Autor: mindwarp.cz Publikováno: 7. ledna 2010 | Verze: PC/anglická/Steam Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() Jak tak plavete dál, opravdu brzy zjistíte, že s těmi mořskými potvorami okolo se po dobrém nedomluvíte a tak nezbývá, než všechnu tu nezbednou faunu a flóru vyhladit. Pokud jde o boj, Naija se nejdříve musí proměnit ve své zlé alter-ego. Poté změní vzhled a vy můžete metat firebally a další libůstky hlava nehlava. Boje jsou jistě zpestřující, ale mě nějak extra nebavily. Jde o to, že hra se víceméně tváří jako poklidná objevitelská adventura se zajímavým, leč občas frustrujícím a ubíjejícím konceptem. Boje mi do toho nějak moc nesedly, ale budiž. Řekl bych ale, že díky kombinaci docela vysoké obtížnosti a dalším faktorům nabízí Aquaria hodně oldschool hratelnost, zkrátka to není snadná hra. Ale možná díky tomu se Aquaria zalíbí opravdu jen tomu, kdo jí bude hrát pořádně. Zkrátka, nenechte se zmást úvodní relaxační příjemnou atmosférou. Chaluhy a zpěv ![]() Zpívání se provádí pomocí přidržení pravého tlačítka myši. Pak se vám zobrazí kruhová nabídka, kde máte osm symbolů různých barev. Po najetí kurzoru na ten který tvar se ozve příslušný tón. Správnou kombinací více těchto tónů umí Naija i kouzlit. Zpívání využijete při řešení hádanek, při otevírání rostlin, nebo pro aktivaci speciálních schopností vaší víly, jako je třeba štít. ![]() ![]() ![]() Hned na začátku vás hra naučí zpívání používat na názorném příkladu. To si takhle plavete a pod vámi vás hra upozorní na oranžovou rostlinu. Připlavete k ní a chvíli podržíte tón, který je pod oranžovým symbolem. Rostlina se otevře a vydá svůj obsah. Musím říct, že řešení kouzlení pomocí hudby se mi moc líbilo. Možnosti kouzlení přes tóny jsou prostě skvělý nápad. Je sice fakt, že to již v pár hrách bylo, ale to vůbec nevadí. Hudebních her, ať už třeba jen polo-hudebních jako Aquaria, není nikdy dost. Všechny tóny navíc harmonicky zapadají do hudby, která hraje v pozadí, takže to nikdy nezní kakofonicky ani disharmonicky. Trochu problém je, že při zpívání se Naija zastaví a pokud potřebujete zpívat a zároveň plavat, máte smůlu. To se ale týká jen ovládání na myši a klávesnici. Přes gamepad s analogovými páčkami (od X360) by to mělo fungovat i při plavání. Nemám to ovšem vyzkoušené, nicméně podle mých informací by mělo být ovládání s gamepadem lepší. Obrovské a obtížné Jen tak s Naijou plavat a prozkoumávat zdejší svět mě opravdu bavilo. Nicméně po čase mě právě to bloudění v katakombách začalo docela vytáčet. Mapa je obrovská a tak jsem plaval někam dolů, abych zjistil, že v cestě stojí balvan, který mám asi později nějak odstranit, ale zatím nevím jak. Tak je to i s dalšími hádankami. Radím dobře si všímat okolí a pozadí. Párkrát jsem minul stěnu s nevýraznými klikyháky a až jednou jsem si náhodou všimnul, že tam jsou stejné znaky, jaké má Naija v hudebním kouzlení. ![]() ![]() ![]() Zkrátka hra mi vůbec nepřišla snadná, ač podle příjemného vzhledu a hudby bych čekal, že se nezaseknu po půl hodině, opak byl pravdou. Přiznám se, že nemám nervy na to hodiny koumat, jak postoupit dál, a tak doporučuji podobným případům jako jsem já, sáhnout po návodu. S návodem sice nemá člověk potom to uspokojení, že na to přišel sám, ale zase si ušetří nervy. Pod mořem je hezky Z obrázků je jasné, že hra je v krásné 2D ručně malované grafice. Svět není mrtvý, je plný pohybu a různých rybiček, řas a prostě všeho, co pod vodu patří. Obsahuje přes dva tisíce různých objektů a 175 unikátních příšerek, včetně velkých bossů. Na všechno se opravdu hezky kouká a i se to dobře ovládá. Zpočátku mi činilo největší radost jen tak si plavat, protože je to opravdu intuitivní a příjemné. Hra umožňuje nastavení různých rozlišení, od 640x480 až do 2048x1536. Já jí hrál ve 1280x1024 a na svém stroji (C2D E6600, 9600GT) jsem neměl sebemenší problémy, nároky jsou minimální a jistě jí rozjede každý i na kancelářském počítači. Po celou dobu hry vám bude hrát do uší líbivá melodická hudba, která, jak již bylo řečeno, vždy ladí s Naijinou schopností zpěvu. Vězte, že hra čítá padesát skladeb, které vytvořil jeden z celkových dvou tvůrců. Hra je navíc i nadabovaná, mluví zde hlavně Naija a myslím, že se dabing velice zdařil. I různé doplňkové zvuky jsou dobré. Zvuková stránka vás ale potěší hlavně hudbou. ![]() ![]() ![]() Závěr Pamětníci si jistě vzpomenou na Ecco: The Dolphin, což je hra podobného ražení. Přiznám se ale, že mě Ecco chytil mnohem víc, než Aquaria, kterou jsem docela brzy kvůli frustraci přestal hrát. Ecco ale nebyl indie projekt dvou lidí, takže v tom je třeba rozlišovat. Musím tak skutečně smeknout před tvůrci Aquarie, protože zvládli sami vytvořit úplně všechno, navíc v kvalitě, za kterou by se nemuselo stydět ani profesionální herní studio. ![]() Osobně nejvíc oceňuji hudební funkce hry. Aquaria je krásná, náročná, rozsáhlá a zvláštní. Odradit by mohla na indie hru poněkud vyšší cena, která na Steamu činí 19,99 EUR. K dispozici je ovšem demo, takže si hru každý může nejprve zkusit, což jen doporučuji. Stáhněte si: Demo, Trailery |
mindwarp.cz | |
autorovi je 24 let, studuje uměleckou školu se zaměřením na multimédia a mezi jeho hlavní zájmy patří tvorba hudby, kterou prezentuje na svých stránkách, kde jste vždy vítáni |