Autor: Cappy Publikováno: 9.května 2005 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Umělá inteligence Velmi viditelná a asi jednoznačně největší slabina hry. Je třeba konstatovat, že nepřátelé se chovají velmi hloupě a nedokáží příliš koordinovat svůj postup. Ano, občas se sice stane, že zalehnou nebo alespoň zakleknou, ale s hledáním krytu mají opravdu problém. A že by se nějak rafinovaně kryli za přírodní překážky? To je čirá utopie. Bohužel se tak stávají snadným terčem. Někdy stačí jediný výstřel z velké vzdálenosti, aby se strhla úplná mela a nepřátelé na vás začali pořádat hony. Hlava nehlava. Projevuje se to tak, že se seberou a hromadně běží směrem k vám jako příšerky v Serious Sam. Obvykle zahajují palbu, až když jsou několik kroků od vás - a vůbec mají zvláštní móresy. Někteří se umí "zaseknout" uprostřed budovy nebo trčí schovaní za dveřmi a nevystrčí nos, ani když venku zuří tuhý boj. Prostě dělají, jako by se jich situace pár metrů vedle netýkala a tak si ničeho nevšímají. Jakmile hráč zjistí, kde jsou takoví solitéři obvykle rozestaveni, vyčistí místnost granátem a je klid. Opravdu nehrozí, že by se takový protivník odhodlal k nějaké samostatné akci, dokud mu nevlezete přímo před nos. Nechci tvrdit, že by taková situace nebyla občas překvapující, obzvláště, když vám hra klamně oznámí, že prostor je již vyčištěn a že už se na něm nenacházejí nepřátelské jednotky. Postupem času se ale z likvidace takových nepřátel stane rutina a začne to být pro zkušenější / náročnější hráče celkem nuda. Navíc nepřítel není při střelbě dvakrát nejpřesnější a protože překvapí jen málokdy, obtížnost hry dá hodnotit jen jako střední nebo spíše nízká. ![]() ![]() ![]() Jestliže umělá inteligence nepřátel je katastrofální, umělá inteligence vašich spolubojovníků na tom není o moc lépe. Spíše naopak. Vaši parťáci mají světlé okamžiky, ale většinu času si říkáte: "Co to ti idioti zase dělají?". Občas se bezhlavě vrhají do centra největšího odporu a často podléhají přesile dříve, než je zdrávo a než jim stihnete vůbec nějak pomoci nebo přidělit příkazy (které obvykle nerespektují). To raději ani nemluvím o krkolomných situacích, které nastávají hlavně v momentech, kdy provedete něco, co vám sice umožňuje rozlehlé herní prostranství, ale s čímž hra jaksi nepočítá. Anomálií se vyskytuje mnoho (viz tabulka). Dopravní prostředky a mapy ![]() ![]() ![]() Herní mapy jsou velmi rozlehlé, skoro bych je přirovnal k něčemu, jako je Flashpoint. To dává určitou svobodu myšlení a možnost obejít nebezpečný úsek velkým obloukem. Na mapách se nacházejí vyvýšeniny a údolí, různé budovy, kaktusy, stromy nebo telekomunikační věže. Pohyby postavy a animace Vaše herní postava zvládá rozmanitou škálu pohybů. Umí ležet, běžet, stát, klečet, skákat, házet (granáty, dýmovnice) a šplhat po žebříku. Kromě toho se umí vyklánět zpoza rohu a také válet sudy po zemi. Což je cool, ale po chvíli se z toho motá hlava :) Jestliže animace nepřátel jsou chvalitebné, animace vaší postavy při skoku za běhu je trochu nepřirozená. Každopádně přebíjení zbraní je zobrazeno velice věrně, vkusně a podle reality. Ať už se jedná o práci s granátometem nebo s nábojovým pásem kulometu M249. Stejné se ale nedá říct o způsobu, jakým postava hází granáty. Ten pohyb je nepopsatelný a vážně by mě zajímalo, jestli je možné tímto způsobem něco někam hodit - ale obávám se že nikoliv. Všechny ostatní podstatné věci jsou ale naprosto v pořádku. Zbraně a výbava Arkádovému pojetí hry jsou přizpůsobeny zbraně. Hráč má před vstupem do každé mise na výběr z několika kousků, primárních a sekundárních. Mezi primární patří M24 - Sniper Rifle, M82 - Sniper Rifle, MP5 - Silenced SMG, M249 - Machine Gun, M4 - Assault Rifle a M16/M203 - Assault Rifle (M16 s granátometem). Jednotlivé