Autor: Nukem Publikováno: 22.března 2006 | Verze hry: prodávaná/anglická+česká Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Chvílemi si zkrátka nejste jisti, zda náhodou nehrajete Medal of Honor nebo Call of Duty. Jak už jsem ale uvedl, těchto adrenalinových misí je zde přece jenom méně, i když je pravda, že téměř (!) všechny mise vždy šlo projít hlučným rambo-stylem, ovšem tím se hráč připravil o tu pravou podstatu hry. CSF nejsou, i přese všechny akční vložky, výjimkou. Takže, kdo chce „kosit“, zvolí jinou a v tomto ohledu asi lepší hru, kdo má rád „stealth“, ten sáhne po Commandos. Ale takové věty se hodí spíše na závěr a my nejsme ani v půli, takže popojděme dále. Přechod do 3D engine a pohledu z očí hlavní postavy (lze však přepnout do third-person) dal Commandos nový rozměr, který jsme si možná všichni občas u těch starších verzí přáli. Použitý engine není sice tím nejvyspělejším na současném trhu, ale v tomto případě nejde vůbec o špatnou vlastnost. Když si uvědomíte, jak vypadají filmy z té doby, můžete být rádi, že hra není černobílá ;) Vzhled hry prostě lehkým zrnem v obraze a pobledlými barvami navozuje tu správnou atmosféru starých válečných dokumentů. Ve třech se to táhne ještě líp ![]() Asi pro vás nebude žádnou novinkou sdělení, že hra je založena na využívání speciálních dovedností vyhraněných postav a to buď samotných, nebo při jejich vzájemné spolupráci. Počet členů tohoto elitního týmu se v historii několikrát měnil, stoupal a pak klesal, aby se nakonec ustálil na optimálním počtu vojáků, aniž by hra obsahovala další zbytečné postavy, mnohdy doslova na jedno použití. ![]() ![]() ![]() Mistr převleků ![]() ![]() ![]() Mistr pušky a nože Odstřelovač Bill Hawkins je druhou nejužívanější postavou v CSF. Kromě přesné mušky dokáže dobře házet nožem a tak jím potichu na úctyhodnou vzdálenost likvidovat nepřátele. Při střelbě z odstřelovací pušky skrz optiku lze aktivovat obdobu bullet-time, tedy chvilkového naprostého soustředění se zatajeným dechem, mající za efekt zpomalení času, resp. pohybu nepřátel. Navíc výstřel z opravdu velké vzdálenosti nevyvolá v cílové oblasti poplach, tedy pokud někdo neuvidí kácejícího se spolubojovníka. Mistr demolice A konečně Frank O’Brien, zelený baret. Ačkoliv bychom alespoň u něj předpokládali, že bude moci něco nebo někoho přenášet, v CSF tomu tak není. Jeho jedinou tichou zbraní je dýka jak na medvědy. Jako specialista na zbraně se umí chopit snad všeho, co střílí (pistole, pušky, samopaly, granátomety...), a to do konce i dvou zbraní najednou. Jeho doménou jsou tedy ostré přestřelky, takže jej ve hře budete využívat ze všech nejméně. Více o schopnostech jednotlivých postav v tabulce v dojmech. ![]() Společným vybavením pro všechny členy jsou protitankové miny, kouřové granáty, lékárničky, kterými lze ošetřit i jiné postavy, občas pancéřové pěsti či kulomety v hnízdech. V těch pravých chvílích pak i časované nálože. Pakliže byste čekali inventář, budete zklamáni. Všechny dostupné předměty se dle druhu rozmístí do 3 hlavních seznamů, ve kterých se přepíná příslušnou klávesou. Občas je tedy zdlouhavé, než nalistujete požadovaný předmět, ale dá se to přežít, pokud zrovna nejste pod palbou. Tady by se hodila možnost pauzy a klidného vybrání předmětu nebo i obhlédnutí nepřehledné situace. Munice je celkem dostatečné množství a to i pro odstřelovací pušky, u nichž jsme dříve vážili