DEFCON - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

DEFCON - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

22. 10. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nezávislí vývojáři opět předvedli zdravý smysl pro experimentátorství, kterým hledají hratelnost v zákoutích, kam se multimilionové projekty nepodívají. Zmáčkněte si své červené tlačítko ve válce bez vítěze.

Autor: Martin Holas
Publikováno: 22.října 2006
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1 týden

Britští nezávislí vývojáři Introversion ve své třetí hře opět předvedli zdravý smysl pro experimentátorství, kterým hledají hratelnost v zákoutích, kam se multimilionové projekty nikdy nepodívají. Zmáčkněte si své červené tlačítko ve válce, která nemá vítěze.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nukleární válka je jednou z mnoha věcí, kterou by pravděpodobně nechtěl zažít žádný z nás, nehledě na politické sympatie nebo seberadikálnější názory. Nukleární válka v Defconu, to je ovšem věc jiná. Zde je jako šachy - naučíte se ji během pěti minut, ovládnete po měsících a především, je vám i životnímu prostředí zcela neškodná. Teď by se hodilo hru nějak blíže zaškatulkovat. Worms. Určitě si pamatujete taktickou hru s partou červíků, která předvedla úžasný minimalistický přístup s maximem zábavy z něj vyždímaným. Však jejímu kouzlu mnozí podlehnou i dnes. Proč ji ale zmiňuji v souvislosti s tematicky zcela vážným Defconem? Protože přístup obou vývojářských týmů k tvorbě interaktivní zábavy je v nejdůležitějších charakterových rysech zcela totožný.

Defcon je jednoduchou realtimovou (tedy žádné tahy, jak by mohly klamat obrázky) strategickou hrou zasazenou do současnosti. Jejím jádrem není žádná kampaň ani historické scénáře. Vše se točí kolem čtyřicetiminutových apokalyptických bitek až šesti stran (Severní a Jižní Amerika, Evropa, Asie, Rusko, Afrika) nebo proti počítači, přičemž vše sledujete na přibližovatelné mapě zeměkoule. V žádném případě však nečekejte spousty možností ani tabulek. Na statistiku přijde slovo maximálně ve chvíli, kdy se počítají miliony mrtvých po dopadu atomové bomby.

Nemáte k dispozici desítky druhů jednotek, vlastně je jich, co by se vešlo do prstů jedné ruky - pár typů specializovaných plavidel, stíhačky a taktické bombardéry. Na svém území můžete postavit pouhé tři druhy budov. Možnost diplomacie s nepřáteli prakticky neexistuje. Jenže o to tady ani nejde a vůbec mi ta megalomanská propracovanost, která se dnes považuje v herním designu za bonton, nechybí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Na moři i ve vzduchu
Do začátku se vám dostane omezený počet budov, které je třeba takticky rozmístit na vlastním území. Už v této fázi je nutné si počínat velmi takticky, možná víc, než by se na první pohled mohlo znát. Případné díry v obraně, které už později nebude možné z logických důvodů zacelit, vás budou poté pronásledovat po zbytek krátké kariéry (ještě kratší, pokud narazíte na protivníka, který jich dokáže využít). Radary pravděpodobně rozestavíte podél hranic, přece jen není úplně lákavé zpozorovat první letící posly smrti až kdesi nad vaším územím. Raketová sila se nejlépe vyjímají v blízkosti městských aglomerací a letiště přesně tam, kde mají vaši stíhací dravci dostatek času odpovědět na nepřátelskou vzdušnou hrozbu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Poté přijde na řadu loďstvo. Flotily lze sestavit ze tří druhů plavidel, a protože i zde platí univerzální pravidlo "kámen-nůžky-papír", můžete si stejně jako u staveb budoucí průběh tažení krásně zpříjemnit nebo pořádně zavařit. Ponorka nesoucí na palubě nukleární zbraně středního dosahu je prakticky neviditelná, aspoň v případě, že nenarazí na letadlové loďě, která ji hlubinnými pumami rozcupuje na kousky během pár sekund. Na ty zase platí bitevní křižníky (mimochodem naprosto bezbranné vůči ponorkám, ale to už vám jistě došlo). Letadlové lodě navíc na palubě nesou bombardéry s atomovou pumou a stíhače jakožto obranu proti nim. Snad je na první pohled jasné, že se občas situace zašmodrchá víc než je zdrávo.

Píp. Zvukový signál zavelí armádám až šesti hráčů přechod na vyšší stupeň ohrožení a celá vojenská mašinérie se dá do pochodu. Flotily křižují oceány, atomové bomby oblohu a hráči si snaží všelijak vlézt na kobylku. Celkové požadavky na taktizování mi bohužel přijdou dosti analogické k jednoduchosti konceptu hry. Určitě budete mít radost, až se vám náhodou podaří uprostřed oceánu objevit a zpacifikovat skupinu ponorek, které si to jedovatě míří k pobřeží, případně až mezerami v nepřátelské strategii dopadne nesetřelená nadílka přesně tam, kam měla. Na druhou stranu je otázkou, zda-li takové potěšení vydrží nadlouho a jestli toho Defcon přece jen nenabízí až pod únosnou mez málo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Další herní módy
Autoři si nástupu singleplayerového stereotypu v extrémně krátkém čase samozřejmě byli vědomi a rozšířili základní hru řádkou skvělých modů, které mi dokonce připadají mnohem lepší než základní nastavení. Například Big World umožní ovládat dvakrát více jednotek, které se ovšem pohybují mnohem pomaleji a mají menší dostřel. Čeká vás tak zcela nový zážitek z pomalé poziční hry, v níž se chyby napravují jen velmi těžko.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Protikladem je Speed Defcon, skrývající hektickou zkušenost. Dokážete se správně rozhodovat v časové tísni? Pak budete v patnáctiminutovém módu, kde se implicitně hraje na nejvyšší rychlost hry, jako štika ve vodě. Nebo můžete vyzkoušet Alliance, kdy začínají všichni hráči ve stejném týmu se sdíleným pohledem na věc, a je jen na nich, kdo první zabodne dýku soupeři do zad. Všichni pak krouží jako mlsní vlci kolem území "spojenců" a hledají, kde by způsobili prvním zásahem pokud možno smrtící ránu.

Sympaticky vypadá speciální kancelářský režim bez zvuků, ve kterém běží hra v pomalém reálném čase až po dobu šesti hodin. Je pak možné v klidu hrát a přitom paralelně pracovat. A když už se přiřítí šéf, kantor, životní partner nebo jiná nechápavá forma obtížného hmyzu, stačí dvojitým stisknutím klávesy Escape hru zminimalizovat a přesvědčit je, že OPRAVDU máte na monitoru něco, co jen tak nepočká. V případě nukleárního útoku ještě ikonka v liště decentně upozorní, že je zle. Velkým nedostatkem je nemožnost uložení pozice, což by se zvláště během hraní v kanceláři více než hodilo, v mém případě částečně i proto, že jsem nedokázal u hry udržet soustředěnou pozornost déle než dvě hodiny.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Miliony mrtvých
Proti počítači nemá příliš cenu pokoušet se hrát, a Defcon si tak automaticky vysluhuje označení ryzí multiplayerovky. Důvodem je lehce slabší úroveň AI. Nemohu tvrdit, že je umělá inteligence úplně špatná, i když se zpravidla zmůže jen na docela průhlednou strategii - nejdříve na vás vlnu za vlnou vypustí letadla, s čímž dle předpokladu moc nepochodí, potom následují mezikontinentální střely, kde zaleží spíše na štěstí než na vašich skutečných schopnostech. Nelze to tvrdit proto, že jsou oblasti, kde počítač solidně zatopí, například na vodní hladině. Tam si počíná překvapivě obratně, šikovně manévruje a využívá ponorek k ostřelování pobřežních měst. Hlavní problém leží ale zcela jinde. Umělý soupeř neposkytuje ani zlomek zmíněné škodolibé radosti z vítězství jako lidský soupeř, a protože na tomto celá hratelnost staví, hodí se pouze jako doplněk tam, kde se dostatek protihráčů z masa a kostí nedostane.

Technické zpracování je elegantní a prakticky bez nároků na HW (testováno na notebooku Celeron 1.4 GHz s 512 MB RAM - naprosto plynule). Dvoubarevná mapa světa i symbolické značky lodí v pastelkových barvách namísto běžných modelů s tisíci polygony působí osvěžujícím dojmem. Intuitivní ovládání se vyznačuje nejen přehledností, ale i velmi příjemnou mírou individuální přizpůsobitelnosti. Ovládací prvky lze přetáhnutím přesunout přesně tam, kde vám nepřekážejí ve výhledu a jsou stále po ruce. Malou výtku musím nasměrovat k pomalejšímu vyvolání vyskakovací nabídky při výměně režimu jednotek a staveb. Taktéž reakce tlačítek na kliknutí je nezvykle "tvrdá" a často se stane, že letmým polechtáním příslušnou volbu vůbec neaktivujete. Právě u víceúrovňových nabídek je to nemálo iritující.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Grafika celkově vyvolává pocit, že máte co do činění se šílenou deskovou hrou, roztomilou a smutnou zároveň. Depresivní apokalyptické emoce nesměle doplňují ojedinělé zvuky a hudba. A Defcon je svým způsobem i hrou o emocích. Nenajde se snad člověk, s kterým by nehnul pohled na symbol raketky, pomalu letící temnotou na Prahu, když na pozadí zazní přidušený ženský pláč. Žádné hrozivé BUM po dopadu, ani hollywoodský efekt atomového hřibu, jen letmé znázornění poloměru výbuchu a nápis "1.2 milionu mrtvých". Nesmírně impresivní, zvláště pokud máte velkou představivost.

Stáhněte si: Demo, Trailer...

Související články: Novinky...

Martin Holas
autorovi je 19 let, studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-)





 
 
Martin Holas
Smarty.cz

Verdikt:

Dobrá, především pro multiplayerová klání šiknoucí se strategie za příznivou cenu (v přepočtu 450 Kč), která ale přece jen trochu ztrácí po obsahové stránce. Grafika je pěkná a jednoduchá, AI má své mouchy, zvuky a hudba téměř chybí a hratelnost díky extrémní jednotvárnosti strmou křivkou klesá. Defcon naznačuje zajímavý směr, kterým by nepochybně šlo pokračovat, ale sám jím ušel jen pár kroků. Během přestávky na kafe, nudného odpoledne v kanceláři nebo přednášky ve škole představuje dokonalé ukrácení dlouhé chvíle, ale rozhodnete-li se singleplayeru Defconu věnovat soustavnější pozornost, začnete si možná brzy připadat jako dítě, které omrzela jeho nová hračka.

Nejnovější články