Autor: Marek Beniač Publikováno: 16.prosince 2009 | Verze: X360/evropská/anglická Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() vlastní vytípané obrázky z hraní Jako nová epizoda seriálu Aktuální pokračování tak jede vlastně v zajetých kolejích, když nabízí v podstatě starou dobrou Cobru 11, jen v lehce inovovaném kabátě. Veškerá zábava staví znovu na honičkách, četných haváriích a na závodění po okruzích, i mezi checkpointy. Chrabří policisté z německé dálniční policie ani tentokrát ze svých vozů nikdy nevylezou a ať už je cíl jejich mise jakýkoliv, vždy ho dokáží s bravurou splnit zpoza volantu, aniž by opustili anatomicky tvarované a kůží potažené sedačky svých služebních BMW a Mercedesů. Nijak zvlášť se neliší ani prostředí, ani zadávané úkoly, proto pokud jste již odehráli některý z předchozích dílů série, Highway Nights vás ničím vyloženě nepřekvapí. Ostatně v některých zemích je hra distribuována jako Crash Time III a k tomu snad není více co dodat. Po stránce herní se tak znovu připravte na dvojici relativně rozlehlých map, se spletí silnic, křižovatek, mimoúrovňových křížení a dálnic, po nichž se dá zcela svobodně jezdit a proplétat se hustým provozem... při každodenním pronásledování překupníků kradených aut, vrahů a vyděračů, jak hlásá slogan seriálu. Cobra 11 uvěřitelnější? Highway Nights ale v žádném případě nejsou jen (s)prostým datadiskem a narychlo uplácaným pokračováním. Naopak, Synetic to s nimi myslí zatraceně vážně, což dokazuje prakticky od prvních minut. Kupříkladu příběh, tváří se o něco dospěleji a snad i realističtěji (v rámci možností Cobry 11) a jeho podání se nese v seriálovém duchu. První scéna celé hry zobrazuje vlastně velké finále a závěr dramatické honičky, v níž smečka policejních a hasičských aut pronásleduje po letištní runwayi podezřelou malou dodávku. Chvíli na to prozáří noční oblohu obrovský výbuch, kusy explodujícího letadla poletují vzduchem… vypadá to, že plán teroristů byl úspěšný. ![]() ![]() ![]() Avšak už s dalším střihem se přeneseme o týden zpátky, do služebního vozu německé dálniční policie, ve kterém Semir a Ben absolvují svou každodenní rutinu. Hráč pak následujících sedm dní rozplétá zprvu nenápadný případ, přičemž původně nesourodé kauzy do sebe začnou postupně zapadat a vyústí v již viděné explozivní finále. Highway Nights disponují vůbec poprvé něčím jako scénář, když na sebe jednotlivé mise vcelku pěkně navazují a doplňují se. Dříve nesouvisející případy se den po dni prolínají pořád víc, abyste se nakonec dobrali k závěru, že za nitky tahá jen několik osob a vše se točí kolem právě probíhajícího mezinárodního ekonomického summitu. Žádné nervy, kolego ![]() Dokonce ani obtížnost už není extrémně našponovaná a téměř nic vás nenutí úkoly opakovat či restartovat. Vyprší-li vám stanovený limit, nic se vlastně neděje a úkol běží dál, pouze jeho hodnocení bude horší, respektive neobdržíte za něj plný počet hvězdiček. Frustrace z toho, že se časomíra zastavila na nule jen pár metrů před cílovou zónou je ta tam, štvát vás může maximálně pocit, že kolega zvládnul úkol na pět hvězd, kdežto vy máte jen čtyři a půl. ![]() ![]() ![]() Hodnotí se mimochodem opět naprosto vše - žádoucí je čistá jízda i precizní likvidace zločinců. Kdo bude nezřízeně demolovat okolní auta, majetek města, jakož i policejní vozový park, opravdový ohvězdičkovaný Semir Gerkhan z něj nikdy nebude.
