Besieger - recenze
5/10

Besieger - recenze

15. 7. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

O zpříjemnění deštivě-chladných letních prázdnin strávených u monitoru se snaží fantasy 3D RTS Besieger z Ruska, která by klidně mohla mít podtitul "další klon Warcraftu 3", ale přináší i pár nových nápadů.

Autor: ABE
Publikováno: 15.července 2004
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 7 dnů

Obrázek zdroj: Archiv Jelikož léto zatím nestojí za nic, buďme rádi, že se toto deštivě-chladné počasí dá trávit v teple domova u monitoru. Jednou z mála novinek, která se uchází o vaši přízeň, je real-time 3D strategie Besieger, původem z Ruska, která by klidně mohla mít podtitul "další klon Warcraftu 3". Naneštěstí pro Besieger jsou k úspěchu potřeba i jiné věci, které nejsou zrovna nejsilnější stránkou této hry.Ale nepředbíhejme a pojďme se na Besieger podívat pěkně od začátku...

Příběh je vcelku tuctový a ničím nepřekvapí. Děj se odehrává ve Skandinávii, kde spolu soupeří tři skupiny tamních obyvatel - Vikingové, Cimmeřané a Obři. Po dlouhých bojích spolu Vikingové a Cimmeřané uzavřeli mír a lidé se konečně nemuseli každou noc strachovat o svůj život. Jednoho dne se však kamsi ztratil Cimmeřanský vůdce Korin a na jeho místo nastoupila Karon, která svůj lid opět vehnala do války s Vikingy. Vaším úkolem je, zcela neočekávaně, najít Korina a opět nastolit mír mezi oběma národy.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Nový "ekonomicko-manažerský systém"
Samotná kampaň se skládá z dvanácti více či méně zábavných levelů za Vikingy a Cimmeřany. V některých musíte s hrstkou jednotek proniknout odněkud někam, v jiných je nutné nejprve postavit základnu, vycvičit armádu a zničit protivníka. Jednotlivé mise se drží klasických scénářů, známých z mnoha jiných strategických her. Autoři z Primal Software se ale asi báli, že by hráčům nemuselo stačit hrát znovu to, co viděli už někde jinde, a tak do hry přidali něco málo nových prvků.

Zvětšit zdroj: Archiv Nejvíce přitom tvůrci upozorňují na údajně zcela nový a inovační ekonomicko-manažerský systém. Ten spočívá v tom, že postavíte dům (něco jako farma ve Warcraftu) a ten sám vyprodukuje nějaké vesničany. Ty poté musíte dále vycvičit na požadované vojenské jednotky (jiná cesta pro jejich získání zde není). Zní to sice docela dobře, ale v praxi trvá výcvik neúměrně dlouho, takže s nějakým posílám hordy posil na bojiště se předem rozlučte. Navíc nejde o nic nového - podobný systém byl v minulosti použitý například v sérii Cultures nebo Settlers.

Další problémy čekejte při výrobě bojových strojů - například obléhacích věží, beranidel nebo katapultů. Ty totiž jednak "spotřebují" několik vesničanů najednou, ale jejich výroba opět trvá neúměrně dlouhou dobu a to i přesto, že hra dovoluje měnit svoji rychlost.

Těžba surovin
Co se týče různorodosti jednotek, není nač si stěžovat. Je zde zhruba něco kolem 10-15 různých jednotek pro každou rasu. Dělníky počínaje a obléhacími stroji a vzducholoďmi konče. Podobně jako ve Warcraftu 3 i zde jsou pevnou součástí armády hrdinové. Ti mají mnohem větší sílu než obyčejní vojáci a často ovládají nějaké zvláštní schopnosti (např. uzdravování). Druhým aspektem, který souvisí s hrdiny, je fakt, že jejich smrt většinou znamená v lepším případě načtení pozice a v horším restart celé mise. Dalším již klasickým prvkem je získávání zkušeností v bitvě, které dostávají všechny jednotky (tedy nejen hrdinové). Více zkušeností znamená větší sílu, více životů a podobně. Oproti konkurenčním fantasy RTS naopak chybí možnost kouzlení.

