Cities XXL - recenze budovatelské strategie
5/10

6. 3. 2015 20:45 | Recenze | autor: Václav Pecháček |

Hry, ve kterých si můžete vesele postavit pořádně obrovskou, prosperující metropoli, byste spočítali na prstech obou rukou. Většina z nich je navíc v dnešní době herním ekvivalentem obstarožního prstenu po prababičce – můžete je mít rádi, můžete je i používat, ale už by to zkrátka chtělo modernější kabátek. Cities XXL je jedním z titulů nabízejících východisko z této ošemetné situace. Pootevírá nám dveře k záchraně, přidržuje je otevřené a za nimi zní nebeská hudba. Avšak celé je to jenom vychytralá, ďábelská past.

Stavěj a starej se

Dobře, trochu přeháním. S Cities XXL, nejnovějším dílem v sérii Cities XL, se dá užít docela dost zábavy. Je to budovatelská strategie, ve které se ujímáte role stavitele a manažera moderní metropole spolu se všemi výzvami a problémy, které se s takovou funkcí pojí. Budete stavět silnice, rezidenční oblasti, kanceláře i továrny. Musíte se starat o základní potřeby obyvatelstva – vodu, elektřinu, bezpečí, zaměstnanost, komfort nebo zábavu.

Různé vrstvy vašich rezidentů si budou téměř neustále na něco stěžovat a vaším úkolem je vyhovět každičkému jejich přání. Zároveň je třeba vykazovat nějaký zisk, protože budovat obrovské město rozhodně není levná záležitost. Těžba a prodej ropy, pěstování ohromného množství zemědělských plodin, turismus, to jsou jen některé možnosti, jak doplnit hladinu úředního prasátka.

Mapa XXL

To všechno se odehrává na obrovské mapě umožňující stavbu města, které je opravdu XXL. Možná jste zaznamenali kontroverzní krok v nejnovějším SimCity, ve kterém byly prostory vyhrazené pro stavbu měst nezvykle malé. Hráči tak tvořili spíše vesničky a městysy než opravdové metropole. Cities XXL naopak nabízí planiny, rokle, hory i doly na gigantické ploše, vhodné i pro ty nejmegalomanštější z nás.

Hra nabízí desítky unikátních prostředí a míst, na kterých může vaše město vzniknout. Je libo turistický ostrovní ráj kdesi v tropech? Není problém! Nebo byste raději těžili ropu v depresivní pouštní krajině? Ale samozřejmě. A pokud máte chuť na poněkud surrealistický zážitek, můžete postavit město třeba v kráteru po meteoritu. Každé z těchto míst je navíc symbolizováno tečkou na zemském glóbu, který si můžete otáčet a prohlížet podle libosti a postupně zastavět klidně celou planetu.

Ano, není problém postavit město tak veliké, jak hrdlo ráčí. Bude pravděpodobně hezké na pokoukání, alespoň z dálky určitě – unikátní prostředí, spousta filtrů pro různé denní doby, úctyhodná rozloha. Po přiblížení kamery už byste ale postřehli ošklivé textury a nepochopitelně hnusné modely obyvatel města. Přesto, pokud je vaším cílem tvorba esteticky potěšujícího urbanizovaného uměleckého díla, Cities XXL pro to rozhodně není tou nejhorší platformou.

Rozhraní není na hraní

Jako počítačová hra už ale funguje podstatně hůř. Problém číslo jedna tkví v uživatelském rozhraní, které je nejenom dost nevzhledné na pohled, ale i nešťastně designované. To první by se ještě dalo přehlédnout, i když nevycentrovaný text ve mně vzbuzoval zuřivost perfekcionisty. Horší jsou nečitelně, malým písmem vyvedené názvy budov, nesnadná dostupnost klíčových overlayů a celková neintuitivnost celého systému.

Nechápu například logiku, podle které se do tabulky s meziměstským obchodem dostanete skrz hlavní menu, odkud se také ukládá, načítá a vypíná hra, a které jinak nemá se samotným faktickým herním obsahem nic společného. Celá obrazovka má také nepříjemnou tendenci být zaplněná strašnou spoustou oken, jež jsou celkem k ničemu a navíc překážejí.

Stavěj až do zblbnutí

Druhá patálie plyne z toho, že vaše město nežije. Samotné stavění je v pořádku. Líbí se mi třeba možnost stavět budovy v úhledných čtvercových blocích, ale i v jakémkoli jiném tvaru, který určíte několika kliky myši. Bohužel stavění je ta jediná věc, která se ve městě děje. Možná si teď ťukáte na čelo a myslíte si, no to dá přece rozum, je to budovatelská strategie! Mně ale na mysli vytane starý Caesar, jehož jsem hrával na hodinách dějepisu a ve kterém se domy postupně vylepšovaly podle toho, jak jejich rezidenti bohatli. Následně měli nové potřeby, vy jste tomu museli přizpůsobovat již existující části města a velmi často z toho byl příjemně náročný chaos.

Cities XXL postavíte obytný blok pro dělníky a ten až do konce všech dnů zůstane obytným blokem pro dělníky. Vybudujete pár ulic a baráků, nacpete vedle nich základní životní potřeby a pak si už toho kousku města nemusíte všímat. Ničemu to vadit nebude.

Snad všechny problémy a výzvy ve hře jsou řešeny prostě tím, že stavíte nějaké budovy, a většinou to nevyžaduje žádné zvláštní strategické myšlení. Ve městě je málo kvalifikovaných pracovníků? Postavíme nové byty pro kvalifikované pracovníky. Ajajaj, přistěhovalo se sem tolik kvalifikovaných pracovníků, že pro ně najednou není dost zaměstnání. No co, postavíme nové obchodní zóny, které potřebují kvalifikované pracovníky. Vedle nich pár obchodů s policejní stanicí. A tak dále a tak dále, až do úmoru.

Zajímavosti a zábavnosti tomuto procesu dále ubírá fakt, že je podivuhodně snadné mít pořád dost peněz. Ať jsem provozoval zemědělský ráj, ropný státeček nebo cokoli jiného, stejně vždy stačilo pořádně exportovat svoje přebytečné zboží a mohl jsem si dovolit postavit tak nějak všechno, co bylo potřeba. Nelze samozřejmě uprostřed začínající vesničky vztyčit mezinárodní letiště, ale stejně jsem měl občas pocit, že bych stejně dobře mohl hrát nějaký sandbox mód.

Doprava je otrava – ale příjemná

Abych byl ke hře spravedlivý, dávkování obsahu se jí docela daří. Hodně funkcí a budov – třeba hromadná doprava nebo domy pro nejbohatší vrstvu občanů – se vám totiž zprovozní až po dosažení určité populační hladiny. Jak vaše město roste, postupně se odemykají další a další možnosti, což dodává pocit určitého postupu.

Výjimkou z výše kritizované neživotnosti je zase systém dopravy. Čím víc lidí používá cesty a silnice, tím ucpanější vaše komunikace jsou. I starší čtvrti, o kterých jste si dávno mysleli, že je máte v malíku, tak mohou být potenciálně problematické. Plánování alternativních obchvatů a nových efektivních tras je pak o mnoho zábavnější, než jen někam rutinně postavit další školu nebo nemocnici.

Stejně tak si můžete vyhrát i se systémem hromadné dopravy, kde musíte poctivě naplánovat celou trasu včetně jednotlivých zastávek. Musíte si ale zachovat svatou trpělivost, protože při budování delších linek Cities XXL zaručeně začnou problémy s enginem a výkonem celé hry.

Výkon stále mizerný

Ach ano, výkon hry, další ožehavé téma. Jednou z nejpřevratnějších novinek tohoto pokračování série je nový engine. Ten by teoreticky měl eliminovat technické problémy a mizerné FPS, kteréžto strasti provázely v předchozích dílech i velmi kvalitní počítačové sestavy. Nestalo se. Při stavění dlouhých cest nebo linek MHD a dokonce i při obyčejném zoomování se hra často začne buď ošklivě cukat, nebo rovnou na pár vteřin zamrzne. A věřte mi, že při své "kvalitě" textur a komplexnosti simulace na něco takového nemá to nejmenší právo.

Přidáme X a dost

A teď to ze všeho nejhorší. Největší hřích, po kterém nelze přehlédnout ani jinak přehlédnutelné chyby. A to je seznam novinek v porovnání s předchozí verzí, Cities XL Platinum. Protože žádný seznam novinek v podstatě neexistuje. Je až k nevíře, do jaké míry jsou obě hry stejné. Developer Focus pozměnili interface do trochu jiné, ošklivé podoby, přidali do názvu další X a dali na to všechno čtyřicetidolarovou cenovku. Hra se sice může „pyšnit“ novým enginem, který údajně podporuje součinnost více jader, avšak na výkon to bohužel moc velký vliv nemá. Stejně tak si skoro nevšimnete pár nových budov a prostředí, třebaže zmíněné atmosférické filtry jsou docela fajn.

Pokud vlastníte některý z předchozích dílů série, aspoň se vám dostane na Cities XXL 50% slevy. Ovšem jediným opravdu zajímavým přídavkem do této hry je podpora Steam Workshopu. Je tedy dost dobře možné, že za pár měsíců se vyrojí spousta modů a úprav, díky kterým se hra posune zase někam dál. Ale to, co hra přináší oproti minulému dílu, by se dalo vyřešit patchem či DLC, ale ne vydáním zcela nového titulu.

Celé mi to přijde smutné a bizarní. Dalo by se sáhodlouze debatovat na téma, že podobné praktiky procházejí třeba sérii FIFA už bůhvíkolik let, ale i u EA se toho z roku na rok mění o dost víc, než v tomto případě. Ano, Cities XXL není špatná hra, ale rozhodně se vyplatí spíš sáhnout po jejím levnějším předchůdci anebo u něj zůstat, pokud již fanoušky série jste. Popřípadě se jako já můžete modlit za nového Caesara.

Cities XXL je sama o sobě solidní strategií. Město, které můžete postavit, je opravdu XXL. Technické vady otravují, ale dají se překousnout. Jenže je to stejná hra jako její předchůdce. Bez přehánění. Prakticky úplně stejná. Takhle se byznys nedělá.