každý výstřel. Střelivo pro typické zbraně lze občas najít v krabicích s municí (jsou vidět na mapě) nebo třeba v krabičkách na stolech. Jinak lze samozřejmě využít i toho, co nepřítel dá. Nechybí realistická fyzika, i když herní prostředí by na současné poměry mohlo být o dost interaktivnější (např. nelze rozbít lampy nebo různé objekty). ![]() ![]() ![]() Co se hodně změnilo, je systém, který vás informuje o tom, kam se nepřítel dívá a kam dohlédne, tedy známé trojúhelníkové výseče. Nyní máte vlastní „radar“, na kterém jsou protivníci znázorněni coby malé šipečky, ukazující alespoň směr, kam se dívají. Čárkovanou kružnicí je ohraničena oblast kolem hlavní postavy, v níž ji každý voják zpozoruje, pakliže se postava nekryje. Nachází-li se voják, resp. jeho šipka mimo kružnici a hrdina je v podřepu, pak má šanci být přehlédnut, tedy pokud se nepřítel nedívá dalekohledem. Šipky vojáků zežloutnou, pakliže pouze zpozorní nebo zčervenají, když přejdou do útočného režimu. Tmavší šipky znamenají, že se nacházíte na jiné výškové úrovni než příslušný voják. Dále jsou na radaru i cílové body misí, stejně tak i na mapě, na kterou se můžete kdykoliv mrknout. Je jasné, že dosah radaru je omezený, ale lze jej prodloužit použitím dalekohledu. Pak vidíte vojáky coby fialové body bez udání směru a to vlastně i ty, které v dalekohledu nespatříte třeba proto, že jsou v budovách. Zajímavým informativním prvkem je občasné objevení se malého okénka s náhledem na situaci kdesi opodál. Příjezd obrněnce nebo vaší budoucí oběti, průzkumník s dalekohledem či nějaký jiný neobvyklý ruch v oblasti. Na radaru se pak ukáže směr zobrazovaného místa. Plejáda úkolů ![]() Budete osvobozovat zajatce, likvidovat techniku, eliminovat zrádce či důležité důstojníky, kazit plány výroby atomové bomby, sbírat citlivé dokumenty, odvracet útoky nepřátel nebo naopak krýt vlastní ústup atd. atd. Některé úkoly jsou povinné, jiné podružné a můžete na ně narazit až při plnění těch hlavních. Po větší část hry jste odkázáni pouze na jedinou postavu, ale najdou se chvíle, kdy do boje vyrazíte v páru. Nejčastěji to bývá při akčních misích, kde lze mezi postavami přepínat a využívat jejich schopností. ![]() ![]() ![]() Kamarádi v akci Odstřelovačem budete likvidovat důležité postavy jako např. jiné snipery, důstojníky, pozorovatele s dalekohledy, kulometčíky v hnízdech nebo na transportérech, zatímco s baretem se ujmete nějakého těžkého kalibru a budete jím kropit vlny nepřátel nebo likvidovat tanky. Jsou ale i tiché mise, kde lze využít spolupráci, i když to asi u většiny z vás dopadne tak, jako jsme to dělali i v předchozích hrách – jeden všechno oddře a ostatní jen čekají nebo se občas přesunou. Neaktivní hrdina obvykle jen tak nepostává, ale snaží se z místa útočit, i když nějaké krytí nebo podřep ho ani nenapadne. V tomto režimu alespoň neklesá munice. Když je zraněn, upozorňuje na sebe bolestivými výkřiky a doufá, že jej brzy přiběhnete postavit na nohy (nebo tak učiní poblíž se nacházející NPC vojáci). ![]() Jako ve všech předchozích dílech na vás číhají nepříliš bystří protivníci, kteří si vůbec nevšimnou, že jste jim půl metru za jejich zády odstranili parťáka, nevadí jim, že najednou zmizela hlídka, hloupě se nechají nalákat na mince a to tak dlouho, dokud je tam házíte. Ale to jsou zkrátka ústupky za určitou hratelnost. Vojáci v útočném režimu často běží do rány, ale umí se