Autor: Nukem Publikováno: 20.října 2003 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 4 dny nonstop |
![]() ![]() ![]() Střelba jako nutné zlo? Z celé hry je jasně cítit posun do akční roviny. Časová omezení mnoha misí, či velké množství nepřátel, kteří se na vás ve vlnách valí, vám nedají jinou možnost než vzít do rukou zbraň. Starých dobrých misí, kde jste na splnění úkolu měli neomezeně času, je tu asi jen polovina. V tomto ohledu bylo nedávno vydané demo tak trochu zavádějící, neboť obsahovalo jednu z těch snazších a klasických misí, navíc bylo ještě trošku upravené, co se týče vojáků v posledním obrněném vagónu. ![]() Per exemplum Pro lepší představu bych si dovolil uvést dvě zajímavé mise. Kdo se ale chce nechat překvapit až ve hře, nechť laskavě přeskočí na následující kapitolu recenze. První mise Commandos 3 je návratem ke starým kořenům. Kanalizačním potrubím se dostanete do samého srdce Třetí říše, do Berlína, kde bude vaším úkolem zlikvidovat zrádce dřív, než se sejde s velením německých vojsk. Vše se točí na známém místě v okolí Braniborské brány. Náměstí halí lehký poprašek sněhu, který neustále padá. Je velmi pěkné vidět kouř vystupující z úst každého vojáka, jakmile vydechne, či slyšet vrzání sněhu pod podrážkami. Celé město je pochopitelně nabito vojáky a je celkem kumšt vůbec z kanálu vylézt doprostřed ulice a nepozorovaně zaběhnout za nehlídaný roh. ![]() ![]() ![]() Zrádce v této berlínské misi můžete dostat třemi způsoby. Zastřelit snajperem, vyhodit do vzduchu pyrotechnikem nebo se v převleku za důstojníka vplížit do domu, kde se má schůzka uskutečnit a zabít ho tam. Háček je v tom, že snajperku, výbušniny či uniformu si musíte teprve opatřit. Následuje tedy čištění města, a nebyli bychom to commandisté, kdybychom se spokojili byť s jedním nezneškodněným vojákem ;-) No a po půl dni čištění nastupuje rychlá příprava nástrah, eliminace zrádce a ničím nerušený odjezd z města. Protipólem k Berlínu je mise, ve které zůstanete obklíčeni v malém městečku, jež jste předtím pěkně vyčistili. Nepřátelé na vás vybíhají ve skupinkách z různých stran a vy si je musíte udržet od těla. Naštěstí na to nejste úplně sami, neboť se k vám přidalo několik mužů ze spojenecké armády. Pochopitelně, že o tučnou zásobu munice, nasbíranou v předchozí akci, přijdete. A aby toho nebylo málo, musíte zničit několik obrněných vozidel dříve, než z městečka ujedou. Stručně shrnuto - ve hře není o překvapení nouze. Je nás méně, ale jsme šikovnější Novinek je ve třetím dílu samozřejmě více, ale už ne tolik zásadních. Kupodivu nepřibyly žádné nové herní postavy, ale naopak jejich řady trošku prořídly. Oproti dvojce tu nepotkáme intrikánku Natašu, bullteriéra Whiskeyho, řidiče a zlodějovu bílou myšku. Není ale proč smutnit, neboť tyto postavy byly prakticky zbytečné. Vaši jednotku tedy nyní tvoří zelený baret, špión, ostřelovač, zloděj, pyrotechnik a potápěč. V misích však nemáte k dispozici všechny postavy, ale jen ty nezbytně nutné. I tak se ale stane, že jedna z nich může zahálet. ![]() ![]() ![]() Co se týče schopností postav, i zde se pochopitelně leccos změnilo. Zloděj už umí nepřítele omráčit a svázat, špión však stále ne. Všichni dokáží odnést zneškodněné vojáky do ústraní, schovávat je do průlezů pod zem, nebo dokonce vyhazovat z okna vagónu. Kupodivu shodit vojáka ze střechy či okraje vagónu