Abyste ale mohli vůbec něco postavit, je nutné, jak už to tak bývá, těžit suroviny. Zde se jedná o dřevo, kámen a železo. O těžbu se starají klasičtí dělníci, kteří suroviny shromažďují v k tomu určených budovách. Ty je samozřejmě nejprve potřeba postavit. Budování vesnice zde probíhá stejně jako v každé druhé strategii, kde dostupnost vyspělejších budov je podmíněna stavbou budov základních. Hra zde nepřináší nic nového pod sluncem (dříve proklamované obléhání pevnosti je v podstatě to samé jako jinde) a každý, kdo alespoň někdy hrál nějakou podobnou hru, bude ihned vědět, co je potřeba dělat.

Špatná kamera a umělá inteligence
Zvětšit zdroj: Archiv Armádu jsme zdárně vycvičili, takže je čas ukázat nepříteli, zač je toho loket. Zde hráče ale čeká další nemilé překvapení. Jednak je to, nebojím se říci, doslova dementní umělá inteligence a pak také hrozná práce s ovládáním kamery. Když už se vám totiž podaří umístit kameru do správného úhlu, zjistíte, že vaši udatní bojovníci jsou někde úplně jinde, než kam jste jim zadali přesun. Pro jednotky je totiž často nepřekonatelným problémem skoro každý stromek. Zasekávají se u hradeb, naprosto nelogicky volí často nejdelší možnou cestu nebo zase nejkratší cestu přímo skrz ležení nepřítele. Perličkou navrch je už jen několik různých formací, které se rozpadnou v okamžiku, kdy s jednotkou zaútočíte nebo narazíte na nějakou překážku.

Vše završuje již zmíněná kamera. Je sice krásné, že umožňuje zoomování, otáčení posunování a já nevím co všechno ještě, ale co je to platné, když ve výsledku je naprosto neovladatelná. Často zabírá něco úplně jiného něž právě probíhající boj nebo se zasekne v kopci. Jindy nestačíte přiblížit pohled, což může znamenat i prohranou celou bitvu. Nechápu, proč se autoři snaží mermomocí udělat hru ve 3D, když na to očividně nemají. Podívejme se například na již zmiňovaný Warcraft 3, který vypadá krásně a hraje se ještě lépe.

Vizuální zpracování
Když už za nic jiného, tak alespoň za vizuální zpracování se autoři dají jakžtakž pochválit (hra běží na stejném enginu jako The I of the Dragon). Jednotky jsou pěkně vymodelované (i když ne z moc polygonů), terén je zničitelný, plynule se mění denní doba a vše dotváří líbivá hudba, která mě mile překvapila. Na druhou stranu někdo může právem namítnout, že nyní už existují mnohem hezčí RTS, jejichž grafici mají mnohem více talentu a nesází pouze na laciné grafické efekty (jakoby vystřižené z 3D Studia bez dalších úprav) či rozplizlé textury v nízkém rozlišení potáhlé přes rozlehlou krajinu jako ve hrách ze série Myth před 5 lety.

Trochu přehnaně působí proudy krve, které cákají v bitvě při každém zásahu. Přesto je vizuální zpracování asi tím nejlepším na celé hře. To je ale bohužel už dnes málo, obzvlášť na hru, která se u nás bude prodávat za skoro tisíc pět set korun. Co se týče hardwarové náročnosti, tak autoři uvádějí jako minimum 1 GHz procesor. Já jen dodám, že na mém PC (Athlon XP 1800+, GeForce FX 5600, 512 MB RAM) hra běžela naprosto plynule v rozlišení 1024x764 a plnými detaily.

Multiplayer
Zvětšit zdroj: Archiv Jakýmsi bonbónkem zde měl být multiplayer (nebo skirmish) čítající osm map, díky kterému si to můžete rozdat s až osmi kamarády po lokální síti nebo internetu. Hra nabízí několik různých módů - souboje s předem daným počtem jednotek, klasické bitvy, obléhání hradu a jakousi variaci na Capture the Flag. V základní verzi hry chyběl vyhledávač serverů, ale to už vyřešil patch. Každopádně nemá smysl se o multiplayeru nějak více rozepisovat, protože kvůli výše zmíněným nedostatkům by ho hrál snad jen masochista, kterému nevadí ztráta nervů při nastavování kamery a ovládání tupých jednotek.

Stáhněte si: Patch, Demo, Videa, Cheaty...