i krýt, přebíhat mezi překážkami, dřepnout si v ten správný moment apod. I pro starší hardware Stabilita hry je ukázková, jakož i nízká náročnost na hardware. Doporučeným (resp. minimálním) základem počítače je procesor P4–2,4 GHz (1,8 GHz) nebo ekvivalent od AMD, 512 MB RAM, 128 MB grafika NVIDIA 6xxx či Radeon série X (64MB Ti4xxx, Radeon 9xxx), DVD mechanika, asi 4 GB místa na disku a DirectX 9.0c. Pochopitelně vícekanálové ozvučení se cení. Pro představu: P4–3,2 GHz, 1 GB RAM, GF6800U zvládá tuto hru s přehledem při rozlišení 1400×1050 a s nejlepším nastavení grafiky. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Neméně dobrý je hudební doprovod, který MOHAA jakoby z partitury vypadl. Hudba navíc reaguje i na okamžitou situaci, stejně jako na zeměpisnou polohu. Novinkou jsou dialogy hlavních postav mezi sebou nebo s ostatními osobami. I ruchy okolí, zbraní apod. jsou velmi přirozené, což je v dnešní době víceméně standard. Multiplayer nabízí až pro 16 hráčů módy Deathmatch, Team Deathmatch a nejlákavější Sabotage. V něm je cílem pomocí špióna z nějakého zajatého protivníka vymámit kód k odpálení bomby, zatímco zbytek týmu svého zvěda brání proti druhému týmu. Závěr Commandos Strike Force podstoupili razantní plastickou operaci, aby jim nový vzhled zajistil jakous takous atraktivnost i v současné době. Možná, že mnozí pamětníci ohrnou nos, ale stejně tak se může stát, že jim přijdou na chuť i leckteří nováčci. Po poněkud náročnějších Commandos 3 tu máme opět hru pro široké spektrum hráčské veřejnosti s možností volby mezi třemi obtížnostmi. ![]() Dodatečné zhodnocení lokalizované verze K všeobecnému překvapení v ČR vyšla lokalizovaná verze CSF od Cenegy Czech prakticky souběžně s vydáním verze anglické v zahraničí. Počeštění se týká, jako obvykle, pouze textů – tedy titulků, menu hry a doprovodného manuálu. Automatická spouštěcí obrazovka na DVD mě svým pošramoceným fontem poněkud vystrašila, ale zdá se, že za to může spíš letitá instalace systému, neboť na jiných strojích je prý menu v pořádku. Texty v samotné hře jsou naštěstí v pořádku. Vzhledem k jednoduchosti vět a ne tak úplně častému výskytu dialogů asi nebyla práce překladatelů nijak extrémně obtížná. Lokalizační tým Cenegy měl na starosti pouze samotný překlad, zatímco jeho implementace probíhala v Eidosu. ![]() ![]() ![]() více screenshotů z české verze CSF jsme přidali do galerie Na více jak třiceti stránkách počeštěného manuálu se dozvíte téměř vše podstatné o hře. Standardní rozložení kláves, popis nastavení grafiky a zvuku a pochopitelně popis herního systému do všech podrobností. Nechybí tradiční curriculum vitae hlavních postav a seznam jejich protivníků. Několik stránek je věnováno i síťovému režimu hry. Kromě spouštěcího menu, které se objeví jen po instalaci, jsem si posteskl pouze nad nepřeloženými titulky k bonusovému videu o výrobě hry. Mimochodem, jak v manuálu, tak i v menu pro nastavení chybí zmínka o klávesách pro rychlé uložení a nahrání hry – F5 a F9. Ale tímto nedostatkem trpí i originální verze. Mimo tyto menší poklesky lze překlad označit za povedený, stejně tak můžeme pochválit cenu nepřesahující tisícovku. Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery, Cheaty... Související články: Exkluzivní dojmy, Novinky, Commandos 3 recenze, Commandos 2 recenze |
Nukem | |
autorovi je 31 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) |