Autor: Mickey Mouse Publikováno: 18.března 2004 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 4 dny |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Battlefield: Vietnam přichází k hráčům v modernějším kabátě, za což vděčí údajně novému (ale spíš jen upravenému) enginu. Určitě vám neuniknou detailnější modely postav i zbraní, jejich animace, bohatá flóra všude kolem (alias ráj pro kempery), dokonalejší efekty výbuchů a další a další vychytávky. Bohužel, ruku v ruce s těmito inovacemi přichází ještě vyšší hardwarová náročnost. Už engine původního BF1942 rozhodně nepatřil k nejsvižnějším a jak se zdá, autoři si s optimalizací hlavu nepárali ani tentokrát. Na mém P4 3 GHz, 1 GB paměti a GeForce 4 Ti4200 se stripovanými SATA disky nemohu v žádném případě tvrdit, že hra funguje v rozlišení 1024x768 plynule. Najdeme zde sice několik grafických i zvukových voleb, jimiž lze hardwarové nároky upravovat, nicméně to, jak se hra na mém vcelku moderním (a doporučené požadavky hravě splňujícím) stroji chová, pro ni rozhodně není dobrou vizitkou. ![]() Singleplayer Battlefield: Vietnam přináší celkem čtrnáct map, společných pro singl i multi. Zda je to hodně nebo málo zatím nebudu řešit. Singlová část hry (tím myslím hru s počítačem řízenými boty) sestává v možnosti odehrát libovolnou z map v jejím nativním módu, a to tradičně až ve čtyřiašedesáti hráčích. Hra neklade žádná omezení ze strany výběru mapy a hned od počátku máte všechny dostupné. Jejich výběr je zpracován v podstatě stejně jako dřív a dokud se hra nespustí, netušíte, o co půjde, podle kterých pravidel a na kolik vlajek se hraje apod. Tohle by si myslím zasloužilo trochu vylepšit, aby měl hráč už při výběru trochu představu, do čeho vlastně jde, včetně třeba náhledu celého bojiště, seznamu zastoupené bojové techniky apod. ![]() ![]() ![]() Se singlem souvisí hlavně boti a na úrovni jejich zpracování tato forma hry stojí i padá. Co jsem měl možnost vypozorovat, tak určitě došlo oproti dřívějšku k jistému posunu v jejich chování, ale ani tak bych si rozhodně nedovolil tvrdit, že hra s boty je něčím víc než seznámením se s mapou. Navíc mám dojem, že úroveň botů souvisí i s konkrétní mapou a jejím přizpůsobení umělé inteligenci. Někdy je hra vcelku ucházející a boti se chovají jakž takž použitelným způsobem. Jsou ale mapy, kde je jejich chování hodně podivné a nepomůže ani snaha je důrazně komandovat. Berme tedy stejně jako dřív singl tak že tu je, ale ani tentokrát jej nepřeceňme a nehledejme v něm plnohodnotnou zábavu. Multiplayer ![]() Hra se nyní omezuje na trojici herních variant, přičemž všechny vycházejí ze společné podstaty. Tou je známý Conquest, tedy hra spočívající v zabírání vlajek a z toho plynoucí decimování soupeře. Počet vlajek v mapách je různý a stejně rozmanité je i počáteční rozložení sil, čímž je dosaženo určité herní variability, k čemuž samozřejmě přispívá i rozdílná bojová technika do map zasazená. Ale tohle není nic nového. Evolution je pak obdoba téhož. Lze tu využít jen některé z map (netuším proč), které jsou postupně hrány tak, že se mezi nimi přenášejí hráčské „tickets“. Čili jakýsi Conquest formou menší kampaně sestávající z několika navazujících bitev. ![]() Povolání a zbraně Čtením dosavadních odstavců můžete nabýt dojmu, že přínos BF: Vietnam je především v kosmetice. A moc se nemýlíte. Novější engine, jiné zbraně, jiné prostředí map, ale herní podstata jakož i všechny její principy zůstávají zachovány. V hráčských povoláních došlo k odstranění medika, takže zbyl pěšák, inženýr, těžký kalibr a sniper. Novinkou je možnost si u každého povolání zvolit ze dvou výbav, takže suma sumárum existuje v každém týmu celkem osm různých výbaviček. Rovněž je tu nově volba pro výběr hráčova vzhledu, která však mohla být podstatně bohatší. ![]() ![]() ![]() Ze zbraní americké armády vyzdvihnu notoricky známou M16ku včetně modifikace s optikou, její menší obdobu CAR-15 s možností přídavného granátometu, mortar M1, výbušné granáty, miny s možností odpalu na dálku, sniperku M21 anebo kulomet M60. Z mobilní techniky patří k nejznámějším vrtulníky Chinook, letouny Phantom, tanky Patton či pásové obrněné vozítko M113. ![]() Řada vozítek přímo vybízí k obsluze více než jedním hráčem, což svědčí o snaze vštípit hráčům potřebu společného postupu. Rychlý džíp je nyní vybaven účinným granátometem, takže ve dvou se z vás stává hodně nepříjemná a účinná jednotka. Podobně je tomu třeba i u vrtulníků, kde si pasažéři mohou krátit chvíle kropením z kulometů. Z toho všeho je patrné, že nad hurá stylem bude vítězit týmový duch, jde jen o to, do jaké míry jej hráči na internetu využijí. Za zmínku stojí určitě i možnosti kladení pastí, jež hrály ve Vietnamu rovněž důležitou roli a k atmosféře hry na toto téma jaksi automaticky patří. Mapy ![]() Prostředí map je vcelku variabilní, od zarostlé džungle přes otevřenější plochy (především v případě větších map), ale i známé téma bojů v městských uličkách. Zarostlé prostory nutí hrát obezřetněji a snažit se krýt, neboť těžko tušíte, kde může být schovaný nepřítel, případně nějaká ta pastička. ![]() ![]() ![]() Přidaná hodnota Mezi větší přínosy BF: Vietnam řadím jakousi přidanou hodnotu v podobě několika volitelných návdavků. Jednak je to anticheatový systém Punk Buster, který určitě využijete při hře online. Dále jsou tu dva editační nástroje - editor map BattleCraft a sada nástrojů pro vývojáře nazvaná MOD Toolkit. ![]() Celkový dojem z hraní Pokusím se nyní shrnout praktické zkušenosti z hry do několika odstavců. Čtrnáctka map není nijak oslnivé číslo, nicméně autoři se v nich aspoň snažili zachytit co nejrozmanitější prostředí a myslím, že se jim to i podařilo. Do toho zahrnuji nejen grafiku, ale i způsoby vedení bojů, které je dáno různým zastoupení bojové techniky, rozmístěním vlajek a jejich počátečnímu rozložení. Singl padá na dost nízké úrovni umělé inteligence botů, které berte jen jako hodně slabou náhražku party kamarádů. Nevlastníte-li rozumné připojení k internetu, nemá pro vás tato hra větší smysl. I přes avizovaná vylepšení se stále budete setkávat se zasekáváním botů a velice primitivním a předvídatelným způsobem navigace. Zcela běžné je zevlování poblíž opuštěné vlajky, bez zjevné snahy ji zabrat. K typickým jevům hry patří i samovolné pády vrtulníků a letadel řízených boty, což rovněž hratelnosti singlu nijak nepřidá. ![]() ![]() ![]() Stěžejní složkou hry je ale multiplayer, tak se chvíli zastavme u něj. Zde oceníme několik drobných vychytávek jako zobrazování vzdálenosti k vlajkám, ukazatel času potřebného k převzetí vlajky anebo blikání hráče v minimapě při vydávání povelů. K na první pohled patrným novinkám patří i natočení mapy o 45 stupňů, v čemž jsem ale nespatřil žádný citelný přínos. Další poznatky Tím, že hra vychází prakticky stoprocentně z předchozích titulů, jsem žádnou citelnou změnu v hratelnosti nepocítil. Samozřejmě, jsou tu vrtulníky a další četná bojová technika, zcela odlišná od té dřívější, především pak mortary, výbušniny a pasti. Ale herní princip zůstává nezměněn včetně vysokých (a ještě vyšších) nároků na počítač. Sniperkou občas pohybujete po skocích, čímž velice snadno a zbytečně promarníte ten správný okamžik a sáhnete pak raději po raketometu či rovnou vyhledáte nějaký ten tank. Bohatá flóra skýtá dobrý úkryt, který lze dobře využít i k nepozorovanému kempování. Zalezte se sniperkou na nějaké vhodně zarostlé místo a soupeř z vás bude mít moc těžkou hlavu. ![]() Obecně svědčí větší rozlehlost map především rychlé vzdušné technice, která pro své manévry potřebuje odpovídající prostor. Stejně tak je vcelku pohoda překování větších vzdáleností mezi vlajkami rychlým vozidlem. Velice častým taktickým prvkem je rychlý transport většího počtu hráčů vrtulníkem, případně vhodným vozidlem. Masové výsadky vypadají efektně a tento typ přepravy je i zdaleka nejužitečnější. Horší je zdolávání vietnamských lánů po vlastních a vězte, že se do takové situace často dostanete. O to bolestivější je pak rána od snipera, jehož stanoviště většinou ani nespatříte. ![]() ![]() ![]() ![]() Shrnutí Celkově na mě Battlefield: Vietnam působí dojmem, že s ním šlo především o to vytvořit další titul. K vylepšování by se našla řada praktických věcí, optimalizací neúměrně náročného enginu počínaje, nicméně s tímto se autoři stejně jako třeba s AI očividně nepárali. A našly by se i další relativní drobnosti, jež by stály za vyladění, ke kterému ale nedošlo. Battlefield: Vietnam je prostě další hrou v sérii, oblečenou do jiného kabátu. Pro zaryté fanoušky žánru je to v duchu hesla „proč měnit to, co se mi líbí“ asi dobře. Ti, kdo čekali nějaký posun tohoto titulu, postaveném na bezesporu kvalitním základu, někam dál, příliš inovací nenajdou. Pro skalní fanoušky série půjde zrejmě o jistou koupi, i když možná i oni čekali od nové hry větší invenci. Jako nestranný bych si BF: Vietnam dovolil přirovnat spíše k dalšímu datadisku, neboť toho, co by tuto hru odlišovalo od jejích předchůdců zas tolik nenajdeme. ![]() P.S. Pokud hrajete Battlefield: Vietnam, mohou se vám hodit tipy na GameSpy nebo přehled pastí a FAQ. Jestli ještě nemáte ani původní Battlefield 1942, možná vás zaujme, že se nyní prodává ve zlevněné re-edici jen za 499 Kč. Stáhněte si: Trailery, Trailer #3, Videa, Přídavnou mapu, Cheaty... Související články: Preview (2/2004), Novinky, Battlefield 1942 recenze (9/2002), BF1942: Road to Rome recenze (2/2003), BF1942: Secret Weapons of WWII recenze (9/2003) |
Mickey Mouse | |
autorovi je 34 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru (všechny články autora) |