neumí nikdo. Zůstaly tu cigarety a zvuková vábnička na odlákání nepřítele. Zloděj s paklíči odemkne leckterý zámek a škrtícím drátem si hravě poradí s nepřítelem. ![]() Mezi vaše zbraně přibylo několik pušek, jsou tu klasické vajíčkové granáty (ty lze vhazovat do místností dveřmi), molotovy, plynové granáty a k nim i plynové masky, nášlapné a protitankové miny, bazuka či plamenomet. Pyrotechnik dokáže obsluhovat i lehký kulomet na podstavci v kulometném hnízdu. Baret jej dokonce umí vzít do rukou a přenášet. Bohužel při střelbě musí pouze stát a nelze s ním vstoupit do budovy. ![]() ![]() ![]() S prstem na spoušti Užitečnou vlastností pro ty akčnější části hry je možnost přepnutí postav do automatického střeleckého režimu. Rozestavíte tedy skupinu do různých strategických pozic, nejlépe za roh, aby přibíhající nepřítel neviděl vaše muže dřív než oni jeho, vyberete zbraň, kterou mají střílet (asi netřeba zdůrazňovat, že každá má jiný dostřel), nastavíte směr, kam má postava střílet a zapnete režim automatické střelby. Před postavou se zobrazí žlutý trojúhelník smrti a kdo do něj vejde, tomu hlava sejde. Je to tedy výborná vlastnost, kdy do takové pasti nalákáte poblíž procházející hlídku a přímo neocenitelnou pomůckou se tato vlastnost stává při zmíněných nepřátelských útocích na vaše pozice. Konečně je ve hře řízení vozidel, které zvládnou také všichni, je-li to možné. Rozhodně doporučuji řídit kurzorovými klávesami než myší a akcelerovat Shiftem. Přibylo také více činností, jež různé mimoherní postavy provádějí. Jsou tu údržbáři, kteří se celý den hrabou v motorech vojenských vozidel, či spravují jiná zařízení venku i uvnitř. Hlídky postávají, pochodují, posedávají, pokuřují, slepice pobíhají a hledají něco do zobáku. Úsměvná mi přišla scénka, kdy jeden voják provádí před nastoupenou jednotkou sedy-lehy. Malá inovace ovládání Ovládání není sice úplně stejné, ale ani nijak zvlášť nové. V počátcích vám pomůže „bublinová nápověda“, ale za krátký čas si zvyknete. Konečně těch nejdůležitějších úkonů není tolik a jejich klávesové zkratky vám brzy vejdou (nebo spíš musí vejít) do krve. Rozhodně nelze celou hru odklikat myší, neboť jak jsem pravil v úvodu, mnoho akcí je natolik dynamických, že můžete mít potíže i s klávesami. Také by se dost hodila možnost celou hru zastavit a moci se v klidu zorientovat (hlavně po přetočení mapy), navolit potřebnou zbraň, zadat rozkazy vojákům, kam mají jít a podobně. Je ale pravdou, že bez pauzy je hra reálnější a asi stejně tak stresující jako opravdový boj za války. ![]() ![]() ![]() 2D venku... Pochopitelně, že změny musely postihnout i grafickou část hry, ačkoliv se i předchozí tituly pyšnily velice pěknými a detailními dvojrozměrnými exteriéry. Ty zůstaly minimálně ve stejné kvalitě zachovány i nyní, bohužel včetně nízkého rozlišení 800×600 bodů. Zachována zůstala i možnost natočení venkovní scény pouze do čtyř směrů, patrně jako ústupek za paměťový prostor, jež by větší počet předrenderovaných scén zabral. I tak někdy chvíli trvá, než se změna směru či zazoomování projeví. ![]() Je jasné, že omezené natáčení mapy zhoršuje orientaci v prostoru a někdy prostě vhodný úhel pohledu nenajdete. Často se pak stane, že po natočení mapy své muže nevidíte kvůli tomu, že jsou schovaní za nějakou budovou, nebo dokonce za okrajem obrazovky, kterou musíte odrolovat. Někdy překáží i ovládací lišta, ale tu lze naštěstí schovat. Na mém standardním počítači (P4 1.8 GHz, 512 MB, GF4 Ti4200) jede hra plynule, s výjimkou zmiňovaných rotací exteriérů, které mnohdy trvají i několik sekund. Kvalitu grafiky lze nastavit pouze ve dvou stupních - vysoká a nízká. ... a 3D uvnitř Interiéry, stejně jako všechny postavy jsou již polygonové. Navíc zde lze pohled natáčet plynuleji, asi do deseti směrů a stejně tak jemnější je i zoomování, byť opět v nepříliš velkém rozsahu. Konečně tak odpadly problémy se zakrýváním dveří jinými předměty či zdmi, nebo s určením, kde končí to které patro. Další pomůckou je možnost zvýraznění vojáků protivníka červenou barvou, či použitelných dveří a beden s municí barvou žlutou. Nakonec po najetí kurzorem na některého z nepřátel uvidíte, kolik života mu ještě zbývá. ![]() ![]() ![]() Celou scénu pak podbarvuje celkem pěkný hudební doprovod. Klidný a jednoduchý v interiérech, dynamičtější orchestrální v exteriérech. Skladbám ve hře Medal of Honor to sice nekonkuruje, ale je to podobný styl. Ovšem atmosféra při vyloďování na Omaha Beach je zde neméně působivá a naštěstí časově nezávislá. Jde o malý výsek pláže s několika děly, jejichž obsluhu, stejně jako ve střílečce MOH: AA, je třeba zlikvidovat. Můžete si tak skutečně vychutnat závěrečnou misi, kde rozestavení vojáků na správná místa a volba automatické střelby vám zajistí hladký postup územím. Jde podle mého názoru o nejlepší misi vůbec. Stále stejně "chytří" nepřátelé ![]() Kdyby i tady autoři přitvrdili, nebyla by to už hra, ale vyloženě peklo. I tak budou vašimi nejpoužívanějšími klávesami F9 a F11 pro rychlé uložení či načtení, které je ale skutečně rychlé, stejně tak i spuštění hry či její ukončení. Zkrátka, až vás hra vytočí, lze ji ukončit rychle, bez frustraci prohlubujících průtahů ;-) Konečně multiplayer Pokud někomu dříve chyběl mód pro více hráčů, jistě nyní hlasitě jásá. K dispozici jsou všechny mapy ze hry pro jednoho hráče a dva herní módy - klasický deathmatch a lehká variace CTF s tím, že vlaječek k sesbírání je tu víc a vyhrává ten, kdo jich sebírá většinu. ![]() ![]() ![]() ![]() Vaše mužstvo může tvořit pouze oddíl Commandos, nebo vojsko spojenců, případně kombinace obou. Lze nastavit i časové omezení hry. Překvapuje mě, že ve hře není klasický kooperatovní mód, ve kterém byste společně s kamarády plnili úkoly ze singleplayeru. Jak je vidět, tvoří multiplayer jen jakousi okrajovou část hry a jeho přítomnost je spíš malým ústupkem, než hlubším záměrem. Těžké je hodnocení Pokud většina novějších her jde směrem k zjednodušování a zkracování, Commandos 3 si razí cestu přesně opačnou. Již od začátku je hra náročná a většina map zabere spoustu času, než vůbec přijdete na způsob, jak například vyčistit územím od nepřátel za stanovenou čtvrthodinu, což by vám při klasické tiché likvidaci trvalo třikrát déle (naštěstí připravujeme podrobný návod :) Rychlé ukládání a nahrávání bude vaším významným spojencem a můžete děkovat herním bohům, že vývojářům nevnukli nápad s omezením ukládání. ![]() Stáhněte si: Cheaty, Demo, Videa postav, Trailery, E3 teaser Související linky: Dojmy z dema (9/2003), Rozhovor (4/2003), Commandos 2 recenze a návod, Novinky, Česká fanouškovská stránka |
Nukem | |
autorovi je 29 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) (všechny články autora) |