nezbudou nezmutovaní jedinci pro další dělení, nastávají pořádné problémy. ![]() Hratelnost Earth 2160 je asi na nejlepší úrovni z celé série. Důvodem je fakt, že hra má na svém pozadí skutečně se rozvíjející příběh. V prvním díle to byl pouze nezbytný doplněk a u Earth 2150 bylo neúprosně ubíhajícímu časovému limitu a hromadění surovin podřízeno naprosto vše. Tentokrát je to ale jiné, všichni bojují o svou holou existenci a dříve zapřísáhlí protivníci se dokonce spojují proti společnému mimozemskému nepříteli. Svou roli opět sehrává skutečnost, že člověk je nucen neustále měnit herní taktiku v závislosti na tom, jaký soupeř proti němu zrovna stojí. Narážím tím na skutečnost, že zbraně a pancéřování, které bezvadně funguje například v bojích s Eurasian Dynasty, je prakticky k ničemu proti vetřelcům apod. Ty správné bojové prostředky a štíty tedy musíte nejprve vynalézt a poté ještě ve speciálním konstrukčním menu poskládat nové typy jednotek. Já vím, není to žádná velká novinka, protože tohle se už objevilo v Earth 2150, avšak nyní je to ještě důležitější herní prvek než kdykoli předtím. I čtyřnásobná přesila nevhodně vybavených jednotek může být během chvilky zcela vyhlazena, aniž by soupeři způsobila vážnější škody a to už je co říci. Proto nesmíte nepodceňovat výzkum a vždy si před výstavbou armády zjistit, jaký protivník proti vám stojí a co na něj vlastně platí. ![]() ![]() ![]() Jako každá správná RTS nabízí i Earth 2160 multiplayer až pro osm hráčů a také skirmish mód sloužící jako generátor misí nebo trénink na ostrou síťovou hru. Jestli ovšem multiplayer uspěje nebo ne, ukáže až čas. Můj názor je takový, že masová věc z toho zatím nekouká, protože hraní ve více lidech je celkem zdlouhavé kvůli komplikovanému výzkumu technologií. Na druhou stranu fakt, že se dá síťová hra uložit a pokračovat třeba další den, rozhodně není na škodu. Stejně tak možnost připojit se do už rozběhnuté hry. Jinak to ale vypadá, že osloveni budou především jen ti opravdoví fandové této série. ![]() Precizní modely jednotek Na grafickém zpracování člověka upoutá především dechberoucí detailnost jednotek či budov a to nemluvím o všech těch zbraňových efektech a explozích, které to všechno podtrhují. I když Earth 2150 vypadala na svou dobu velmi dobře, s Earth 2160 se nedá vůbec srovnávat, protože tahle 3D grafika je minimálně o dvě třídy výše. Kompletně předěláno bylo herní rozhraní, které nyní představují schovávající se průhledné panely, jenž umožňují maximálně dobrý výhled na mapu. Minulá vychytávka v podobě trojdílné obrazovky byla nahrazena jednoduchým obrazem v obraze, jenž obsahuje klasickou kameru nebo pohled z vlastních očí postavy. Tuto vymoženost jsem ale jen vyzkoušel a během normální hry nikdy nepoužil. Přijde mi to zbytečné stejně jako v Empire Earth II.Zachováno bylo taktéž pravidelné střídání dne s nocí a možnost zapínat jednotkám světlomety. Libovolná rotace kamery a zoomovaní je rovněž samozřejmostí. Jako vždy bych ale uvítal, kdyby šlo pohled oddálit od povrchu mapy o něco více, kvůli lepší přehlednosti. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů HW náročnost ![]() Stáhněte si: Trailery, Cheaty... Související články: Rozhovor, Novinky, Earth 2150 recenze, Earth 2150: Lost Souls recenze, The Moon Project recenze |
Bergy | |
autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora) |