Já toho parchanta sejmu! K obvyklým způsobům jak zastavit prchající zločince, přibyla letos nově také střelba. Ano, skutečně… po letech blokování ujíždějících vozů, nebo narážení do zadních nárazníků a blatníků, je teď konečně možné přistoupit i k radikálnějšímu řešení a vyprázdnit zásobník do pneumatik, víka zadního kufru či okna. Abych ale předešel přílišnému nadšení – děje se tak z velké části automaticky a zaměřovací kříž se vlastně na pronásledované auto přilepí. Stačí být takříkajíc na dotřel a v dobré pozici, no a kolega na místě spolujezdce už na váš pokyn jen bezchybně pálí. ![]() ![]() ![]() Tvůrcům dokonce ani nestálo za to, obtěžovat se s nějakou animací. Nepočítejte proto, že by se někdo vyklonil z otevřeného okýnka, či se objevila alespoň ruka s pistolí. Přitom nepředpokládám, že by vozy Cobry 11 měly kulomety v nárazníku, po vzoru Jamese Bonda. Na tyhle věci zkrátka Synetic nehledí, což konečně demonstruje už léta, nezáživným pojetím veškerých brífinků a rozhovorů. Také v Highway Nights proto budete jen civět na nějakou tu budovu, ústředí policie nebo skladiště… a poslouchat při tom telefonát, případně nějaký rozhovor, který vedou postavy ukryté tam někde uvnitř. Přitom by stačilo tak málo, aby Cobra 11 vytřískala ze své licence víc. Už minule byly nasazeny duu Simir a Ben alespoň obličeje herců ze seriálu, avšak na atraktivněji pojaté „cut-scény“ stále čekáme. Opravdu cokoliv by bylo lepší, než kamera snímající z různých úhlů exteriér. I statický obrázek nebo fotografie by vyzněla lépe, než tohle prapodivné divadlo. Zrovna tak zmíněná střelba za jízdy - už stařičká klasika Chase H.Q. uměla zobrazit ručku vystrčenou z okénka, tu střílející, tu nasazující blikající maják na střechu. Takže co vy na to, v Syneticu? Zlepšíme to do příště? Čím dál tím lepší Cobra 11 Přitom vývojáři na hře opravdu makají a vylepšují co jen se dá. Zpětně vzato, opravili snad všechny nedostatky, na které si kdy kdo stěžoval a hra ušla od prvního Nitra vážně velký kus cesty. Díky více jak čtyřicítce případů třeba Highway Nights vydrží nějakou tu chvíli, zábava na jedno odpoledne už to věru není. Maximálně sympatická je nyní i navigace, GPS vypočítává optimální trasy, k bloudění prakticky nedochází a světe div se, přemístěna byla i ona otravná a výhled znesnadňující obří šipka z minula. Také systém zadávání úkolů doznal změny, již žádné matoucí praporky při výběru aut, ani šifrované texty k misím, ze kterých nebylo pokaždé hned jasné, v jakém voze a kam se vydat. ![]() ![]() ![]() Kupodivu ani scénáře nejsou vyloženě jako přes kopírák a je zde vidět snaha přijít s novými nápady. Je to sice pořád v duchu „dojeď odtud tam“ nebo „dožeň a zpacifikuj tohle auto“, ale příběhové pozadí dává smysl a již použitá témata zažívají inovace. Probíhající summit kupříkladu nabízí několik ochranných úkolů, spojených s doprovodem vládních limuzín a převozem obrněných transportérů. Tady už si Synetic střílí i sám ze sebe, když to Ben komentuje stylem „hej, tohle už je dobře počtvrté, co mám řídit tank, začíná to být nuda“. Opětovně nechybí ani gang zlodějíčků a překupníků, kradoucí auta na zakázku. Jeden z našich hrdinů ho pochopitelně znovu infiltruje, po vzoru GTA se však vozy dopravují na loď, přímo ke kontejnerům. A nebyla by to Cobra 11, aby vynechala tunery a pouliční závodníky. I tohle je ale řešené trochu jinak, místní šoféři jsou totiž dál a soupeří převážně o víkendech, vesměs na zdejším závodním okruhu. Příznivci akce potom jistě ocení partičku grázlíků, vykrádající kamiony přepravní společnosti a ke slovu se díky kongresu ekonomů dostanou také demonstrace a bombové útoky. Sporťáky i DTM speciály Nápaditější úkoly se pozitivně promítly do vozového parku, čítajícího teď takřka padesátku aut. Dobrá, ne všechna se dostanou do akce v hlavním příběhovém módu, nicméně k dispozici jsou i režimy volné zábavy (single race a split screen) kde se můžete posléze do sytosti vyřádit na málem třiceti předpřipravených tratích. Ale zpět k autům, kromě obligátních značek jako Mercedes, BMW a Porsche (ač bez oficiální licence, všechny bezpečně poznáte) přibylo především množství supersportů, použitelných hlavně na okruhu. ![]() ![]() ![]() Audi R8, Aston Martin (nebo je to Jaguar?), později dorazí ještě speciály, jak vystřižené ze seriálu DTM. Díky zdejší škole kaskadérů (na závěr otevře několik bonusových úkolů) se nově projedete i s monster truckem, vyzkoušíte také velký letištní hasičský speciál, pár SUV a muscle cars, no a zcela vyškrtnuta nebyla ani klasika z předešlých dílů, jako motokáry, formule, kamióny, malý nakladač nebo autobus a množství dodávek. Jízdní model všech vehiklů je přitom velice odlišný a na každý pád skvěle vybalancovaný. Synetic je zkrátka mistr sympatických arkád. Poprvé také pod pláštěm noci Obrázky a konečně i podtitul naznačily, že premiérově jezdí letos Cobra 11 také v noci. Na vlastní hraní to nemá velký vliv, denní doba se však plynule mění (v režimu Patrol se dá i nastavit) a minimálně v nočních misích bývají silnice volnější. Kromě toho se pochopitelně mění celé nasvícení a hra tak jen málokdy vypadá stejně. Barvy za pravého poledne září, v podvečer se scéna promění, auta rozsvítí světla, ...vypadá to fajn. Přibylo i pár nových efektů, výrazné změny se ale nekonají. Povedené jsou hlavně modely aut, okolí jakož i doprava je už o něco slabší – engine jednoduše má svoje léta a zázraky nedokáže. ![]() Související články: Recenze Cobra 11: Burning Wheels a Cobra 11: Crash Time 1 |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |