Autor: Bergy Publikováno: 30.března 2007 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Kampaně se mohou pochlubit více jak třemi desítkami misí, což je poměrně slušný počet, ale na druhou stranu řada z nich jsou záležitosti na pár minut. V průměru vám tak scénáře v C&C3 zaberou čtvrt až půlhodinu. Ze začátku mi trochu nesedělo, že většinu tvořily tzv. netradiční mise, ve kterých máte k dispozici buď limitované počty jednotek, omezené stavební možnosti nebo speciální commando jednotky. Mise klasického stylu tj. plnohodnotné stavění základny i armády se nejdříve objevovaly pouze sporadicky (v podstatě obrácený model oproti prvnímu a druhému dílu C&C), ![]() Některé scénáře zaujaly podobným stylem jako nedávný Supreme Commander a to tím, že se začínalo na vymezeném prostoru a v průběhu hraní došlo ke zvětšení mapy. Nutno ale dodat, že zde je to mnohem jednodušeji provedeno a navíc je to vždy jasně předvídatelné podle zobrazeného výseku přístupného terénu na minimapě. Chybí tedy celkem zásadní moment překvapení. Šmejdi z vesmíru Aniž bych chtěl schválně prozrazovat nějaké dějové zápletky, nemůžu zatajit, že v pokročilejších částech hry vstupuje do dění i třetí strana emzáků. Hrát za tuto mimozemskou rasu Scrinů můžete rovněž, ale až po dohrání kampaní za GDI a NOD. Jejich kampaň je v porovnaní s ostatními sotva poloviční. Celá tahle rasa mi moc nesedla, nevím koho to napadlo, ale jejich začlenění do světa C&C mi připadá skoro zbytečné. Zřejmě je ale nyní v módě mít ve hrách tři znepřátelené strany a to rozhodlo. ![]() ![]() ![]() Armáda vetřelců mě až na pár věcí ničím nenadchla, jednak jsou její budovy i jednotky vyvedeny ve hmizoidním designu a dost těžko se odlišuje, co je vlastně co. Vesměs používají energetické zbraně a jejich jednotky jsou poměrně dost silné. Výrazněji mě zaujalo snad jen letectvo prezentované plavidlem Capital ship. Typickou superzbraň Scrinové nemají, ale mohou povolat na scénu velkou mateřskou loď, která svým paprskem zničí skoro vše, na co si ukážete. Více o stylu hry za cizáky vypovídá video: Osvěžená klasika Aby to ovšem nevyznělo negativně, kampaně C&C3 mi přišly dostatečně zábavné a nesčetněkrát ve mně evokovaly vzpomínky na hraní předchozích dílů, což jsem uvítal. Tiberium Wars se nesnaží oslňovat převratnými koncepty, naopak cíleně se snaží držet zaběhnuté klasiky a dopřát hráčům to, na co jsou zvyklí. Herní systém tudíž nepřináší žádné zásadní novinky. I tentokrát se těží tibérium jako základní surovina, ze které se získávají finance na nákup jednotek a stavbu budov. ![]() Díky různým handicapům, které vůči počítačovému hráči občas dostáváte, jsou některé scénáře poměrně dost náročné. Sám jsem musel určité mise hrát několikrát, než jsem si uvědomil, že to dělám moc složitě, přitom řešení bylo obvykle prosté – stačilo trochu přemýšlet. ![]() ![]() ![]() GDI Pojďme se blíže mrknout na arzenál jednotlivých stran. Začněme třeba GDI, jejichž armáda stále představuje spíše konvenční sílu spoléhající na bytelné tanky a pěchotu ve stylu US Army. Vojáci jsou vesměs rekrutováni po celých skupinkách, takže neovládáte jednotlivé pindíky, ale celé čety a to od klasických kulometčíků přes chlapíky s raketomety až po granátníky, snipery nebo speciální Zone troopery používající jet packy pro rychlé přesuny z místa na místo. Některé jednotky mohou využívat speciálních funkcí. Například kulometčíci dokáží postavit obranné hnízdo z pytlů s pískem nebo si zavolat za určitý poplatek letecký transport, který je dopraví na libovolné místo na mapě (podmínkou je postavená vlastní budova letiště). ![]() Zamrzí, že chybí například Sonic tank, ale na tuto technologii naštěstí GDI nezanevřeli úplně, protože můžete stavět Sonic Emittery, coby silná obranná postavení vaší základny. Zapomenout nesmím ani na letectvo zastoupené klasickými Orca vznášedly a nově i víceúčelovými letouny