Cleopatra: A Queens Destiny - recenze

Cleopatra: A Queens Destiny - recenze

8. 10. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Továrna na adventury Kheops Studios plní plán na 110%. Tentokráte trochu vyprahneme v srdci starověkého Egypta, abychom pomohli v životním rozhodnutí nejkrásnější panovnici dějin. + VIDEO

Autor: Martin Holas
Publikováno: 8.října 2007
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická/PC

Ač mnozí nepřejícníci už dávno zlomili nad „přežitým“ rodem klasických adventur hůl, prochází tento královský herní žánr momentálně velkou renesancí (a ta rozhodně nekončí, jak se můžete přesvědčit pohledem na plejádu potenciálních hitovek v příštích měsících). Kheops Studios je jednou z firem, které situaci do současného stavu rozdýchali. Jenže jak řekl klasik, dobrou adventuru ještě nedělá pár předmětů a kombinace mezi nimi. Začínám mít dojem, že někdo začíná ztrácet tuto poučku ze zřetele. Rukopis tohoto studia se prostě nezapře.

Písek a řecká abeceda
Není to ani čtvrt roku, co jsem s rozpačitou nejistotou dohrál Destination Treasure Island. Cleopatra je jako hra prohnaná přes kopírák. Když si místo bujné tropické vegetace domyslíte rozvířený písek a mramorové sloupy s řeckými písmenky, dostanete poměrně přesný obrázek toho, co vás čeká. Opět pohled z vlastních očí, skokové přepínání mezi lokacemi a identický systém skládání předmětů, který už neustálým propíráním pomalu ztrácí punc svojí jedinečnosti.

Autoři si trochu polepšili v příběhové sféře - v Alexandrii se dalo přece jen čarovat trochu víc než minule na takřka pustém ostrově. Naproti tomu si velmi cením toho, že zároveň přesně odhadli míru svého vypravěčského umění a nepouštěli se v tomto směru do nějakých dobrodružství, které by nakonec určitě vyzněly spíše trapně. Jedná se spíše o maličký příběh mladého astrologa Thomase (hráč), toho času i učedníka dvorního vykladače hvězd samotné královny. Jednoho dne mu jeho učitel zmizí, zrovna jako na potvoru v konečné fázi práce na životně důležité zakázce pro Kleopatru. Co se asi bude chtít po vás, asi nemusím dodávat...

Jen vybraná společnost
Na NPC narazíte pouze tři: starcovu dceru a Jonášovu tajnou milenku Iris, deformovaného žebráka Kordaxe a šíleného kněze krokodýlího boha. Postavy nejsou špatné, originalitu posledním dvěma jmenovaným upřít rozhodně nejde! Bohužel jsem měl trvalý problém vžít se do jejich psychiky a myšlení, přesvědčit mě o své pravosti nedokázal ani údajně „planoucí“ vztah mezi Iris a Thomasem, kteří se chovají spíše jako bratr a sestra.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Má to hned několik důvodů. V souvislosti s nevelkým počtem postav vchází do hry stejně jako v Treasure Island snadné prohlédnutí, kdo tu bude tentokrát zlý, kdo hodný a kdo koho zradí. Fakticky máte jen dvě možnosti: buď k příběhovému zvratu dojde a záporňák ukáže barvu, nebo ne. A protože by ta druhá možnost byla pěkná nuda, a to tvůrce ze zjevných důvodu nechce, je jasné, co bude následovat.

Všechno ještě umocňují trochu suché dialogy s kolísavou kvalitou dabingu (dokonce i u jednotlivých postav). Záchrana přichází snad jen se slovním pošťuchováním Iris a Thomase, které určitě pobaví. Abych to shrnul, Kheops Studios zkrátka experti přes tohle všechno nikdy nebudou a mnohem víc jim sedí dělat adventury v prostředí, kde se toho nakecá co nejmíň (naprosto ideálně, pokud hlavní hrdina nemá mluvit vůbec s kým jako v Journey to the Moon, to je taková malá jistotka :-)

Návštěva Divu světa
Lépe už na tom jsou lokace. Navštívíte astrologickou laboratoř, hrobku, Alexandrijskou knihovnu i maják. Míst není mnoho, což trochu vynahrazuje dostatek aktivních bodů, mezi kterými lze v rámci lokace poskakovat. Tak nudné pochodování jako třeba v Aura 2 na vás přesto díkybohu nečeká, na čemž nese největší podíl hlavně tradiční kheopsovská mapka, umožňující přesunout se na vybrané lokace během mrknutí oka.

