Autor: Bergy Publikováno: 24.července 2006 |
Výraznějším nedostatkem předešlých Napoleonských válek byla skutečnost, že autoři hrubě odflákli singleplayerové kampaně. Kdo před rokem čekal, že právě v této oblasti budou Cossacks II excelovat, zažil menší zklamání. Pouhá jedna kampaň, odehrávající se navíc na britských ostrovech, nemohla zkrátka nadchnout snad nikoho kromě anglofilů. Přitom už samotný podtitul Napoleonské války přímo evokoval očekávání válečných tažení po celé Evropě. Možná to byl záměr, aby vývojáři z GSC Gameworld měli lákavý materiál pro tvorbu datadisků, ale výsledkem je, že až nyní v BfE se hráči dočkávají výběru hned čtyř příběhových kampaní, kterým vévodí francouzské tažení v čele se samotným Napoleonem Bonaparte. V pěti hutných misích nabíráte síly a postupujete směrem k Waterloo, kde svádíte boj u Hougoumontského zámku. Finální bitva pak představuje co do počtu nasazených jednotek nejmasivnější střet vedený proti Angličanům, kterým velí vévoda Wellington. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Pokud sečtu všechny nové kampaně, vychází mi celkově sedmnáct lineárních misí, což je trojnásobek oproti původní hře. Čtvrtina z nich v sobě zahrnuje i výstavbu základny orientovanou především na produkci vojáků. Ne vždy se tak můžete spoléhat na vojska, která vám jsou přidělena automaticky a bez práce. Škoda, že nedošlo k úpravě výcviku vojáků. Stále tak jste nuceni cvičit brance po jednom a teprve až jich je dostatečný počet, lze vytvořit oddíl (např. 120 pěšáků, 45 jezdců na koních atd.) Podle mého názoru se jedná o dost zbytečnou a úmornou práci. Přitom by stačilo, aby šlo vojska cvičit už rovnou v hotových oddílech. Takhle jen ztrácíte drahocenný čas, což samozřejmě hraje do karet soupeři. Taktika hraje opět prim Herní systém zůstává stále stejný, tzn. že i BfE je především o taktických manévrech s bojovými oddíly, kdy je nutno jednak eliminovat protivníka a zároveň zabírat strategické body. Těmi jsou vesnice zvláště s uhelnými doly a obilím, jenž mají klíčový význam pro přežití vašich vojsk. Pokud totiž poklesnou zásoby uhlí, není čím střílet a když není co jíst, vojáci umírají sami od sebe vyčerpáním. Zároveň platí rovnice, čím více zaberete vesnic, tím méně zdrojů zbývá nepříteli a naopak. ![]() ![]() ![]() Dále tu máme již od minula známý mód Battle for Europe, což je kombinace tahového režimu na strategické mapě Evropy s bitvami v reálném čase. Už v recenzi Napoleonských válek jsem předesílal, že za vzor si autoři zřejmě vzali takové hry jako například Rome: Total War nebo ještě bližší Imperial Glory. Vzhledem k přílišné jednoduchosti a primitivnímu managementu spravovaných provincií je to ale doopravdy spíš jen doplněk celé hry, rozhodně netvoří jeho páteř. To samé platí i nyní, protože změn je minimum.
Nepopírám, že sám jsem čekal trochu výraznější změny, na druhou stranu můžeme být rádi alespoň za to, co máme. Krásným příkladem toho je sesterská série American Conquest, která se stejně jako původní Cossacks těšila velké popularitě. Nedávný poslední díl American Conquest: Divided Nations ale GCS Gameworld doslova zazdili naprosto špatným přístupem k herním scénářům a totální nepřehledností. Výsledkem je jen velmi obtížně hratelný titul, jenž nesahá Cossacks II ani po kotníky. Přitom stačilo, aby se vývojáři drželi současného konceptu a mohli mít vystaráno. ![]() ![]() ![]() Více bitev Skirmish mód a samostatné bitvy zůstaly rovněž tak jak byly, jen přibylo pár nových scénářů. V případě skirmish módu, jenž je vhodný zejména jako nácvik multiplayeru a stavíte si v něm i vlastní základnu, se jedná o půltucet čerstvých map. Pro mě osobně jsou o něco více lákavější samostatné bitvy s tisíci vojáky, které představují vrchol taktiky. Tyto scénáře nyní disponují třemi novými mapami, přičemž se nejedná o nic menšího než o bitvu u Waterloo, bitvu u Lipska (bitva národů) a bitvu u Borodina. Grafika, jak sami vidíte, zůstala naprosto stejná. Jediné, co vám nebude povědomé, jsou modely jednotek a budov nově přidaných národů. Hardwarové nároky zůstaly taktéž nezměněné, takže nejdůležitější stále zůstává velikost vaší operační paměti. Mě i ty největší mapy běhaly v 1280x1024 bez sebemenších problémů možná proto, že jsem od minula upgradoval na 2GB RAM. Česká lokalizace minulostí Původní Cossacks II: Napoleonské války vydala Cenega Czech u nás s českou lokalizací. Proto je asi pro některé z vás menším překvapením, že pokračování BfE je v Čechách k dostání pouze v anglické verzi s přeloženým manuálem. Proč k tomuto kroku Cenega Czech přistoupila, není veřejně známo, nicméně dalo se to tušit už v momentě, kdy pro Napoleonské války vyšel patch 1.2 podporující všechny jazykové verze kromě té české, takže její majitelé ostrouhali. Absence překladu je překvapivá i kvůli tomu, že BfE obsahuje z větší části ty samé texty jako původní hra, čehož je myslím docela škoda nevyužít. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů ![]() Stáhněte si: Video, Vše k sérii Cossacks Související články: Cossacks II CZ recenze, Novinky |
Bergy | |
autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu |