Cobra 11: Crash Time III - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Cobra 11: Crash Time III - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

16. 12. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Semir Gerkhan už dělá i noční směny a jeho kolega Ben Jäger se zase naučil střílet za jízdy z okénka. Nový díl ovšem překvapí i příběhem a realističtějším pojetím.

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 16.prosince 2009
Verze: X360/evropská/anglická
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Další Cobra 11? Highway Nights? Ještě chvíli před tím, než mi tahle hra přistála na stole, jsem ani nevěděl, že je něco takového ve vývoji. Ale moje chyba, asi bych se měl víc pídit po čerstvých informacích a vůbec sledovat, co chystá mé oblíbené německé studio Synetic. Konečně rok se s rokem sešel, takže jaképak překvapení? Podle všeho je znovu nejvyšší čas povolat Semira Gerkhana do služby.

Úvodní řádky vcelku autenticky vystihují situaci, vždyť herní série Cobra 11 nepatří zrovna mezi veleočekávané tituly. A připlíží-li se vám nový díl potají do zad, prakticky bez reklamní kampaně, pravděpodobně i vydavatel chápe, že nemá v rukou zrovna tříáčkovou záležitost. Tvůrci navíc mají na novou hru vždy sotva rok a pracují s relativně omezeným rozpočtem. Na druhou stranu ale díky tomu spadá Cobra 11 v našich krajích většinou mezi budgetovky a za pár stovek nabízí relativně hodně muziky, i když tento nový díl zatím nemá svého distributora.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
vlastní vytípané obrázky z hraní

 Jako nová epizoda seriálu
Aktuální pokračování tak jede vlastně v zajetých kolejích, když nabízí v podstatě starou dobrou Cobru 11, jen v lehce inovovaném kabátě. Veškerá zábava staví znovu na honičkách, četných haváriích a na závodění po okruzích, i mezi checkpointy. Chrabří policisté z německé dálniční policie ani tentokrát ze svých vozů nikdy nevylezou a ať už je cíl jejich mise jakýkoliv, vždy ho dokáží s bravurou splnit zpoza volantu, aniž by opustili anatomicky tvarované a kůží potažené sedačky svých služebních BMW a Mercedesů.

Nijak zvlášť se neliší ani prostředí, ani zadávané úkoly, proto pokud jste již odehráli některý z předchozích dílů série, Highway Nights vás ničím vyloženě nepřekvapí. Ostatně v některých zemích je hra distribuována jako Crash Time III a k tomu snad není více co dodat. Po stránce herní se tak znovu připravte na dvojici relativně rozlehlých map, se spletí silnic, křižovatek, mimoúrovňových křížení a dálnic, po nichž se dá zcela svobodně jezdit a proplétat se hustým provozem... při každodenním pronásledování překupníků kradených aut, vrahů a vyděračů, jak hlásá slogan seriálu.

 Cobra 11 uvěřitelnější?
Highway Nights ale v žádném případě nejsou jen (s)prostým datadiskem a narychlo uplácaným pokračováním. Naopak, Synetic to s nimi myslí zatraceně vážně, což dokazuje prakticky od prvních minut. Kupříkladu příběh, tváří se o něco dospěleji a snad i realističtěji (v rámci možností Cobry 11) a jeho podání se nese v seriálovém duchu. První scéna celé hry zobrazuje vlastně velké finále a závěr dramatické honičky, v níž smečka policejních a hasičských aut pronásleduje po letištní runwayi podezřelou malou dodávku. Chvíli na to prozáří noční oblohu obrovský výbuch, kusy explodujícího letadla poletují vzduchem… vypadá to, že plán teroristů byl úspěšný.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Avšak už s dalším střihem se přeneseme o týden zpátky, do služebního vozu německé dálniční policie, ve kterém Semir a Ben absolvují svou každodenní rutinu. Hráč pak následujících sedm dní rozplétá zprvu nenápadný případ, přičemž původně nesourodé kauzy do sebe začnou postupně zapadat a vyústí v již viděné explozivní finále. Highway Nights disponují vůbec poprvé něčím jako scénář, když na sebe jednotlivé mise vcelku pěkně navazují a doplňují se. Dříve nesouvisející případy se den po dni prolínají pořád víc, abyste se nakonec dobrali k závěru, že za nitky tahá jen několik osob a vše se točí kolem právě probíhajícího mezinárodního ekonomického summitu.

 Žádné nervy, kolego
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ačkoliv po herní stránce se přílišných novinek nenadějete, nová Cobra 11 působí opravdu umírněnějším dojmem. Takřka úplně se třeba vytratilo teatrální skákání i různé rampy a můstky, na kterých dříve auta předváděla kaskadérské kousky. Simir s Benem tentokrát převážně jen pronásledují podezřelé a hledají chybějící důkazy, což v překladu znamená honičky na různé způsoby a rychlou jízdu z bodu A do B. Synetic se naštěstí už poučil, takže časový limit ohraničuje skutečně jen dramatické mise, kdy je zapotřebí být někde co nejrychleji. Obligátní sprint na kafíčko v centrále, nebo úprk do servisu pro opravené auto (s tikajícími stopkami v zádech) je tak definitivně minulostí.

