![]() ![]() ![]() Systém jednotek Zmínil jsem, že hra je tahová strategicko-taktická válečná strategie, což je můj pojem, který popisuje v nejstručnější podobě hry Campaign Series kam patří i Divided Ground. Znamená to, že pokaždé, když hrajete tuto hru, spočívá boj v jednotlivých tazích protivníků, kdy si strany mezi sebou předávají iniciativu. Do bitvy pak vedete významnou část armády zvolené strany a to zhruba od jednotky velikosti praporu až třeba po několik divizí. Základním stavebním kamenem každé takové jednotky je četa, což je nejmenší samostatná jednotka ve hře. Podíváte-li se na okolní obrázky, tak každý tank, každé srocení vojáčků či každé dělo představuje vlastně četu tanků - tedy několik kusů, četu vojáků - čili zhruba tři družstva, nebo četu děl - tedy správně po vojensku baterii. Čili vzhledem k tomu, že i jen prapor čítá zhruba 10-20 čet, je vidět, že ve hře řešíte na každém kroku taktické problémy vedení jednotek právě velikosti roty, praporu či pluku. Tedy řešíte, jak obsadit tu a tu vesnici, jak se dostat nepřátelskému obrannému bodu do týla, jak obsadit most atp. Proto říkám, že hra je taktická. ![]() Co se týká jednotek samotných, jsou velmi pečlivě udělané co se typové rozmanitosti a účelu týká. Najdete zde velké množství tanků, od veteránů druhé světové války až po “moderní” (1973) bitevní tanky, od pěšáků s RPGéčkama až po ty s protitankovými raketami, od protiletadlových kulometů až po rakety země vzduch a mnoho a mnoho dalších, věrně odpovídajících svým reálným předlohám. Ve hře je sice omezeným způsobem, ale přece jen zastoupeno i letectvo, kdy na požádání provede nálet do vámi zvolené oblasti. A jsou zde i helikoptéry, tato nepostradatelná zbraň moderních armád a to od helikoptér transportních až po bitevní. Ba i trošku toho námořnictva zde můžeme nalézt a to v podobě vyloďovacích a podpůrných člunů a lodí. Opět hexy ![]() Čtyři kampaně Divided Ground obsahuje čtyři kampaně, které jsou sestavené z předem připravených scénářů a které procházíte se svou “core” jednotkou většinou o velikosti brigády. Řazení scénářů za sebou je lineární, ale přesto záleží, na ukončení posledního scénáře, čili dějová linie každé kampaně je rozvětvená. Kampaň můžete hrát vždy jen za jednu stranu. Ve dvou kampaních máte možnost hrát za síly Izraele, v druhých dvou to je jednou za Syřany a jednou za Jordánce. Kampaně bohužel nejsou nijak rozsáhlé, což je částečně i dáno zvoleným obdobím, protože jak Šestidenní tak Jomkippurská válka byly poměrně krátké. Obtížnost kampaní je dána stranou, za kterou hrajete. Za Izrael nebudete mít problémy a kampaní projde velmi úspěšně i málo zkušený začátečník. Na druhou stranu kampaně za Araby jsou velmi těžké, možná až nehratelné a zvítězit v jednotlivých bitvách je téměř nemožné. ![]() ![]() ![]() Pokud nezvolíte kampaň, můžete si zahrát jeden ze scénářů, kterých je ve hře (včetně výukových) pouhých 26. Není to mnoho, ale obsahují většinu zajímavých operací zmiňovaného období a hráč si v některých specializovaných může vyzkoušet i takové akce, jako noční přepady zvláštních jednotek, para výsadky z letadel či vrtulníků nebo třeba obranu statické linie proti nájezdu nepřátelských tanků. Obtížnost scénářů je velmi různorodá, záleží na povaze a sestavení scénáře, ale platí víceméně podobné pravidlo jako pro kampaně. Editory Malý počet scénářů je dá poměrně snadno vyřešit pomocí editorů, které hra obsahuje. Jsou tři. Prvním z nich je editor map, kde si můžete sestavit mapu “libovolně” velikou a zcela dle vaší fantasie i když v mantinelech možností hry. Druhým je editor jednotek, kde nemůžete editovat jednotky samotné, ale jednotky vojenské. Můžete si zde třeba sestavit super silnou údernou brigádu složenou z nejlepších tanků své doby a z elitních jednotek pěšáků. Posledním editorem je pak editor scénářů, kde na připravenou mapu umístíte vaší super brigádu, postavíte proti ní ty nejhorší jednotky nepřítele a nastavíte ty nejlepší podmínky pro vaše drtivé vítězství. Dá se tedy předpokládat, že na internetu se v brzké době objeví řada scénářů, které doplní stávající. ![]() Konec přetvářky Jako znalec poměrů, veterán her Campaign Series a nadšený hráč těchto her, mohu k Divided Groundu říci jen jedno - PODVOD !!! Autoři prostě a jednoduše použili bez jakýchkoliv změn původní systém Campaign Series. Přestože opustili druhou světovou válku, nepřijali výzvu změnit či přidat pravidla pro modernější vedení boje (např. noční vidění). Dokonce ani pro helikoptéry neudělali speciální režim a použili nějaký hybrid, takže nastávají komické situace, kdy helikoptéry nemohou střílet, pokud se pohybují nad vodou !!! Čili od posledních přídavků ke Campaign Series se změnily jen jednotky, které odpovídají dané době, ale už ne zcela všechny jejich funkce. Ba co víc, Talonsofti i některé věci odebrali !!! Původní hry Campaign Series totiž v sobě obsahují ještě generátor bitev a hlavně dynamicky generované kampaně. Ty ale byly stále nedokonalé, byly s nimi problémy a tak se na ně, i přes protesty hráčů, programátoři Talonsoftů jednoduše vykašlali. Čili v Divided Groundu jsou jen linkované kampaně. ![]() ![]() ![]() Ba co víc, kdyby byly linkované kampaně propracované a dlouhé, tak neřeknu. Délka kampaní je skutečně žalostná. Každá kampaň má celkem kolem 10ti scénářů (zhruba třikrát méně než třeba ve West či East Frontu), ale vzhledem k rozvětvenosti kampaní, je ani všechny neprojdete. Já jsem kampaň za Izraelce v roce 1973 dohrál za pár hodin a to ve čtyřech primitivních scénářích. Zmínil jsem se, že kampaně jsou čtyři ... a to taky jsou, ale jen na první pohled. Jsou totiž zrcadlové, čili pokud začnete kampaň za Izraelce na Golanských výšinách roku 1973, tak kampaň za Syřany je tatáž, ale prostě jen z druhé strany. Stejně tak dvojice kampaní z války o nezávislost. Je to určitě zajímavý pohled, zahrát si kampaň za obě strany, ale pak by jich muselo být víc a ne dvě, jak tomu je ve skutečnosti. Já v tom vidím prostě jen další podvod a odfláknutou práci Talonsoftu. ![]() Scénáře šité horkou jehlou Řeknete si, dobrá, kampaně se moc nepovedly, ale scénáře jsou přece jednodušší na testování a tvorbu, čili budou určitě lepší. To jsem si říkal i já, ale opět sem se zklamal. Scénáře jsou toho nejhoršího kalibru (až na pár čestných vyjímek jednoho z autorů scénářů), takové ani nikdo neměl drzost publikovat na internetu, protože by sklidil posměch. Na scénářích je vidět, že jsou dělané horkou jehlou a skutečně nezkušenými autory, kteří ani zcela nechápou některé herní zákonitosti !!! Další pikantnost je, že ze všech 26 scénářů je pouze jeden určen pro hru dvou hráčů, všechny ostatní jsou koncipovány proti AI, čímž si Talonsofti opět ušetřili kousek práce, protože jejich pojetí scénářů proti AI je prostě fixace počítačových jednotek, přestože editor nabízí i variantu s vyladěným nastavením útočnosti AI. To ale znamená víc práce a testování. Takže nakonec jediné, co má ve hře hodnotu, jsou ony editory, v kterých jak doufám vzniknou pěkné scénáře od “amatérů” a to i pro hru dvou hráčů. ![]() P.S. Mám z toho jediný pocit, Divided Ground je jen dalším větrem do plachet odpůrců Campaign Series a oblíbenosti a případně i prodejnosti těchto her u nás rozhodně nepropěje.
|
23. 8. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |
Mysleli jste si, že se Talonsoft polepší a další strategie z Campaign série bude stát za to? Omyl! Detaily v recenzi Divided Ground.