Firehawk, jenž si dokáží poradit jak s budovami tak s vozidly a letadly protivníka. Superzbraní zůstává Ion Cannon, jehož zásah je sice velmi efektní, nicméně účinek má jen omezený dosah. NOD ![]() ![]() ![]() ![]() Když pomineme vizuální odlišnost staveb všech zainteresovaných stran, platí, že všichni mají k dispozici v podstatě stejné typy budov. Jedná se o základních deset stavebních prvků většinou známých už z dřívějška. Potěší například upgrady elektráren, aby dosahovaly vyšších výkonů nebo možnost dostavět pomocnou konstrukční plošinu, což vám přidá další stavební frontu. O další vylepšení zejména zbraňových systémů jednotek se pak starají například Tech centra. Stavba námořních budov či jednotek jinak není ve hře obsažena vůbec. ![]() ![]() ![]() Skirmish a multiplayer Asi málokdo by si dokázal představit hru typu C&C bez typického skirmishe nebo síťové hry. Obojí je samozřejmě v Tiberium Wars přítomno - hráči si vyberou jednu z cca dvaceti map pro 2 – 8 lidí, zvolí hru všichni proti všem nebo rozdělenou na týmy, nastaví počáteční kredity a rychlost. Případně obtížnost či typ osobnosti, pokud do své hry začleníte i počítačem ovládaného protihráče, a to je vše. Nicméně vzhledem k tomu, jak se ostatní RTS poslední léta doslova předhánějí s nabídkou různých módů do multiplayeru, divím se, že PC verze C&C tohle úplně ignoruje, resp. že si je tvůrci schovávají až do pozdější X360 verze. Na druhou stranu, multiplayerové možnosti a progamingové volby, jako například profily nebo sledování zápasů na internet, se dají rozhodně označit jako nadstandardní (info). ![]() Ovládání jedna radost V jednoduchosti je síla. Tohle přesně platí pro nové uživatelské rozhraní s poloprůhledným designem, které je maximálně přehledné, strohé a hlavně se snaží minimálně překážet při výhledu na mapu. Mám dojem, že vzorem tomuto interface byla hra Emperor: Battle for Dune od Westwoodu, která v tomto směru vykazuje do značné míry shodné rysy. ![]() ![]() ![]() Nadšený jsem však nebyl z nemožnosti pořádně odzoomovat 3D kamerou, což je typický nedostatek i dalších RTS. Od začátku hry mě pak ještě rozčilovalo neustálé přeblikávání do speciálních náhledových obrazovek vždy, když jste v kampaňových misích dostali nový úkol. Stejně tak mi přišlo dost zbytečné, aby se všude na mapě zobrazovali navigační šipky směřující k cílům mise. To se snad může hodit jen úplným zoufalcům. Naštěstí lze tyto funkce buď vypnout nebo přeskočit. Grafika ![]() Vedle pustin, které mají na svědomí války a tibérium, jsou k vidění i detailně propracované městské aglomerace. Ani další oblasti však nejsou k zahození, protože se postupně podíváte do všech hlavních koutů celé naší planety. Jednoznačná pochvala směřuje i k zobrazování různých efektů a nemyslím tím jen klasické výbuchy a exploze, které dnes už málokoho překvapí. Na světelné paprsky energetických zbraní je ovšem radost pohledět a velmi pěkně působí i vlnění horkého vzduchu pod vznášedly nebo nad tibérivovou rafinérií. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vysněné pokračování C&C3 rozhodně nezklamal a kdo tvrdí opak, zřejmě neměl tu čest prožít si zlatou éru této úžasné herní série. Třetí díl jí totiž notně připomíná a přitom vám vše servíruje v moderním provedení s nesčetnými grafickými efekty. Že zde nejsou nové nebo revoluční nápady? Ano, to je naprostá pravda, ale na rozdíl od jiných her vám je tentokrát nikdo ani nesliboval. Tiberium Wars tedy vypadají přesně tak, jak byly v průběhu svého vývoje prezentovány. Nedostatky se sice nějaké najdou. I tak se však jedná o parádní porci zábavy, kterou ocení zejména pamětníci předešlých dílů, ale neztratí se tu ani nováčci. Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa, Cheaty... Související články: Dojmy z dema, Dojmy z GC, Preview, Novinky, C&C Generals rec. |
Bergy | |
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře |