Cesta do Indie - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Cesta do Indie - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

8. 7. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

V této předrenderované adventuře ve stylu Atlantis se vypravíme do země výborných čajů, kde jeden Američan pátrá po své snoubence. Aktualizovaná recenze obsahuje zhodnocení české verze hry.


Cesta do Indie - recenze

Autor: Nukem
Publikováno: 9.července 2003

Původní recenze anglické verze hry Road to India byla publikována 14.6.2001, zhodnocení nové české verze hry naleznete níže.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Není to zase tak dávno, co jsem si posteskl, že bych mezi tou záplavou 3D akcí, strategií a RPGček vcelku rád uvítal i zástupce z čistě adventurní scény. Snad bohové všech pařanů stáli tentokrát při mně a do rukou se mi velkou náhodou dostala dvoucédéčková adventura francouzské firmy Microids - Road to India. Přiznám se, že ačkoliv je hra k mání přibližně měsíc, doposud jsem o ní nic neslyšel ani nečetl. Ovšem nelze se zase tolik divit, že se nestala středem zájmu herních serverů a snadno zapadla mezi nápadnější tituly vycházející v těchto dnech.

Kromě této hry má Microids na svém kontě ještě několik dalších titulů, které jsou či budou kromě platformy PC dostupné i na PSX a Gameboy. Patří sem např. vesmírná 3D strategie Far Gate, fantasy strategie Warrior Kings, sportovní Tennis Masters Series. Co se týče adventur, možná si vzpomenete na Amerzone a v dohledné době můžeme čekat příběhy krásné hrdinky Druuna ve stejnojmenné hře (zde mě zaujala poznámka: Certified THX audio®; škoda, že k tomu nemám stejně certifikovaný hardware v podobě soustavy supervýkonných jednokanálových zesilovačů, 20“ basových reproduktorů a podobných, dozajista nepostradatelných komponent domácího kina ;-)

 Mimo rámec zaběhnutých příběhů
Vraťme se ale k výše zmíněné Cestě do Indie. Jak již je z názvu patrné, povedou naše kroky právě do této země, země výborných černých čajů :-) Naším průvodcem bude Fred, Američan, který se vypravil do New Delhi za svojí snoubenkou Anushou. Upřímně řečeno, příliš radosti z té cesty neměl. Ne že by ho snad čekalo představování Anushině rodině. Pravou příčinou byl dopis, který Anusha Fredovi poslala a jehož obsahu Fred nechtěl a ani nemohl uvěřit. Několik málo chladných slov stručně vysvětlovalo, že se s ním rozchází, přičemž se nemá snažit ji najít. „To přeci není možné, vždyť jsme spolu byli tak šťastní. To snad ani nemohla psát ona.“ A tak vybaven kreditní kartou a jednodolarovkou se bezhlavě vrhá do neznáma.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Již v letadle se Fredovi zdá velmi živý sen o záhadném paláci v překrásné zahradě, kde Anusha, jako hindská princezna, je neznámým mužem odvlečena do paláce. Zatím Fred netuší, že tento i následující sny brzy začnou nabírat stále více reálnější podobu. Příběh samotný nekypí přílišnou originalitou, avšak na druhou stranu, po dlouhé době nejde o záchranu světa. Konečně zájmy jednotlivce převáží nad zájmy civilizace. Vypravme se tedy s Fredem do současných ulic měst New Delhi, Taj Mahal a prostřednictvím jeho snů i do dávné minulosti. Staňme tváří tvář kultu, který by už neměl existovat. Přesto na jeho stoupence, uctívače bohyně Kali brzy narazíme.

 Grafika rozhodně neodradí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Autoři hru oblékli do celkem slušivého kabátu v podobě předrenderované grafiky. Nezapomněli na spoustu detailů, které dotváří atmosféru zapadlých uliček indických měst, jakož i interiérů bohatých domů. Vyjma animovaných sekvencí vidíte své okolí z pohledu hlavního hrdiny, podobně jako např. ve hře The Messenger či Atlantis. Stejný je i způsob pohybu, kdy si vystačíte pouze s myší. Tou můžete kroužit 360° v horizontální rovině a téměř 180° ve vertikální. V případě, že na obrazovce narazíte na místo, kde by se mělo něco udát či sebrat, změní se ikonka kurzoru na příslušný obrazec. Tady doporučuji nešetřit na světlosti obrazu, neboť některé předměty jsou ve tmavých částech snadno přehlédnutelné. I tak je lze od okolí a nedůležitých předmětů obvykle dobře odlišit. Tedy určitě lépe než ve výše zmiňované hře The Messenger.

Přesto je dobré své okolí řádně prohledávat, stane se, že nějaké to důležité místo přehlédnete a nemusí být ani moc malé. Systém inventáře je jednoduchý a nikdy se nezaplní. Ani by to snad nebylo možné, neboť jich nebudete mít tolik najednou. Předměty lze pochopitelně v inventáři i kombinovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Hrát mohou i začátečníci
Tím se tak trochu dostáváme k hratelnosti. Dle mého názoru jsou všechny potřebné úkoly a hádanky jednoduché a z velké části logické. Snad na jednu věc bych si postěžoval. Je to bludiště ve svatyni bohyně Kali. Jediným vodítkem ke správné cestě je krysa, která se mi však objevila až po několika desítkách minut, co jsem bludištěm beznadějně procházel. Kamarádovi se neobjevila vůbec. I když je docela dobře možné, že jsme nějakou souvislost přehlédli. Naproti tomu jsou některé úkoly zajímavé, někdy až roztomilé. Jako třeba pokus domluvit se s opičkou, aby sebrala klíče ze žalářníkova stolu určitým sledem příkazů: „Hu huu! Iiiik! Whahuu! Gniii!“ :)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Méně logičnosti však spatřuji v dialozích. Obvykle máte na výběr z více vět, přičemž velmi často jsou si významem dosti podobné a víceméně vedou ke stejnému cíli. To bych chápal v případě, pokud by měla postava, se kterou hovoříte, reagovat na každou větu jiným způsobem. Pokud mají vaše otázky nějakou chronologickou návaznost, a vy vyberete tu poslední, stejně budete muset obvykle odklikat i ty předcházející, teprve pak se dialog ukončí. Ale to je víceméně přehlédnutelná drobnost uvážíme-li, že dialogů zase není tolik, aby příliš zdržovaly.

Co se týče angličtiny, je velmi jednoduchá a určitě nebude dělat problémy mírně pokročilým angličtinářům. Samozřejmě, že pokud jsou k dispozici titulky, mnohdy pomohou, pokud hráč nemá angličtinu tolik odposlouchanou. Tady opět musím napomenout tvůrce, protože se titulky neobjevovaly vždy, ale jen při dialozích. Ne však tehdy, když si Fred povídal sám pro sebe. Takové ty průpovídky typu, že takhle to nejde a zda by to nešlo raději jinak apod. Sice nejsou tolik důležité, ale někdy mohou pomoci.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

A jelikož padla zmínka o mluveném slově, stručně ještě přiblížím hru po stránce zvukové. Stručně proto, neboť se nejednalo a žádné vrcholné hudební doprovody. Vše jednoduché indické melodie, obvykle nepříliš jasně od sebe rozeznatelné. Zvláště, když vám do uší zní dlouhou dobu stále jedna a ta samá skladba, kterou po chvíli stejně přestanete vnímat. Tu a tam vám pod nohama zapiští krysa, občas zavřeští opice, a ulicemi se táhne ruch města.

 Nečekaně brzký konec
A nyní, ač nerad, musím prozradit největší mínus celé hry. Zajímavý příběh, logika úkolů či slušivá grafika, to vše stojí ve stínu délky hry. V pohodovém tempu hraní, během něhož jsem si odskočil na záchod, pojedl chutný oběd a udělal ještě několik drobností, to vše nedokázalo prodloužit dobu hraní na více jak čtyři hodiny! To jsem od hry, jež se rozprostírá na dvou kompaktních discích věru nečekal. Nedostávalo se snad tvůrcům přiměřeně nápadů, jak hru zpestřit o více lokací a více úkolů? Nestálo by za to propracovat slušný příběh více do hloubky? Než jsem se totiž nadál, čekaje hlubší zápletku, stál jsem se svou snoubenkou... tedy chci říci, že Fred stál se svou snoubenkou Anushou na letišti ve šťastném objetí.

Takže pánové a popřípadě dámy z Microids, pevně doufám, že chystaná Druuna mi zabere mnohem více času. Tedy mám na mysli propracovaností příběhu, nikoliv nadměrnou složitostí úkolů, jako se to občas stává.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Hodnocení české verze hry
Největším problémem naší hráčské veřejnosti je, a dlouho asi ještě bude, cena, za níž si mohou pořídit nějakou tu novinku, která právě dorazila na náš trh, byť někdy s určitým zpožděním. Asi jen málo kdo si může dovolit zakoupit najednou více titulů a tak nezbývá než si prostě vybrat jeden a ten po odehrání si buď nechat, nebo třeba prodat na inzerát se slevou (sic to možná licenční podmínky nedovolují). Asi proto se někteří naši herní distributoři zamysleli a počali vydávat sice starší tituly, ale s odpovídající nízkou cenou a jako přidanou hodnotu navíc přikládají částečné či kompletní počeštění. A tak se mi po legendárním Fallout Tactics do rukou dostala dva roky stará adventura - Road to India, u nás firmou CDprojekt distribuovaná pod názvem Cesta do Indie.

Poznatky z originální verze si můžete přečíst výše, proto se zmíním jen o tom, jak se povedlo hru převést do našeho jazyka. Nejprve chci předeslat, že jde o skutečné kompletní počeštění, takže jak veškerý text, tak i mluvené slovo podlehly lokalizaci. Upřímně řečeno, příliš mnoho práce počeštění asi nevzalo, tedy v porovnání s rozsáhlejšími tituly, stejně tak dabing nemohl zaměstnat více než 10 až 15 lidí a to včetně zvukařů či režie :-) Přesto vidina snazší práce nesvedla lokalizační tým na scestí a svoji práci udělali dobře. Překlad je věcný a přesný, dabing odpovídá kvalitě většiny z dosud lokalizovaných her. I já bych pochválil hlas indského klučiny a stejně tak trochu pokáral výběr hlasu hlavního hrdiny.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Komu je tedy hra určena?
Rozhodně bych ji doporučil začátečníkům ve světe adventur a to spíše těm mladším. Hra má velmi jednoduchý příběh s rychlým spádem (někdy možná až příliš rychlým, navozující dojem obracení několika stránek najednou), který znalému adventuristovi nezabere více než několik hodin. Pro začátečníky ale může být dobrým úvodem do světa adventur, neboť úkoly jsou logické a nijak zvlášť obtížné. Výjimku snad tvoří bloudění v podzemí chrámu bohyně Kálí, kde je jedinou pomůckou hůře rozeznatelný směr šíření zvuku. Naštěstí se brzy na scéně objeví krysa, která hráči pištěním napoví kudy pokračovat. Na zbylé úkoly postačí jen trocha důvtipu, logického myšlení, či znalost skládání barev spektra viditelného elektromagnetického záření ;-)

Grafika i ovládací systém hry odpovídá standardu, který byl před jedním až dvěma lety v adventurách celkem populární. Vzpomeňme např. The Messenger, Nautilus, Atlantis 3 nebo Jerusalem. Ale i nedávno vydaný Post Mortem je založen na stejném mechanismu. V porovnání např. se Syberií působí grafika Indie i ostatních jmenovaných titulů poněkud archaicky, přesto, uvážíme-li nízké rozlišení, podává celkem nadprůměrný výsledek. Navíc malé nároky na výkon hardware ocení především ti, kteří své počítačové miláčky neobnovují tak rychle, jak herní trend vyžaduje. Chcete-li tedy svým ratolestem, či mladším sourozencům pořídit jednoduchou, hrubého násilí prostou hru, může být Cesta do Indie zajímavou volbou.

Nukem
připravil: jd






Smarty.cz

Verdikt:

Jednoduchá adventura ve stejně jednoduché, ale slušivé grafice, pro jedno deštivé odpoledne. Dobrý nápad, leč nepříliš propracovaný děj. Logické kroky při řešení hádanek pomáhají k rychlému spádu děje.

Nejnovější články