Dokonce ani obtížnost už není extrémně našponovaná a téměř nic vás nenutí úkoly opakovat či restartovat. Vyprší-li vám stanovený limit, nic se vlastně neděje a úkol běží dál, pouze jeho hodnocení bude horší, respektive neobdržíte za něj plný počet hvězdiček. Frustrace z toho, že se časomíra zastavila na nule jen pár metrů před cílovou zónou je ta tam, štvát vás může maximálně pocit, že kolega zvládnul úkol na pět hvězd, kdežto vy máte jen čtyři a půl.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hodnotí se mimochodem opět naprosto vše - žádoucí je čistá jízda i precizní likvidace zločinců. Kdo bude nezřízeně demolovat okolní auta, majetek města, jakož i policejní vozový park, opravdový ohvězdičkovaný Semir Gerkhan z něj nikdy nebude.

HIGHWAY NIGHTS V ČÍSLECH A S ROZUMEM
Určitý posun v herní náplni je znát i na konečných číslech. Podle statistiky jsem po dokončení příběhové části hry urazil celkově 457 kilometrů, během kterých jsem zlikvidoval veřejný majetek v ceně lehce (asi o třiatřicet tisíc) převyšující milion euro. Předesílám ovšem, že jsem se snažil jezdit rozumně, nikoli jako ve FlatOutu. Při snaze vyhnout se ostatním autům to nicméně občas odnesl nějaký ten semafor, pouliční lampa nebo zastávka MHD. Díky mým mistrovským ;) řidičským schopnostem a opatrné jízdě (i během honiček) přišlo však za celou hru k úhoně pouhých pětadvacet civilních aut, z nichž jen jedno vybuchlo.

Kdo hrál původní Nitro, Crash Time nebo Burning Wheels, snad statistiku jakož i umírněné pojetí Highway Nights ocení. Na druhou stranu, „jaký si to uděláš, takový to máš“ tudíž kdo bude chtít, může i nadále likvidovat všechno v dohledu, byť za cenu hodně slabého hodnocení všech misí. Model poškození samozřejmě zůstal na vysoké úrovni, kterou si hry od Syneticu dlouhodobě drží, a pomačkané plechy, utržené kusy karoserií, i tříštící se skla vypadají znovu velice pěkně. Díky absenci licence (a bezejmenným autům) tak hra předvádí opět mnohem větší míru destrukce, než býváme zvyklí u konkurence.

 Já toho parchanta sejmu!
K obvyklým způsobům jak zastavit prchající zločince, přibyla letos nově také střelba. Ano, skutečně… po letech blokování ujíždějících vozů, nebo narážení do zadních nárazníků a blatníků, je teď konečně možné přistoupit i k radikálnějšímu řešení a vyprázdnit zásobník do pneumatik, víka zadního kufru či okna. Abych ale předešel přílišnému nadšení – děje se tak z velké části automaticky a zaměřovací kříž se vlastně na pronásledované auto přilepí. Stačí být takříkajíc na dotřel a v dobré pozici, no a kolega na místě spolujezdce už na váš pokyn jen bezchybně pálí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Tvůrcům dokonce ani nestálo za to, obtěžovat se s nějakou animací. Nepočítejte proto, že by se někdo vyklonil z otevřeného okýnka, či se objevila alespoň ruka s pistolí. Přitom nepředpokládám, že by vozy Cobry 11 měly kulomety v nárazníku, po vzoru Jamese Bonda. Na tyhle věci zkrátka Synetic nehledí, což konečně demonstruje už léta, nezáživným pojetím veškerých brífinků a rozhovorů. Také v Highway Nights proto budete jen civět na nějakou tu budovu, ústředí policie nebo skladiště… a poslouchat při tom telefonát, případně nějaký rozhovor, který vedou postavy ukryté tam někde uvnitř.

Přitom by stačilo tak málo, aby Cobra 11 vytřískala ze své licence víc. Už minule byly nasazeny duu Simir a Ben alespoň obličeje herců ze seriálu, avšak na atraktivněji pojaté „cut-scény“ stále čekáme. Opravdu cokoliv by bylo lepší, než kamera snímající z různých úhlů exteriér. I statický obrázek nebo fotografie by vyzněla lépe, než tohle prapodivné divadlo. Zrovna tak zmíněná střelba za jízdy - už stařičká klasika Chase H.Q. uměla zobrazit ručku vystrčenou z okénka, tu střílející, tu nasazující blikající maják na střechu. Takže co vy na to, v Syneticu? Zlepšíme to do příště?

 Čím dál tím lepší Cobra 11
Přitom vývojáři na hře opravdu makají a vylepšují co jen se dá. Zpětně vzato, opravili snad všechny nedostatky, na které si kdy kdo stěžoval a hra ušla od prvního Nitra vážně velký kus cesty. Díky více jak čtyřicítce případů třeba Highway Nights vydrží nějakou tu chvíli, zábava na jedno odpoledne už to věru není. Maximálně sympatická je nyní i navigace, GPS vypočítává optimální trasy, k bloudění prakticky nedochází a světe div se, přemístěna byla i ona otravná a výhled znesnadňující obří šipka z minula. Také systém zadávání úkolů doznal změny, již žádné matoucí praporky při výběru aut, ani šifrované texty k misím, ze kterých nebylo pokaždé hned jasné, v jakém voze a kam se vydat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Kupodivu ani scénáře nejsou vyloženě jako přes kopírák a je zde vidět snaha přijít s novými nápady. Je to sice pořád v duchu „dojeď odtud tam“ nebo „dožeň a zpacifikuj tohle auto“, ale příběhové pozadí dává smysl a již použitá témata zažívají inovace. Probíhající summit kupříkladu nabízí několik ochranných úkolů, spojených s doprovodem vládních limuzín a převozem obrněných transportérů. Tady už si Synetic střílí i sám ze sebe, když to Ben komentuje stylem „hej, tohle už je dobře počtvrté, co mám řídit tank, začíná to být nuda“.

Opětovně nechybí ani gang zlodějíčků a překupníků, kradoucí auta na zakázku. Jeden z našich hrdinů ho pochopitelně znovu infiltruje, po vzoru GTA se však vozy dopravují na loď, přímo ke kontejnerům. A nebyla by to Cobra 11, aby vynechala tunery a pouliční závodníky. I tohle je ale řešené trochu jinak, místní šoféři jsou totiž dál a soupeří převážně o víkendech, vesměs na zdejším závodním okruhu. Příznivci akce potom jistě ocení partičku grázlíků, vykrádající kamiony přepravní společnosti a ke slovu se díky kongresu ekonomů dostanou také demonstrace a bombové útoky.

 Sporťáky i DTM speciály
Nápaditější úkoly se pozitivně promítly do vozového parku, čítajícího teď takřka padesátku aut. Dobrá, ne všechna se dostanou do akce v hlavním příběhovém módu, nicméně k dispozici jsou i režimy volné zábavy (single race a split screen) kde se můžete posléze do sytosti vyřádit na málem třiceti předpřipravených tratích. Ale zpět k autům, kromě obligátních značek jako Mercedes, BMW a Porsche (ač bez oficiální licence, všechny bezpečně poznáte) přibylo především množství supersportů, použitelných hlavně na okruhu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Audi R8, Aston Martin (nebo je to Jaguar?), později dorazí ještě speciály, jak vystřižené ze seriálu DTM. Díky zdejší škole kaskadérů (na závěr otevře několik bonusových úkolů) se nově projedete i s monster truckem, vyzkoušíte také velký letištní hasičský speciál, pár SUV a muscle cars, no a zcela vyškrtnuta nebyla ani klasika z předešlých dílů, jako motokáry, formule, kamióny, malý nakladač nebo autobus a množství dodávek. Jízdní model všech vehiklů je přitom velice odlišný a na každý pád skvěle vybalancovaný. Synetic je zkrátka mistr sympatických arkád.

 Poprvé také pod pláštěm noci
Obrázky a konečně i podtitul naznačily, že premiérově jezdí letos Cobra 11 také v noci. Na vlastní hraní to nemá velký vliv, denní doba se však plynule mění (v režimu Patrol se dá i nastavit) a minimálně v nočních misích bývají silnice volnější. Kromě toho se pochopitelně mění celé nasvícení a hra tak jen málokdy vypadá stejně. Barvy za pravého poledne září, v podvečer se scéna promění, auta rozsvítí světla, ...vypadá to fajn. Přibylo i pár nových efektů, výrazné změny se ale nekonají. Povedené jsou hlavně modely aut, okolí jakož i doprava je už o něco slabší – engine jednoduše má svoje léta a zázraky nedokáže.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co už z obrázků možná patrné není, jsou fungující semafory a okolní doprava, která se jimi řídí. Umělá inteligence ostatních řidičů je vcelku solidní a jezdí se spořádaně, podle světel i podle pravidel. Při zapnuté siréně samozřejmě auta ochotně uvolňují cestu, naproti tomu gangsteři po nichž jdete, řídí vesměs velice zkušeně a nedělá jim problém kličkovat v hustém provozu. Honičky ve světě Cobry 11 jsou zkrátka a dobře povedené, adrenalinové a díky fištrónu prchajících (znají více tras) pokaždé jiné. Navrch si připočtěte úzké silnice evropského formátu, velmi dobře navržené mapy… kam se hrabou někdejší pokračování Need for Speed.

Související články: Recenze Cobra 11: Burning Wheels a Cobra 11: Crash Time 1

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje



 
 
Marek Beniač
Smarty.cz

Verdikt:

Tímhle dílem dotáhnul Synetic virtuální Cobru 11 takřka k dokonalosti. Svázáni licencí seriálu a lehce omezeni postarším enginem, nemohli asi Němci předvést více. Přesto „jen“ sedmička, tentokrát totiž nerecenzujeme hru pro PC, ale o něco dražší verzi pro Xbox 360. A marná sláva, na něm si můžete užívat i titulů jako Forza Motorsport, Midnight Club: Los Angeles nebo Project Gotham Racing.

Nejnovější články