Obtížnost hry je vyloženě průměrná. Předmětů nakřečkujete slušnou kupu (z části hlavně díky tomu, že ty zbytečné z inventáře nemizí). Jedná se však vesměs o věci s jasným účelem. Zákys rozhodně nehrozí, pokud vás dokáží trknout takové skutečnosti, že oheň se zapaluje (starověkým) zapalovačem, plátno se řeže ostrou čepelí a kámen opracuje paličkou. Kombinace předmětů ještě více usnadňuje systém „rovnic“, kdy stačí naskládat do připravených přihrádek potřebné věci a vzít si finální výrobek.

VLASTNÍ VIDEO Z HRANÍ
Pro nahrání pětiminutového videa jsem vybral scénu s příjezdem k obleženému majáku. Nejdříve posbírám pár předmětů a náležitě je zkombinuji, poté se vydám k opodál stojícímu katapultu a pokusím se jej postupně uvést do chodu.

stažitelná verze (35 MB)

Hádanky v řeckém duchu
O poznání komplikovanější už jsou klasické lokální puzzle. Tématicky se váží většinou k řeckému jazyku, což jim dává jistý lesk dřívější neviděnosti. Budete například muset vyjmenovat v řecké abecedě souhvězdí, jména tří gorgon, uspořádat pohřební rituál nebo nastavit správné datum pomocí destiček na hřídeli. Vše se řídí přísnou logikou a ke všemu dostanete menší či větší nápovědu na pergamenu. Zaujalo mě, že často vám autoři předloží více informací, přitom jen některé jsou pro vás užitečné. Jako pokus o zmatení nepřítele je to dobré a na začátečníky by to mohlo fungovat.

Kheops Studios se nevyhnuli ani klasickému vaření z ingrediencí, přesněji puzzlu založeném na přípravě lektvarů z asi dvacítky různobarevných prášků. Vcelku inovativně jste nejdříve donuceni rozpoznat vhodnými kombinacemi s reaktanty, o jaký druh látky se vůbec jedná, a až poté z nich něco podle receptu vytvořit. Hádanka je to v principu fajn, bohužel ne pro smolaře, jakým jsem já.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Autoři se k ní totiž v záchvatu touhy prodloužit herní dobu ke konci hry ještě jednou vracejí. S jejich talentem na bugy týkající se nepředpokládaného mizení věcí z inventáře to opravdu dobrý nápad nebyl :-) Možná se i vám stane, že kvůli jediné misce s potřebnou ingrediencí si budete muset projít celou hru znovu. Pod čarou dodám jen zajímavou poznámku, že mi rychloprůlet s odklikáním dialogů trval necelou hodinu, což hodně napovídá o délce hry. Herní dobu bych jinak odhadoval maximálně na takových 5-6 hodin.

Nechybí ani parádní tématické minihry, které mě v adventurách od Kheopsu i přes svou triviálnost vždy hrozně bavily. V Treasure Island jste například ládovali dělo, v Cleopatře vás zase čeká zprovoznění katapultu, pálení hliněných sošek v peci a ke konci hry třeba zprovoznění podzemního parního stroje. Abych nezapomněl, v souvislosti s logickými hádankami mě velmi potěšila vyspělost ovládání. Myška dělá přesně to, co čekáte, na klávesnici sáhnout prakticky nemusíte. Takto by to mělo vypadat.

další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Sympaticky obstarožní grafika
Graficky je Cleopatra ztvárněna docela pěkně, v enginu se za ten čtvrtrok moc nezměnilo. Pozadí je místy značně neostré a pixelovaté, na druhou stranu oplývá mnoha detaily, zvláště postavy vypadají skvěle. Celé by to jen mohlo vypadat živěji, nepohrdl bych třeba pohupujícími se stébly trávy nebo alespoň od krokodýlů bych čekal, že se jednou za uherský rok zavrtí nebo jinak pohnou. Naopak s některými animacemi mohli borci z Kheops Studios trochu ubrat, například šípy nad hradbami každých pár sekund letící po zhola stejné trajektorii moc dobře nevypadají.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na předchozích hrách jsem miloval i způsob, jakým byly vyřešeny příběhové sekvence (střídáním ručně malovaných artworků, doplněných o zvuky a dabing). Od tohoto zde bylo z nepochopitelných důvodů upuštěno a vkusné ilustrace byly nahrazeny renderovanými animacemi. Bohužel ty se co do kvality podobají na zápočtovou práci začínajícího studenta počítačové grafiky, který navíc neměl moc času, než na profesionální práci. I přes vady ale grafické zpracování hodnotím kladně, jako celek to nějakým podivným způsobem funguje.

Stáhněte si: Francouzské demo