zbraně se od sebe liší hlavně kadencí, efektivním dostřelem, doplňkovou výbavou (puškohled, zaměřovač, granátomet), množstvím nábojů a dobou přebíjení. Mezi sekundární patří hlavně dálkově ovládané nálože, raketomet a miny. Vaše postava je ještě vybavena slušnou výbavičkou, v podobě automatické pistole, noctovizorem pro noční vidění, tříštivými a oslepujícími granáty, dýmovnicemi, nožem a také dalekohledem s měřičem vzdálenosti. Dostupná je i navigační mapa a v pravém horním rohu obrazovky také radar s aktuální pozicí a zobrazením směru, kudy a kam máte jít a také se signalizací, odkud přichází nepřátelská palba. Velmi užitečné. ![]() ![]() ![]() Interaktivní prostředí? Autoři se v reklamních materiálech chlubí interaktivním prostředím. V podstatě to znamená, že když střelíte pěchotní zbraní kamkoliv do kmene palmy, že se rozlomí na půl a spadne na zem. Že když střelíte do bedny, že vybouchne, že když střelíte do sudu, že vybouchne a že když střelíte do bedny s čerstvým konopím, že vybuchne taky. Delta Force Xtreme je asi jedinou hrou na světě, ve které je možné výstřelem z útočné pušky porazit vzrostlou palmu nebo způsobit výbuch zeleniny... Do některých neopancéřovaných vozidel však můžete střílet jak dlouho chcete a nic se s nimi nestane. A to nejsou jediné problémy spojené s interaktivitou, ale jen několik z mnoha. Nejde třeba otevřít dveře, takže se do baráků leze oknem. Okna, pokud mají sklo, prostřelit lze, ale už je nelze rozbít (tak aby se vysypala) a tak dále. Podivná logika, která zbytečně snižuje kvalitu hry. Rozporuplné dojmy z hraní ![]() Ve skutečnosti není potřeba se nějak speciálně krýt. K dohrání hry obvykle stačí stoupnout si s odstřelovačkou doprostřed planiny a likvidovat vše, co se pohne a co je na dostřel. Důležité je akorát udržovat si uctivou vzdálenost a nic víc. To je velká škoda, protože pak to vypadá, jako by všechny ostatní zbraně byly ve hře pro ozdobu. Logicky tak většina extra pohybů, které má postava k dispozici, zůstane nevyužita a o vymýšlení nějaké strategie postupu vpřed nemůže být ani řeč. Doporučuje se sice chodit oklikou, ale ve skutečnosti je to dost jedno. Jen v některých levelech si nemůžete vybrat, s jakou zbraní půjdete do akce a je vám přidělena nějaká konkrétní. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Pak je tu část vlastností, které se dají hodnotit pouze subjektivně, protože někomu vyhovují a jinému nikoliv. Mezi ty bych zařadil hlavně pády z velké výšky, neboť ty nejsou nijak přísně ošetřeny, takže to skoro vypadá, že můžete spadnout odkudkoliv kamkoliv a nic se vám nestane. A zase obráceně. Pokud jde o terénní překážku (tedy ne budovy), vyšplháte kamkoliv, dostanete se skoro úplně všude. Střelbu ze zbraní neřídí nějaký matematický model, který by se snažil ztvárňovat realitu a bral v úvahu nějaké balistické křivky, takže si chvílemi připadáte, jako když hrajete Moorhuhn. Sbírání nábojů a hlavně jejich množství je další neodladěná věc. Zaprvé, nemůžete sebrat zbraně protivníků. A za druhé, v některých mapách se setkáte s tanky nebo obrněnými transportéry. Fajn, ale na jejich zneškodnění obvykle potřebujete větší množství protitankových střel (jedna rána nestačí), ale když se vám "podaří" vysbírat všechnu dostupnou munici a stejně vašeho protivníka nezlikvidujete, nezbude vám, než se nechat zabít a vstoupit do hry znova s plnou výbavou. Multiplayer Síťová hra nabízí DeathMatch, Team DeathMatch, King of the Hill, Team King of the Hill, nový kooperativní mód a klasický Capture the Flag. Hra přes internet je určena maximálně pro 32 hráčů, ale prozatím jsme ji nezkoušeli. Stáhněte si: Cheaty... Související články: Novinky, Recenze předchozích dílů Delta Force |
Cappy | |
autorovi je 26 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her |